Bilbasen Forum
Indlæg slettet
H P
bruger siden
06-01-2004
24-03-2012 kl. 08:25
Jeg vil tro at Forden, vil køre ca. 5 km/L længere end Suzukien, og så er Diesel mindst 1 krone billigere på liter, værditabet på en lille dieselbil er også lavere end hvis du vælger benzinbilen.
Jeg kører ca. 15.000 om året og jeg har 25 km til arbejdet, jeg skiftede sidste år min benziner ud med en diesel, sammme mærke, samme model, bare diesel, resultatet er at jeg kører 5 km. Længere på literen og som sidegevinst er dieselen mere støjsvag og har en meget bedre trækkraft.
Profil slettet
24-03-2012 kl. 09:02
H P skrev:
Jeg ville vælge diesel.
Jeg vil tro at Forden, vil køre ca. 5 km/L længere end Suzukien, og så er Diesel mindst 1 krone billigere på liter, værditabet på en lille dieselbil er også lavere end hvis du vælger benzinbilen.
Jeg kører ca. 15.000 om året og jeg har 25 km til arbejdet, jeg skiftede sidste år min benziner ud med en diesel, sammme mærke, samme model, bare diesel, resultatet er at jeg kører 5 km. Længere på literen og som sidegevinst er dieselen mere støjsvag og har en meget bedre trækkraft.
En diesel skal helst køres gennemvarm, og det når den ikke på så kort en tur. Så jeg vil helt klart råde til en benzin'er, for at undgå dyre reperationer på maskinen, og et bedre brændstofsforbrug
. Så sælger har ret i at motoren skal køres godt varm engang imellem for at undgå den soder til. Normalt siger man mindst 25.000-30.000 før man bør overveje diesel, og helst ikke ture der er under 35-40 km. Og nu bliver den reele besparelse på de 25 km til arbejde ikke særligt stor, da en benzin hurtigere bliver driftsvarm end en diesel, og dermed hurtigere er istand til at køre langt på literen, mens en diesel ikke kører specielt langt på en kold motor. Men ved motorvejshastighed over 110 tager hårdt på begges forbrug, så rådet er at holde den på 110 og derunder.
Mht valg af GL aircon og GLX ville jeg helt klart vælge GLX, da du som du selv siger får udstyr med som du alligevel ville have købt ved siden af. Så køb du trygt den :-)
Dette indlæg blev 24-03-2012 09:18 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
24-03-2012 kl. 12:24
Uanset køremåde, så kører min diesel længere på literen, min benziner kunne jeg presse ned under 10 på literen når jeg kun kørte småture, det korteste jeg nogensinde har kørt i min diesel er 14.
Al den snak om at når en diesel kører småture så løber brændstoffet lige igennem, tror jeg ikke på.
Grunden til at en diesel kører længere på literen er at der simpelthen er mere energi i diesel end benzin, og så er der en del spildvarme når man kører benzin ( det er derfor en benziner bliver hurtigt varm, den fyrer groft sagt for gråspurvene)
Profil slettet
24-03-2012 kl. 12:36
H P skrev:
Jeg kører i en Citroen C5, min gamle benziner kørte i snit 12,8 literen, nu kører jeg mellen 17 og 18, det skal tilføjes at jeg kører mange småture, ned til købmanden, skolen og andet.
Uanset køremåde, så kører min diesel længere på literen, min benziner kunne jeg presse ned under 10 på literen når jeg kun kørte småture, det korteste jeg nogensinde har kørt i min diesel er 14.
Al den snak om at når en diesel kører småture så løber brændstoffet lige igennem, tror jeg ikke på.
Grunden til at en diesel kører længere på literen er at der simpelthen er mere energi i diesel end benzin, og så er der en del spildvarme når man kører benzin ( det er derfor en benziner bliver hurtigt varm, den fyrer groft sagt for gråspurvene)
Hvad kører du i nu, siden den kører det ved småture? Husk nu dog at selvom der er mere energi i diesel, og den er længere tid om at blive varm, så soder den hurtigere til end en benzin'er
Profil slettet
24-03-2012 kl. 13:00
L. Larsen skrev:
SÅ køb den du bdst kan li' :-)
Se bort fra de lovede km pr liter, det holder ikke, og især Suzuki er rigtigt gode til at "overdrive"
Men fin bil Swiften, var næsten ved at købe den selv, men støjen ved motorvejskørsel, at snart alle steder i Kbh holder der en samt pladsen, gjorde at jeg købte en anden" lille" bil, at jeg så fik en bil som støjer mindre, kører bedre og accelererer endnu bedre, gjorde så ikke noget, men stadig en fin bil Swiften, og var jeg alene havde jeg nok også købt den.
Jeg ved nu ikke om Suzuki er god til at overdrive, de gamles SX4 går 4 mere end lovet, den gamle Liana 2 mere end lovet, og en kollegas 2011 Swift går også 4 mere end lovet. Men nu skal det så siges at vi går op i at køre øko-kørsel - det er en sport i min omgangskreds :-)
Profil slettet
24-03-2012 kl. 21:49
Kristian J skrev:
Ja, de 20,4 km/l er meget optimistisk. Jeg har selv haft en uge i sådan en Swift, og det var svært nok at få den op på de 17-18 stykker. Det hænger givetvis sammen med, at den lille 1,2 motor simpelthen ikke kommer ud af flækken, hvis ikke den får nogle omdrejninger at arbejde med. Den er en pestilens at køre økonomisk i, med mindre det foregår ved lave by-hastigheder - men by-kørsel er jo i forvejen en udfordring for bilers brændstoføkonomi.
Hvis du kun kører landevej og maks 110 på motorvejen, så når du nemt forbrugstallene, så som ren pendlerbil er det nemt at køre langt. Men det er som sagt ens højrefod, kørselsmønster, og ikke mindst vaner, der afhører hvor nemt/svært det er at opnå tallene, for det er skam ikke umuligt og ikke så svært gen.