Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
03-07-2012 kl. 09:31
Mvh C S
www.e-bil.dk
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
03-07-2012 kl. 12:31
Men i skal nok ikke forvente at køre ret meget længere på literen i en Qashqai med jeres kørselbehov.
Men hvis i lige ser bort fra økonomien, så er Qashqai en fin bil. Dog er der altså ikke oceaner af plads i bilen.
Profil slettet
03-07-2012 kl. 14:12
Her er lige et par eksempler på hvad I kan få for 200k:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/nissan/qashqai/16-visia-stopstart-2wd/1245402
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/nissan/qashqai/16-acenta-2wd/1168719
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/nissan/qashqai/16-visia-2wd/1199834
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
03-07-2012 kl. 14:24
Poul Erik Wolff skrev:
Hmm tjaaa, nu bliver jeg da bare endnu mere forvirret, jeg høre så fra et helt uofficielt sted at i dag klare dieselbiler sig glimrende på korte ture, så der skulle ikke være nogen grund til ikke at vælge diesel, er der nogen der kan bekræfte dette ? så man ikke foretager et forket valg...
Den udtalelse skal vidst dokumenteres først - det er udbredt viden at en dieselmotor vil sode til ved småture - og dermed koste dyrt i rep. Men når det er sagt, så vil den sådan set være DYRERE end en benziner på småture. Jovist er den opgivet til flere km/l, men en diesel er længere tid om at blive driftsvarm, og med et samlet kørselsbehov pr. dag på ca. 25 km, vil den ikke blive driftsvarm overhovedet. Og er den ikke driftsvarm, kører den ikke specielt langt på literen. Ikke længere end en tilsvarende benzin'er.
Og så skal der tages højde for at indkøbspris og service er dyrere, så sammenlagt vil en diesel til meget beskednt kørselsbehov ikke være økonomisk gunstigt. FDM har også indset dette, og råder til at man skal pendle længere ture hver dag, før det kan svare sig. Fx mindst 30.000 km om året, og primært ture over 30 km pr. gang.
Mht. de linkede biler, så var det bare tre tilfældige udpluk - lavere i en grundigere søgning vil i sikkert kunne finde en med det ønskede udstyr/farve :-)
Mvh C S
www.e-bil.dk
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
03-07-2012 kl. 19:24
Hvis der er en der sagt at det er ligemeget mht jeres kørselsbehov om i vælger diesel eller benzin, så passer det ikke. Og det er garanteret en sælger der står med en dieselversion af Qashqai han gerne vil sælge til dig.
Det kan selvfølgelig også være uvidenhed, der gør at han foreslår en diesel.
Men bare lie for god ordens skyld. Hvis dit kørselsbehov er som du beskriver, så er det klogest at vælge Benzin.
EN Diesel er beregnet til hvis du kører mange længere ture. Det optimale er MINDST 30-35 km hver gang du starter bilen. Så får man til gengæld også meget glæde af en diesel.
Profil slettet
03-07-2012 kl. 23:16
A H skrev:
Til K S: hvad er det med "...med seneste skatteaftale, bliver denne forskel forøget således, at den økonomiske fordel i en dieselbil forsvinder, hvis man ikke kører mange km om året. Der tales om en forøgelse svarende til 1kr. pr. liter diesel med 22.000km/år." - kan du eventuelt præcisere eller uddybe dette?
(Beklager for off-topic)
der står bl.a. lidt om det her
http://bilmagasinet.dk/article/87441-regeringen-straffer-dieselbilister
Profil slettet
04-07-2012 kl. 12:09
Poul Erik Wolff skrev:
Tak for svar, af ren nysgerighed, hvad koster det ca. at få renset for sod ?
Det kommer an på i hvilken grad motoren er sodet til - er det en "mild grad" kan BellAdd fjerne soden, samt en tur på motorvej i 4 gear med mange omdrejninger i 20-25 minutter. Er det en værre grad, som det kan forekomme med jeres kørselsmønster, kan det kræve større adskillelse af motor og være noget dyrere...
Mvh C S
www.e-bil.dk
T i
bruger siden
17-06-2006
04-07-2012 kl. 15:00
Poul Erik Wolff skrev:
Hej, vi går og overvejer lidt om vi skal udskifte vores Audi A4 som ikke er så økonomisk at køre i, den køre ca. 11km/l og koster omkring 4200kr. årligt i grøn ejerafgift, så vi tænker lidt at det burde kunne gøres lidt mere økonomisk fornuftigt og samtidig være et crossover lign. køretøj, altså længere på literen og billigere i grøn ejerafgift, vores daglige kørselsbehov er ca. 25km ialt.
Vi har så kigget lidt på en brugt Nissan Qashqai til omkring 200000kr.....
Nu skriver du ikke hvor gammel din A4 er. Men hvis det er en lidt ældre model der prismæssigt er nedskrevet, er der ikke god økonomi i at skifte til en nyere bil, selvom den evt. kører lidt længere på literen.
Værditabet på en nyere bil vil langt overstige den lille besparelse på brændstof/afgift. Så hvis økonomien er det primære skal du ikke fokusere på brændstoføkonomi, men istedet kigge på værditab/rep. omkostninger og hvis man har en lidt ældre velholdt bil vil en nyere bil som regel være langt dyrere, selvom den går længere på .
Bortset fra det er en Qashqai som du nævner er en fin bil i klassen og prismæssigt også rimelig. Så hvis du kan lide den (og økonomien ikke er hovedprioriteten) er den et fint valg (gå efter en benzinmodel).
Profil slettet
04-07-2012 kl. 15:58
Poul Erik Wolff skrev:
Hej, hvis jeg går ud fra den næste bil køre 16km/l, kommer besparelsen til at ligge på omkring 8000kr. årligt på grønejerafgift/benzin...
16 km/l bliver svært at opnå med det kørselsmønster, men en benzin vil uden tvivl køre længst på literen med det mønster. 14 km/l lyder mere realistisk for en bil i den størrelse.
Mvh C S
www.e-bil.dk
T i
bruger siden
17-06-2006
04-07-2012 kl. 16:14
Poul Erik Wolff skrev:
Hej, hvis jeg går ud fra den næste bil køre 16km/l, kommer besparelsen til at ligge på omkring 8000kr. årligt på grønejerafgift/benzin...
For at vide hvad vi taler om kan du så ikke oplyse alder/værdi på din A4?
Så vidt jeg kan se er Qas opgivet til at køre ca. 15km/l, med nogle få modeller på knap 17km/l.
Disse tal er ofte svære at opnå i praksis ved blandet kørsel, medmindre man kører meget "øko-opmærksomt" og hvis dit kørselsmønster primært er mange korte ture (som det lyder som om) så vil du ikke komme i nærheden af det opgivne.
Hvis det er mange koldstarter/korte ture ville jeg ikke regne med mere end 12-14km/l selv ved pæn kørsel.
Så du vil spare lidt på afgift og en smule på brændstof, men ikke nok til at modsvare hvis værditabet bliver meget højere.
Dette indlæg blev 04-07-2012 16:15 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
04-07-2012 kl. 17:51
Økonomisk tror jeg ikke du skal forvente den store besparelse. Du vil spare lidt på brændstof (og afgift) på QQ (tror dog ikke den kommer i nærheden af den opgivne brændstoføko.) til gengæld vil værditabet formentlig være højere end på din Audi.
QQ er så nyere og skulle gerne køre fejlfrit i nogle år, hvorimod Audi'en er ved at have en alder, hvor den formentlig vil løbe ind i nogle rep. på et tidspunkt.
På den anden side er 1,8t en lækker motor med godt kraftoverskud, hvorimod den 1,6 i QQ er en smule blodfattig (især i forhold til 1,8t).
Så synes ikke der er et åbenlyst valg. Med forbehold for dyre rep. på Audi'en tror jeg ikke økonomien er afgørende forskellig.
Så er du glad for Audi'en og er den velholdt og i god stand ville jeg beholde den.
Har du forelsket dig i QQ er det den vej du skal gå.
Profil slettet
05-07-2012 kl. 19:00
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
05-07-2012 kl. 19:05
Profil slettet
05-07-2012 kl. 21:44
Og mht. opvarmning om vinteren - så er mange dieselbiler udstyret med et tilskudsfyr, der varmer kabinen hurtigt op, og ikke motoren. Den er meget længere tid om at blive varm, og til de biler der er udstyret med en termostat hvor man kan aflæse temperaturen, vil temperaturen endda falde lidt i tomgang på en dieselmotor!
Så for at komme med rådet en sidste gang: En benzin'er passer bedst til jeres mønster, og en diesel vil ikke kunne klare alle de korte ture. Jovist er der nogle der er heldige, men hvor fedt er det lige at skulle bruge et par tusinde pr. 10000 km for at få motoren renset på et værksted? Og med de ture i kører alligevel, vil en benzin køre lige så langt som en diesel.
Mvh C S
www.e-bil.dk
T i
bruger siden
17-06-2006
06-07-2012 kl. 10:12
Der er nu en del historier om tilsodede biler, tilstoppede partikelfiltre etc. Men der er jo også mange der ikke har problemer, trods "forkert" kørselsmønster, en del af disse formentlig fordi de skifter bil relativt ofte. Hvis man køber en ny bil vil der jo nok ofte gå en længere periode inden problemerne viser sig.
