Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

25-01-2012 kl. 08:05

Er i sikre på at jeres kørselsmønster kan bære en diesel-motor? I ligger lige i underkanten af hvad jeg vil anbefale en dieselmotor til, men 2 år er jo ikke en lang periode at have en bil i, og så kan det vel være ligemeget. Totaløkonomisk ville jeg også gå efter Fabia, men taler vi økonomi, kan det bedst svare sig at køre bilen ud.

Vh CS.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

25-01-2012 kl. 11:04

Hej Jabob.
Hvad er vigtigst for dig, ny bil eller lavt værditab ? for du er nødt til at vælge, inden du beslutter dig for noget.

Er ny bil vigtigst, så kan du trygt købe den af de nævnte biler du bedst kan lide, da deres værditab vil ligge meget ens.
Biler er også følelser, vil du virkelig købe en bil som du ikke er glad for, bare for at du MÅSKE taber 5.000,- mindre på den over 2 år?.
Du skal dog være opmærksom på at ifølge FDM, så vil nye bilers værditab accelerere i fremtiden, grundet den hårde konkurence på markedet, så du vil få et forholdsvist stort værditab på dem alle over kun 2 år.


Hvis værditabet er det vigtigste, så glem alt om at købe nyt, eller næsten nyt, køb den billigste bil du kan leve med, den vil også tabe mindst over 2 år.
Du skal pt. regne med at en bil idag, halverer sin værdi hvert 3. år. og der er desværre ikke tegn på at det skal være mindre i fremtiden, snaere tværtigmod.

Alternativt, er Leasing ikke nogen dum idé, med den tidshorisont du har.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

27-01-2012 kl. 10:42

Helt enig med Henrik, hvis værditab er så vigtig for dig så vælg en lidt ældre bil, for på kun 2 år vil alle de biler du lister afskrives forholdsvist meget, da de er næste nye.

Og jeg kan kun supplere med at sige at værditabet for dem alle er i samme klasse. Lad os sige at der var 10.000 kr i forskel over 2 år. I samme periode vil bilen totalt nok koste dig minimum 110-120.000. Og bare en enkelt reperation vil kunne vælte læsset.

Prøv dem alle, så tror jeg det giver sig selv.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

27-01-2012 kl. 11:06

Enig med de andre i, at værditabet nok er ret ens på de nævnte biler.
Så lad hellere nogle andre ting afgøre, hvilken af de nævnte biler I nævner.
De er jo ret forskellige i fht. størrelse (Fabia er en klasse mindre end de andre) og type (C-Max er jo en helt anden biltype end de andre).

Hvis du vil gøre noget ved værditabet, så kan du jo bare beholde bilen mere end to år. Værditabet kommer kun til at blive mindre år for år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

27-01-2012 kl. 22:55

Hele øvelsen går ud på at man finder en populær bil, som er eks under et år gammelt og som gerne har meget udstyr, som eks klima, fartpilot, alufælge og den rigtige farve, og til en pris som er en del under hvad man kan købe en tilsvarende ny for...her skal man igen tage højde for visse rabatter på bilen, som kan blive givet fra ny. plus at bilen skal man igen sælge når den max har gået 65-80.000km,- så man skal hele tiden være lidt på udkig efter noget andet interresant til en go pris, man kan selvfølgelig sælge privat, men ikke alle køber af privat. Tiderne skifter og det gør bilerne også, og priserne. man skal også sørge for ikke at købe en bil lige inden der kommer ny model mv...Tror du vil få søvnløse nætter af den øvelse, medmindre man ved at man kan det. Skal man kunne denne øvelse skal man kunne ligge i et prismæssigt spænd på alt fra 125000 til 350.000,- Hvis man tror man skal kunne tabe mindst muligt, men også kende marked og modeller og popularitet, og hvad der evt er under opsejling af nye biler der kommer til billigere penge mv. Det kan være at efter 1år kan man få en god pris, men så skal man også ville handle. Det er det nogle køre efter....som også er beskrevet i magasignet penge og privat økonomi

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

28-01-2012 kl. 08:13

Som andre også skriver, så er værditabet den helt store synder i bilregnskabet i afgiftsplagede Danmark. Det betyder faktisk mindre om du kører 10 eller 15 km på literen. Hvis du ikke regner med at beholde den i mere end de to år, så køb en ældre billig bil i en bedre klasse og nyd den ekstra komfort. Kunne ex. være mondeo 2.5 Ghia, , en lækker volvo eller en saab 9-5 aero. De fås til omkring 60K og vil alle give dig smil på læben og være billigere totalt set efter to år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

28-01-2012 kl. 11:48

Jakob, du er sgu inde på det rigtige, en fed halvgammel bil til små penge er vejen frem.
En anden ting, er at den kære regering, faktisk hele tiden har sagt at efteråret 2012 bliver der en stor afgiftomlægning, jeg ville liiiiige slå koldt vand i blodet, hvis et lavt værditab er meget vigtigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

17-02-2012 kl. 07:34

Statistisk set taber "almindelige" biler 49% ved at køre 60.000 km. Kurven er meget stejl i begyndelsen, så det er klogt at lade en anden bære den del af tabet.

Vil du have sikkerhed kan lang garanti være en hjælp. Du er selv inde på Kia og Hyundai (ingen km-begrænsning).

Jeg er absolut uenig i, at man skal se bort fra gensalgsværdien. Det er når du sælger bilen, at du ved hvad den kostede at eje, men at nogle mærker skulle have markant anderledes procentvis afskrivning er forkert, så længe vi taler gennemsnitsbiler og sammenlignelige km- og alderstal..

Logisk set er en halvering af bilens værdi mindre morsomt hvis den fra ny kostede det dobbelte.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg