Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

02-09-2012 kl. 22:19

Tager man ikke ret hurtigt livet af så lille en motor og bil med en campingvogn på slæb ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

02-09-2012 kl. 22:32

Den vil fint kunne klare den vogn - jeg må selv trække 1800 kg, og vognen vejer præcist det samme, og nogle gange noget mere, hvis man har været sydpå.

Du skal nok ikke regne med det store overskud, god økonomi eller hurtig acceleration, men det er jo nogle af de ting der følger med camping. Men når du først ruller, mærker du ikke at den er lidt bovlam.

Men den Clio er et godt bud - i din situation havde jeg nok snuppet den. Og 850 kg - så er det da en mindre vogn? Men du kan nemt trække den uden bekymringer - det er først i fjelde, bjerge og lange stigninger du mærker det manglende moment, og skal i 2. Gear. Ellers burde den slæbe sig fint afsted med 90 i 4 gear.

Mvh C S
www.e-bil.dk

PS: Husk at holde bilen i/så tæt som muligt der hvor dens moment er tilstede. Nok kører du med flere omdrejninger, men så slipper du for nedgearinger konstant, og slipper for sejtræk.

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

04-09-2012 kl. 22:06

Det er vist ikke helt rigtigt. Max tilladt totalvægt på bil og hænger, har ikke ret meget med hinanden at gøre. Det er først hvis man overskrider 3500kg.

Så hvis bilen har en tilladt totalvægt på 1800kg (er ca. deromkring for en Clio), og må trække 1200kg, så må vogntoget veje samlet 3000kg.

Ellers kunne man jo på ingen måde hægte 1200kg efter bilen.

Brian Kielberg

Brian Kielberg
bruger siden
25-07-2004

04-09-2012 kl. 23:10

Er der ikke også en regel om at påhæng ikke må veje mere en bilens egenvægt plus 50 kg? - eller husker jeg forkert?

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

06-09-2012 kl. 08:21

René Østergaard skrev:
Der er en vægt der vogntogets totalvægt, og den er specifik fra bil til bil. De 3500 kg. har intet med bilen at gøre, men derimod dit kørekort.
Lad os antage, at bilen har en totalvægt på 1800 kg, og førhen kun har måtte trække 900 kg., KAN bilen i teorien have en total vogntøjsvægt på f.eks. 2900 kg., men når man så hæver anhængervægten til 1200 kg., og lægger oven i de 1800 kg. bliver det samlet set 3000 kg = 100 kg. for meget. Så hvis du trækker max vægt på krogen, må du kun læsse bilen til 100 kg. mindre end oprindelig totalvægt.
Jeg har det stående på en mail fra Renault Danmark, da grundet til ændringen oprindeligt er en fejl fra Skats side (Fejl i overførsel af data fra CoC dokument), men som Skat har valgt at "holde ved".
Jeg må desværre ikke offentliggøre mailen direkte, da de udelukkende er til internt brug.

Jojo, men hr. og fru Danmark kan jo kun tage udgangspunkt i registreringsattesten, og der står intet om "vogntogets max tilladte totalvægt". Der står kun max totalvægt, og max påhæng m/uden bremser. Det er i hvert fald det der står i attesten på min Carisma fra 2003. Om nyere biler så er blevet udstyret med vogntogs totalvægt, det ved jeg så ikke.

Men har Skat ved en fejl, angivet en højere påhængsvægt på Clio?

Brian Kielberg

Brian Kielberg
bruger siden
25-07-2004

06-09-2012 kl. 10:27

Hvad angår max trailer vægt - se da vedhæftede link!!

http://www.fdm.dk/trailer-og-campingvogn/saa-meget-maa-du-koere-med