Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Driftsikker lettere brugt bil - kendte fejl på udvalgte modeller?

David Laursen

David Laursen
bruger siden
04-01-2021

11-01-2021 kl. 14:33

Hej

Jeg står som førstegangs køber af bil. Min hustru er gangbesværet og har en kørestol hun bruger indimellem, hvorfor vi gerne skal have en bil med et rimelig stort bagagerum, eller hvor bagsæderne kan lægges ned og der ikke er en høj kant mellem bunden af bagagerummet og der hvor ryglænet til bagsæderne starter.

Budget 90.000 maksimalt.

Jeg har kig på en Seat Ibiza 1,0 tsi 110 st fra 2016, kørt 120.000 km. Hvad er der af erfaringer med denne, er den driftsikker generelt, eller springer den lille motor i luften fordi den ikke kan trække bilen? Jeg hører mange ting fra forskellige folk om de motorer, det er svært at skelne skidt fra kanel.

Ellers har jeg kig på peugeot 308, eller golf, men ved ikke med driftsikkerheden af dem.

Vi kommer nok til at køre 20.000 km årligt, mest småture men gennemsnitligt 2 gange om måneden længere ture på + 30 km. kan man forsvare at købe en diesel så? Det hører jeg også mange forskellige holdninger til.

Håber jeg kan få lidt klarhed over det hele, da det virker ret uoverskueligt selv at skulle regne ud hvad der er bedst at købe.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

David Laursen

David Laursen
bruger siden
04-01-2021

11-01-2021 kl. 18:25

Tak for svar, det var også en mulighed, hun har dog ikke som sådan problemer med at stige ind og ud af normale biler.

Kender I noget til TSI motorens ry som brugt ? Kan man trygt købe den?

David Laursen

David Laursen
bruger siden
04-01-2021

11-01-2021 kl. 19:01

Det er godt at høre, tak for det. Den jeg har kig på er en 1,0 TSI med 110 hk.

Kunne godt overveje mpv nærmere, de har bare gået mange km hvis de ikke skal koste mere end 90.000 synes jeg

David Laursen

David Laursen
bruger siden
04-01-2021

11-01-2021 kl. 19:48

Ja haha, god pointe igen. Til syvende og sidst er det vel også bare at købe en bil og så krydse fingre for at det ikke er noget skrammel. Jeg får hvert fald efterhånden grå hår af at forsøge at "regne den ud" ift at gøre det bedst mulige køb. Tak for hjælpen hvert fald :)

David Laursen

David Laursen
bruger siden
04-01-2021

12-01-2021 kl. 12:31

Mange tak for svar, det vil jeg prøve. Den har desværre ikke fået rustbeskyttelse, så det er jeg lidt træt af. Det er denne her:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/ibiza/10-tsi-110-style-st-5d/4939154

Vil jeg kunne forvente at kunne slå noget af prisen af tænker I? Skal ud og kigge på den om en time. Ved I forresten hvor man finder ud af om en bil har kæde eller tandrem?

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

12-01-2021 kl. 12:59

Den har med 99,9% sikkerhed tandrem.

Selvom den ikke har undervognsbehandling, så burde den holde mindst 7-9 år endnu inden rusten direkte har gennemtæret den. Måske du vil opleve begyndende kantrust om 3-5 år.

Prisen er vel ok, Det ser jo ud til den har både sommer og vinterhjul. MEn check evt standen på de sæt dæk. Med 120.000 km, kan du være uheldig de begge sæt står direkte til udskiftning. Men du kan også være heldig de begge lige er skiftet for 15-20.000 km siden.

Dette indlæg blev 12-01-2021 13:03 redigeret af dets forfatter.

David Laursen

David Laursen
bruger siden
04-01-2021

13-01-2021 kl. 16:35

Nå det ender vidst endda med at jeg køber bilen :) Det er jo lidt vildt at købe bil første gang. Jeg fik dinitrol dobbeltbehandling med i prisen, og halv pris på et stort service som den skal have. Vinterdækkene er næsten nye, men de to af sommerdækkene er der ikke meget mønster på, de burde dog kunne holde to sæsoner endnu sagde sælgeren.

Har I nogle råd til om jeg skal være opmærksom på noget på slutsedlen inden jeg godkender den?

David Laursen

David Laursen
bruger siden
04-01-2021

13-01-2021 kl. 21:58

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Prøvekør noget før du køber det og hav alle i familien med som skal transporteres i bilien i det daglige så i er sikre på at den opfylder jeres behov
dernæst prøv og se på flere biler så i finder det rigtige til jer

Det har vi også gjort, alt det du nævner 👍

David Laursen

David Laursen
bruger siden
04-01-2021

02-02-2021 kl. 23:43

Hej igen
Jeg købte seat ibizaen, og jeg har været super glad for den. Jeg har dog konstateret at højtaleren i højre bagdør er defekt, og jeg har snakket med sælger og skal ud og have kigget på det i morgen. Jeg kommer så til at tænke på om ikke sælger skal afholde transportudgifter ved at skulle have bilen ud til ham ifb med reklamationen? Jeg har nemlig 30 km derud, hvilket jeg er lidt træt af at skulle betale grundet en fejl der allerede var til stede ved købstidspunktet.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

03-02-2021 kl. 07:46

Nu klemmer skoene vist lidt.

Har du en fejl på andre ting købt, så får du jo heller ikke dækket transporten tilbage til imerco, elgiganten, bilka etc. Vel!