Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
07-04-2012 kl. 21:18
Ingen nedslag eller nybil!
T i
bruger siden
17-06-2006
07-04-2012 kl. 21:43
Forhandleren skal selvfølgelig udbedre, men derudover er der næppe noget at komme efter.
Men spørg da om de ikke kan finde ud af hvorfor den er omlakeret, så i ikke går og digter diverse historier sammen....
Profil slettet
07-04-2012 kl. 21:50
Da min kones Polo blev leveret sidste år havde en en større ridse i kofangeren ved levering, og da den ikke kunne nå at blive udbedret inden vi fik den, havde forhandleren allerede lavet en tid til ugen efter, hvor den blev fikset uden beregning, lånebil og et par flasker god rødvin.
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
07-04-2012 kl. 23:19
Det er selvfølgelig ikke godt nok at den ikke er blevet larkeret ordentligt. Så det er en ommer.
Men om i kan forvente kompensation tvivler jeg på.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
07-04-2012 kl. 23:59
Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007
08-04-2012 kl. 12:00
Der er langt mellem de forhandlere der overholder købeloven (forbrugeraftaleloven) desværre, du får dog ikke så meget ud af at spekulere hvorvidt forhandleren vidste det eller ej. Ikke desto mindre er det faktisk en mangel ved din bil, som forhandleren skal oplyse om (det hedder loyal oplysningspligt indenfor jura), forudsat at forhandleren vidste det.
Profil slettet
08-04-2012 kl. 13:15
Jan Olsen skrev:
Jeg har ikke den store forstand på dette men hørte dog en gag en historie om nogen der havde købt en ny bil der efter 2 år fik overflade rust de blev af forhandleren tilbudt en omlarkering men det syntes de ikke om derfor kontaktede de FDM de hjalp dem til at få en helt ny bil selv efter 2 år
Det må da siges at være god behandling af forhandleren!
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
08-04-2012 kl. 14:11
Jeg syns også i skal spørge forhandler hvordan han vil kompensere jer for dette, for ingen skal modtage en ny bil der ser sådan ud. Evt kunne forhandler give jer gratis service eller andet....ved det ikke, men spørg dem. hvor er bilen købt?
Dette indlæg blev 08-04-2012 14:30 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
08-04-2012 kl. 14:39
Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007
08-04-2012 kl. 19:26
K S skrev:
En transportskade kan ske - og som andre skriver, er det ikke usædvanligt. Jeg har selv modtaget en bil med ridse på kofangeren, hvor forhandleren gjorde opmærksom på problemet. Modellen var helt ny i landet på det tidspunkt, så det tog en uge at skaffe en ny kofanger, som så blev monteret mens jeg fik en kop kaffe.
Bilen er stadig ny - transportskade eller ej. Der er ingen overtrædelse af købeloven, ingen ret til at hæve handlen, intet krav på erstatningsbil (selv om jeg også ville forlange det som kompensation), men døren skal naturligvis lakeres om i den rigtige farve.
Problemet med metallak er, at det umuligt at få den 100% identisk. Selv om selve farven er korrekt, vil strukturen i de små metalspåner i en metallak lægge sig anderledes end når fabrikkens robotter lakerer bilen. Det vil kunne ses i skarpt sollys og kun i specielle vinkler, hvis man ser rigtigt godt efter, men 100% identisk bliver det desværre ikke - selv om ingen formentlig kan se forskel med mindre de ved, hvad de skal kigge efter.
Hvis fejlen (farveforskellen) ikke kan udbedres uden det kan ses, så er det en mangel der er tale om i henhold til forbrugeraftaleloven. Køberen vil ikke kunne kræve en ny bil, men et forholdsmæssigt afslag svarende til det tab man vil have når bilen skal sælges senere med farveforskellen.
Her vejer det ekstra tungt at der er tale om en fabriksny bil, hvorved køberen har ret tl at have højere forventninger end ved brugtkøb. Hvor stor afslaget skal være hviler på en konkret juridisk vurdering. Umiddelbart vil jeg skyde på 5000-10.000 kr alt efter bilens nypris (ved en Audi til 1 mio vil en dør med farveforskel nok have højere betydning end ved en Aygo til 79.000 kr).
Hvorvidt forhandleren havde kendskab til skaden er irrelevant da ansvaret for udbedring af manglen alene er hans ansvar. Alle kan lave fejl, det vigtige er hvordan man forholder sig til at hjælpe kunden efterfølgende.
Dette indlæg blev 08-04-2012 19:26 redigeret af dets forfatter.