Bilbasen Forum
Indlæg slettet
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
29-02-2012 kl. 12:50
En diesel bliver først rigtig varm efter min. 30min, inden da er forbrugstal noget lavere. Man regner med de første 15-20km køre de fleste diesler ca 13-17km/l alt efter udgave. Så skal der køres noget længere for at indhente det dårlige forbrug som de starter ud med. Derfor benzin som efter ca 10-15min bliver varm og har bedre snit tal set i forhold til diesel. Mange af de nye benziner køre jo med snit på 17-20km/l, så du skal køre langt hver gang du starter en diesel for at det kan svare sig..
H P
bruger siden
06-01-2004
29-02-2012 kl. 14:33
T Nielsen skrev:
En lille side bemærkning. En bekendt arbejder 40km fra bopæl. Vw regnede ud at det ikke kunne svare sig at køre diesel, så han tog benzin.
En diesel bliver først rigtig varm efter min. 30min, inden da er forbrugstal noget lavere. Man regner med de første 15-20km køre de fleste diesler ca 13-17km/l alt efter udgave. Så skal der køres noget længere for at indhente det dårlige forbrug som de starter ud med. Derfor benzin som efter ca 10-15min bliver varm og har bedre snit tal set i forhold til diesel. Mange af de nye benziner køre jo med snit på 17-20km/l, så du skal køre langt hver gang du starter en diesel for at det kan svare sig..
T Nielsen, det er, efter min bedste overbevisning, ikke rigtigt.
Grunden til at en dieselbil er længere tid om at blive varm, er jo at der er mindre spildvarme (spildvarme er når energien bliver brugt til varme istedet for fremdrift)
Jeg har 40 km på arbejde, det tager ret præcist 28 minutter for mig at køre den tur, jeg har for 5 måneder siden skiftet min C5 benzin ud med en tilsvarende i diesel, og målt hen over et havlt år, så kører dieselen 4,5-5 km LÆNGERE på literen (og det er endda vinterhalvåret)
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
29-02-2012 kl. 14:43
Okey ikke at være enige .-) Jeg kan jo selvfølgelig kun referere hvad jeg fik at vide af vedkommende, hans vw golf køre 16,4 i snit og er benzin..
Læg mærke til at jeg fremhæver benzin biler som i snit ligger imellem 17-20km/l . der mener jeg helt klart det kan svare sig. Vil tro en C5 benzin har et noget lavere snit uden at have tjekket det. Men nogle gange kan det her emne vel også handle lidt om hvad folk tror på..mener bare at hvis man som sådan kun køre en halv lang tur på arbejde og så bruger bilen til bykørsel mv, ja så er benzin at foretrække. Igen nok kørsels mønster det kommer an på.
Har en i familien som også køre de ca 40 km til job, og det halvdelen på motorvej, i oktavia 1,6 benzin 115hkog køre 15,5km/l i snit. Så hvis de skulle skifte til diesel vil det tage år inden det overhovedet ville blive udlinet
Dette indlæg blev 29-02-2012 14:46 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
29-02-2012 kl. 14:55
A H skrev:
Nu er en C5 sådan ca. også udstyret med verdens mest ineffektive benzinmotor ift. ydelse og økonomi ;-)
Nu ved du jo ikke om jeg kom fra 1,6THPéren med 156 HK vel ? ;-)
(det gjorde jeg ikke )
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
29-02-2012 kl. 14:56
Henrik Pedersen skrev:
T Nielsen, det er, efter min bedste overbevisning, ikke rigtigt.
Grunden til at en dieselbil er længere tid om at blive varm, er jo at der er mindre spildvarme (spildvarme er når energien bliver brugt til varme istedet for fremdrift)
Jeg har 40 km på arbejde, det tager ret præcist 28 minutter for mig at køre den tur, jeg har for 5 måneder siden skiftet min C5 benzin ud med en tilsvarende i diesel, og målt hen over et havlt år, så kører dieselen 4,5-5 km LÆNGERE på literen (og det er endda vinterhalvåret)
Spildvarme ????
Grunden til at det tar længere tid er at det er et mindre eksplosivt brændstof som ikke varmer motoren op som benzin. Benzin er let antændeligt, derfor hurtiger varm motor