Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

15-11-2012 kl. 23:24

Mærke og model har ingen betydning overhovedet når vi snakker biler der har kørt de km, og til den pris.

Du skal kigge efter den generelle stand på bilen, og finde en der har fået skiftet så mange dele som overhovedet muligt. Desuden er tidligere brug og overholdte serviceintervaller utroligt vigtigt.

Så for at opsummere: Gå efter en bil der er velholdt, så kan det være ligegyldigt om der står VW, Toyota, Mercedes eller Suzuki på fronten.

Så jeg kan/vil ikke komme med et konkret bud på en model, da du er nødt til at komme ud og kigge på en masse biler, og selvsamme model/årgang kan variere utroligt meget i stabilitet fra bil til bil.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

17-11-2012 kl. 08:49

Hej Uffe.
Modsat CS så mener jeg bestemt at der er forskel på mærkerne og især motor/undervognskomponenters tilstand - forudsat at diskussion går på at bilen skal have passeret 300.000 km !!

Der skal uanset mærke udvælges "et alment velplejet eksemplar". Her er jeg enig med CS.
Servicebog skal passe med online synsdata og kilometertæller-oplysninger fra diverse syn.
Bilen skal bære præg af at være passet godt og hvor en gennemgang hos en uvildig mekaniker kun får han til at udbryde sætninger som: "neeej hvor er den sund"

Nu ved vi ikke om du går efter benzin eller diesel men når kilometertælleren har passeret 300000km og kravet er at motoren stadig skal være sund, så tror jeg at jeg ville gå efter en mercedes diesel eller en PSA diesel.

Mercedes 190D /220D kan fåes fra 20000 kr og opefter. - alt efter stand. Der skal virkelig sorteres for der kører en del sminkede lig som er afdankede gl taxa`er der blot er tilsat alt for brede fælge og en spoiler.
Finder man den rigtige - som typisk er importeret fra Tyskland, så kan man have motor til både 5-6-700000km uden problemer

PSA`s 1,9D motor er også meget stærk. Den sidder i en række Peugeot og Citroèn der er omkring 10 -15 år gamle.
Personligt ville jeg vælge en Xantia, men det er blot fordi at jeg er vild med den fløjlsbløde limousineagtige affjedring som gaskuglerne giver. Og faktisk er vedligeholdelse af pneumatiske/hydrauliske systemer ikke dyrere end almindelige fjeder/støddæmper-systemer.

Audi 80/ A4 har også en stærk 1,8S motor og tilsvarende 1,9TDI motor der kan klare mosten.

VAG`s motorer der ligger i bla Passat ved jeg ikke så meget om. Der er mange rygter om flækkede fopstykker når man passerer 250000 km. Jeg tror egentlig at det er et spørgsmål om pasning/servicering - det kunne også være et bud.

De japanske er jeg lidt mere lumpne overfor. Toyota`s biler er generelt 112% i orden, og det er de i meget lang tid. Men når man passerer 300000 km , så er der et hav af Avensis`er der har fået skiftet både turbo, topstykke - ja hele motorer pga højt slid.

Flere af de europæiske - opel, ford, fiat mv. Ja her er det nok "dagsformen" der er afgørende. Ford lavede ( i den klasse som idag ligger i max 40000kr) ikke selv så meget i diesel men købte sig ind hos PSA. Opel forsøgte sig med en 1,7liter diesel - den ville jeg holde mig fra, og i øvrigt er de modeller nok også forlængst rustet væk.

Fiat lavede dieselmotorer der kunne holde - men resten af bilerne er nok heller ikke meget værd efter 300000 km.

Men vigtigst af alt - som CS også er inde på - Gå efter en bil der er velholdt !! Du kan sikkert sagtens finde en nyere bil med common rail teknik med et hav af kilometer på tælleren. Men til dit budget bliver det hos en grossist hvor garanti er en by i Rusland. PAS PÅ ! Det kan blive en voldsom dyr udskrivning at reparere en udkørt diesel med alt for meget nyere teknik..

Dette indlæg blev 17-11-2012 09:37 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

17-11-2012 kl. 10:31

Det var dog et utroligt langt indlæg, hvor du starter med at modsige C S. hv orefter du ender med at give ham fuldstændig ret.

Med en bil i den prisklasse og de km, er det fuldstændig ligegyldig hvad der står bagpå, det er bilens stand det kommer an på.

Er bilen passet og serviceret ordenligt kan stort set alle mærker klare 4-500.000km.
så det er bare ud og se på biler.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

17-11-2012 kl. 22:46

Lars Christensen skrev:
Det var dog et utroligt langt indlæg, hvor du starter med at modsige C S. hv orefter du ender med at give ham fuldstændig ret....




Det blev vist så langt at du mistede koncentrationen :-)

Mon ikke bare Uffe skulle læse det - og bruge det han kan og vil ...??

Dette indlæg blev 17-11-2012 22:47 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

19-11-2012 kl. 12:50

kan en Peugeot 406 være en mulighed?

hvis der skal være "flad" adgang til bagagerummer er en st car nok det bedste

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/406/22-xs4-stcar/1391181 2,2'ern er virkelig en dejlig motor og 406'ern er noget af det mest pålidelige PSA koncernen (Peugeot og Citroën) NOGEN SINDE har lavetmin far købte i 2001 en ny 406'er godtnok "kun" en 1,8'er den har aldrig været på værksted mere end til alm service + en tur til pladesmeden (det ene panel under dørene skulle skiftes efter møde en en stor sten) desværre kan det elektriske system på franske biler godt være svagt

husk altid at tjekke om

der er fuld eller næsten/delvist fuld servicebog så km tallet kan dokumenteres spørg evt om motor og/eller gearkasse er skiftet

bilen SKAL være undervognsbehandlet få den evt leveret med en frisk undervognsbehandling spørg om den trænger

bilen skal være synes inden for det seneste år hvis den ikke er detrte få den leveret nysynet

ingen røg/dyr

til sidst et godt råd køb et P Watch med det er en elektronisk p skive som er virkelig dejlig at have jeg har haft P Watch i to biler nu og kan ikke undvære det men gå uden om det billige Park One det er efter min mening svært at aflæse - er ikke med digitalur

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

21-11-2012 kl. 23:15

Nu ville det jo nok være en fordel at vide, om TS skal bruge benzin eller diesel. Mulighederne er noget større hvis der er tale om benzin.

