Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

02-09-2012 kl. 09:22

Jeg ville sige Benzin

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

02-09-2012 kl. 09:28

Med så få km om året ville jeg uden tvivl vælge en benziner. Om en diesel rent faktisk ville kunne tåle at køre på den måde eller ej, det ved jeg ikke, men jeg har ikke tænkt mig at prøve. Det er simpelthen for dyrt hvis det går galt.

Desuden mener jeg rent personligt, at benzin kører bedst. Jeg havde, tiltrods for det noget lavere moment, færre nedgearinger i min tidligere 1.6 benziner, end jeg har i min nuværende 1.9 diesel.

Og med al den snak om, at det skal være dyrere at køre diesel, synes jeg kun det ville give mere mening at købe benzin. Især med det kørselsmønster. Den eneste reelle besparelse er på dine lange ture, og når det er så få gange om året, bliver besparelsen ædt op af de højere afgifter og den højere indkøbspris.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

02-09-2012 kl. 10:03

Du kan ikke, rent økonomisk stille det sådan op.
Hvis vi lige et øjeblik ser bort fra problematikken om holbarhed, så er du nødt til at tage med i betragtning hvilken bilmodel du påtænker at købe.
På visse japanske og Koreanske mærker er prisforskellen op til 40.000,- for en diesel, og så er det sjældent økonomisk rentabelt at køre diesel, vælger du feks en Citroen C3, så er dieselmodellen pt. Billigere end benzineren, og så vil der være dumt at vælge en diesel.
Det næste er gensalgsværdien, kig her på Bilbasen, en dieselbil er typisk mere værd som brugt, så en del af merprisen kommer hjem igen ved salg, det skal også tages med i regnestykket.
Det næste er service, hvad koster diesel kontra benzin at servicere, der er igen forskel fra mærke til mærke, Citroen tager feks. Samme pris for en serviceaftale uanset om du vælger benzin eller diesel, undersøg selv det mærke du overvejer.

HOLBARHED, det kan du desværre ikke få et entydigt svar på, personligt har jeg i årevis kørt 20.000 årligt med en del småture i men dieselbil, og jeg har aldrig haft problemer, men det har andre.

FORBRUG, min egen "tommelfingerregel" siger at en dieselbil kører 5 km/L længere end en tilsvarende benziner uanset om den er kold eller varm, det har passet på mine biler, en men igen, der er nok forskel på de forskellige mærker.

Diesel kontra benzindebatten nægter nok at dø helt :-)

Profil slettet

Profil slettet

02-09-2012 kl. 12:23

Uanset prisen på bilen om det er en benzin eller disel til sammr pris, så skal man da købe den bil med den motor og det udstyr som passer til ens behov.

Man skal vel ikke bare købe en diesel bare fordi den koster det samme som en benzin, velvidende om at du køre den i smadder fordi dit kørselsbehov er for lidt.

Tro mig, hvis du tegner en serviceaftale på din diesel som koster det samme som en benzin og din motor står af med eks. 30.000 km efter 2 år. hvad tror du så værkstedet siger til det ? De vil sgu da fortælle dig at 15.000 km årligt er for lidt til en diesel og du har misvedligeholdt din bil og det dækker værkstedet ikke.

Så køb nu en benzin og dermed slipper du også for at bilen lyder som en traktor.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Profil slettet

Profil slettet

02-09-2012 kl. 13:08

mads Andersen skrev:
Uanset prisen på bilen om det er en benzin eller disel til sammr pris, så skal man da købe den bil med den motor og det udstyr som passer til ens behov.

Man skal vel ikke bare købe en diesel bare fordi den koster det samme som en benzin, velvidende om at du køre den i smadder fordi dit kørselsbehov er for lidt.

Tro mig, hvis du tegner en serviceaftale på din diesel som koster det samme som en benzin og din motor står af med eks. 30.000 km efter 2 år. hvad tror du så værkstedet siger til det ? De vil sgu da fortælle dig at 15.000 km årligt er for lidt til en diesel og du har misvedligeholdt din bil og det dækker værkstedet ikke.

Så køb nu en benzin og dermed slipper du også for at bilen lyder som en traktor.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Aaarh, nu strammer du den vist ;-)

Hvis man har tegnet service-aftale, og man har kørt sin bil til foreskrevne service (som fx for de fleste diesel-citroën'er er efter 20.000km eller 1 år - hvad der nu kommer først), så kan de ikke anklage en for at misligeholde bilen.

Prøv at tænk på hvor mange leasing-aftaler, de forskellige bilmærker laver, som er baseret på 15.000 km om året - OGSÅ i dieselbiler. Hvem står så til ansvar for det?

Hvis vi så antager at forhandler/importør rent faktisk ville forsøge at løbe fra deres forpligtelser ved eventuelle dieselproblemer, kan jeg umuligt forestille mig at de ville nå langt før de har FDM eller lignende på nakken ;)

Bortset fra det er jeg sådan set enig i argumenterne for at vælge en benzinbil ved et småturs-kørselsbehov

Vh Anders

Dette indlæg blev 02-09-2012 14:11 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

02-09-2012 kl. 13:49

Jeg strammer den måske lidt, men alle aftaler har en eller anden form får klausul i sig, det ses i forsikringsbetingelser og helt sikkert også i en serviceaftale.

Profil slettet

Profil slettet

02-09-2012 kl. 13:52

Ifølge Citroens hjemmside http://www.citroen.dk/home/#/services/serviceaftaler/serviceberegner/

så står der kun noget om udskiftning af sliddele og det er ikke motordele i nogen form.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

02-09-2012 kl. 14:03

mads Andersen skrev:
Ifølge Citroens hjemmside http://www.citroen.dk/home/#/services/serviceaftaler/serviceberegner/

så står der kun noget om udskiftning af sliddele og det er ikke motordele i nogen form.

Altså Mads, når du tegner en serviceaftale hos Citroen, så er der fabriksgaranti i hele aftaleperioden, lad nu være med at være så påståelig, du ved simpelthen ikke hvad du taler om, lige på det her punkt, dit stædige æsel ;-)

Profil slettet

Profil slettet

02-09-2012 kl. 14:11

hehe der er nok noget om det ;-)