Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
18-09-2012 kl. 08:40
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
18-09-2012 kl. 09:31
Fine forslag du selv kommer med - du må ud og prøve og se hvad du kan li :-)
Profil slettet
18-09-2012 kl. 15:54
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
18-09-2012 kl. 22:06
Torben Stuhr Olsen skrev:
TopGear havde for et stykke tid siden en Toyota Prius 1,5 og en BMW 3,0 til at køre et par omgange på banen (samtidig) hvor Prius gav den gas og BMW bare fulgte efter - og BMW brugte mindst benzin viste det sig efterfølgende - det er et godt billede på at en for lille motor til formålet ikke er økonomisk.
Lille mellemklasse (golf m.fl) skal ikke have under 1,5-1,6 og minierne ikke under 1,3-1,4.
Mindste motorstørrelser til de bilklasser som du nævner kommer stærkt an på om de er med trykladning eller ej. Fx passer en 1,2 eller 1,4 TSI udemærket til en Golf 6, og den nye Focus klarer sig fremragende med en 1,0 motor med tryk.
Og mht klippet i Top Gear - så er det ikke en hel fair sammenligning. Bilerne blev kørt rundt på banen, hvor formålet var at køre fuld fart i Prius, som slet ikke er sat op til den slags kørsel på bane. Skulle det være mere realistisk skulle man have kørt begge biler på samme motorvejsstrækning med 130 km/t. Så ville forskellen nok ikke være så stor på den lille og store motor. Men det er blot gætværk fra min side :-)
Mvh C S
www.e-bil.dk
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
19-09-2012 kl. 11:19
Du skal køre 100 km. Det kan du enten gøre med 140 km/t, hvor din bil kører 13 km/l. Det tager 43 minutter, du bruger 7,7 l brændstof til 12 kr. literen, altså 92,5 kr.
Du kan også gøre det med 110 km/t. Der kører du 18 km/l. Det tager 54,5 minutter, og du bruger 5,6 liter brændstof - i alt 67 kr.
Det koster altså (92,5-67) 25,5 kr at spare (54,5-43) 11,5 minut. Det giver en timepris på 133 kr efter skat, eller rundt regnet det dobbelte før skat. Det er vel en meget pæn timeløn, som kun bliver højere af mindre slitage og sparede fartbøder ;-)
H P
bruger siden
06-01-2004
19-09-2012 kl. 13:37
Jeg var for et stykke tid siden inde forbi Citroen og spørge på en C5 2,0 benziner, sælgeren sagde at den var udgået og erstattet af en 1,6 istedet. ??
Jeg var lidt forvirret, da jeg vidste at mindste benziner til C5 var en 1,8ér med 127HK, næste størrelse FØR var så, 2,0 med 140, og nu er 2,0 erstattet med en 1,6 med 156HK ?
Jeg må nok indrømme at al skepsis blev gjort til skamme efter en prøvetur, den nye motor trækker markant bedre ved alle omdrejningstal end den gamle, og ved 130km/t kører den med lavere omdrejninger, har du først prøvet de nye maskiner, så kommer du sgu ikke til at savne de gamle.
Profil slettet
19-09-2012 kl. 14:21
Rune Jensen skrev:
Tja, kigger jeg på en bmw 114i, så har den en 1.6 liters med 180 Nm. skal jeg op i en 2.0 så har den +300 Nm hvis jeg husker korrekt, skal så ikke kunne sige om de er med eller uden trykladning, tror jeg kun 2.0'eren fra bmw er med trykladning.
Men jeg tror du helt misser essen, når man kører i længere stræk, så er større motor bare mere raffineret end små motore, om de så er med eller uden trykladning. pga gearingen er længere og derfor kommer omdrejningerne automatisk længere ned. Fordi den større motor har større overskud og kraft, til at ligge med lavere omdrejninger end en lille motor, som skal prygles op i omdrejninger for at få den til at yde tilfredsstillende (i mine øjne)
Nogle synes at 300 Nm er super lækkert i en bil som alligevel kun yder 0-100 på 11-13 sek. er super vildt og voldsomt og redder det hele, men folk som mig synes det er træls at ligge med en bil, som skal rykkes så meget op og ned i gearene for at holde den i den optimale arbejdsområde er røv træls for at sige det mildt.
For problemet med en del "almindelige" trykladet biler er jo at deres arbejdsområde er utrolig snævert, og især på diesel motore er der tydeligt når man kommer ned i de "almindelige" biler, ligesom det er tydeligt at se med de små motore. Men har et snævert område at holde bilen kørende på, hvor imod større motore har større tolerance uden for deres arbejdsområde, og man stadigvæk har den ydelse man har brug for.
En moderne trykladet benzin'er skal da ikke piskes op i omdrejninger for yde noget - de giver alt deres moment ved utroligt få omdrejninger, hvor en større motor skal have flere omdrejninger for at må maksimalt moment. Tag blot den gamle 1,6 FSI fra VAG - den skulle have pisk for at flytte sig, mens den nye 1.2 TSI trækker meget bedre fra 1700 omdrejninger, og meget mere moment i de lave omdrejninger.
I næste uge modtager jeg selv en sprit ny bil i en størrelse, hvor der i gamle dage nok ville have ligget en V6'er eller lignende med stor volumen, men i dag ligger der en 2.0 trykladet benzin'er i en bil i den størrelse. Og sammenlignet med min gamle 2.4 V6 Audi jeg solgte for et par år siden, så gør denne 2.0 motor det meget bedre.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Dette indlæg blev 19-09-2012 14:26 redigeret af dets forfatter.