Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

15-04-2011 kl. 22:55

Med det kørselbehov kunne det enten være en mindre brugt diesel bil eller evt. en ny mikrobil som trillinge bilerne (Toyota Aygo etc.).

Men jeg vil kraftigt fraråde at fifle med forsikringen. Du risikerer at en evt. erstatning bortfalder og i yderste konsekvens en straffesag, da det er forsikringssvindel.

http://fpn.dk/penge/bank_forsikring/article992839.ece

http://www.ankeforsikring.dk/Typiske_aarsager_til_klager/Motorkoeretoejsforsikring/Rette_bruger.aspx

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

15-04-2011 kl. 23:24

mht forsikring så er det ikke lovligt at gøre det på den måde du skriver.

Men jeg vil anbefale dig at kigge efter de mærker der tilbyder billig forsikring sammen med købet af bil. De forsikringer er ret billige. Det er chevrolet, Skoda og vist nok suzuki.
Det er nok det klogeste at gøre. På den måde optjener du jo også anciennitet

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

17-04-2011 kl. 17:59

Mht. forsikring så check evt . med GF, de plejer at være relativt billige, de har en nybilist ordning.
Check evt. om du har mulighed for at opnå rabat ifm. med job/fagforening eller lignende, eller forhandl samlet med dine forældre, om assurandøren vil give dig nogle anciennitetsår, hvis han får lov at tegne forsikring for dine forældre.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

17-04-2011 kl. 23:11

Kasper Lager skrev:
Endnu et spørgsmål omkring forsikring.

Engang imellem låner jeg mine forældres bil, enten hvis de skal fragtes eller jeg skal noget.
Er det egentligt lovligt, når de ikke har oplyst at bilen engang i mellem føres af person under 25?

Ja det er lovligt at låne sin bil ud til andre (der kan dog være specielle forhold med selvrisiko etc.).

Forskellen er jo at lån er lejlighedsvist, hvorimod en permanent ordning jo reelt betyder at det ikke længere er lån, men svindel med hvem der rent faktisk ejer/benytter bilen.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

18-04-2011 kl. 10:14

Anders Jacobsen skrev:
T l skrev:
Kasper Lager skrev:
Endnu et spørgsmål omkring forsikring.

Engang imellem låner jeg mine forældres bil, enten hvis de skal fragtes eller jeg skal noget.
Er det egentligt lovligt, når de ikke har oplyst at bilen engang i mellem føres af person under 25?

Ja det er lovligt at låne sin bil ud til andre (der kan dog være specielle forhold med selvrisiko etc.).

Forskellen er jo at lån er lejlighedsvist, hvorimod en permanent ordning jo reelt betyder at det ikke længere er lån, men svindel med hvem der rent faktisk ejer/benytter bilen.

klart nok, men hvornår er noget det ene og hvornår er noget det andet. Kasper kunne vel i realiteten godt tænkes f.eks at dele bil med sin mor, således at han har den tl dagligt men at hun har den om aftenen. Og da jeg var blevet 18 år og havde fået kørekort havde jeg fri adgang til min fars bil til hver en tid så længe han ikke selv skulle bruge den. Er man så låner eller bruger?

Dert er klart at man altid kan finde gråzoner og der skal man måske tage en snak med forsikringsselskabet. Men så længe det reelt er ejerens bil og vedkommende benytter den, er der jo ingen problemer i at børn/andre anvender bilen regelmæssigt.
Problemet opstår når man eksempelvis ikke bor samme sted og en anden end ejeren, eksempelvis har bilen stående/anvender den konstant uden at ejeren reelt har adgang til den.