Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Profil slettet
04-04-2012 kl. 22:00
Helt klart benzin. De korte ture, og det lave km-antal om året er ikke godt for en diesel, og så vil den ikke komme i nærheden af hvad den er opgivet til, før den er driftsvarm. En benzin'er bliver hurtigere varm, og kommer dermed hurtigere til at køre langt på literen. Så der vil reelt ikke være en besparelse at hente, og meget lang tid før brændstofsbesparelsen iforhold til merpris på bilen vil være tjent ind.
H P
bruger siden
06-01-2004
05-04-2012 kl. 08:34
Helt klart diesel.
Jeg har haft een af hver, benzineren er ret sløv i den store bil, dernæst kører dieselen 5 kilometer længere på literen uanset kørselsforholdene.
Helt enig med hdihdi.
Jeg har haft een af hver, benzineren er ret sløv i den store bil, dernæst kører dieselen 5 kilometer længere på literen uanset kørselsforholdene.
Helt enig med hdihdi.
Profil slettet
05-04-2012 kl. 08:38
Helt klart diesel.
Og specielt for Berlingo med de store flader og høje tyngdepunkt. Min kammerat har haft 2 Berlingo benziner. En forfærdelig brændstoføkonom i praksis ... og i øvrigt mange problemer med elektronikken.
Som hdihdi skriver så bilen tung så den halvgamle men supergode 2,0`er med 90hk passer godt til bilen.
Og specielt for Berlingo med de store flader og høje tyngdepunkt. Min kammerat har haft 2 Berlingo benziner. En forfærdelig brændstoføkonom i praksis ... og i øvrigt mange problemer med elektronikken.
Som hdihdi skriver så bilen tung så den halvgamle men supergode 2,0`er med 90hk passer godt til bilen.
Profil slettet
05-04-2012 kl. 12:52
2,0 hdi burde kunne klare mosten. Hvis du vil gøre lidt ekstra for at forebygge evt tilsodning kan du give den en gang dyserens ved service, og evt et ekstra olieskift imellem de foreskrevne 20.000km/1 års intervaller. Det er helt klart den motor, der klæder bilen bedst.
Forøvrigt findes 1,8 16v ikke til berlingoen. Der fandtes i starten en 8-ventilet 1,8 med 90 heste. Også en sejtrækkende sag med en lidt for omfattende tørst på benzin. Den blev udskiftet med 1,6 16v
Vh Anders
Forøvrigt findes 1,8 16v ikke til berlingoen. Der fandtes i starten en 8-ventilet 1,8 med 90 heste. Også en sejtrækkende sag med en lidt for omfattende tørst på benzin. Den blev udskiftet med 1,6 16v
Vh Anders
Profil slettet
05-04-2012 kl. 21:43
kim k skrev:
Den 2.0Hdi 90 er noget af det mest slidstærke der kan fåes på brugt markedet.
Du vil med de ture på 30+ km flere gange om ugen sagtens kunne køre uden tilsodningsproblemer. Den diesel motor er meget lidt følsom overfor "ukorrekt" brug.
Hvis du søger på bilbasen vil du kunne finde rigtig mange 2.0HDI der har
kørt 2-3-400.000km.
Det skal siges at jeg selv har selvsamme motor i min 307, der er chippet til 130hk og har været det fra ny, nu har bilen snart rundet 320.000km på 12år uden problemer.
Hvis du ellers havde mulighed for tale med folk der havde forstand på dieselmotorer ville du alle steder blive bekræftet i det jeg også har skrevet ovenover.
Du vil fortryde det meget hvis du lytter til de få folk ovenstående som anbefaler den meget motorsvage 1.6i.
Med det kørselsmønster vil en benzin'er være at foretrække, selvom diesel-motoren er den stærkeste. Merprisen for diesel'en og reperationerne vil være meget længe om at blive tjent ind, ved at vælge diesel frem benzin. Men det er folks eget valg, jeg havde ikke turdet købe en diesel med så få km og småture.