Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Michael N

Michael N
bruger siden
06-04-2005

20-09-2010 kl. 21:32

BMW laver de bedste diesel motorer så den vill jeg gå efter.
Den kører langt på literen og har ry for at holde.
Den har et fint kraft overskud hvorimod 318 benzin er lidt død idet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

20-09-2010 kl. 22:41

Der er ingen tvivl om at Diesel har mest power af de 2. Men lige umiddelbart er 20.000 km lige i underkanten til en diesel. En Diesel har trods alt bedst af lange ture. Og har ikke godt af små ture.

Men med Oliefyr kan du måske afhjælpe problemet lidt.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

20-09-2010 kl. 22:53

Sørg for at køre en lidt længere tur, ca en gang om ugen, gerne motor vej så den får lov til at stræke ud og blive ordentlig varm. Kør også gerne en lille omvej til daglig. Du bliver glad for en sådan bmw 318d. Skift gerne oile på motoren for hver 10.000 hvis så fremt ifald det mest er små ture på en 5-15km. Men den motor er slid stærk, så held og lykke med købet.

Mvh

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

21-09-2010 kl. 13:34

Du sparer ca 5-7000 kr årligt på brændstof til dieselbilen. Som Hans påpeger er kørselsmønstret det afgørende, ikke antal km. Tænk også lidt over hvordan det mon vil være at skulle sælge en benzin BMW som kører 12-13 km/l om f.eks 5 år hvor de fleste nyere benzinbiler sikkert kører omkring 20 km/l eller mere. For slet ikke at tænke på hvad der sker hvis olieprisen stiger...

Så diesel er i mine øjne det økonomisk fornuftige valg, men motorlyd og oplevelsen skal selvfølgelig også afgøre det ,så ikke sagt at benzin ikke er ok, det er blot et valg du må gøre.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

22-09-2010 kl. 10:14

Kunne vi ikke få noget dokumentation på det? For jeg kører nu i min dieselbil nummer 5 uden problemer...

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

23-09-2010 kl. 18:09

Måske skulle vi i stedet for at diskutere benzin kontra diesel, sige at det jo er helt op til folk hvad de vælger....MEN når det så er sagt, afhænger det af hvis man vælger diesel, om man har forstand til at køre en sådan, og at man har sat sig lidt ind i tingene omkring diesel. Man kan som udgangspunkt sige at bmw har de mest holdbare motorer og sikkert også partikel filtere. man køre ofte ikke en diesel bil som en benzin bil. mange af disse biler har ofte en lidt længere gearing, og man skal ligesom trække sit gearskifte ud en smule, for at få den bedste forbrændning. Det med at ta en tur på motorvej en gang om ugen er en go ide. Hvis man opdager at den hakker lidt eller sløver. Trækker man den lige på motor vejen og lader den trække i 4gear ca 3500-4000omdr. i ca 25km, så skulle det hele være rent igen, og ventil fri for skidt.

Jeg syns personligt at bmw'erne er langt de nemmeste at køre og at have med at gøre. men alt kan ske med en diesel bil også på bmw-audi, turbo kan ryge sig en tur mv. Men det er altså lækkert i det daglige med det træk en diesel leverer. Selv den lille 318d med 122hk, den trækker vildt godt.

Skulle man være uheldigt at lortet går i stykker, turbo mv, kan man spare rigtig mange penge ved at få det lavet i eks. flensborg.

Obs. Iøvrigt er der også problemer med 318i, hmm noget med aat den pludselig kan miste træk kraft. Mener det er noget omkring noget ventil/motorstyring. Så alt er ikke fejlfri på benzin. Jeg tror jeg har brugt flere penge på rep af benzin bil end diesel. Hmm jeg gik jo også fra bmw 320d til mondeo v6, og det koster kroner.....
Mvh

Dette indlæg blev 23-09-2010 18:15 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

23-09-2010 kl. 18:26

Halløj Carsten.

Det her minder mig om da jeg sidst kørte/købte bmw diesel. Sælger som jeg kender en smule efter nogle handler, køre selv i bmw diesel, og det er mange ture af 5-10km 2gange om dagen og så en længere tur en gang om ugen. Han mente heller ikke der var noget i vejen med de korte ture, blot man husker at køre en længere tur på 100-200 om ugen

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

26-09-2010 kl. 11:43

Hej T Nielsen

Du skriver i et indlæg d. 23/9 at man skal lade bilen strække ud ved 3500-4000 omd/m i 4 gear, så er den ren.

Jeg har et par spørgsmål.

Hvorfor skal man helt ned i 4 gear? hvorfor ikke 5? (bilen har 6 gaer)

Er 3500-4000 omd/m ikke meget højt, når normal marshastighed ca 110-120km/t ligger ved ca 2000 omd/m?

og hvor i DK må man køre så stærkt, som bilen gør ved 3500 omd/m i 4 gear?

Jeg prøvede på vej til arbejde og rundede 120 km/ ved 3000 omd/m og syntes det var mange omdrejninger for en dieselbil.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

26-09-2010 kl. 14:55

Min kone kører en Ford Transit handybus 2,2 diesel.
Hun kører mange ture på max 10 km. Bilen er 3½ år nu og har kørt i alt ca 80.000 helt uden problemer, så stop det vrøvl om at diesel ikke kan tåle korte ture.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

26-09-2010 kl. 15:32

Du finder det gear der passer til omdr. og hastighed. 3500omdr. skulle kunne gøre det lille nummer. Rgv ventil bliver fri for sod og motoren vil efterfølgende forbrænde bedre.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

26-09-2010 kl. 15:49

Nå så må vi jo skrive det en gang for alle, så alle kan forstå det her.

Ang diesel bil....en diesel er konstrueret til at køre relativt lang på literen, og køre i mange timer uden at brænde sammen. Diesel er lidt længere om at blive varm, idet det ikke har samme eksplosivitet som benzin.

I teorien vil en diesel kokse/sode til ved korte ture, dvs. alt inden for ca et kvaters kørsel. Pga at den ikke har nået drifts temperartur, vil der typisk være noget uforbrændt diesel i motor og det vil sætte sig på sigt til koks og sod.

men men men, nogle køre korte ture uden at der sker noget, man kunne fristes til at sige at motorstyring og indsprøjtning mv. er sat rigtigt op, om i vil. Men køber man diesel, skal man huske at køre den rigtigt, dvs mange diesler er lidt langbenet i gear, så køres lidt som en lastbil. Der er andre hvor gearing er helt som i en benzin, hvor motor har stor volume og mange kræfter, men de skal og ha lidt gas for ikke at køre død.

Mange tror at de kan spare sig vej, ved næsten ikke at trykke på pedal. Er i teorien rigtigt men en diesel skal altså ha lidt at leve af, for at forbrændning og dermed økonomi bliver fin.

men man kan da godt købe sig en diesel bil selvom man køre korte ture. man skal jo bare altid ha lidt i baghovedet, at noget kan gå galt. Men er den ny, plejer jeg at sige, at de første 3-4år sker der sikkert ikke noget, tiltrods for at man måske køre korte ture, og sælg den så......for derefter er risikoen markant forøget.

Obs. Men som manden der startede dette indlæg, ville jeg godt turde købe en bmw 318d, men jeg ville sikre mig at alle service er overholdt, og at den køre som den skal. evt få lidt at vide om personen der har haft den, om det er en sælger eller den er brugt til privatkørsel og jeg ville se lidt på km tallet kontra årgang. Kan jo være en der har kørt syd på. Nogle der bruger disse biler til privat kørsel, køre ofte ligeså meget som en sælger. Så håber Carsten finder et fint eksemplar
Mvh

Dette indlæg blev 26-09-2010 15:58 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

26-09-2010 kl. 16:02

Har vist også nævnt det et sted her på siden. Har kørt 320d, den blev relativt hurtig varm. Jeg fik at vide at jeg bare skulle gi den en tur om ugen på motorvej så partikel filteret kunne blive rent. Den kørte super. jeg tror det du har fået at vide ved bmw er så sandt som det kan blive. De motorer er rigtig skruet sammen, og utrolig stærke. tror ikke du skal være nervøs ven en bmw d, hvad enten det er leasing eller køb

Mvh

Dette indlæg blev 26-09-2010 16:05 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

26-09-2010 kl. 16:16

Nu vi er her, og jeg kan se flere der har interesse i måske at lease eller købe en bmw 3serie i diesel. Man kan ansuge det her fra flere vinkler, men en 318d med 122hk som den mindste motor irækken. dog er den på 2liter, og de fås brugt godt 200.000 og opefter. Den trækker og køre som en drøm, selv den med 122hk. Der er mange penge at spare hvis nogen her ville ha en brugt. Tiltrods for de 4-5år de har på bagen e90, er de fleste stadig lidt som nye.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

27-09-2010 kl. 15:43

Motorstyring bestemmer ikke hvornår partikelfilter blive rent....Mærkeligt hvordan folk får den ide. Det er temperartur der af gør det.....basta

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

27-09-2010 kl. 17:32

Tror egentlig ikke Carsten tænker så meget mere over det. Men han ved at hvis han er lidt uheldig , kan der ryge en turbo, og hvis han ikke tænker over det, og måden han behandler dieslen på, kan den sode til.
Har selv haft ford Tdci, godt nok en motor fra psa. men jeg vidste de kunne sode til, lyden og måden de køre på er også anderledes end bmw'erne. Men tør da godt købe ford Tdci igen, bare man husker hvad man har med at gøre. Ikke fordi jeg skal rose bmw dieslerne, men vi skal måske lige tænke over hvor meget mere en bmw generalt koster, og det squ ikke navnet alene. Tingene er skruet bedre sammen, stumperne og elektronik mv er dyrere og af højere kvalitet. Så der ligger måske noget af forklaringen på at ikke ret mange har bøvl med deres bmw d. Ivertfald ikke de første mange år. Et partiklel filter begynder først at virke omkring 1500grader, så derfor lige en længere tur på motorvej om ugen, også så det begynder at rense fra ugen der er gået, med måske mange små ture, men de siger det kan holde til det.

Mvh

René Valin

René Valin
bruger siden
01-02-2004

28-09-2010 kl. 19:12

Det er forhåbentlig løgn at du har betalt 3500,- for en rensning af din indsugningsmanifold... Det er jo tåbeligt når det kan gøres for under 200,- som en flaske Bel add 2D koster... Du tager indsugningsslangen af din turbo, starter bilen og får en til at holde omdrejningerne oppe på ca 11-1200 omdr. Så tømmer du HELE dåsen ind i turboen!!! Jeg har gjort det 3 gange på min mondeo 2,2 TDCI nu og hver gang med succes!!! Der kommer lige et ordentlig puf når man starter og en sort røgsky, og så er den indsugning renset. Dog skal det siges at jeg måtte udskifte min EGR ventil ved 180000 km, det kostede 1100,- plus en halv times arbejde! Det er typisk EGR ventilen der soder til på nye diesel biler og derfor skal man sørge for at rense dem med en flaske Bel Add eller lign 1 gang om året MINDST!!! Bare mit "gode" råd :)

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

28-09-2010 kl. 19:38

Til kent. Fik igår slettet en mega lang kommentar. men skal gære det kort. Der kan være forskellige grad antal alt efter model på filter. men det vi skal bruge dt til er at hvis vi ikke opnår en rigtig temperartur ved de småture vi køre, samler der sig sod ifilter, filteret skal også først nå sin tenperartur inden den kan samle partikler. det fourener altså lidt mere de første 10-15km.

Til J L

Man kan jo købe kvalitets mærke som bmw eller audi mv. Du skal se disse filter der sidder på dem koster sikkert 2-3gange mere end det gør til eks mondeo Tdci. Selv har jeg haft både med og uden filter. Men bmw har ingen problemer, men jeg ved at mange af de andre bilmærker sætter for dårlige filter på deres biler. men bmw går man ikke fejl af. Filteret tager iøvrigt hk fra mortoren.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

28-09-2010 kl. 22:26

Nu ved jeg ikke hvor mange km din ford har kørt mv. Men det er velkendt at man skifter dyser når andet ikke virker, og det fænomen er udtalt ved mondeo.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

29-09-2010 kl. 20:17

ja det kan man sige....Men nogle ryger de hurtigt på. Kan ikke huske hvad han hedder ham herinde på de forums, han ved en masse om hvordan og hvor billigt man kan gøre det. Ellers få et tilbud via mail hos ford i flensborg

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

30-09-2010 kl. 16:31

Benzinbil: 12km/l, literpris 10 kr
Dieselbil : 16,5 km/l, literpris 9 kr
giver en årlig forskel på ca 7.100 kr ved 25.000 km.
Så efter godt 4 år er de 30.000 tjent ind.

MEN, derudover laver du en regnefejl som man desværre ser meget ofte! Du kan ikke bare sige at du har 30.000 ekstra til at købe benzin for. Dieselbilen er jo også mere værd den dag du sælger den igen! Hvis du f.eks om 5 år kan få 20.000 mere for dieselbilen har du jo kun tabt 10.000 ekstra som du så skal fordele på 5 år, altså 2.000 pr år. Så med andre ord vil dieselbilen med denne antagelse være 7.100-2.000= 5.100 kr billigere årligt (forudsat alle andre udgifter er ens).

Dette indlæg blev 30-09-2010 16:39 redigeret af dets forfatter.

Niels A. Jakobsen

Niels A. Jakobsen
bruger siden
10-11-2006

04-10-2010 kl. 18:25

Hej Carsten
Du skal da helt klar købe diesel. BMW laver fantastiske diesel motorer som kører 20 km pr liter og har 340 N/m. Spørg om du ikke må få en tur og du er overbevist.
Grøn afgift er helt i bund.
Jeg har en BMW 320D E90 og hvis du skal have lidt hjælp til hvordan du kan vedligeholde den for 4556 kr pr år. Så hjælper jeg gerne.

Hilsen Niels

Profil slettet

Profil slettet

05-10-2010 kl. 22:37

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.