Bilbasen Forum
Indlæg slettet
J R
bruger siden
13-12-2013
20-12-2020 kl. 17:54
Men han har jo ret i afgiftsmæssigt er det hul i hovedet. Der gives km/l fradrag for varm luft.
Du har formentlig noget der ligner 14 kWt på dit batteri, når du kører lokalt kan du måske gøre det en stor del af tiden på strøm, fordi du husker at lade.
Men undersøgelser fra udlandet, hvor PHEV kom tidligere frem, så er der rigtig mange af dem der sjældent bliver ladt. Men bare kørt som fossil drift.
Når du så kører til Sjælland, så tvivler jeg en del på at du holder 50-60 eller 70 km/l.
For når dit batteri løber tørt, så kommer der jo ikke en troldmand og fylder det op på vejen. Så kører du rent fossilt de 500+ km den dag. I snit på den tur får du nok ikke meget over 15 kml ud af den(du nærvner ikke hvilken.)
Samlet over en tankfuld, der kunne det være interessant at vide hvor mange km du kører på eks 40 liter benzin eller hvor stor din tank er?
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
21-12-2020 kl. 18:22
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er endnu mere hul i hovedet at fritage elbiler, der er ekstremt CO2 tunge - blot et andet sted på kloden, og hvor de samlede miljøpåvirkninger end ikke er kendt endnu.
PHEV giver mening for de, der som trådstarter, kører mange småture med opladet batteri og eldrift. På lange ture og/eller uden opladning, giver de ikke mening.
Samtidig skal man huske at chekke, om den PHEV man vælger, har varmepumpe eller starter motoren for at få varme i kabinen. Kia/Hyundai hører (med mindre de har lavet nye varianter) til sidstnævnte kategori, hvor man får mange koldstarter af en benzinmotor blot for at få varme i kabinen. Det er næppe sundt for hverken motor eller miljø.
Ligesom det jo også er "hul i hovedet" at lade autocampere køre med nedsat registreringsafgift. De er ofte co2 tunge da de kører rundt med en masse overflødig vægt alle de dage hvor de ikke lige bliver benyttet til ferieturene.
Men hvordan de rammes med de nye afgifter er jeg ikke klar over.
Den helt store gevinst med PHEV er selvfølgelig når den bliver ladet op, men selv med tomt batteri burde den vel være mere økonomisk end en tilsvarende ren benzin variant, da det jo trods alt er en Hybrid
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
21-12-2020 kl. 19:56
Y A
bruger siden
23-09-2018
21-12-2020 kl. 20:25
Vi er en familie på 4, hvor det daglige behov hedder lyder på at pendle 22-24 km dagligt, med 3-5 km for indkøbsture/køre børn til sportsaktiviteter. Indimellem går turen til Fyn, og når vi engang er forbi Corona så også udenfor landets grænser.
Vi kommer fra en XC40 T3, som var meget glad for at drikke, især på de små daglige ture, og venter nu på en RAV4 PHEV, der for os formentlig er et bedre match end de elbiler der er pt. En model 3 virker for lille for vores behov (er 1,95 høj med 2 små på bagsædet), og ligeledes også en Model Y. (Synes at S er flot, men kan ikke helt komme over det designmæssige på 3 og Y - og SUV passer mere rent højdemæssigt)
Her vil RAV4'erens rækkevidde være optimal til det daglige, og muligheden for de længere ture hvor man hurtigt kan tanke op og ikke har en range anxiety betyder meget for os. Håber klart, at vores næste køb bliver en elbil, men som det er nu med rækkevidde, ladetider og infrastruktur, der passer Toyotaen bare meget mere til vores behov med det pladsmæssige, højde og størrelse og samtidig el til en emissionsfri bykørsel.
Y A
bruger siden
23-09-2018
22-12-2020 kl. 08:47
Og ja det har været lidt skræmmende/skuffende at se alle de videoer om Y modeller, hvor bagsæderne er skæve ift. hinanden, og hvor panorama og døre er skæve etc. Det skal de helt sikkert nok få styr på, og det er dejlige biler, men ikke noget for os endnu.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-12-2020 kl. 20:23