Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

12-05-2012 kl. 21:09

Hanne Nielsen skrev:
Når ingen af jer har haft bil eller kørekort før bliver den største post i budgettet for en ny mikrobil forsikringen! Derfor skal I kigge efter hvor i kan få en billig forsikring med i købet, og gerne en der varer mere en 1/2-1 år eller hvor i efter endt forsikringstid kan fortsætte på elitebilist lignende vilkår!!!

Rent personligt ville jeg fravælge Chevolet Spark fordi jeg kender ekstremt mange som har haft mekaniske problemer med lige netop den bil.

Hvad er det for nogle mekaniske problemer? Jeg syntes ikke jeg har hørt om nogle problemer, og det har lidt interesse, nu hvor den ældste har fået en :-) Den kører ca. 23-24 i snit med 75*2 km motorvejspendlig med 100 km/t.

Men i skal helt klart gå efter en af de små mikrobiler, da I her vil kunne få den billigste forsikring. Og I kan lige så godt gå efter en helt ny, da der ikke er den store prisforskel på en brugt og ny. Men i kan kigge på en Picanto, som nok er den bedste i klassen. Dog er der meget lang ventetid. Evt. kunne i prøve en I10, Spark, Alto osv. Up! er kun med 3 døre, og også lang ventetid. Trillingerne fra Toyota, PUG og Citroën har lige fået et facelift, men det er stadigvæk ved at være nogle ret så gamle konstruktioner. I kunne evt. også kigge efter den nye Twingo diesel til 110k, men en dieselmotor vil være lige i underkanten til jeres behov/brug.

Men I må ud og prøve alle minibilerne, fra en ende til anden, og se hvilken I befinder jer bedst i. Om bilen kører 18-20-22 er lidt ligegyldigt, da der ikke er den store prismæssige forskel. Og husk at mikrobilerne ikke er glade for at køre mere end 110 rent forbrugsmæssigt. Men ved 100-110 kan de komme til at køre langt over de 20, og din tur vil maks tage 10 minutter mere ved at sætte farten ned. De 10 minuter henter du så hjem ved at du ikke skal tanke så ofte.

Dette indlæg blev 12-05-2012 21:52 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

12-05-2012 kl. 22:49

Up!'en er i min verden ret overvurderet med dårlige sæder, manglende mulighed for justering af nakkestøtter, træls kobling og gear. Men det er jo smag og behag, og kan I lide den, så er det sådan en I skal have, trods ventetiden.

Men af uundværligt udstyr til en pendlerbil må helt klart være en fartpilot, trådløs telefoni (bluetooth over radio, Parrot osv.) og mulighed for at tilkoble aux, usb osv. Endvidere syntes jeg faktisk det er rigtigt behageligt at have tonede ruder, da bilen ikke bliver så varm, og det er med til at dæmpe lygterne fra bagvedkommende når det er mørkt. Og så selvfølgelig det obligatoriske tingel-tangel til at hænge i bakspejlet :-)

Jeg ville vælge en ny mikrobil frem for en brugt, da du får fuld garanti, og kan presse priserne lidt ekstra på ekstraudstyr. Fx kan du få nogle billigere vinterdæk med, selv vælge farve på bil osv.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

24-05-2012 kl. 09:24

Når i som du skriver går benhårdt efter minimale omkostninger og ikke har noget større pladskrav så er den en mikrobil i skal have. Picanto, Panda mfl.
Svært at sige om i skal købe brugt, men kan du selv skrue lidt på bilen og den er en god bid lavere end en ny kan det være værd at overveje.

Men skal alt laves på værksted og er brugtprisen høj (hvilket den ofte er) så ville jeg gå efter den nye.

Personligt ville jeg gå efter aircon (hvis merprisen er fornuftig). Det er muligvis luksus, men jeg ville ikke overveje at købe en bil uden (du får næppe pengene ind den dag den skal sælges, men den bliver mere attraktiv for en potentiel køber, hvilket nok kan hæve prisen en smule)....

Mikkel H.

Mikkel H.
bruger siden
16-04-2012

24-05-2012 kl. 16:04

Hej.
Jeg har en Fiat Panda classic fra 2011, og jeg kan varmt anbefale den.
Du får ESC, antispin, hill holder (hjælper ved start på en bakke), og follow me home lys som standard. Desværre er radio og fjernbetjent centrallås ekstraudstyr.
Også Vw Up!/Seat Mii/Skoda Cittigo er gode biler. Skodaen kommer dog først til juni
Held og lykke med at finde jer en fin bil.

Mikkel H.

Mikkel H.
bruger siden
16-04-2012

24-05-2012 kl. 16:11

Hanne Nielsen skrev:
Undskyld det sene svar, men mine følelser for Spark er lidt lave grundet følgende episoder.

Jeg har 5 kollegaer/venner med hver deres Spark. Af de 5 har alle 5 problemer med en underlig lyd hver gang der køres over selv det mindste vejbump (lyder som noget fra baghjulsophænget?).

2 har fugt problemer (=der trænger vand ind i bilen og man får våd røv af at sidde på bagsædet), her af har en fået rettens ord for at handlen skal gå tilbage fordi de vedvarende fugt problemer i hendes bil har medført massiv skimmelvælkst i bilens interiør.

1 kører på 3. motor, de to andre er bare "holdt med at starte".

1 har haft servoproblemer og har måttet indleverer bilen til omlakering af diverse paneler grundet lakfejl 3 gange. Pt. kan døren i førersiden ikke åbnes af ukendte årsager (bilen er godt 1 år og har kørt under 10.000 km).

Den sidste Spark er blevet totalskadet grundet et uheld som følge af bremsesvigt efter kun 1500 km.

Har også læst i FDM Motor at der var en der havde et problem med at der trængte vand ind i bilen.

Profil slettet

Profil slettet

28-05-2012 kl. 11:14

Peter T skrev:
Anne-Mette:
Der er ingen tvivl om at (alt andet lige) så har tunge og høje biler en fordel ved et sammenstød, om ikke andet så fordi de-accelerationen vil være mindre for den store bil. Et større frontparti giver også en større "crumble zone" at bremse bilen med.

Prøv feks at se:

Smart vs Mercedes crash test:
http://www.youtube.com/watch?v=he6TL15pJtw

Ford pickup tuck vs honda civic:
http://www.youtube.com/watch?v=NCelD0qr8Do&feature=fvwrel
(dog skal man lige bemærke at kabinen lader til at være intakt i ovenstående)

Jeg er dog ikke sikker på om den smule forskel der er i vægt på en Picanto og en typisk minibil (som feks. Opel Corsa, Ford Fiesta, Fiat Grande Punto etc) er nok til at være særlig væsentlig i et sammenstød. Forresten, så er en renault modus en minibil såvidt jeg kan se, og vejer 32% mere end en Picanto.

I praksis er der nok væsentlig større chance for at være involveret i et mindre uheld med piskesmælds skader end et større uheld, i hvilket tilfælde en Picanto med aktive nakke støtter muligvis ville være bedre :)

Vi gider ikke vente på VW Up etc, så indtil videre er Picanto'en den eneste mikrobil der virker sikker.

Vi prøvede en Fiat Grande Punto (diesel) i går, og den var faktisk ganske udemærket, dog kunne vi ikke finde ud af om bagsæderne kan lægges helt ned (vigtigt mht opbevaring). Vores plan er nu at prøve køre ihvertfald Hyundai i20 (benzin) og Opel Corsa (nok diesel), og muligvis Ford Fiesta, hvis jeg bare kan finde ud af hvilke af de brugte der er produceret efter 2008 og derfor har 5 euroncap stjerner.

Bemærk også laaaaange leveringstider på Picanto..

Profil slettet

Profil slettet

09-06-2012 kl. 00:39

Tillykke med den :-)

Mvh C S
Www.e-bil.dk