Derudover forstår jeg overhovedet ikke, hvorfor folk nærmest skal overbevises om, hvorfor de ikke skal købe diesel?
Dieselbiler har et godt bundtræk, men det har de nye turboladede motorer også.
Mht. til økonomien er det som om at folk blindt kigger på km/l og fuldstændig glemmer at indkøbsprisen for dieselmodeller er højere, afgift er højere (ved samme km/l) og nu ser det i øvrigt ud til at afgiften hæves, så km/l er jo kun en del af regnestykket.
Så kører man mange km, kør diesel. Kører man færre km, kør benzin!
Profil slettet
06-07-2012 kl. 11:13
Mvh C S
wwe.e-bil.dj
Profil slettet
07-07-2012 kl. 10:08
C S skrev:
Audi A6 2,0 TDI - blev brugt af konen i 2 år til småture, da konen arbejdede lokalt: 2*9 km. Dette gav en regning på, hold nu fast, 86000 kr! Tilsodning af EGR, dyser, turbo, ventiler osv. Alt sammen grundet kørselsmønster! Så den blev udskiftet med en 2,4 V6 A6, og økonomien var på de samme småture ca 1,3 km/l bedre i V6'ern ved samme kørselsmønster. Hendes nuværende Polo 1,6 TDI kører nu kun lange ture over 45-50 km pr. Gang, og den har ikke meldt problemer endnu. Dog har vi for en sikkerheds skyld fået monteret motorvarmer i begge biler nu.
Mvh C S
wwe.e-bil.dj
Jeg kan også supplere med en dårlig erfaring med dieselbil og korte ture. Jeg havde en alfa 159 fra 2007, som i løbet af et år fik renset EGR, udskiftet dyser mm. (reparationer for mere end 15.000 kr.) og til sidst solgt, da mekanikeren mente, at det ville fortsætte så længe mit kørselsbehov ikke var større. Hans forslag var derfor enten at skifte til en benzinbil eller bruge weekenderne på at køre lange ture for at undgå tilsodning.
Profil slettet
07-07-2012 kl. 11:08
Profil slettet
07-07-2012 kl. 11:30
Poul Erik Wolff skrev:
Ville en motor/kabinevarmer ændre noget mht. til dieselmotere/tilsodning ?
Som K S svarer - ja, hvis man stadig har et kørselsbehov der er væsentlig størrer end jeres!
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
08-07-2012 kl. 13:01
jesper christiansen skrev:
Christian skrev
hvis det skal være korte ture , hold omdrejningerne oppe , det vil hjælpe meget , men så ryger brændstof økonomien jo så også :-)
Det er vist begrænset hvor meget det går ud over økonomien,motoren kører jo med en federe blanding i opvarmningsperioden,og det er da noget sundnere for en kold/halvkold motor at blive kørt op til 2500-3000 RPM,end at sejtrække fra 1200-1400 RPM,fordi man absolut skal skifte gear allerede ved 2000 RPM.
Har en kollega der har en Golf6 2,0 140TDI DSG6,forskellen på om han køre i "sport"mode frem for "eco"mode,de 12-15 km han har på arbejde,er at olien når at blive 90 grader varm frem for 70 grader varm,brændstoføkonomien er den samme,og så tilsoder den ikke.
Det lyder højst mærkværdigt - jeg har samme motor/gearkasse-kombination, og den bliver slet ikke så hurtigt varm - da slet ikke på 12-15 km. Det er nærmere det dobbelte før den er driftsvarm. Sikker på det ikke er kølevandet?
Mvh C S
www.e-bil.dk
Dette indlæg blev 08-07-2012 13:01 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
08-07-2012 kl. 15:45
jesper christiansen skrev:
Olietempareturmåleren er i boardcomputeren på en highline.
Korrekt
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
09-07-2012 kl. 09:01
Poul Erik Wolff skrev:
Jeg synes ikke jeg kan få noget nyere dokumentation/entydigt svar ang. benzin vs diesel ud fra denne tråd, hmmmm, nogen er til diesel og nogen er til benzin, og det forsvare man så i en eller anden grad, måske jeg bare skal gå efter mavefornemmelsen....
Vores kørselsbehov (Opdateret) vil fremover være ca.
2x25km =50km pr. dag.
2x12,5km= 25km pr dag.
+ lidt motorvejskørsel.
+++++
Ca pr. år = mellem 25.000-30.000km.
Stadig for korte ture til diesel...
Og hvordan du konkluderer at det er en mavefornemmelse ved jeg ikke - størstedelen taler netop for benzin, og at en diesel vil være for dyr. Google emnet, så får du samme svar - benzin til korte ture, og diesel til lange.
Mvh C S
www.e-bil.dk