Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
J R
bruger siden
13-12-2013
28-01-2021 kl. 11:59
Hej Kenneth.
FDM's nyeste blad gennemgår el-hybrid og nye afgifter meget godt.
MEN de pensler ikke systemet ud så forlket forstår det. Samtidig så har de sat en håbløs vedligeholdelses udgift ind på elbil.
Du napper den Clever lader. Betaler 749 og fylder din vogn hver nat.
Så går du ind og enten melder dig under fanerne hos elforbundet og får størmmen til 19 øre/kWt plus afgifter go transport, samlet ca 179-180 øre.
Clever refunderer 202 øre pr kWt du lader og forvarmer..
25000 km så vil du nok ende på at lade ca 5000 kWt og tjener altså ca 1000 kr(5000kWt X (202-180)= ca 1000 kr).
Så din gennemsnitlig månedspris vil være ca 670 kr give and take.
Men så kommer tvisten. Hvis du udnytter din elbil mere, så falder din udgift........forstår du?
Hvis ikke, så kører du 50.000 km, lader ca 10.000 kWt og får refunderet ca 2000 kr, som du fradrager de 749 kr. Wupti så kosteder det dig altså ca 570 kr at kører det dobbelte...
Er du træt af den ordning efter bindingsperioden, så være sikker på du ikke skal betale 2500 kr for at får din lader pillet ned.
Køb en generisk lader sæt op på samme nu frie ledning tilmeld den eks EVSE betalt 75 kr om måneden i abonnement og få refunderet 1,12 kr pr ladt kWt.
Samlet set er det måske en anelse billigere end clever abonnement. Men vi er nede i nabolaget af plus minus en kasse tilbudsøl.
3. mulighed. Har du eget momsregistreret selskab, så kan du bede dit selskab om at købe laderen, og leje den til dig for eks 75 kr og selv refunderere der 1,12 kr/kWt.
Mener forøvrigt at Clever er ligeglad med om du har solceller eller elopvarmning via enten radiatorer eller varmepumpe. Men har du så tjek
Held og lykke.
Har selv kørt 74000 i elbil på små 2 år. Deraf 7000 km omkring Spanien sidste sommer. Skal den bruges til langture, så vil jeg nok vælge noget med længere range og mulighed for træk. I e Corsa skal man nok regne med 1 ladning hver vej, og måske en standard stikkontakt under besøget hos bedste.
FDM's nyeste blad gennemgår el-hybrid og nye afgifter meget godt.
MEN de pensler ikke systemet ud så forlket forstår det. Samtidig så har de sat en håbløs vedligeholdelses udgift ind på elbil.
Du napper den Clever lader. Betaler 749 og fylder din vogn hver nat.
Så går du ind og enten melder dig under fanerne hos elforbundet og får størmmen til 19 øre/kWt plus afgifter go transport, samlet ca 179-180 øre.
Clever refunderer 202 øre pr kWt du lader og forvarmer..
25000 km så vil du nok ende på at lade ca 5000 kWt og tjener altså ca 1000 kr(5000kWt X (202-180)= ca 1000 kr).
Så din gennemsnitlig månedspris vil være ca 670 kr give and take.
Men så kommer tvisten. Hvis du udnytter din elbil mere, så falder din udgift........forstår du?
Hvis ikke, så kører du 50.000 km, lader ca 10.000 kWt og får refunderet ca 2000 kr, som du fradrager de 749 kr. Wupti så kosteder det dig altså ca 570 kr at kører det dobbelte...
Er du træt af den ordning efter bindingsperioden, så være sikker på du ikke skal betale 2500 kr for at får din lader pillet ned.
Køb en generisk lader sæt op på samme nu frie ledning tilmeld den eks EVSE betalt 75 kr om måneden i abonnement og få refunderet 1,12 kr pr ladt kWt.
Samlet set er det måske en anelse billigere end clever abonnement. Men vi er nede i nabolaget af plus minus en kasse tilbudsøl.
3. mulighed. Har du eget momsregistreret selskab, så kan du bede dit selskab om at købe laderen, og leje den til dig for eks 75 kr og selv refunderere der 1,12 kr/kWt.
Mener forøvrigt at Clever er ligeglad med om du har solceller eller elopvarmning via enten radiatorer eller varmepumpe. Men har du så tjek
Held og lykke.
Har selv kørt 74000 i elbil på små 2 år. Deraf 7000 km omkring Spanien sidste sommer. Skal den bruges til langture, så vil jeg nok vælge noget med længere range og mulighed for træk. I e Corsa skal man nok regne med 1 ladning hver vej, og måske en standard stikkontakt under besøget hos bedste.
Dette indlæg blev 28-01-2021 12:10 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
29-01-2021 kl. 13:24
Selv tak.
Der er ikke mange der har forstået systemet før de får en elbil. Der er endda nogen der kører i årevis uden at finde ud af det.
Det svarer lidt til man konsekvent tanker sin benzin bil ved en stander der er 50-100 øre dyrere end nødvendigt.
Indtil nu har det været smart at have udenbys løsning tilknyttet.
Men det virker til der så småt er ved at dukke noget roaming agtigt noget op af disen.
Eller i det mindste muligheden for bare at kunne lade på dankort eller ved at hente en APP fra eks Clever og betale for de kW man reelt lader.
Tidligere var det uhyrligt at de krævede 8 kr/kWt.
Men nu nærmer det sig 3,5 kr ved nogen.
Og kører man Tesla, så er det i nabolaget 2,3-2,6 kr/kWt.
Forskellen på Tesla kontra Clever/EON etc er at de sidste har fået EU/DK midler i tilskud til opførelsen. Tesla er enten betalt af Tesla selv eller af omveje firstmovers der betalte mere for bilen, men så fik gratis ladning for life.
Nu er det Clever din leverandør tilbyder, men EON refunderer 2,28, og så kan du godt se regnestykkerne ovenfor ser anderledes ud. eks kostede de 146 kr at køre 4000 km en måned.
EON spiller ikke med solceller eller elopvarmning.
Der er ikke mange der har forstået systemet før de får en elbil. Der er endda nogen der kører i årevis uden at finde ud af det.
Det svarer lidt til man konsekvent tanker sin benzin bil ved en stander der er 50-100 øre dyrere end nødvendigt.
Indtil nu har det været smart at have udenbys løsning tilknyttet.
Men det virker til der så småt er ved at dukke noget roaming agtigt noget op af disen.
Eller i det mindste muligheden for bare at kunne lade på dankort eller ved at hente en APP fra eks Clever og betale for de kW man reelt lader.
Tidligere var det uhyrligt at de krævede 8 kr/kWt.
Men nu nærmer det sig 3,5 kr ved nogen.
Og kører man Tesla, så er det i nabolaget 2,3-2,6 kr/kWt.
Forskellen på Tesla kontra Clever/EON etc er at de sidste har fået EU/DK midler i tilskud til opførelsen. Tesla er enten betalt af Tesla selv eller af omveje firstmovers der betalte mere for bilen, men så fik gratis ladning for life.
Nu er det Clever din leverandør tilbyder, men EON refunderer 2,28, og så kan du godt se regnestykkerne ovenfor ser anderledes ud. eks kostede de 146 kr at køre 4000 km en måned.
EON spiller ikke med solceller eller elopvarmning.
Dette indlæg blev 29-01-2021 13:30 redigeret af dets forfatter.