Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Størrelse på vinterdæk til en VW Golf 7

Mikkel Holdgaard Hansen

Mikkel Holdgaard Hansen
bruger siden
20-10-2022

20-10-2022 kl. 12:06

Hej kyndige mennesker

Dette vil nok virke som et dumt spørgsmål, men min tvivl er skam helt reel.

Jeg har for nyligt købt min første bil, en VW Golf 7 fra 2017, og skal nu ud og købe vinterdæk til den. Men hvilke størrelse på dæk og fælge kan passe? Sommerdækkene er på 18 tommers alufælge.

Konkret har jeg fundet følgende, men er i tvivl om hvorvidt de passer til min bil: 16 tommers VW alufælge, krydsmål 5x112 og dækstørrelse 205 55 R16. De kommer fra en Golf 6. Krydsmålet skulle vist passe, men jeg kan ikke finde ud af om dækkene passer.

På forhånd tak!

Mange venlige hilsner Mikkel

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

s ø

s ø
bruger siden
08-01-2020

20-10-2022 kl. 15:40

Mikkel Holdgaard Hansen

bruger siden
20-10-2022

skrev:
Hej kyndige mennesker

Jeg har for nyligt købt min første bil, en VW Golf 7 fra 2017, og skal nu ud og købe vinterdæk til den. Men hvilke størrelse på dæk og fælge kan passe? Sommerdækkene er på 18 tommers alufælge.

Konkret har jeg fundet følgende, men er i tvivl om hvorvidt de passer til min bil: 16 tommers VW alufælge, krydsmål 5x112 og dækstørrelse 205 55 R16. De kommer fra en Golf 6. Krydsmålet skulle vist passe, men jeg kan ikke finde ud af om dækkene passer.

På forhånd tak!

Det bedste vil være at prøvemontere et hjul foran og bagpå, da navhul skal være samme diameter samt, at der skal være plads til de mindre hjul henover bremsekaliperne.
Der er mere godstykkelse på alufælge i forhold til stålfælge og det kan man godt blive snydt af.
nu ved jeg ikke hvor stor en diameter dine bremseskiver er ?

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

21-10-2022 kl. 08:41

Hvis dækstørrelsen passer i forhold til dine 18". Det er nok noget der ligner 225/40-18 på den, så er det ikke helt ved siden af.

Du skal også kigge på ET målet. ET står for indpresningsdybden for fælgen, altså hvor meget af fælgen der er indenfor anlægsfladen.
https://au2wheels.dk/shop/faelgeinformation-622c1.html

Scroll lidt ned og se forklaringen.

Eks hvis din bil har et fabriks ET mål på 50, og fælgene du kigger på er med ET 15, så vil hjulet sidde 35 mm forskelligt fra de originale, og enten vil de måske sidde for langt ude og stikke ud over hjulkassen(ulovligt) eller også vil de sidde for langt inde, og rammme hjulkassen når du har fuldt ratudslag.

Det sagt, så plejer VW ikke at ændre det helt store på deres setup mellem modellerne. Dog er der jo 2 modeller imellem din bil og den som fælgene er været monteret på.

EDIT: Golf 6 kører med ET 47. Golf 7 kører med ET 47 i første årgange og ET43 i sidste årgange. Det gør ikke give nogen forskel. Alle andre tal er de samme. Krydshul mål, bolte, ET tal.

Dette indlæg blev 21-10-2022 13:49 redigeret af dets forfatter.

s ø

s ø
bruger siden
08-01-2020

22-10-2022 kl. 10:04

Mikkel Holdgaard Hansen

bruger siden
20-10-2022

skrev:
Hej kyndige mennesker

På forhånd tak!

Husk at tjekke produktionsdato ( 4 cifret kode på siden af dækket ) samt at dækkene er uden revner 😊