Bilbasen Forum
Værditab
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
30-05-2012 kl. 09:12
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
30-05-2012 kl. 10:40
Egentligt var min tanke mere på, om jeg ville tabe mere over 3 år ved at købe en ny bil til fx. 200.000 kr end ved at købe en 2-3 år gammel bil i klassen større til 200.000 og så beholde den i 3 år...
H P
bruger siden
06-01-2004
30-05-2012 kl. 11:34
Værditabet er klart den største post på bilbudgettet, så det er da fornuftigt at prøve at minimere det.
Jeg kan give dig lidt "tip".
1. køb den BILLIGSTE bil du kan leve med. Jo dyere bil, desto mere afskrivning, alle biler er, groft sagt, det samme værd når de er 15-16 år, nemlig skrotningsprisen
2. Køb kun populære modeller, hvis du holder dig til top 10-listen over de mest solgte biler, så der der størst chance for at der vil være kunder til bilen den dag du vælger at sælge den. hold dig til de mest populære farvet ligeså, og så lav være med at montere ekstraudstyr, det får du , stort set, ikke en pind for når den skal sælges.
3. Vær købmand; når du køber bil, så køb til den rigtige pris, det betyder at du grundigt skal sætte dig ind i hvad den pågældende model handles til, og så skal du prøve med vold og magt at få prisen ned, køb evt. privat eller på auktion hvis du tør eller hvis du kender en fagmand der kan hjælpe dig igennem de værste faldgrupper.
Måske lidt "kedelige" råd, men kan du spare i størresesordenen 10-30.000,- årligt på afskrivningen, så kan disse penge bruges måske bruges til noget sjovere.
P.S Jeg er ikke enig med Steen 5 en 3 år gammel bil holder i kortere tid end en ny, dvs. der er færre år til den skal skrottes, ydermere, så vil en 3 år gammel stor bil køre noget kortere på literen end en ny lidt mindre.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
30-05-2012 kl. 20:40
tak for inputtene. Jeg tolker det som om, at der er nogenlunde enighed om, at almindelige biler har nogenlunde samme procentuelle værditab i år 0-3 som i år 3-6, om end nok med lidt større tab i procent de første år.
Men til gengæld vil serviceomkostningerne nok være lidt lavere på den nye vogn.
Jeg vil driste mig til et spørgsmål, der er lidt mere konkret:
Hvad tror folk er billigst over tre år/60.000 km - en ny Kia C'eed SW 1,6 CRDi til 205.000 kr eller en 2009 FOrd Focus Stationcar til 170.000 med 63.000 km på tælleren?
T i
bruger siden
17-06-2006
30-05-2012 kl. 21:19
Kan du få en ny ceed til 205k, det lyder billigt?
Men tror umiddelbart at de samlede omkostninger vil være nogenlunde ens og Focusen skal jo ikke komme til at fejle ret meget før den bliver langt dyrere.
Det er vel også lidt sjovere med en ny i forhold til en tre år gammel bil.
Så i den sammenligning ville jeg da kigge nærmere på Ceed .
Dette indlæg blev 30-05-2012 21:20 redigeret af dets forfatter.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
30-05-2012 kl. 21:25
T l skrev:
Hvad der er billigst kommer jo meget an på reparationer etc.
Kan du få en ny ceed til 205k, det lyder billigt?
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/kia/ceed/16-crdi-115-active-sw/1196151 - ny og ny, nogen laver vist tilsyneladende stadig demotricket.
Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005
31-05-2012 kl. 09:29
H P skrev:
Hej Johannes.
Værditabet er klart den største post på bilbudgettet, så det er da fornuftigt at prøve at minimere det.
Jeg kan give dig lidt "tip".
1. køb den BILLIGSTE bil du kan leve med. Jo dyere bil, desto mere afskrivning, alle biler er, groft sagt, det samme værd når de er 15-16 år, nemlig skrotningsprisen
2. Køb kun populære modeller, hvis du holder dig til top 10-listen over de mest solgte biler, så der der størst chance for at der vil være kunder til bilen den dag du vælger at sælge den. hold dig til de mest populære farvet ligeså, og så lav være med at montere ekstraudstyr, det får du , stort set, ikke en pind for når den skal sælges.
3. Vær købmand; når du køber bil, så køb til den rigtige pris, det betyder at du grundigt skal sætte dig ind i hvad den pågældende model handles til, og så skal du prøve med vold og magt at få prisen ned, køb evt. privat eller på auktion hvis du tør eller hvis du kender en fagmand der kan hjælpe dig igennem de værste faldgrupper.
Måske lidt "kedelige" råd, men kan du spare i størresesordenen 10-30.000,- årligt på afskrivningen, så kan disse penge bruges måske bruges til noget sjovere.
P.S Jeg er ikke enig med Steen 5 en 3 år gammel bil holder i kortere tid end en ny, dvs. der er færre år til den skal skrottes, ydermere, så vil en 3 år gammel stor bil køre noget kortere på literen end en ny lidt mindre.
Jeg undrer mig altid lidt, når folk nævner punkt 2 ovenfor som meget vigtigt. Jeg synes, man glemmer det faktum, at de biler, der sælges flest af, også er de mest almindelige som brugt. Det vil sige, der er meget hård priskonkurrence på dem, når de skal sælges.
En lidt "sjældnere" bil har færre potentielle aftagere, men så sandelig også færre konkurrenter på markedet. Hvad giver den bedste pris for sælger ?
Når 100 mand kan vælge mellem 100 ens brugte, eller når en liebhaver endelig får øje på en brugt bil af den model, han har drømt om ?
Som i så meget andet er det "smarteste" selvfølgelig at være forudseende og købe en forholdsvis ny/sjælden model, som om 2-3 år vil vise sig at være mere almindelig og populær.....men så er vi selvfølgelig ovre i krystalkugle-kikkeriet..........
H P
bruger siden
06-01-2004
31-05-2012 kl. 10:50
Jeg kan egentligt godt følge dig, men prøv at forudse afskrivningen på disse biler:
Alle Infiniti (Nissan luksusmærke)
Alle Lancia
Subaru Justy
Nissan Juke
Hyundai Veloster
Citroen C6
Fiat Croma
Jeg vil nødigt lægge dankort til det tab :-)
Men som Jess er inde på, så skal man måske købe en A4 cabriolet, en bil som den har nok ikke en lineær afskrivning, men den kan stige og falde i takt med hvor mange der har råd til et stykke "legetøj"
En klasiker kan ikke sammenlignes med en bil, sådan rent afskrivningsmæssigt mener jeg, det er lidt en investering, som kunst feks.
Hvis jeg dog bare havde købe en Ferrari GTO da jeg blev født eller en Porsche 911Carrara GT.
Jeg er ikke i tvivl om at der er godt eksempler på at man kan købe en sjælden bil og få en lav afskrivning, men de fleste vil tabe "røven ud af bukserne"