Bilbasen Forum
Indlæg slettet
J R
bruger siden
13-12-2013
06-01-2022 kl. 18:51
Mener du efter en skade eller standard løbende vedligehold?
J R
bruger siden
13-12-2013
06-01-2022 kl. 21:32
Bremser og aircon samt filtre skal der jo ses til af og til.
MEN Tesla tillader du selv laver servicen. Faktisk har de en DIY til hver model, som gør man i vid omfang selv kan holde den kørende. Hvis man er fingernem.
Du skal altså ikke omkring synagogen og betale dit årlige gebyr, som hos eks VW.
Dette indlæg blev 06-01-2022 21:37 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
06-01-2022 kl. 21:59
Rasmus .
bruger siden
28-12-2021
skrev:
Har søgt lidt rundt omkring, for at finde ud af hvilke biler der er dyrest og hvilke der er billigst at reparere. Men kan kun finde nogle gamle artikler. Er der nogle der har nogle guldkorn til at blive klogere på emnet?
Hvilke biler der er billigst at reperere ?
Tja, som udgangspunkt jo større og jo mere udstyr, desto dyrere er den at holde kørende.
køber du derimod en mindre bil, så er (næsten) alle reservedele billigere, og der er færre ting der kan gå galt
J R
bruger siden
13-12-2013
07-01-2022 kl. 16:49
der er 192.000km/8 år hvad der kommer først på batteri og motorer.
Tesla nærmest foretrækker ikke at se dig før du vil have den skiftet. De har ingen krav til aut. service for at opretholde garantien.
Så kom glad ud i garagen og smøre dine bremser og grin af naboen der har en hybrid der kræver service for hvert 15.000 km samt rusteftersyn indenfor 3 måneder af registringsdatoen.
Så hvis ikke du selv skifter vinter/sommer dæk og kører til service samt rusteftersyn, så holder du 4 gange om året på værkstedet!
J R
bruger siden
13-12-2013
08-01-2022 kl. 15:05
MEN du skal bestille tiden, og gerne 3 uger fremme i tiden. Dertil skal du holde fri til at køre omkring synagogen. Så reelt bruger du måske 4 timer på det.
Dette indlæg blev 08-01-2022 15:08 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
08-01-2022 kl. 18:07
Hvordan det opgøres aner jeg ikke. Men jeg ved Aalborg Universiet er ved at udvikle en eller anden batteri tester, hvor man kan få testet bilbatterier ordentligt.
De skiftet hele pakken, nogen gange med en ombytter andre gange med en ny pakke. SOm tiden går, formodes det de går over til sprit nye pakker, og sender de rrenoverede pakker over i solcelle hybrid systemet.
Der er endda rapporter om folk med mindre batteripakker der enten har betalt for større pakke, eller har fået mulighed for at tilkøbe en større og nyere teknologisk pakke. Eks. hvis man havde den gamle 85 pakke, så har man fået ny 100 pakke der så godt nok er reduceret i celler til 85, men har nyere køl og teknologi i cellerne.
rust er samme som alle andre mærker 12 år mod indefrakommende rust, altså nærmest nul sandsynlighed for man får noget på den konto.
Der kræves ikke rusteftersyn for at overholde garantien.
Det eneste mærke hvor jeg har oplevet udkomme af rusteftersyn er Suzuki, som stædigt forlanger man kommer 1 gang om året lige omkring købsdatoen, selvom man har været til service og 2xsommer/vinterdæk skifte indenfor året, men ikke i vinduet. Sidste gang blev den så kaldt ind til udbedring af lak på bagklappen.
Arbejde under servicet...... Ja og nej. Passer jeg administratiove opgaver kan jeg lave dem både under besøg hos værksted, såvel som under egen servicering.
Men er det praktiske opgaver, så kan jeg ikke gøre nogen af delene. Fordi de praktiske opgaver kræver jeg dukker op på sitet, med en notice tid på ned til 1 time ved kort distance fra hjemmet, og op til 4 timer ved 3 timers rejse(kørsel) fra hjemmet. Men jeg kan ikke sige hvordan arbejdsdagen bliver om 3 uger, jeg kan knap sige hvad der sker på mandag. For ikke at snakke om denne uge, hvor jeg egentlig har fri, men har været på praktiske opgaver tirsdag, onsdag, torsdag, fredag og i aften.
Dette indlæg blev 08-01-2022 18:14 redigeret af dets forfatter.
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
09-01-2022 kl. 08:31
så ender du nok ud i noget Toyata, honda, subaru og lexus.
s ø
bruger siden
08-01-2020
09-01-2022 kl. 09:34
Jacob Hansen
bruger siden
16-09-2013
skrev:
Se på test på holdbarhed og sammenhold dette med reservedelsindex.
så ender du nok ud i noget Toyata, honda, subaru og lexus.
Du er bestemt ind på noget af det rigtige Jacob, man kan ikke direkte overføre reservedelsindex til, hvad det koster at lave service og vedligehold på en bil.
Tit holder de lidt dyrere reservedele også noget længere og skal derfor ikke skiftes så ofte.
I dag er time prisen ofte den største udgift.
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
09-01-2022 kl. 12:25
s ø
bruger siden
08-01-2020
skrev:
Du er bestemt ind på noget af det rigtige Jacob, man kan ikke direkte overføre reservedelsindex til, hvad det koster at lave service og vedligehold på en bil.
Tit holder de lidt dyrere reservedele også noget længere og skal derfor ikke skiftes så ofte.
I dag er time prisen ofte den største udgift.
Ja. Derfor skal du se på både mærkets holdbarhed og index
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
10-01-2022 kl. 11:52
Honda er nok det bedste bud (men de har ret uintersandte modeller), så realitisk set er det Toyota eller Hyandai.
Dette indlæg blev 10-01-2022 11:53 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
10-01-2022 kl. 14:17
De mindre modeller holder for og bagbremser ca 60.000 km, så skal det hele skiftes. Erfaring fra 4 Kia Rio'er model år 2015-2017
Iøvrigt ca samme km på en Suzuki Baleno, dem kører vi også i et par stykker af.
Dette indlæg blev 11-01-2022 18:07 redigeret af dets forfatter.