Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

15-04-2012 kl. 20:24

Sælgeren har ret! Med så få km om året vil den sode til, og der vil komme meget dyre regninger til følge. Husk på at en dieselmotor er meget længere om at blive varm, så den har sådan set kun godt af længere tur hver gang.

Men hvis du er glad for din Fabia kunne du evt skifte den ud med en magen til, blot med TSI motor. De trækker godt fra lave omdrejninger, så bundtrækket ligger stadig lavt, som hos en diesel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

15-04-2012 kl. 20:28

Hvis du kører en del længere ture hvor den bliver ordentlig varm er det ikke noget problem i det, (bortset fra at du jo ikke opnår den besparelse på brændstoffet ved at køre mange kilometer).
Men hvis dit kørselsmønster er ok til diesel (længere ture) kan sikkert ikke betale sig at bytte hvis du bare vil have en tilsvarende benzinbil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

15-04-2012 kl. 20:49

Kære CS - tror sgu da at du maler fanden på væggene.

Det kommer da helt an på, om der kun køres korte ture. Den skal da bare varmes igennem en gang i mellem.

Tosset og alt for dyrt at skifte

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

15-04-2012 kl. 21:10

Niels Kristian Larsen skrev:
Kære CS - tror sgu da at du maler fanden på væggene.

Det kommer da helt an på, om der kun køres korte ture. Den skal da bare varmes igennem en gang i mellem.

Tosset og alt for dyrt at skifte

Tjaah, med så få km vil mange unægteligt sikkert gå ned til supermarkedet, og nogle på ferieture. Men faktum er at en dieselmotor ikke har godt af korte ture, så jeg maler ikke på nogle vægge.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

15-04-2012 kl. 22:47

Er enig med sælger du har snakket med.

Diesel og mange småture er en rigtig dårlig kombination. Og det er helt korrekt hvad han har oplyst dig om.

Dog kan det måske forsvares med en diesel hvis du kører en eller 2 længere ture om ugen, altså på 50 km eller mere.

Men sådan en bil som din kunne du måske sælge privat. Den burde være forholdsvis nem at komme af med til en fornuftig pris.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

16-04-2012 kl. 07:53

Hej Brian.
Det vil da være galmatias at sælge din bil, som du er glad for.
Med nogle få forholdsregler får du ikke problemer.
1. Kør en omvej ind imellem, så motoren bliver gennemvarm med et forholdsvist højt omdrejningstal.
2. Skift olie oftere end servicebogen foreskriver, og brug additiver der løsner sod ved dysserne, jeg tror at det hedder dysserens.
3. Glem CS, han er nærmest manisk når man snakker om dieselbiler og småture.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-04-2012 kl. 15:02

Min far har cirka samme kørselsbehov som dig - efter han er pensionist.
Max 10000 km om året...
Af uransalige grunde har han beholdt sin Peugeot 308 med HDI motor og frygtede samme scenarie.
Så skuffet - men afklaret - fik han besked fra synsstedet her i januar at den sodede alt alt for meget.
Afvist og omsyn inden 33 dage...

Vi snakkede lidt om det og han gav den chancen. Lidt bell-add og et par gode lange ture til Flensburg og familebesøg i det mørke Jylland, og så afsted til omsyn.

Ved omsyn fik den bedømmelsen : Helt ren og ingen problemer !

Så det kan altså lade sig gøre - uden at jeg dermed kan love at det er ens for alle turbo-dieselbiler.

Dette indlæg blev 16-04-2012 15:04 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg