Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Lygtefejl=1000 kr i bøde

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

02-01-2015 kl. 13:13

I 2015 kan lygtefejl koste 1000 kr. i bøde, så det er bare om at undgå følgende:

1. Tågelygter sammen med nærlys (det er ALTID ulovligt i byområde og næsten altid ulovligt på landevej og motorvej). Ses ofte på gamle japanerbiler og taxaer, hvis førere anser færdselsloven som vejledende og måske synes, deres bil ser sej ud med tændte tågelygter...
2. Fejlindstillede pærer (indstil lyskeglen fra kabinen, når du kører med trailer eller har hentet 117 paller øl i Tyskland).
3. Defekte pærer (franske biler, hvor hjul, sæder og motor skal demonteres for at skifte pærer...)
4. Slukkede baglygter i alt andet end solskin (ignoranter der sparer 0,00002 gram CO2 ved at insistere på kørelys i stedet for nærlys)

PS. Er det også ulovligt at bruge LED-kørelys sammen med nærlys?
PPS. Ad 1) Tågelygter må gerne bruges sammen med positionslys som kørelys i solskinsvejr, men hvorfor ikke bare bruge nærlys alene?

Godt nytår

Dette indlæg blev 02-01-2015 13:16 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

02-01-2015 kl. 13:25

Det bliver med andre ord dyrt at være ejer af en ældre Peugeot !

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

03-01-2015 kl. 00:00

Det ville da være dejligt hvis der kunne komme lidt fokus på defekte lygter. Hver tredje bil man møder efterhånden, har fjolset monteret pæren forkert, så forlygten peger lige op i øjnene og spejle.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

03-01-2015 kl. 03:02

sp Spanggaard

bruger siden
05-03-2007

skrev:
I 2015 kan lygtefejl koste 1000 kr. i bøde, så det er bare om at undgå følgende:

1. Tågelygter sammen med nærlys (det er ALTID ulovligt i byområde og næsten altid ulovligt på landevej og motorvej). Ses ofte på gamle japanerbiler og taxaer, hvis førere anser færdselsloven som vejledende og måske synes, deres bil ser sej ud med tændte tågelygter...
2. Fejlindstillede pærer (indstil lyskeglen fra kabinen, når du kører med trailer eller har hentet 117 paller øl i Tyskland).
3. Defekte pærer (franske biler, hvor hjul, sæder og motor skal demonteres for at skifte pærer...)
4. Slukkede baglygter i alt andet end solskin (ignoranter der sparer 0,00002 gram CO2 ved at insistere på kørelys i stedet for nærlys)

PS. Er det også ulovligt at bruge LED-kørelys sammen med nærlys?
PPS. Ad 1) Tågelygter må gerne bruges sammen med positionslys som kørelys i solskinsvejr, men hvorfor ikke bare bruge nærlys alene?

Godt nytår

1. Jeg syntes nu det rammer alle nationaliteter af biler, mange tyske, franske og koreanske syntes jeg også det ses på. Iøvrigt ser jeg mange nyere biler der tænder den ene tågelygte i forbindelse med sving, jeg spekulere på om det overhovedet er lovligt.

PS. Jeg ser biler med tændt LED-kørelys sammen med det almindelige lys, men ved ikke om min egen nye bil gør det samme.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

03-01-2015 kl. 03:05

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
3. Besværlig udskiftning af pærer er desværre ikke forbeholdt ældre franske biler - også en del japanske biler har denne "specialitet". Til gengæld er de (japanske) typisk ikke helt så slemme til at give pærerne overspænding, så holdbarheden er ofte lidt bedre. Ældre VW har til gengæld en svaghed for defekte baglygtepærer.

PPS. Nogle mener, at de så kan fordele sliddet på de 2 sæt pærer, så deres nærlys holder længere. Til gengæld er pærerne ofte mere besværlige at skifte i tågelygterne, så det er begrænset, hvor god en idé det er ;-)

3. På de tre japanere der indtil for nyelig stod i indkørslen (en 2001, 2007 og 2008), kunne jeg skifte en hver pære i forlygterne på under 3 minutter. Det ser ud som om den nye japaner fra 18/12 er lige så venlig på det punkt, på både den og min forrige er de ting der sidder i vejen til lige at "klikke" af så man kan komme til.

Profil slettet

Profil slettet

03-01-2015 kl. 13:54

Det er meget nemt at skifte de bagerste pærer i en ældre vw. De er stort set synlige direkte fra bagerummet og kræver blot at afklikke plast bagsiden af lygten. Det. Bør selv KS kunne finde ud af.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

03-01-2015 kl. 19:25

Min Vw fra 2006 er storforbrugere af baglygte pærer, der skal lygten af for at montere nye pærer, når plastik skjoldet ved lygten har været afmonteret adskillige gange knækker de små plastik dimser til at holde det fast, Øv (Og nej det er ikke billige pærer fra Tante Hansen, de holder ikke bedre).

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

03-01-2015 kl. 19:29

J L

bruger siden
16-07-2003

skrev:
Selvfølgelig er det lovligt når lyset tænder når bilen drejer. Der er tale om kørelys og ikke tågelys. På mange VAG biler sidder de 2 lygter nemlig lige ved siden af hinanden.

Jeg kan selvfølgelig ha' taget fejl, men er ret sikker på det er noget der minder om dette hvor der tilsyneladende er lys både i det ene køre og tågelys.

http://www.taxinord.dk/files/carImg/full/20130630_220959.jpg

Eller dette hvor kørelyset helt tydeligt slukker nå de almindelige forlygter bliver tændt, og en enkelt tågelygte bliver aktiveret ved ratudslag eller brug af blinklys.

https://www.youtube.com/watch?v=tlckGKLdaSs

Jeg ved ikke hvor meget lys der er "til siden" i det almindelige kørelys, men tågelyset lyser vel godt op til siden.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

03-01-2015 kl. 19:32

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg kan så konstatere, at du ikke har en Yaris ;-)
Her er det ganske besværligt på en 2006.

Omvendt er det hurtigt og nemt på min 2010 Grand Scenic, mens det var grænsende til håbløst på forrige generation af samme bil.

Nej det er ikke en Yaris, eller en Toyota. Nu Euroncap giver point for så meget andet, var det meget nærliggende at indrage noget så vigtigt som et ukompliceret og hurtigt skift af vigtige pærer.