Bilbasen Forum
Motoroptimering af 1,6 tdi greenline
Ricky Stensgaard
bruger siden
06-01-2004
04-12-2012 kl. 19:09
Profil slettet
04-12-2012 kl. 20:02
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
04-12-2012 kl. 20:05
K S skrev:
Garanti bortfalder, det er ikke lovligt - og kobling, drivaksler m.m. bliver belastet mere end de er dimensioneret til.
"Flashcount" for ECU'en rykker sig ikke, og da alle disse optimeringsspecialister tilbyder at køre bilen tilbage til fabriksindstilling, kan forhandleren og værkstedet ikke se at bilen har været optimeret. At det så er fusk, og bilen ikke er dimensioneret til de ekstra kræfter er en anden snak.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
05-12-2012 kl. 13:44
Vær dog påpasselig med at trække noget tungt efter bilen efter sådan en optimering - det er koblingen ikke så glad for!
Mvh C S
www.e-bil.dk
T i
bruger siden
17-06-2006
05-12-2012 kl. 22:23
Udover at det er ulovligt kan man jo også diskutere moralen når man efterfølgende videresælger bilen under falske forudsætninger (medmindre man oplyser at den er/har været chippet).
Jeg ville være forsigtig med det....
T i
bruger siden
17-06-2006
05-12-2012 kl. 23:58
JG B skrev:
mig bekendt er en bil ikke kun dimensioneret til til standart ydelsen men lige en lille smugle mere. jeg har selv hentet 20 hypper mere i min bimmer og det har da holdt i lidt over 100.000 km nu uden problemer at det så ikke er lovligt er så en anden sag.
Ligesom med alle andre ting er der selvfølgelig indlagt en margen, som sørger for at fejlraten mindskes, (hvilket er jo også er et spørgsmål om dimensionering).
Denne margen fjerner man så helt eller delvist ved tuning og dette vil selvfølgelig føre til øget slid/belastning hvilket på sigt vil øge risikoen for fejl. Dermed ikke sagt at ens bil nødvendigvis bliver slidt op i løbet af kort tid hvis man tuner, men det medfører en ekstra belastning.
Dette indlæg blev 05-12-2012 23:58 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
06-12-2012 kl. 18:49
K S skrev:
Hvis man ikke har tænkt sig at bruge de ekstra kræfter, var der vel ingen grund til at betale for dem - og risikere bøder m.m.
Ergo udsættes bilen for en ekstra belastning, som den ikke er dimensioneret til - og tegnebogen udsættes for en risiko, hvis garantien ikke dækker eller bilen tages som ulovlig.
Nu er en optimering jo et "usynligt" indgreb, så du skal faktisk have bilen på et rullefelt for at måle den ekstra effekt, da man ellers ikke har en chance for at se den er optimeret.
Og når det kommer til syn eller garantisager på bilen, så tager det 2 minutter at køre bilen tilbage til den originale motorstyring, og da "flashcount" på bilen ikke flytter sig, vil det ikke efterlade nogle spor forhandleren eller værkstedet kan se.
At det så er etisk ukorrekt er en anden sag, men jeg har da hørt flere historier hvor folk har smadret DSG-kasser på både TDI'er og TSI'er med en optimeret motor, fået kørt en originale motorstyring ind igen, og fået VW/Audi/whatever til at dække skaderne.
Så vil du have den optimeret, så ser jeg ingen problemer i det, så længe du husker at oplyse en evt. køber om at bilen er/har været optimeret. Og som jeg og en anden også har nævnt, så kan koblingen finde på at fedte lidt ved fuld belastning. Men det skal jeg ikke kunne sige om det bliver et problem på den lille 1,6 TDI, da den generelt ikke er hårdt spændt for ab fabrik. Så jeg vil nu nok tro at den kan klare kræfterne.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Ricky Stensgaard
bruger siden
06-01-2004
06-12-2012 kl. 19:53
Tak for de mange indlæg - det er vist tydeligt I alle har været meget ærlige. Beklager tråden er blevet lidt sodet - det var nu ikke min hensigt.
Anyways - jeg takker for jeres kommentare og holdninger.
Jeg tror nu jeg vælger at lave en optimering af bilen - det er trods alt konen der primært køre i den, men de relativt få gange jeg får lov at hygge mig, vil jeg glæde mig til et ekstra skud når det kræves.
God jul - og hold nu en sober tone :-)
T i
bruger siden
17-06-2006
06-12-2012 kl. 22:24
Martin Sølby skrev:
Det er korrekt at en øget ydelse belaster mere, men det er altså kun når der lukkes op for ydelsen at den belaster.
Jeg er helt sikker på at, hvis du køre med maksimal belastning i standardtrim så holder eks. drivlinien heller ikke længe.
Ingen "normal danskerbil" er skruet sammen som en Le Mans racer der skal holde til at blive trykket maksimalt af hele tiden,
Det er måden hvor på den øgede ydelse bliver brugt der afgøre om stumperne holder.
Har selv kørt 200.000 tunede km i en 1,9 Tdi 90 hk som var hævet til118 hk. Det eneste problem jeg oplevede var at koblingen havde en tendens til at skride ved maks ydelse med campingvogn på krogen.
Ja, det er da rigtigt, men så snart du giver gas og accelererer, belaster du mekanikken.
Det er jo også korrekt at man kan mishandle alt så meget at man ødelægger det uanset hvad, men det har jo ikke så meget at gøre med dette. Uanset om du kører som om du er bange for speederen eller som et svin, vil en chiptuning hæve belastningen, men selvfølgelig i mindre grad hvis du kører meget forsigtigt.
Det ændrer bare ikke på, at øget ydelse er lig med øget slid/belastning.... (og lad os nu være realistiske: man er vel næppe villig til at betale tusinder af kroner for flere kræfter, medmindre det er fordi man har tænkt sig at bruge dem)
Profil slettet
07-12-2012 kl. 00:00
JG B skrev:
du kan ikke spore en optimering medmindre den kommer en tur på rullefelt. jeg har valgt en bokstuning hvor det bare er et stik hvor den lille sorte boks får strøm og så sender et et nyt signal til motorens forskellige komponenter samtidig med den sender signal til motorstyringen om at den kører normal drift og det kan med 100 % sikkerhed ikke spores når den kommer til service så længe men har afmonteret boksen.
Enig! Og med de nyeste teknikker indenfor ændret motorstyring, så sidder der ikke engang en boks i bilen. Der kobler man blot en PC til OBD-stikket og ordner det hele.
@KS: Ændringerne bliver IKKE registreret nogle steder i bilens hukommelse - den såkaldte flashcount (antal gange bilens computer/bios/software er blevet ændret) rykker sig ikke ved en optimering ved hverken OBD eller bokstuning. Har man et kabel til VCDS kan man selv tjekke, og værkstederne kan intet gøre.
Mvh C S
www.e-bil.dk
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
19-12-2012 kl. 23:02
Profil slettet
19-12-2012 kl. 23:11
sp Spanggaard skrev:
Jeg forstår ikke, at en bil med fx en 2,0 TDI 140 hk motor skulle være konstrueret med ringere komponenter end en tilsvarende 170 hk motor? Er det ikke samme svinghjul, koblinger, gearkasser, trækaksler m.m. i disse biler? Er det turboer eller motorstyring, som gør forskellen i ydelsen fra fabrikken?
Motorstyring, anden manifold, anden indsprøjtning, og lidt andre småting. Generelt er det 140hk der døjede med en hel del, mens 170hk døjede meget med dyserne.
Men komponenterne er stort set de samme - de døjer dog begge med koblinger, svinghjul osv.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
20-12-2012 kl. 18:55
bare skal have tæsk. Jeg vil også have chippet min, når jeg engang får råd,
og det blir da rart med lidt mere moment, i de situationer hvor det skal gå hurtigt,
men den primære grund, er den forbedrede brændstoføkonomi.
Hvis der da er noget at komme efter..
Og på en brugt bil uden garanti, er det vel lovligt, hvis jeg holder mig inden for
de 20 % ?
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
21-12-2012 kl. 10:05
Men ja det er stadig ulovligt, og ikke uden grund. Ser mange der har fået lavet en dårlig optimering, eller bare fået hævet effekten uden tanke på optimering, så de ryger helt ekstremt meget.
Profil slettet
21-12-2012 kl. 12:10
Jannik Christensen skrev:
K S du er godt nok meget konservativ. Langt de fleste får udført en optimering for at få optimeret deres brændstofforbrug, og så ville det jo være huld i hovedet at ligge og køre maks belastning hele tiden.
Men ja det er stadig ulovligt, og ikke uden grund. Ser mange der har fået lavet en dårlig optimering, eller bare fået hævet effekten uden tanke på optimering, så de ryger helt ekstremt meget.
Mht røg, så syntes jeg kun det er de ældre biler der gør det - det er nok de færreste med en helt ny bil der hæver ladetrykket, da motoren absolut ikke kan holde til dette uden modifikationer!
Men som flere er inde på, så er det lækkert at have lidt ekstra moment hvis bilen er fyldt til randen med bagage, men man læser da også om skrækhistorier hvor det ødelægger bilen. Fx har jeg fulgt en del med i et projekt omkring en Golf 6 R med samme motor som min bil. Den har fået foretaget en del modifikationer og kørt ind med APR-software og smider nu +350hk. Dog er DSG-gearkassen ikke pillet ved, så denne er på under 20.000 km allerede skiftet to gange, samt aksler og lejer er rykket fra hinanden. Men den bliver nu også kørt som den skal - hårdt!
Men for den gængse dansker vil det ikke øge slidtagen på bilen mærkbart - motoren skal nok kunne klare det, det er nærmere kobling og gearkasse der brækker sig før alt andet, hvis man kører som et svin...
Mvh C S
www.e-bil.dk
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
21-12-2012 kl. 12:33
Tag nu bare og kig på min bil f.eks. Den yder 102hk og 215nm. Med en scantune optimering får den 126hk og 265nm. Det er da ikke 4000kr værd heller. Men hvis den nu kører 22-23km/l istedet for 20km/l. er det jo tjent hjem i bilens levetid, plus besparelse. Men den kunne sagtens yde mere, 135-140hk og lidt over 300nm er ikke umuligt, men det ville belaste bilen unødigt, og økonomien ville nok heller ikke følge med.
Jeg er ikke lige helt med på hvad det er jeg skal kigge efter i det link..
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
21-12-2012 kl. 14:08
Jeg er ikke helt enig i det du siger K S. Det er ikke primært ved at køre lavere omdrejninger der gør, at bilen kører længere på literen. Det er jo svært at ændre uden for byzoner, med mindre man smider en anden gearkasse i. Du kan jo ikke ændre udvekslingen i gearkassen, og da vil f.eks. min stadig køre 1500 omdr/min ved 70. Det er jo sådan noget som timingen af indsprøjtningen, og mængden man ændrer på. Altså at man optimerer fabrikkens indstillinger. Man kan også flytte momentkurven lidt ned, men det er ikke meget, da sådan noget som knastakslen og dimensionerne i turboen også spiller ind der.
H P
bruger siden
06-01-2004
21-12-2012 kl. 16:01
Scantune mfl. har jo en åbenlys inretesse i at fremstå som om de kan noget særligt, og den med økonomien, er det mon ikke bare en forklaring designet til at berolige konen (jammen skat, det tjener sig ind igen, og jeg kan jo ikke gøre for at bilen får flere heste,vel?)
Jeg kan udemærket forstå at "den indre drengerøv" gerne vil have en bil med 20-40 flere heste, men hvem pokker køber dette produkt hvis de ikke vil gøre brug af det?
Profil slettet
21-12-2012 kl. 17:03
H P skrev:
"..en svedig, overvægtig, gået ud af 8 klasse og møjbeskidt (fordomme KAN forekomme) mekaniker.."
Fordi sådan ser alle vi håndværkere jo ud......
H P
bruger siden
06-01-2004
21-12-2012 kl. 20:30
Du skriver at bilen ,næsten, har kørt 340.000 med chippen i, hvordan kan du vide hvad den ville have kørt uden?
Kan det være noget du vælger at tro ;-)
Profil slettet
21-12-2012 kl. 21:27
H P skrev:
@Kim k. Undskyld jeg spørger, men hvordan kan du vide at den kører længere på literen ?
Du skriver at bilen ,næsten, har kørt 340.000 med chippen i, hvordan kan du vide hvad den ville have kørt uden?
Kan det være noget du vælger at tro ;-)
Hvordan kan du vide at man som mekaniker er, citat: "svedig, overvægtig, gået ud af 8 klasse og møjbeskidt" ?
T i
bruger siden
17-06-2006
21-12-2012 kl. 22:09
Jeg har aldrig, aldrig hørt at begrundelse for chiptuning skulle være brændstoføkonomi (det har ind imellem været nævnt som en fin bi-effekt) ikke at jeg dermed skal påstå, at der ikke er nogen der kunne finde på at købe det for at optimere øko, men det er uden tvivl et mindretal.
Der er jo nok også en grund til at det hedder chiptuning og ikke øko optimering?
Igen, skulle man være tilfreds med de kræfter bilen har og kun vil bruge dem, er der jo ingen grund til chiptuning. Tuning vil normalt altid føre til brug af ekstra kraft og dermed ekstra slid.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
21-12-2012 kl. 23:32
K S nej, fabrikkens indstillinger er faktisk ikke optimale. De masseproducerer en masse ECU'er med et standardprogram og nogle standard parametere, og det er ikke optimalt, da ikke to biler er identiske, hvilket også er grunden til, at sådan nogle som scantune og landberg justerer hver enkel bil på rullefelt, og ikke bare laver en standard flash de læser over. Dette er også grunden til at jeg er imod boxtuning, da dette netop forøger forureningen væsentligt, under belastning.
Men jeg skal gerne indrømme, at jo nyere bilen er, jo mindre er der nok at hente, efterhånden som bilernes ECU bliver mere og mere intelligente, og bedre kan tilpasse sig vind, vejr og fører.
Profil slettet
21-12-2012 kl. 23:45
Jannik Christensen skrev:
Tuning behøver ikke nødvendigvis at betyde, at motoren yder flere hk/nm, men at den bliver tunet ind til at give en bedre brændstoføkonomi. Dette er så normalt det man kalder optimering istedet, men det er samme forskel.
K S nej, fabrikkens indstillinger er faktisk ikke optimale. De masseproducerer en masse ECU'er med et standardprogram og nogle standard parametere, og det er ikke optimalt, da ikke to biler er identiske, hvilket også er grunden til, at sådan nogle som scantune og landberg justerer hver enkel bil på rullefelt, og ikke bare laver en standard flash de læser over. Dette er også grunden til at jeg er imod boxtuning, da dette netop forøger forureningen væsentligt, under belastning.
Men jeg skal gerne indrømme, at jo nyere bilen er, jo mindre er der nok at hente, efterhånden som bilernes ECU bliver mere og mere intelligente, og bedre kan tilpasse sig vind, vejr og fører.
Det er nok nærmere lige modsat - jo nyere bilerne bliver, jo mere er der faktisk at hente :-) På en almindelige sugemotor er der stort set intet at hente, men på de mange nye turbomotorer er det en del at hente, og mange muligheder for optimering m/m.
Jeg går selv og leget med tanken om at få optimeret min ved Landberg, da de er kendt for høj kvalitet og ligger lokalt ift. mig. Men det bliver først når bilen er kørt ordentlig til, og det er netop kun for at få lidt flere hk og moment at lege med. Og nu ved jeg netop at min er dimensioneret til langt flere hk og moment, da samme gearkasse, trækaksler m/m sidder i de modeller med større motor.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
22-12-2012 kl. 10:27
Men nu er det jo heller ikke "tilfældige" tunere, der er nogle af dem som rent faktisk ved hvad de laver. Og ja fabrikkerne prøver at optimere deres software i bilerne så godt de kan, men når de laver 1 million eksemplarer af en Golf TDI, så har de ikke tid, mulighed eller ressourcer til at køre hver enkelt på rullefelt og køre dem ind så parameterne passer 100% til den enkelte bil. Det er der der er noget at hente for erfarne folk.
claus jensen
bruger siden
03-11-2012
22-12-2012 kl. 11:29
K S skrev:
Så du tror, at produktionen af biler er så upræcis, at fabrikken er nødt til at smide 20-30 hk væk i produktionstolerancer?
Bilproduktion er automatiskeret og sker med meget små tolerancer. I bedste fald vil du måske kunne hente 2-5 hk (som på biler med sugemotorer) ved en reel "optimering", hvilket er uden betydning. Til gengæld er det et fantastisk salgsargument for tuningsfirmaerne - og køberne godtager forklaringen som alibi for at få flere hk i deres bil.
I en verden, hvor ydelse og brændstoføkonomi er meget væsentlig konkurrenceparametre, kan bilfabrikkerne ganske enkelt ikke tillade sig så store produktionstolerancer - de gør alt, hvad de kan for at udnytte hver eneste dråbe brændstof, så de kan reklamere med fantastiske forbrugstal. Det kan en "tilfældig" tuner med et rullefelt ikke forbedre nævneværdigt - men han kan vælge at blæse på forurening og holdbarhed og skrue op for ydelsen.
hmm jeg fik chippet min grande punto så den fik 95 hk altså 20 mere end standard.
En helt anden bil der gik 2,5 km længere pr. liter. Har du selv prøvet en chip optimeret bil, eller lukker du bare vand ud som moralens vogter ???
MVH. Claus
claus jensen
bruger siden
03-11-2012
22-12-2012 kl. 13:50
Joakim S skrev:
Kære Claus
Det er dejligt at høre, at du har haft en så postiv oplevelse i forbindelse med chiptuning af din bil.
Imidlertid synes jeg ikke din argumentation holder vand
Det kan godt være, at KS vælger den kedlige løsning, men den er trods alt den sikreste.
Der er tilsyneladende mange brugere at chiptuning, som har har haft ikke uvæsentlige problemer i forbindelse hermed. Og I der har været heldige med jeres chiptuning, står jo ikke klar til at betale erstatning til de fremtidige brugere, hvis biler vil volde problemer.
Det svarer lidt til en 85-årig ryger, som henviser til at tobaksryging ikke er skadeligt. Det kan man jo se på ham - han har jo aldrig fejlet noget.
Om trådstarter vælger at chiptune sin bil er dennes valg. Men, han er vel selv lidt i tvivl om udfaldet - ellers havde han formentlig bare fået foretaget indgrebet.
Tilgengæld er der rigtigt mange der ikke har haft probleme overhoved :-) Og sådan er det. Hvis man kører ordentligt i en chippet bil vil den ikke volde flere problemer end en standard. OGSÅ selv om det ikke er vand på jeres mølle. og med hensyn til kommende ejere af af en standard bil, hvor en BRIAN har kørt bilen vil den med garanti give flere problemer. Så det holder ikke !
MVH. Claus
H P
bruger siden
06-01-2004
23-12-2012 kl. 08:22
Så enkelt er det altså ikke, der er omtalt en retssag i FDMs motor om en kunde der ikke fik een krone.
Selskabet godtgjorde at forsikringen var tegnet under falske forudsætninger, og selskabet ikke ville have forsikret bilen hvis de havde vidst at bilen var tunet.
claus jensen
bruger siden
03-11-2012
23-12-2012 kl. 18:22
og glædelig jul her midt i snestormen :-D