Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

03-07-2012 kl. 09:31

Helt klart benzin - med så få km om dagen vil det indebære en masse småture, som en diesel ikke har godt af. Desuden vil en diesel med jeres kørselsmønster ikke køre længere end en benzin, da den aldrig når at blive driftsvarm.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

03-07-2012 kl. 12:31

Benzin. I kører ALT for lidt til diesel.

Men i skal nok ikke forvente at køre ret meget længere på literen i en Qashqai med jeres kørselbehov.
Men hvis i lige ser bort fra økonomien, så er Qashqai en fin bil. Dog er der altså ikke oceaner af plads i bilen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

03-07-2012 kl. 14:12

Hvis I er vilde med en Qashqai, og størrelsen passer jer, så syntes jeg I skal holde fast i den, og gå på jagt efter en passende model.Gå efter 1,6'ern - den vil koste omkring 2700 om året i grøn ejerafgift. Brændstofsøkonomien er der ikke rigtig noget at gøre ved - en bil i den størrelse, med jeres kørselsmønster, vil ikke køre mere end 11-12 stykker. Men nu kører I så få km om året, at en bil der kører 12 eller 15 ikke gør nogen nævneværdig samlet økonomisk forskel. Så hellere kigge på om den person der sidder bag rattet kan køre mere økonomisk - der er lidt at hente, men ikke meget, når I kører med kold motor 90% af tiden.

Her er lige et par eksempler på hvad I kan få for 200k:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/nissan/qashqai/16-visia-stopstart-2wd/1245402

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/nissan/qashqai/16-acenta-2wd/1168719

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/nissan/qashqai/16-visia-2wd/1199834

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

03-07-2012 kl. 14:24

Poul Erik Wolff skrev:
Hmm tjaaa, nu bliver jeg da bare endnu mere forvirret, jeg høre så fra et helt uofficielt sted at i dag klare dieselbiler sig glimrende på korte ture, så der skulle ikke være nogen grund til ikke at vælge diesel, er der nogen der kan bekræfte dette ? så man ikke foretager et forket valg...

Den udtalelse skal vidst dokumenteres først - det er udbredt viden at en dieselmotor vil sode til ved småture - og dermed koste dyrt i rep. Men når det er sagt, så vil den sådan set være DYRERE end en benziner på småture. Jovist er den opgivet til flere km/l, men en diesel er længere tid om at blive driftsvarm, og med et samlet kørselsbehov pr. dag på ca. 25 km, vil den ikke blive driftsvarm overhovedet. Og er den ikke driftsvarm, kører den ikke specielt langt på literen. Ikke længere end en tilsvarende benzin'er.

Og så skal der tages højde for at indkøbspris og service er dyrere, så sammenlagt vil en diesel til meget beskednt kørselsbehov ikke være økonomisk gunstigt. FDM har også indset dette, og råder til at man skal pendle længere ture hver dag, før det kan svare sig. Fx mindst 30.000 km om året, og primært ture over 30 km pr. gang.

Mht. de linkede biler, så var det bare tre tilfældige udpluk - lavere i en grundigere søgning vil i sikkert kunne finde en med det ønskede udstyr/farve :-)

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

03-07-2012 kl. 19:24

Poul:

Hvis der er en der sagt at det er ligemeget mht jeres kørselsbehov om i vælger diesel eller benzin, så passer det ikke. Og det er garanteret en sælger der står med en dieselversion af Qashqai han gerne vil sælge til dig.

Det kan selvfølgelig også være uvidenhed, der gør at han foreslår en diesel.

Men bare lie for god ordens skyld. Hvis dit kørselsbehov er som du beskriver, så er det klogest at vælge Benzin.

EN Diesel er beregnet til hvis du kører mange længere ture. Det optimale er MINDST 30-35 km hver gang du starter bilen. Så får man til gengæld også meget glæde af en diesel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

03-07-2012 kl. 23:16

A H skrev:
Til K S: hvad er det med "...med seneste skatteaftale, bliver denne forskel forøget således, at den økonomiske fordel i en dieselbil forsvinder, hvis man ikke kører mange km om året. Der tales om en forøgelse svarende til 1kr. pr. liter diesel med 22.000km/år." - kan du eventuelt præcisere eller uddybe dette?

(Beklager for off-topic)

der står bl.a. lidt om det her

http://bilmagasinet.dk/article/87441-regeringen-straffer-dieselbilister

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

04-07-2012 kl. 12:09

Poul Erik Wolff skrev:
Tak for svar, af ren nysgerighed, hvad koster det ca. at få renset for sod ?

Det kommer an på i hvilken grad motoren er sodet til - er det en "mild grad" kan BellAdd fjerne soden, samt en tur på motorvej i 4 gear med mange omdrejninger i 20-25 minutter. Er det en værre grad, som det kan forekomme med jeres kørselsmønster, kan det kræve større adskillelse af motor og være noget dyrere...

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

04-07-2012 kl. 15:00

Poul Erik Wolff skrev:
Hej, vi går og overvejer lidt om vi skal udskifte vores Audi A4 som ikke er så økonomisk at køre i, den køre ca. 11km/l og koster omkring 4200kr. årligt i grøn ejerafgift, så vi tænker lidt at det burde kunne gøres lidt mere økonomisk fornuftigt og samtidig være et crossover lign. køretøj, altså længere på literen og billigere i grøn ejerafgift, vores daglige kørselsbehov er ca. 25km ialt.
Vi har så kigget lidt på en brugt Nissan Qashqai til omkring 200000kr.....




Nu skriver du ikke hvor gammel din A4 er. Men hvis det er en lidt ældre model der prismæssigt er nedskrevet, er der ikke god økonomi i at skifte til en nyere bil, selvom den evt. kører lidt længere på literen.
Værditabet på en nyere bil vil langt overstige den lille besparelse på brændstof/afgift. Så hvis økonomien er det primære skal du ikke fokusere på brændstoføkonomi, men istedet kigge på værditab/rep. omkostninger og hvis man har en lidt ældre velholdt bil vil en nyere bil som regel være langt dyrere, selvom den går længere på .

Bortset fra det er en Qashqai som du nævner er en fin bil i klassen og prismæssigt også rimelig. Så hvis du kan lide den (og økonomien ikke er hovedprioriteten) er den et fint valg (gå efter en benzinmodel).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

04-07-2012 kl. 15:58

Poul Erik Wolff skrev:
Hej, hvis jeg går ud fra den næste bil køre 16km/l, kommer besparelsen til at ligge på omkring 8000kr. årligt på grønejerafgift/benzin...

16 km/l bliver svært at opnå med det kørselsmønster, men en benzin vil uden tvivl køre længst på literen med det mønster. 14 km/l lyder mere realistisk for en bil i den størrelse.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

04-07-2012 kl. 16:14

Poul Erik Wolff skrev:
Hej, hvis jeg går ud fra den næste bil køre 16km/l, kommer besparelsen til at ligge på omkring 8000kr. årligt på grønejerafgift/benzin...


For at vide hvad vi taler om kan du så ikke oplyse alder/værdi på din A4?

Så vidt jeg kan se er Qas opgivet til at køre ca. 15km/l, med nogle få modeller på knap 17km/l.
Disse tal er ofte svære at opnå i praksis ved blandet kørsel, medmindre man kører meget "øko-opmærksomt" og hvis dit kørselsmønster primært er mange korte ture (som det lyder som om) så vil du ikke komme i nærheden af det opgivne.

Hvis det er mange koldstarter/korte ture ville jeg ikke regne med mere end 12-14km/l selv ved pæn kørsel.
Så du vil spare lidt på afgift og en smule på brændstof, men ikke nok til at modsvare hvis værditabet bliver meget højere.

Dette indlæg blev 04-07-2012 16:15 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

04-07-2012 kl. 17:51

De nyere QQ med start/stop er, så vidt jeg kan se, opgivet til 16,9, de andre kører mindre.

Økonomisk tror jeg ikke du skal forvente den store besparelse. Du vil spare lidt på brændstof (og afgift) på QQ (tror dog ikke den kommer i nærheden af den opgivne brændstoføko.) til gengæld vil værditabet formentlig være højere end på din Audi.

QQ er så nyere og skulle gerne køre fejlfrit i nogle år, hvorimod Audi'en er ved at have en alder, hvor den formentlig vil løbe ind i nogle rep. på et tidspunkt.

På den anden side er 1,8t en lækker motor med godt kraftoverskud, hvorimod den 1,6 i QQ er en smule blodfattig (især i forhold til 1,8t).

Så synes ikke der er et åbenlyst valg. Med forbehold for dyre rep. på Audi'en tror jeg ikke økonomien er afgørende forskellig.
Så er du glad for Audi'en og er den velholdt og i god stand ville jeg beholde den.
Har du forelsket dig i QQ er det den vej du skal gå.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-07-2012 kl. 19:00

Det kommer an på hvordan de 75 km er fordelt. Det vil lige akkurat kunne gå hvis det var 2*37 km, men er det delt over flere ture, er det no go.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-07-2012 kl. 19:05

Så er det no go - bilen når ikke at blive driftsvarm på den lille tur :-)

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-07-2012 kl. 21:44

Nu er det ikke myter, men kolde FACTS der rent faktisk fortæller at en dieselmotor IKKE kan holde til korte ture. Prøv og google "dieselbil korte ture" m/m, og se hvad der dukker op. Det kan ikke diskuteres at en dieselmotor ikke har godt af korte ture - evidensgrundlaget der peger i den retning er enormt!

Og mht. opvarmning om vinteren - så er mange dieselbiler udstyret med et tilskudsfyr, der varmer kabinen hurtigt op, og ikke motoren. Den er meget længere tid om at blive varm, og til de biler der er udstyret med en termostat hvor man kan aflæse temperaturen, vil temperaturen endda falde lidt i tomgang på en dieselmotor!

Så for at komme med rådet en sidste gang: En benzin'er passer bedst til jeres mønster, og en diesel vil ikke kunne klare alle de korte ture. Jovist er der nogle der er heldige, men hvor fedt er det lige at skulle bruge et par tusinde pr. 10000 km for at få motoren renset på et værksted? Og med de ture i kører alligevel, vil en benzin køre lige så langt som en diesel.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

06-07-2012 kl. 10:12

Hej Martin

Der er nu en del historier om tilsodede biler, tilstoppede partikelfiltre etc. Men der er jo også mange der ikke har problemer, trods "forkert" kørselsmønster, en del af disse formentlig fordi de skifter bil relativt ofte. Hvis man køber en ny bil vil der jo nok ofte gå en længere periode inden problemerne viser sig.

Derudover forstår jeg overhovedet ikke, hvorfor folk nærmest skal overbevises om, hvorfor de ikke skal købe diesel?
Dieselbiler har et godt bundtræk, men det har de nye turboladede motorer også.
Mht. til økonomien er det som om at folk blindt kigger på km/l og fuldstændig glemmer at indkøbsprisen for dieselmodeller er højere, afgift er højere (ved samme km/l) og nu ser det i øvrigt ud til at afgiften hæves, så km/l er jo kun en del af regnestykket.

Så kører man mange km, kør diesel. Kører man færre km, kør benzin!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-07-2012 kl. 11:13

Audi A6 2,0 TDI - blev brugt af konen i 2 år til småture, da konen arbejdede lokalt: 2*9 km. Dette gav en regning på, hold nu fast, 86000 kr! Tilsodning af EGR, dyser, turbo, ventiler osv. Alt sammen grundet kørselsmønster! Så den blev udskiftet med en 2,4 V6 A6, og økonomien var på de samme småture ca 1,3 km/l bedre i V6'ern ved samme kørselsmønster. Hendes nuværende Polo 1,6 TDI kører nu kun lange ture over 45-50 km pr. Gang, og den har ikke meldt problemer endnu. Dog har vi for en sikkerheds skyld fået monteret motorvarmer i begge biler nu.

