Bilbasen Forum
Indlæg slettet
J R
bruger siden
13-12-2013
05-07-2021 kl. 08:04
Kan hun lade både på arbejde og hjemme, så spiller Fiat'en fint med stor pakke.
Kan hun ikke, skal hun i noget med mindst 480 km opgivet på batteriet. Gerne mere.
Kig
ID3 510 km
ID4 max range
Hyundai Ioniq 5 max range
Kia Eniro/EV6 max range
Tesla model 3 LR
Polestar max range
Tesla model S LR
Men der er lidt dyrere end Fiat icon.
Tesla er så vidt jeg ved den eneste producent der tillader du selv smører bremser og efterser din bil og beholder garantien. De andre forlanger du kommer til service for hver 15 eller 20.000 km.
PS med 400 km om dagen og formoder en del motorvej, så forvent på vinter/regndage at hun skal have et ladestop på 5-10 minutter på vejen hjem. OGså selvom bilen er opgivet til 500+ km. Og dog måske en model 3 LR 2021 vil kunne efter de har optimeret og vist lagt 5-6 kWh mere batteri i den. så den er opgavet til 614 km.
pps: vær opm ærksom på eldrift er bare væsentlig billiger end fossil drift. Har gennem de sidste 27 måneder kørt 92.000 km i vores elbil, og det har samlet kostet ca 11.000 kr inklusiv udenbys og udenlands ladninger.
Dette indlæg blev 05-07-2021 08:11 redigeret af dets forfatter.
O.G Pedersen
bruger siden
24-05-2020
05-07-2021 kl. 10:45
J R
bruger siden
13-12-2013
05-07-2021 kl. 22:47
Alle de nævnte kan over halvdelen af året, og med et lille stop på 5-6 minutter kan de resten af året.
Alle, som i alle mindre biler leveres idag med tanke på 35-44 liter, der kommer man altså heller ikke 1000 km på en tankfuld.
Selv en mercedes C klasse levers med en lille diminuitiv 44 liters tank, hvis ikke du bestiller den med større tank og betaler herfor(det er dog ikke alverden det koster, men du skal tage valget.)
Eller så gå ALL IN og nap en Tesla model S med 652 km opgivet range, og så vil jeg påstå at du alle dage kan komme 400 km på en ladning. Helvede skal fryse til og fanden have 2 fødselsdage før det går galt.
Dette indlæg blev 05-07-2021 22:48 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
06-07-2021 kl. 07:57
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Ja - hvis man er tilstrækkelig stor fan, så er alt jo muligt for ens yndlingsmærke/-teknologi, men i den virkelige verden som vi andre lever i, er det ikke så realistisk.
Og nej: Du nøjes ikke med "5-6 minutter", med mindre du finder den ene stander i landet, der kan lade med tilstrækkelig høj hastighed - og du tilfældigvis har den ene bilmodel, der kan modtage med den fornødne hastighed. Så skal du køre en stor omvej for at finde standeren - og dermed længere tid (+ evt. ventetid på de øvrige, der holder i køen) på omvej og ladning. De almindelige ladestandere kræver betydeligt længere tid - og er måske heller ikke ledige.
Men ja: De nyeste og dyreste har nu opgivet rækkevidde over 600km og kan med lidt held, forsigtig kørsel og godt vejr snige sig i nærheden af 400km. De er så ikke i samme prisklasse som de ønskede.
Så prøv med realisme i stedet for fanatisme. Elbiler når måske nok en dag et stadie, hvor de kan konkurrere med alm. biler, men der er lang vej endnu.
Vores forrige bil - en Renault - blev leveret med 60l tank standard. Den var opgivet til godt 21km/l. Vores nuværende har en 80l tank og er opgivet til 15,6 km/l
Hvor meget erfaring har du selv med el biler?
Har du selv haft en?
Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017
06-07-2021 kl. 08:52
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
06-07-2021 kl. 09:04
Så find en diesel som kører realistisk de 20-25 km/l.
Læste også en artikel om Polestar2, det var den bil i en stor test som havde dårligt batteri - har prøvet at google den, men kan ikke lige finde testen.
J R
bruger siden
13-12-2013
06-07-2021 kl. 23:14
J R
bruger siden
13-12-2013
07-07-2021 kl. 16:24
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det slides ligesom alle andre batterier - og fuld af- og opladning hver dag giver en kort levetid.
Når producenten forventer ca 1.000.000+ km på et batteri, eller 10.000 fulde op og afladninger, så er det 27 års kørsel af 35.000 km, det er der alligevel ikke alverden af biler der holdder til i karrossen.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
07-07-2021 kl. 23:07
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Skub lige til pladespilleren - den er gået i hak!
Uafhængige tests og naturvidenskab er en lidt bedre kilde end fanboys, der fortæller om deres "erfaringer". Men vi har haft den diskussion før, da du ikke tåtle, at jeg ikke var imponeret over dit yndlingsmærke (trods vi selv har en bil i samme mærke), så vi stopper den bare her.
Ak ja.
Myterne og skræmmehistorierne fra dig vil ingen ende tage - apropos at pladespilleren er gået i hak.
Jeg vil personligt hellere lytte til brugernes egne erfaringer (den du kalder "fanboys"), fremfor en internet troll der ikke selv har erfaring fra bilbranchen.
Måske skyldes din misundelse over elbilsejerne at de stadig har 6 år tilbage af deres typisk 8 års batterigarantiperiode, samtidig med at din garanti på motor og gearkasse er udløbet på din selvkørende campingvogn.
J R
bruger siden
13-12-2013
08-07-2021 kl. 12:24
J R
bruger siden
13-12-2013
08-07-2021 kl. 17:29
J R
bruger siden
13-12-2013
08-07-2021 kl. 23:03
Så prøver du som vanligt at skubbe bevisbyrde over til omvendt. Men det er altså kun SKAT, der i dette land står med den ret.
Forøvrigt er det sjældent det kan betale sig for fabrikken at reparere så du får dit eget batteri tilbage. Du får en ombytter, Om de lige laver 71% finten, ved jeg ikke. Men tænker at hvis det har ramt 69%, så får du sgu nok et nyt.
Har du en enkelt celle der er død ud af 6000, så er det vel fair nok at de skifter dit batteri til et i samme nivea eller bedre, eks fra 84% til et med 86%.
Hvorom det er sjældent det sker.
Dette indlæg blev 08-07-2021 23:30 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
09-07-2021 kl. 08:22
T i
bruger siden
17-06-2006
13-07-2021 kl. 21:14
Der forestår utvivlsomt forbedringer/udvikling i de nærmeste år. Men de indledende mangelfulde konstruktioner, med manglende køling, ringe rækkevidde er overstået.
Så de nyeste elbiler kan være en udmærket løsning for mange.
J R
bruger siden
13-12-2013
15-07-2021 kl. 09:03
Det foregående år har vi fra AAL været i Spanien 6000 km t/r. Været københavn/Roskilde 4 gange, Nyborg 2 gange, Thyborøn 4-5 gange, Oddesund 5-6 gange, Hobro 25-30 gange, Århus 4 gange, Horsens 2 gange, Frederikshavn 15 gange, ærtebølle 10 gange.
Så har konen en dagllig pendling på vekslende 12-100 km.
Der har aldrig været noget ladeproblem. eks AAL- Thyborøn t/r 365 km, er der en kold vinterdag eller strid vind og regn, så stopper man 5 minutter og topper op i Haverslev og kommer hjem med 150 km til bage på pakken istedet for tæt på tom.
Man SKAL ikke partout holde til den er fuldt ladt, man kan nøjes med et lille skud elektroner. Lidt ligesom når sønneke låner fars bil og lover at tanke den, så hælder han også kun 5 liter på, ikke.
Dette indlæg blev 15-07-2021 09:10 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
15-07-2021 kl. 18:42
Respekt for dine meninger.
Men om man vil kører 300 km imellem hver ladestation på motorvejene eller kører turer på de små bjerngveje for at nå destinationen synes jeg ikke er relevant i den her sammenhæng, hvis målet er bare at komme frem til ønsket sted.
Mvh Jørgen
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
16-07-2021 kl. 09:13
Og toget til Spanien med 3-4 personer er sikkert 3-4 gange dyrere end el bil.
Og han skal bare til Spanien og ikke på sightseeing på vej derned.
Så ikke noget med om det er hyggeligt eller ej - ikke relevant her.
Så må han lade op for hver 300 km og er man indstillet på det, så er planen klar.
J R
bruger siden
13-12-2013
16-07-2021 kl. 09:44
Vi taler måske endda i promiller.
Husker for uhyggeligt mange år siden, mine forældre havde slæbt os med til Italien på bilferie. Vi var forholdsvis lavt okonomisk funderet, så de besluttede at istedet for autostradaen der kostede, skulle vi prøve landevejen.
3 timer senere og 2 køresøge var vi kommet 150 km. Så blev det autostrada resten af vejen.
T i
bruger siden
17-06-2006
19-07-2021 kl. 15:31
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
VIl æde min gamle hat på, at procenten der kører snørklede veje for, at se natur på vej på ferie i Italien eller vestkysten fra københavn, er meget lav.
Vi taler måske endda i promiller.
Husker for uhyggeligt mange år siden, mine forældre havde slæbt os med til Italien på bilferie. Vi var forholdsvis lavt okonomisk funderet, så de besluttede at istedet for autostradaen der kostede, skulle vi prøve landevejen.
3 timer senere og 2 køresøge var vi kommet 150 km. Så blev det autostrada resten af vejen.
Fuldstændig enig. Langt de fleste skal fra a til b og så kører man evt. ud fra destinationen.
i det hele taget lidt ærgerligt hvor meget vrøvl enkelte personer kan sprede baseret på uvidenhed / egne forhold
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
20-07-2021 kl. 16:59
Dette indlæg blev 20-07-2021 17:00 redigeret af dets forfatter.