Men jeg skal da helt klart melde mig til den side der siger, at mærke HAR betydning når bilen runder 300.000km. Der er altså forskel på om det er en Fiat eller Toyota, BMW eller Suzuki. Og jeg forstår egentlig ikke hvorfor der bliver lagt så meget vægt på om motoren holder. Det er sjældent at der bliver skiftet motor, fordi den er slidt op, det er nu mere fordi tandrem knækker eller bilen kører tør for vand/olie. Jeg ville nu mere kigge efter ting som karrossens stand, hvordan ser forlygterne ud? Er de helt sandblæst? Er sæderne trykket helt flade som i en gammel 190'er hvor man sidder på fjedrene? Hvad med rattet? Det er ikke fedt hvis rattet er slidt. Og ja så i det hele taget bilens stand og brug.

Dette indlæg blev 21-11-2012 23:19 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

22-11-2012 kl. 12:29

Ja så kan det ikke betale sig med diesel.

Men til 40.000kr får man faktisk utroligt meget bil efterhånden.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/avensis/18-vvt-i-natura/1413257

Bare en tilfældig annonce, men årgang 2002, 154.000km og bla. med klimaanlæg.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

22-11-2012 kl. 13:54

Jannik Christensen skrev:
Ja så kan det ikke betale sig med diesel.

Men til 40.000kr får man faktisk utroligt meget bil efterhånden.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/avensis/18-vvt-i-natura/1413257

Bare en tilfældig annonce, men årgang 2002, 154.000km og bla. med klimaanlæg.


1,8 VVT-i motoren har et motorproblem som er et fabriks problem så spørg om motoren er blevet skiftet bare for en sikkerheds skyld og Natura udstyret inkluderer ikke aircondition eller klimaanlæg standard der SKAL du op i Terra udstyr

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/avensis/18-vvt-i-terra-stcar/1415856

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

22-11-2012 kl. 13:59

Lars Olsen skrev:


Beklager jeg skal have pudset brillerne :-)

Til den pris vil jeg vælge en kedelig men bomstabil Carina E.
Evt. den mere sjældne Camry som er en af USA´s mest solgte biler.


en Carina E som udgik i 98? når man kan få en Avensis, 406 eller Mondeo der er en 4-5 nyere til en fornuftig pris og med LANGT mere udstyr så vil jeg helt klart se bort fra en gammel Carina E

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

22-11-2012 kl. 15:18

Christian Hansen skrev:
1,8 VVT-i motoren har et motorproblem som er et fabriks problem så spørg om motoren er blevet skiftet bare for en sikkerheds skyld og Natura udstyret inkluderer ikke aircondition eller klimaanlæg standard der SKAL du op i Terra udstyr

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/avensis/18-vvt-i-terra-stcar/1415856

Jeg skal indrømme at jeg ikke har ret meget forstand på Toyota, så hvad de har af motorproblemer kender jeg ikke.

Men nu har den pågældene model klimaanlæg :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

26-11-2012 kl. 12:04

Jan Gregersen skrev:
>Jannik, jeg kører selv Toyota, og har gjort det i mange år.
Det er et kendt på problem på 1zz-fe motoren (1,8 VVT-i f2000 - 2005).
Der er en design fejl, der gør at de kan bruge meget olie.
Toyota har skiftet motorene i op til 5 - 7 år (har hørt begge tal hos Toyota forhandlere), eller 150.000 km.
Værkstedet sagde også at de begyndte at måle på dem, når kunderne rapporterede et forbrug på over 0,5L/1000 km.

Jeg har selv en 1zz-fed, der har lørt over 480.000 km, og den bruger knap 4 liter / 15.000 km.
Nu skal man jo passe på, med olie forbrug, da en motor der kører korte ture, bruger mere olie end en der køre lange ture.
Og mit olie frobrug er da også steget, da den ikke køre så meget som den har gjort.
Bortset fra olie forbruget, er det en bund solid moter. Der er ikke skruet i min. Der er skiftet en luft mængde måler.

Jeg har så også en 1998 Avensis 1,8 (7a-ge), der har gået en bagatel af 230.000 km. Jeg tror ikke motoren vil give problemer. Men kobling og manifold, er klar til udskiftning, og den har fået komplet udstødning og nye bære kugler.

Meeen, en bil der har gået 300.000 km, vil der komme nogle rep. på.
Uanset hvem der har lavet den. Spørgsmålet er altid hvor meget.



1,8 Lean Burn motoren (øko motor) hedder 7 AFE og ikke 7 AGE 2,0'ern hedder så vidt jeg ved 3 SGE 4 AGE liger f.eks. i en Corolla Twin Cam men anden (tunet) motorblok jeg har selv en avensis 1,8 Lean Burn den mootor vandt faktisk et FDM øko race (som det af en eller anden underlig grund hed) i 1995 i en Carina E

Dette indlæg blev 26-11-2012 12:07 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg