Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
04-05-2012 kl. 21:03
Men jeg ville nok også lure lidt på Seat Ibiza ST, den er lidt mere stylish end de to du selv nævner og kan godt erhverves som helt ny, hvis du kan nøjes med en "Reference"
Men dine egne tanker om at diesel ikke egner sig til jeres behov er helt korrekte, det kan ikke gå med de korte ture hver dag.
Profil slettet
04-05-2012 kl. 21:38
Men som Niels Simonsen påpeger, så kan i også vælge at se på en Ibiza ST, da den er lidt mere frisk i det end Skoda'en.
Et andet indspark kunne være en Clio st., og der tilbyder Renault så vidst jeg husker xxxxxxx kroner for den gamle bil, hvilket kunne være oplagt med jeres slidte bil.
Og slutteligt er det skønt at høre at der er nogen der ved hvilken type brændstof passer til deres behov, og ikke tror diesel er guds gave :-)
Profil slettet
04-05-2012 kl. 22:05
klaus vestergaard skrev:
Hej Leon
Er farvet, kører selv roomster på 5 år, men nu du selv er kommer med forslaget, så er det bare afsted, ud og køre.
Synes absolut at roomster er den lækreste af de to, samtidig også den nyeste konstruktion og den sikreste. Og i sidste ende den mest fleksible. Snakkede fornylig med min bror om køresyge børn, og kom til at tænke på at jeg ikke kan komme i tanke om en eneste gang hvor de har været det, tror jeg vil takke de store vinduer og rumligheden for det.
Har kikket på at skifte min, men desværre er den ikke så værdifast, så jeg køre billigt lige nu. Men umiddelbart også den enste ulempe jeg kan komme på.
Og som priserne er lige nu på en helt ny, så vil jeg ikke tøve med at vælge roomsteren.
Tsi, motoren er som andre har skrevet en perle, selv i den lille version.
Roomster er ikke en nyere konstruktion end Fabia, tværtimod. Så vidt jeg forstår bygger Roomster på A04 platforme, mens den nye Fabia og Ibiza bygger på A05 platformen. Så Roomster bygger, så vidt jeg kan læse mig frem til, på den gamle Fabia.
Profil slettet
04-05-2012 kl. 22:13
Der er sket meget indenfor franske biler, og de gamle historier er i dag gjort til skamme :-) Men Kangoo var også en forfærdelig bil, de rustede op inden for få år.
Den nye Clio et et fremragende eksempel på at de er fuldt ud på højde med andre verdensmærker, og så endda til en meget fornuftig pris. Og så deres tilbud om at give x antal kroner for den gamle bil, er da helt klart også værd at tage med :-) Og så er ekstraudstyrspriserne ikke så hampre som hos VAG. Med jeres rådighedsbeløb kan i få topmodellen inden for både motor og udstyr, jvf. deres hjemmeside:
http://www.renault.dk/brochurer/att00200958/Prisliste_Clio_ClioST_DK_120416.pdf
Personligt havde jeg dog i den prisklasse kigget på en Suzuki SX4 Sedan, bagagerum på 515 liter, fuldautomatisk klimaanlæg, tågelygter, alufælge, nøglefri, varme i forsæder, 4x elruder og så er den ikke værst at se på, og så koster den under 200.000.
Jeg har fra den lokale Suzukiforhandler hørt at det er den bil de har mindst på værksted, da de simpelthen er pokkers driftssikre! Ikke en dråbe olie bruger de, mens TSI-motoren kan bruge op til en liter pr. 1000 km. Det er værd at tage med, når der i Tyskland er store sager omkringer problemer med TSI-motoren og kæder der springer med havari til følge.
SX4'ern er meget overset på markedet, men sedan-modeller er ikke rigtig populære i DK. Men den er værd at prøve, den føles meget større i kabine, bagsæde og ikke mindst med det enorme bagagerum.
Dette indlæg blev 04-05-2012 22:20 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
04-05-2012 kl. 23:33
klaus vestergaard skrev:
Ikke helt rigtig, roomster bygger for nogle dele på fabians, den foreste del, og den bagerste del stammer fra octavia, men platformen er skodas egen.
Hvorvidt den er ældre eller yngre bliver jeg så i tvivle om , men sikkerheden er da en stjerne bedre:-)
Over and out;-)
Mange tak for rettelsen, så kan jeg bedre forstå det var svært at finde litteratur omkring det ;-) Fortsat god fredag :-)
Morten KD
bruger siden
05-12-2005
05-05-2012 kl. 09:47
Jeg ville også være noget betænkelig ved VAGs tsi motorer grundet de allerede oplyste problemer (tjek evt. vagcars.dk, hvor der for nylig har vært en tråd om emnet).
Clio III 1,2 tce ST er et rigtig godt alternativ. Den lille turbomotor gør det fantastisk og komforten er helt i top. Bagagerummet er super anvendeligt i dagligdagen pga. den lave læssekant. Det kan dog give lidt problemer hvis der skal være voksne på bagsædet. Pladsen er noget trang og chaufføren kommer meget tæt på rattet når forsædet rykkes frem for at give plads.. Det kan der dog rådes bod på ved at gå et nr. op i størrelse: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/megane-iii/14-tce-130-dynamique-st/1161987 Masser af plads. Igen et super anvendeligt bagagerum pga. lav læssekant. 6 trins gearkasse. Turbomotoren er meget kultiveret og høres kun ved kraftige accelerationer.Ydermere er den motor i Meganen meget sjælden i DK hvorfor du i den sammenhæng ville have et unikum. I mine øjne får du ekstremt meget bil for pengene og Renault er med deres nye modeller helt på niveau med andre gode biler :-)
Morten KD
bruger siden
05-12-2005
05-05-2012 kl. 13:39
Morten KD
bruger siden
05-12-2005
05-05-2012 kl. 14:19
Morten KD
bruger siden
05-12-2005
05-05-2012 kl. 17:39
C S skrev:
Indlægget er anmeldt da det ingen relevans har til emnet.
Undskyld mig!.. - men hvorfor i al verden gør du dig til dommer over hvorvidt mit indlæg er relevant eller ej?..
Trådstarter spørger på Fabia/Roomster og andre forslag.. - hvorfor jeg kommer med et alternativ.
Jeg spørger bare.. eller du er måske bare den falske "C S"?.. :-))
Morten KD
bruger siden
05-12-2005
05-05-2012 kl. 17:55
Leon Jessen skrev:
@Jess
Vi har lidt kig på enten Fabia eller Roomster, begge med 1.2 TSI 105 pga. dagligt korte ture og kan læse af Mortens link, at der netop var noget med en kædestrammer, som du også skriver.
@Morten
Jeg så meget gerne at vi kunne have omtalte bil en 8-10 år, mens de 1.8 barn er små ;-)
Af samme årsag overvejer vi også meget om den skal være helt ny for at fuld garanti, eller om vi skal finde en der lige har gået en 20-30.000km, så nogle andre har taget det værste værditab.
Ellers kan jeg se at skoda tilbyder noget +3 ordning, så man i alt lander på 5 års fabriksgaranti?
Uanset hvor meget du gerne vil have en Fabia/Roomster, vil jeg råde dig til at prøve bilerne først inden hjernen koger over.. ;-) Måske sidder du elendigt i sæderne, måske kan du ikke leve med dækstøjen/vindstøjenj/motorstøjen, måske lever den slet ikke op til dine forventninger osv. På den måde kan du danne dig dit eget overblik og få en fornemmelse af hvad man får i den prisklasse og når du forventer at beholde den i så mange år, er det vigtigt at man har det rart i bilen og har en daglig glæde ved den.
Profil slettet
05-05-2012 kl. 18:50
Morten KD
bruger siden
05-12-2005
05-05-2012 kl. 20:14
Leon Jessen skrev:
Helt sikkert! Med lige knap 2m i højden, bliver siddekomforten for mig uundgåeligt vigtig :-)
...og jeg er bestemt åben for forslag, hvorfor jeg lavede dette indlæg, men må også indrømme at jeg er lidt brændt varm på Fabia/Roomster, som du også skriver ;-)
Vi er ude og sondere i god tid, skiftet bliver formentlig ikke før primo '13... Det kan endda være at der er noget helt nyt til den tid... Vi får se...
Med knap 2m i højden levner det ikke meget plads i en Fabia til den der skal sidde bag dig.. Mon ikke i skal gå en størrelse op i bilvalg - noget ala. Megane/Focus/Octavia/Astra? Hvis du kan lide det lidt SUV-agtige kunne en Nissan Qashqai være et spændende alternativ :-)
Selvfølgelig kommer der altid noget nyt og spædende - feks. Ford B Max, men næppe til kr. 200.000,- ;-))
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
05-05-2012 kl. 22:19
Men jeg har dog svært ved at forstå, at så mange mennesker vælge Fabia st.car.
En 5-dørs Octavia med tilsvarende udstyr og motor er jo ikke voldsomt dyrere, men føles som en bil, der en mindst 3 klasser over.
Du taler om Fabia Combi 105 hk, som starter med en listepris på kr 189.000,-
En Octavia med samme motor koster fra kr. 209.000,-
Jeg ved godt, at det er en Fabia Ambition mod en Octavia Active, men der er nu ikke meget forskel i udstyret. Bl.a. har de begge aircon.
Pt. kan man endda få en Octavia Classic til kr. 192.000,- , men jeg må dog være ærlig og sige, at jeg ikke kender udstyrsniveauet på den model. (http://www.skoda.dk/godetilbud/Octavia-tilbud/)
Hvis I alligevel er vild med Fabia'en, har I så set, at det pt. kan fås til kr. 168.460,-
http://www.skoda.dk/godetilbud/Fabia-/
Også Roomster er på tilbud: http://www.skoda.dk/godetilbud/RoomsterTilbud/