Jan Kolding
bruger siden
23-05-2021
08-08-2021 kl. 09:08
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Man kan også tage samme tur i en hestevogn. Det er besværligt, men muligt. Det samme med elbiler: Hvis man vil lade sig diktere af en mangelfuld teknologi, er alt selvfølgelig muligt.
Der er ikke ladestandere allevegne - og lynladere er endnu sjældnere. Så en ferietur vil blive kørsel fra stander til stander, lange pauser på de kedeligste rastepladser og ingen mulighed for at se/opleve noget på turen.
Hvis jeg skal lade teknologien bestemme rute samt hvor, hvornår og hvor længe, jeg skal holde pauser, kan jeg lige så godt tage toget - det er langt bedre egnet.
Jeg foretrækker at opleve noget undervejs, køre af de små veje, hvor der ikke findes ladestandere og holde pauserne, hvor der er hyggeligt og noget at se på. Det er ikke en mulighed med dagens elbiler og infrastruktur.
Men som bil nr. 2, der kun kører kortere ture, vil en elbil være brugbar, hvis prisen er rigtig.
Jan Kolding
bruger siden
23-05-2021
08-08-2021 kl. 09:25
Som mange andre har jeg også investeret i en EV - både fordi man får enormt meget lir og bil for pengene, og fordi det for mig giver god mening at bruge størstedelen af de månedlige omkostninger på bil, og ikke på brændstof.
Det er også en rar fornemmelse at vide, man forsøger at gøre lidt for miljøet. Selvom man somme tider skal strække sig lidt for det.
Du skriver, at du kan køre 900 km. uden at tanke op. Lyder det som en god ide, synes du? Jeg tænker en pause hver tredje time kun er fornuftigt ift sikkerheden.
Jeg kører omkring 30.000 km om året, så det er lidt mere end en tur i Netto. Jeg har 100 km hver dag på arbejde, som let klares uden at lade op, og der er ikke et sted i Danmark, jeg ikke kan nå på en opladning. Så hvis det kun handler om den årlige ferietur tænker jeg at man nok overlever en ekstra pause med is og kaffe ind imellem. Det er nemlig også gode oplevelser.
Så nyd du bare din bil, og lad os andre nyde vores.Det er jo ikke enten eller endnu...
hav en dejlig sommer
mvh Jan
T i
bruger siden
17-06-2006
08-08-2021 kl. 10:53
Jan Kolding
bruger siden
23-05-2021
skrev:
Som mange andre har jeg også investeret i en EV - både fordi man får enormt meget lir og bil for pengene, og fordi det for mig giver god mening at bruge størstedelen af de månedlige omkostninger på bil, og ikke på brændstof.
Det er også en rar fornemmelse at vide, man forsøger at gøre lidt for miljøet. Selvom man somme tider skal strække sig lidt for det.
Jeg kører omkring 30.000 km om året, så det er lidt mere end en tur i Netto. Jeg har 100 km hver dag på arbejde, som let klares uden at lade op, og der er ikke et sted i Danmark, jeg ikke kan nå på en opladning. Så hvis det kun handler om den årlige ferietur tænker jeg at man nok overlever en ekstra pause med is og kaffe ind imellem. Det er nemlig også gode oplevelser.
Dejligt med lidt positiv stemning ;-)
Har selv kørt på el et stykke tid og er helt enig. Kører også en del km, men har man en Ellert med fornuftig rækkevidde og hjemmeladning virker det rigtig fint.
J R
bruger siden
13-12-2013
08-08-2021 kl. 15:47
Hvis ikke du kører 1000 km på en tank/ladning, så er bilen ikke noget værd, du kan jo ikke køre til Hartzen i et stræk og samtidig gøre det via små bjergveje med lodrette skrænter på vejen, vel, ergo er din elbil ikke brugbar. Dertil kan den heller ikke gøre det med en 2,5 tons trailer med en rendegraver bagefter. Så er den jo helt håbløs.
Jeg har et job med udsigt til dagligt samt oplvelse af elementerne på førstehåndsbasis, og derfor er det fint med mig bare at komme fra a til b via motorvejen. Det har jeg sådan set haft altid. Men folk der sidder parkeret foran en skærm til dagligt, kan jo selvfølgelig have større behov desangående.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
08-08-2021 kl. 15:57
Det er næsten alle indlæg som vedkommende er uenig med.
Det er rigtig mange andre brugere som bliver svinet til hvis indhold ikke passer KS !
Som mange har skrevet tidligere, lad være med at fodre trollen, så stopper han nok.
Dette indlæg blev 08-08-2021 16:06 redigeret af dets forfatter.
O.G Pedersen
bruger siden
24-05-2020
10-08-2021 kl. 09:54
J R
bruger siden
13-12-2013
10-08-2021 kl. 19:27
Synsmanden fortalte han tidliger på dagen havde en Opel Carl der var 4 år og havde kørt 249.000 km.
Så kan man dælme også gøre det i en UP.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
15-08-2021 kl. 12:36
Husk ikke at fodre trollen KS ! så stopper han sikkert selv her på forum, så bliver det så meget bedre for alle