Bilbasen Forum
Kommer der nye lavere bilafgift i år ???
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
17-02-2012 kl. 01:03
Profil slettet
17-02-2012 kl. 05:49
Lige nu er der fremlagt et forslag, og det er så langt fra en lovændring som noget overhovedet kan være.
Inden et forslag kommer igennem den demokratiske proces vil det dels være ændret og justeret i alle retninger og dels få effekt på andre forhold.
Statesn indtægt på biler er så stor, at den ikke kan undværes eller sættes ned. Hvis du får én krone i den ene hånd skal du af med mindst en krone med den anden. Sådan er det (efaringsmæssigt), og hver eneste nedsættelse af skat/afgift der nogensinde er gennemført, har fulgt denne model. Der aldrig tale om nedsættelse i virkeligheden - det er bare omlægninger! Når omlægningerne er store eller får stor effekt (som f. eks. når den million biler der allerede kører på vejene og er belånte op til tagrenden mister værdi, fordi nybilpriserne får ny sammensætning), vil de blive indført gradvis over en årrække.
Bedste gæt er derfor at ændringen kommer om lang tid - og når den kommer, vil være 10-15 år om at slå igennem. Hvis den altså overhovedet vedtages.
Vil du have billig bil skal du nok bosætte dig et sted med lavere afgifter. Vælg selv hvilken retning - du skal bare over én landegrænse.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
17-02-2012 kl. 13:16
Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005
17-02-2012 kl. 13:16
Hvis du derimod har behov for en bil til længere ture eller oven i købet har tænkt dig den luksus at kunne transportere flere personer, så bliver det næppe billigere.
Så "nemt" kan dit meget åbne spørgsmål besvares.
Profil slettet
17-02-2012 kl. 13:27
Vi har i årtier købt de biler vi havde råd til, i stedet for dem vi havde brug for.
Jeg fatter bare ikke hvad den overordnede mening er?
Miljø? Danmarks indflydelse på det globale miljø er nul, siger og skriver NUL!
Profil slettet
17-02-2012 kl. 15:11
Det er blot ikke meningsfuldt, at vi skal være frontløbere og betale den højeste pris for den sidste promille - og slet ikke, når vi ikke har råd (som samfund - ikke kun vedr. biler).
Der er knap 1.000.000.000 biler i verden. Der er 2.100.000 i Danmark. Det er med andre ord 2,1 promille - og så er bilerne jo langt fra den størate forurener i global sammenhæng. Om så hele Danmark var en blomstereng uden en eneste bil. ville det ikke gøre nogen forskel for kloden.
Danmark kan gøre langt mere for klodens miljø ved at påvirke de store forurenere, end ved selv at begrænse.
Det nytter ikke, at musen holder op med at fise, når flokken af elefanter fortsætter med at skrup-skide, so to speak.
Jeg erkender, at det lokale miljø vinder ved mindre forurening. Vi har dog i Danmark ikke en eneste storby (København tæller godt 500.000 indbyggere hvis Frederikberg regnes med), så hvis man kunne sænke udslippene i f. eks. Paris med 10.000.000 indbyggere ville det forslå meget mere.
Mon ikke politikernes interesse bæres af provenuhensyn? Nye metoder til at flytte penge over i statsbudgettet?