Bilbasen Forum
Indlæg slettet
J R
bruger siden
13-12-2013
16-05-2021 kl. 22:06
Hvis du aldrig, som i aldrig, fantaserer om en tur til Lidoen, eller længere, og kun skal drible lokalt, så er det lige meget.
Men Range er King.
Napper du den med kort range, så kan du eks fra København kun knap nå Fredericia om vinteren, hvis du ønsker af køre max hastighed eller lidt til.
Din ID4 eller Eniaq vil du forretrække at lade på Ionity's stationer, og dem er der altså fortsat langt i mellem.
Køb stort batteri, og spar på udstyret, hvis det er.
Tænker i længden, vil det store batteri gøre at du vil tabe mindre eller det samme i procent, men grundet den større anskaffelsespris et større kr øre tab.
PS men fede vogne begge.
Dette indlæg blev 16-06-2021 13:24 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
16-06-2021 kl. 12:42
https://ekstrabladet.dk/biler/test-af-elbiler-saa-langt-koerer-de-i-virkeligheden/8636388
Så teknikken er nok på plads alligevel.
J R
bruger siden
13-12-2013
16-06-2021 kl. 14:55
Altså "elbiler når overhovedet ikke deres opgivne tal"
Kig evt Hyundai Ionic5, når det er høje biler du ser på.
Hyundai er foran VAG koncernen på el området, om tyskerne vil det eller ej.
Per Friis Rasmussen
bruger siden
06-11-2020
29-06-2021 kl. 10:40
Hvordan er batteriets holdbarhed ? Nogle mærker - som Nissan Leaf - ofrer ikke væskekøling til batteriet, som derfor bliver varmt når der quick-lades. Går det mon ud over batteriets slutdato ?
Hvor hurtig kan batteriet lade når man er tvunget til pitstop undervejs på ruten ??. Nogle kan lade 3 kw andre 6,6 kw i en fase, men nyeste standard er vist 11 kw/3 faser.
Jeg har ikke ekspertviden om det - det er hvad jeg har læst mig frem til på nettet.
Derfor skal andre hellere end gerne skyde påstandene ned hvis det ikke har sin gang på kloden :-)
Dette indlæg blev 29-06-2021 11:11 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
29-06-2021 kl. 14:03
Nissan Leaf, var version 1 der ikke havde væskekøl. Tvivler på nyere modeller af noget mærk efter 2020 ikke har aktiv køl.
Ladning, der har du misforstået noget.
De 3,7-7,4 eller 11 kW de kan lade med er når du stikker den i et kraftstik.
På tur kører du omkring enten en 11-22-45-50-150-350 kW lader.
De fleste kan lade med 100-125. Det er eks VW, Skoda og Audi Q4, Peugeot, Citroen, Hyundia, Kia. Tesla model S før 2017
Så er der Audi etron GT, og Etron, Mercedes EQC, Tesla, Hyundi Ioniq 5(der kommer om få uger), Tesla efter 2017 alle modeller. De suger max alle sammen, op til 250 kW.
250 kW så går det altså rapt.
190 kW så lader en model 3 fra 30 til 330 på 12 minutter og til 430 km på 22 minutter.
Kører du hjemmefra med fuldt batteri, så kommer du om sommeren 300 med mindre batteri pakker(50'ish KWh) inden du skal lade, og 400 km med større batteripakker (70+ kWh).
Om vinteren fratrækker du 50-80 km pga temperaturen.
Holdbarhed: Det er en ukendt størrelse. Tesla forventer 1 million stigende til 1,5 million km på et battteri.(så dør bilen sgu nok før batteriet)
Ja der har været udskiftning af batterier på garanti. Men det er meget begrænset hvad der er skiftet efter garantiudløb. Der er dog 8 år og 192.000 km garanti på et LR batteri
Alle andre har ligenende garantier.
Dette indlæg blev 29-06-2021 14:05 redigeret af dets forfatter.
Per Friis Rasmussen
bruger siden
06-11-2020
29-06-2021 kl. 20:18
Super indlæg - tak for det.
Ved du hvem af de almindelige husholdnings mærkers batteri der holder længst ( flest kilometer inden kapacitet er for lav).
Jeg ved godt at der vel ikke er nogen der kommer i nærheden af Tesla .
Dette indlæg blev 29-06-2021 20:19 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
29-06-2021 kl. 23:36
Men prisen bliver det samme eller mere, hvis du ønsker 4x4, og så mangler der 3-5 sekunder.
"Et batteri" som kaldes en pakke, består i de fleste tilfælde af tusindvis af mindre batterier(celler) som er bundtet. Batterierne er lidt større end et AA batteri.
Det er Panasonic, LG, Samsung eller Tesla plus måske et par mere der producerer dem alle.
Forskellen består nok mere i deres BMS, altså BatteryManagementSystem. Om den ene er bedre end den anden er nok lidt et gæt.
Jeg gætter på Tesla er bedst, og Hyundai/Kia er lige efter. VW er først lige gået igang og halter efter idet deres butik har bestået af outsorcing af alt, derfor plejer de at levere en bil med massevis af små computere der ikke snakker sammen på samme måde som i en elbil. Det er de først ved at finde ud af, hence ID3 blev forsinket og ikke rigtig færdig lavet ved levering af de første par kvartaler.
Alle kræver du kommer forbi for service på årsbasis eller 15-20.000 km. Måske betalt i en service pakke ved købet. Men du skal stadig bruge 1 dage på at aflevere og hente din bil.
Bortset fraTesla, der siger du kan lave service selv, hvis du har evnen eller lysten, og din garanti holder alligevel.
Dette indlæg blev 29-06-2021 23:44 redigeret af dets forfatter.