Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Peter Frandsen
bruger siden
16-03-2007
22-11-2011 kl. 13:47
En A3 er bestemt en dejlig bil, men hvis prestige og din interesse for biler ikke er så stor (altid svært at bedømme) og du endelig bare vil have et transportmiddel kunne du også kigge på f.eks en Opel Corsa 1,3 CDti, der kan du få en let brugt (under et år) med omkring 20000 km til 150.000 kr. Der er også Mazda 2 diesel, og Ford Fiesta diesel. Alle tre stabile biler til rimelige penge.
Profil slettet
22-11-2011 kl. 14:36
1. Jeg synes at Golf 1,6 TDI BMT er langt mere konfortabel og støjsvag end Poloen. Så måske den kunne være en overvejelse værd. Den er opgivet til 23, noget. Jeg har en Polo med samme motor bare i 90 hk udgaven. Affjedringen i poloen er jeg ikke begejstret for, så jeg har investeret i nye støddæmpere og fjedre (ca. 12.000) og nu er den benhård. Jeg synes der er rigeligt med motorkraft i begge biler til dagligdagskørsel. Det er ikke raketter men man kan godt overhale uden at planlægge det flere dage i forvejen ;-)
2. Jeg ved ikke helt hvilken retning du køre i, men kører du sammen med alle andre i myldertiden, vil jeg overveje en med DSG. Det er altså superdejligt, når det hele går op i stop 'n' go. Samt at den hele tiden holder dieselmotoren i det optimale arbejdsområde.
3. Jeg er ikke sikker på, jeg ville vælge diesel, dels pga at jmin skal køre min 25 km før den er rigtig økonomisk og synes jeg bare benzinmotorens omdrejningsvillighed og lyd er mere charmerende.
4. Lige en lille sammenligning. Vores Polo 1,6 TDI er opgivet til 23,3 og vores Passat CC 1,8 TSI er opgivet til 13,2. På en stille og rolig tur fra Frederiksværk til Hillerød kører Poloen ca. 20 km/l men Passaten kører ca 16 km/l Bare for at illustrere at der skal altså en længere tur til for at få glæde af den bedre brændstoføkonomi i poloen.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
22-11-2011 kl. 19:24
Hvor mange km pr år regner du med ?
Dette indlæg blev 22-11-2011 19:25 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
22-11-2011 kl. 19:31
http://www.terminalen.dk/nyheder/Default.aspx?id=16905
Profil slettet
26-11-2011 kl. 23:39
Claus Jensen skrev:
Så er jeg her igen. Tak for alle input so far!! Jeg har læst lidt nærmere op på specs. for de biler I nævner. Jeg tager dem med på min liste over dem jeg skal se lidt nærmere på.
@Thomas Sørensen: Du skriver "Jeg er ikke sikker på, jeg ville vælge diesel, dels pga at jmin skal køre min 25 km før den er rigtig økonomisk":
SVAR: Mener du 25 km pr. tur eller 25 tusind km pr år eller hvordan? Mener du at diesel ikke er økonomisk/fordelagtigt ved mit kørselsbehov?
Derudover håber jeg I alle kan hjælpe med følgende:
1. Hvad er jeres vurdering af om jeg skal gå efter en benzin- eller diesel-maskine? (Jeg skal køre 2 x 35 km hver dag, dvs. ca. 15-18.000 km/år, en del på motorvej Kbh.-Hillerød men kommer nok ikke til at bruge bilen alt for meget derudover)
2. Hvilken motorstørrelse bør jeg som minimum vælge for at have tilstrækkelig kraftoverskud for at kunne overhale på motorvej osv.? (1.4-1.6 eller vil de helt små være ok)
3. Hvad er jeres holdning til om leasing kan betale sig? (Jeg har ikke planer om en helt ny bil om 2-3 år)
Igen, mange tak for input!
Mvh. Claus
Jeg mener,, at der ikke er nogen gevinst ved min Polo diesel ved ture under 25 km. Jeg kan se på det gennemsnitlige forbrug, at det først er her den begynder at udligne, at den er lang tid om at blive rigtig driftsvarm. (Især om vinteren)
ad 1. Jeg ville vælge benzin, skulle du have brug for et par korte smutture er benzinmotoren bedre i stand til at klare det.
ad 2. Hvis du snakker VAG(Audi/skoda/VW/seat) benzin så burde 1,2 TSI 105 være ok i poloklassen. Jeg har prøvekørt en Golf med 1,4 TSI 122 hk og den var ok, men ikke sådan at jeg fik smilet frem ;-) Så du skal afgøre hvad er dit behov er og hvor meget vil du bruge på bil. Golfen fås også med 1,2 TSI. Hvis du vælger diesel, så skal du være opmærksom på at det område hvor max-moment er til rådighed er mere snævert end i en tilsvarende turbobenziner. Derfor kræver det mere arbejde med gearstangen.
ad 3. Det kommer an på så mange forskellige faktorer. Er du sikker på dit kørselsbehov, størrelse af bil etc. flere år frem? Du kan godt komme ud af leasingkontrakten, men da engangsbetalingen er 'tabt' kan det tippe regnskabet. Jeg synes VW/Audi's leasingpriser er i den høje ende, mens mange af de andre mærker har nogle (efter min mening) gode tilbud.
Håber du kan bruge inputet.
Vh, Thomas