Mvh C S
wwe.e-bil.dj

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-07-2012 kl. 10:08

C S skrev:
Audi A6 2,0 TDI - blev brugt af konen i 2 år til småture, da konen arbejdede lokalt: 2*9 km. Dette gav en regning på, hold nu fast, 86000 kr! Tilsodning af EGR, dyser, turbo, ventiler osv. Alt sammen grundet kørselsmønster! Så den blev udskiftet med en 2,4 V6 A6, og økonomien var på de samme småture ca 1,3 km/l bedre i V6'ern ved samme kørselsmønster. Hendes nuværende Polo 1,6 TDI kører nu kun lange ture over 45-50 km pr. Gang, og den har ikke meldt problemer endnu. Dog har vi for en sikkerheds skyld fået monteret motorvarmer i begge biler nu.

Mvh C S
wwe.e-bil.dj

Jeg kan også supplere med en dårlig erfaring med dieselbil og korte ture. Jeg havde en alfa 159 fra 2007, som i løbet af et år fik renset EGR, udskiftet dyser mm. (reparationer for mere end 15.000 kr.) og til sidst solgt, da mekanikeren mente, at det ville fortsætte så længe mit kørselsbehov ikke var større. Hans forslag var derfor enten at skifte til en benzinbil eller bruge weekenderne på at køre lange ture for at undgå tilsodning.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-07-2012 kl. 11:08

Det skal lige siges at batteriet aldrig bliver ladt 100 % op igen. Batteriet vil kun blive ladet 95 % igen, så du over tid vil have et døddt batteri, hvis du ikke får det lavet op med en batteri oplader.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-07-2012 kl. 11:30

Poul Erik Wolff skrev:
Ville en motor/kabinevarmer ændre noget mht. til dieselmotere/tilsodning ?

Som K S svarer - ja, hvis man stadig har et kørselsbehov der er væsentlig størrer end jeres!

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-07-2012 kl. 13:01

jesper christiansen skrev:
Christian skrev

hvis det skal være korte ture , hold omdrejningerne oppe , det vil hjælpe meget , men så ryger brændstof økonomien jo så også :-)

Det er vist begrænset hvor meget det går ud over økonomien,motoren kører jo med en federe blanding i opvarmningsperioden,og det er da noget sundnere for en kold/halvkold motor at blive kørt op til 2500-3000 RPM,end at sejtrække fra 1200-1400 RPM,fordi man absolut skal skifte gear allerede ved 2000 RPM.

Har en kollega der har en Golf6 2,0 140TDI DSG6,forskellen på om han køre i "sport"mode frem for "eco"mode,de 12-15 km han har på arbejde,er at olien når at blive 90 grader varm frem for 70 grader varm,brændstoføkonomien er den samme,og så tilsoder den ikke.


Det lyder højst mærkværdigt - jeg har samme motor/gearkasse-kombination, og den bliver slet ikke så hurtigt varm - da slet ikke på 12-15 km. Det er nærmere det dobbelte før den er driftsvarm. Sikker på det ikke er kølevandet?

Mvh C S
www.e-bil.dk

Dette indlæg blev 08-07-2012 13:01 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-07-2012 kl. 15:45

jesper christiansen skrev:
Olietempareturmåleren er i boardcomputeren på en highline.

Korrekt

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

09-07-2012 kl. 09:01

Poul Erik Wolff skrev:
Jeg synes ikke jeg kan få noget nyere dokumentation/entydigt svar ang. benzin vs diesel ud fra denne tråd, hmmmm, nogen er til diesel og nogen er til benzin, og det forsvare man så i en eller anden grad, måske jeg bare skal gå efter mavefornemmelsen....

Vores kørselsbehov (Opdateret) vil fremover være ca.
2x25km =50km pr. dag.
2x12,5km= 25km pr dag.
+ lidt motorvejskørsel.
+++++
Ca pr. år = mellem 25.000-30.000km.

Stadig for korte ture til diesel...

Og hvordan du konkluderer at det er en mavefornemmelse ved jeg ikke - størstedelen taler netop for benzin, og at en diesel vil være for dyr. Google emnet, så får du samme svar - benzin til korte ture, og diesel til lange.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg