Bilbasen Forum
benzin/diesel
Flemming Mortensen
bruger siden
24-05-2008
17-08-2012 kl. 19:22
Profil slettet
Flemming Mortensen
bruger siden
24-05-2008
Profil slettet
17-08-2012 kl. 19:31
Med mindre at du køre få men lange turer på over 60 km hver vej.
Mvh
Mads Andersen - www.e-bil.dk
H P
bruger siden
06-01-2004
18-08-2012 kl. 07:52
En Peugeot 206plus koster feks. Det samme uanset om det er en diesel eller en benzin, det kommer an på prisforskellen og afskrivningen, i dette eksempel vil afskrivningen være højere på benzineren, og så vil det altid kunne betale sig at køre diesel.
@Mach3 flere kunder klager faktisk over at deres Ford Ecoboost kører langt kortere på literen end det lovede.
Profil slettet
18-08-2012 kl. 09:21
og en Diesel som efter 4 år kun har kørt eks. 50.000 km er ikke eftertragtet da man hurtigt kan regne ud at den kun har kørt lidt over 12.000 km årligt.
Mvh
Mads Andersen - www.e-bil.dk
Profil slettet
18-08-2012 kl. 09:34
H P skrev:
Man kan altså ikke sætte et kilometertal på i dialogen om hvorvidt det kan svare sig at køre diesel.
En Peugeot 206plus koster feks. Det samme uanset om det er en diesel eller en benzin, det kommer an på prisforskellen og afskrivningen, i dette eksempel vil afskrivningen være højere på benzineren, og så vil det altid kunne betale sig at køre diesel.
@Mach3 flere kunder klager faktisk over at deres Ford Ecoboost kører langt kortere på literen end det lovede.
Mht. Ecoboost motoren: Så er det stadig så ny en konstruktion, at de første i DK knap nok er ved at være kørt til. Og så er danskerne gode til at skyde skylden på bilen med det samme, og regner med at den kører det opgivne - uanset kørselsmønster.
Men når det kommer til snakken om diesel/benzin, så tror jeg langt de fleste herinde er klar over min holdning, så den vil jeg kede jer med nu.
Jeg mener det er Bilmagasinet der for ikke så lang tid siden havde en artikel lydende i stil med "Køb kun en diesel hvis du virkelig har brug for det" og FDM har for nyligt udregnet at man skal køre 31.000 km om året, før det rent økonomisk kan svare sig at købe en diesel.
Og med de afgiftsomlægnnger der er planlagt, vil det blive endnu mere ugunstigt at køre diesel.
Mvh C S
www.e-bil.dk
H P
bruger siden
06-01-2004
18-08-2012 kl. 10:16
Grøn ejerafgift er uintressant, over et år er prisforskellen 2-400,- hvilket ikke betyder en skid, undskyld udtrykket.
@CS Indkøbspris og salgspris betyder ALT i et regnestykke der skal finde et kilometertal frem på hvornår diesel kan svare sig, visse japanske mærker tager ca. 40.000,- mere for en dieselbil, hvorimod Franske mærker stort set sælger bilerne til samme pris, det betyder selvfølgelig at du ikke skal køre ret langt i en franskmand for diesel kan betale sig, hvorimod det stort set aldrig vil kunne betale sig at købe en Subaru eller Honda diesel feks.
"planlagte omlægninger" :-) ja, undskyld, jeg har nået en alder hvor jeg vil se hvad der sker før jeg sælger min økonomiske og velkørende dieselbil, "diesel stiger" det fik jeg også af vide i midten af 80'erne da jeg købte min første Golf diesel 1,5 med 50 HK Iøvrigt :-)
Profil slettet
18-08-2012 kl. 11:25
Jeg giver ikke en dyt for bilpriser.dk og bilbasens udregninger, jeg lytter til de proff. og som ved at det ikke er sundt for en diesel at køre småture, det er heller ikke et sikkert valg hvis den har mange km med motorvejs kørsel, der kan være meget køkørsel og det er ikke godt for hverken motor eller kobling.
Hvis du gerne vil købe en diesel som kun har gået 12000 km årligt, så gør endelig det og til en overpris så du virkelig bliver taget et vis sted hvor solen ikke skinner.
Det eneste der taler for en diesel er hvis du køre over 30.000 km årligt med over 50 km hver vej og ikke meget køkørsel og så deres fede bundtræk.
Profil slettet
18-08-2012 kl. 20:16
Jeg og mange 100.000 andre har et kørselsbehov på 5000 - 20.000 km årligt og der er en benzin det rigtige valg. jeg ville da aldrig købe en diesel, om den så stod til samme pris som en benzin ( brugt )
Jeg har en kollega som skulle købe en i30, der var leasing tilbud på en diesel og kun diesel som var bedre end benzin udgaven nogensinde vi blive, men når han kun køre små 5000 km årligt, så købte han en benzin som jo er det helt rigtige her.
Man kunne være ligeglad og bare lease en diesel, så køre den istykker efter 3 år og aflevere den tilbage til leasingselskabet som så står med aben.
Det eneste du har ret i John, er at der ikk er mange Franske bilmærker i benzin, jeg leder selv efter en Renault Grand Scenic i benzin og der er kun få til salg, men det får mig da ikke til at købe en diesel.
Alt det med at de går i stykker etc. er gammelmandstænkning skriver du John, det er direkte usandt.
Mvh
Mads Andersen - www.e-bil.dk
Dette indlæg blev 18-08-2012 20:17 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
18-08-2012 kl. 20:42
Så forklar mig det fornuftige i at en bilsælger råder en køber til at købe en diesel med et årligt kørselsbehov på 10.000 - 20.000 km. Selv om prisen er den samme som en benzin er det helt hul i hoved at købe en diesel med så lille et behov.
Tager FDM og andre med en stor viden om biler inkl. mig selv ( 30 års interesse for biler ) fejl, når de anbefaler at man køre over 30.000 km årligt ? Det er ren økonomisk, afskrivning,brændstof,driftomkostninger m.m.
Her er ikke indregnet at et partikkelfilter skal renses eller udskiftes efter 2-3 år.
Mvh
Mads Andersen - www.e-bil.dk
Profil slettet
18-08-2012 kl. 21:11
Pr. 1. januar 2011 træder den såkaldte Euro 5 norm i kraft i Danmark, og det betyder, at det fra denne dato ikke længere vil være muligt at få indregistreret en fabriksny personbil med dieselmotor uden partikelfilter. Mange bilforhandlere er derfor nu ved at tømme lagrene for dieselbiler uden partikelfilter.
kunne det være en af årsagerne til at bilsælgerne anbefaler deres køber at købe diesel mon?
Dette indlæg blev 18-08-2012 21:12 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
18-08-2012 kl. 21:15
Citat: så ser det nu ud til, at de nyeste generationer af dieselmotorer er udformet på en måde, så partikelfiltrene ikke er lige så følsomme over for koldstarter og kolde ture som tidligere.
Det lyder ikke som et svar man kan bruge til noget da disse motorer slet ikke har kørt i så lang tid til at se hvor driftssikre de er.
Mvh
Mads Andersen - www.e-bil.dk
Dette indlæg blev 18-08-2012 21:16 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
19-08-2012 kl. 13:44
Profil slettet
19-08-2012 kl. 19:19
Så den med at det er lang tid siden holder ikke, 14 måneder er ikke lang tid.
Profil slettet
19-08-2012 kl. 20:47
kim k skrev:
Stop nu bare med at diskutere med Mads.
Han har jo sit helt eget bil forum og han læser mange bilblade, så han ved altid bedst....
Mvh. Kim
Kan niveauet ikke blive hævet lidt.....?
Mvh C S
www.e-bil.dk
H P
bruger siden
06-01-2004
19-08-2012 kl. 21:16
Hvis du kan få Mads til at indse at han burde revidere sine synspunkter, bare lidt, så tager jeg sgu hatten af for dig.
@Mads, jeg forstår altså ikke hvor du får alle dine postulater fra?, "et partikelfilter skal skiftes efter 2-3 år" GU SKAL DET EJ, har du eksempler på mærker, hvor det står i servicebogen?
"en dieselbil er dyr i service" jeg tvivler, du kan tegne en serviceaftale hos Citroen på deres biler til samme pris, uanset om det er en diesel eller benzin.
"diesel går i stykker hvis du kører korte ture" jeg tvivler, Citroen laver en serviceaftale på 5 år og 45.000 km på deres modeller, og de giver fuld garanti i den periode, hvis alle motorene gik i stykker med det kørselsmønster, ville de så give garanti?
En dieselmotor kan godt sode til, og der er også eksempler på dyre reperationer, ingen tvivl om dette, men lad os dog få en lidt mere nuanceret debat, det giver ingen mening at tro du kan slynge et kilometertal ud (31.000) og så tro at det altid er det rigtige..
Verden er lidt mere end kun sort og hvid Mads.
Profil slettet
19-08-2012 kl. 21:32
Prøv at læse det med småt i de serviceaftaler, hvis det var sådan en god forretning for kunden, tror du så at bilforhandlerne solgte dem? nej vel, det er kun en god forretning for forhandleren.
Hvis du kommer ind med en misvedligeholdt dieselbil, som er er sodet til efter 2-3 år, tror du så bare at værkstedet vender det blinde øje væk og laver bilen?.....næppe.
Det er nu ikke mig der skriver 31.000 km for sjov, det er FDM.
Dette indlæg blev 19-08-2012 21:35 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
19-08-2012 kl. 21:34
http://www.fdm.dk/nyheder/mange-serviceaftaler-ikke-gode-nok
Profil slettet
19-08-2012 kl. 21:38
Prøv at oprette et indlæg på et Peugeot forum og se hvor god deres 200.000 km motor garanti er, alle garantier er som forsikringsaftaler, du skal være heldig hvis det lige er den fejl din bil har de dækker under de omstændigheder, såsom er der servicebog på bilen ? er den serviceret hos Peugeot? og jeg kunne blive ved.
H P
bruger siden
06-01-2004
20-08-2012 kl. 11:37
"Her er ikke indregnet at et partikkelfilter skal renses eller udskiftes efter 2-3 år." Citat Mads Andersen, hvis du skulle have glemt det.
"Mange serviceaftaler". jeg taler konkret og du svarer generelt.
Det enese link jeg endnu ikke har set er, det regnestykke hvor FDM kommer frem til 31.000km ?
Jeg er desværre ikke i tvivl om at du kan blive ved, jeg nærer ingen forhåbning om at der kan argumenteres fornuftigt med dig, din holdning intresserer mig såmænd heller ikke særligt meget.
Brugere af dette forum skal bare vide at der er delte meninger om dette emne.
Dette indlæg blev 20-08-2012 11:37 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
20-08-2012 kl. 15:23
Igen er det ikke mig som siger 31.000 km det er FDM som CS også skriver, måske han har et link?
Jeg tror nu nok at brugerne af dette forum godt ved at det du eller jeg skriver ikke er det eneste korrekte svar.
Profil slettet
20-08-2012 kl. 15:45
mads Andersen skrev:
Jeg svare generelt da mange serviceaftaler har faldgrupper.
Igen er det ikke mig som siger 31.000 km det er FDM som CS også skriver, måske han har et link?
Jeg tror nu nok at brugerne af dette forum godt ved at det du eller jeg skriver ikke er det eneste korrekte svar.
Jeg vil lige bladre et par af de gamle FDM-blade igennem i aften, og finde et blad jeg kan henvise til.
Mvh C S
www.e-bil.dk
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
22-08-2012 kl. 11:15
Uanset hvad er dieselforurening noget værre svineri i byerne - partikelfilter eller ej. Hvad hjælper et marginalt lavere CO2-udslip globalt, hvis dieselbilerne samtidig er skyld i luftvejslidelser og kræft lokalt pga.NOx-udslip?
Retfærdigvis kommer dog kun en mindre del af dieselforureningen fra privatbiler.
http://ing.dk/artikel/130738-manglende-regler-udsaetter-danskerne-for-livsfarlig-dieselos
http://ing.dk/artikel/124702-forbud-mod-dieselbiler-i-koebenhavn-og-aarhus-paa-vej
http://ing.dk/artikel/127926-dansk-forskning-slaar-fast-luftforurening-giver-boern-astmaanfald
http://ing.dk/artikel/128348-ren-by-luft-bliver-ny-moegsag-for-regeringen
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
22-08-2012 kl. 11:22
sp Spanggaard skrev:
Det kunne være interessant med nogle indlæg fra købere af nyere (2-4 år) dieselbiler med lavt km-tal, som har været uheldige med reparationer pga. for få kørte km af den tidligere ejer?
Der var en tråd for nylig, hvor flere referede til netop denne problematik - og ny kan jeg selvfølgelig ikke finde den.
EDIT: http://www.bilbasen.dk/forum/hjaelp-til-bilvalg/benzin-eller-diesel/27192
Dette indlæg blev 22-08-2012 11:26 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
22-08-2012 kl. 20:58
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
22-08-2012 kl. 21:23
Ironi kan forekomme i dette indlæg :-)
H P
bruger siden
06-01-2004
22-08-2012 kl. 22:50
Jeg kan godt huske Christians tråd, han var godt nok sur på importør og værksted.
jeg har godt nok ikke hørt om den dieselpumpe der går istykker så hurtigt, det er ihvertilfald ikke normalt, men dyrt :-)
Hvis en dieselmotor går istykker og den ikke har kørt nok, er det så tilsodning der ødelægger den ??
Jeg tvivler på det, og baggrund af eksemplerne er jeg stadig ikke overbevidst, der er ligeledes en del tråde der har været uheldige med deres 1,6 HDi fra PSA, med uhyrlige værkstedsregninger til følge (uanset kørselsbehov) det gør efter min mening heller ikke at man skal advare folk om at købe en bil med denne motor, der er trods alt produceret 10 millioner af denne type, så selvfølgelig er der nogle tusinde eksemplarer der går istykker, ærgeligt for ejerne, men sådan er livet.
EGR-ventiler, turboer og dysser går altså også istykker på biler der kører langt, feks. Taxaer og andre, det er snære materialekvaliteten end kørselsmønstret.
Hver gang der kan findes 2 eksempler på at en diesel der ikke har kørt over 30.000 km årligt er gået istykker, så er der helt sikkert 200 eksempler på det modsatte, på den baggrund mener jeg ikke at man skal gå i "panik" og advare imod diesel
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
23-08-2012 kl. 08:46
Konklusion: et uheldigt kørselsmønster i dieselbiler ØGER RISIKOEN for dyre reparationer, men man kan være heldig at slippe - og der er nok flere der slipper, end som ryger i.
H P
bruger siden
06-01-2004
23-08-2012 kl. 11:22
Johannes Gregersen skrev:
Den her diskussion om forekomsten af dyre reparationer på dieselbiler er vel lidt ligesom diskussionen om, hvorvidt man får kræft af at ryge. Lægerne, Kræftens Bekæmpelse og statistikkerne siger ja, men der er tilpas mange med en morfar, der røg 80 cerutter om dagen og blev 98 år gammel, som ikke tror på at det er farligt at ryge, fordi det ikke har ramt dem de kender.
Konklusion: et uheldigt kørselsmønster i dieselbiler ØGER RISIKOEN for dyre reparationer, men man kan være heldig at slippe - og der er nok flere der slipper, end som ryger i.
Enig.
99% (eller hvilket tal det nu er) af dieselbilerne der kører under 30.000km årligt går aldrig istykker, ud fra det må folk jo så afgøre om de vil købe benzin eller diesel.
Profil slettet
23-08-2012 kl. 11:39
Jeg er af den overbevisning at en diesel har meget nemmere ved at gå i stykker end en benzin uanset hvor meget den køre årligt.
Hvor tit høre man om motorproblemer på en benzin bil?
Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk