Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

03-09-2020 kl. 14:01

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Man skal være varsom med at købe en batteribil, hvis man tror, at den kan bruges til det, biler normalt bruges til. Man kan ende med en dyr brevpresser til at holde i indkørslen - uanvendelig til formålet, og uden håb om erstatning.
......... https://www.motormagasinet.dk/article/view/736098/kan_man_klage_over_en_elbils_raekkevidde


Eller man kunne bare sælge den, hvis den ikke opfylder behovet?

Som der står i den artikel du linker til, så viser en test udført af en sagkyndig jo faktisk at bilen kan det, som der er "lovet"?
At det så ikke opfylder købers behov er jo uheldigt, men det er jo mere et spørgsmål om:
A) Testmetoder, Hvor (wltp) test ikke giver et præcist billede på elbilers rækkevidde ved motorvejskørsel, ligesom man tidligere har haft endeløse diskussioner om km/l opgivelser der ikke passede på Benz/diesel biler. Så ikke noget nyt.

B) Rådgivning/købers viden: I forhold til WLTP rækkevidde er det normalt at rækkevidden ved kørsel med motorvejs/høj hastighed giver en lavere rækkevidde end WLTP (og især NEDC) test. Dette har køber åbenbart ikke været opmærksom på, ligesom sælger måske ikke har oplyst om det.

Så kan ikke se at der er noget drama i historien?

Dette indlæg blev 04-09-2020 10:44 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

04-09-2020 kl. 06:41

Det er vel det samme med diesel og benzin biler...

Får aldrig en 2018 BMW 530D til at kører 21 km på en liter diesel som angivet, men nærmere 15. Så vel det samme problem.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

04-09-2020 kl. 09:17

WLTP er foretaget med en gennemsnitshastighed på 46 kmt.
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2018-08-ny-malemetode-det-betyder-wltp

Deraf kan man måske sige sige selv den ikke kommer tæt på virkeligheden.
Personligt erfarer jeg et snit på 56-65 kmt over en tankfuld med mixed kørsel.

Kan også opleve en hel tank/ladning på 120 kmt. Men så holder hverken benzin bil eller elbil målene.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

04-09-2020 kl. 09:40

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Ikke rigtigt. For det første er afvigelsen markant mindre, for det andet kan du tanke på 5 min (ikke timer) og køre videre, for det tredie kan du i værste fald få hjælp med en dunk - ikke bortslæbning - og så er den reelle rækkevidde stadig ca. 1.000km og ikke 170 km. Det gør en voldsom forskel for anvendeligheden.

Klagenævnet prøvekørte bilen, de kom frem til at rækkevidde på 253 km, og konkulderede hermed at den opgivede rækkevidde på 280 km var mulig, ved økonomisk kørsel.
At kunden så kun kunne køre 170km siger nok noget om hans kørselsmønster.

Nu er det en "offentlig hemmelighed" at du ikke er så imponeret over el-biler, og de har da også deres ulemper, ingen tvivl om det, men der ændrer ikke på at fossile biler ikke er fremtiden, uanset om du kan køre 1000km uden at tanke eller ej, du kommer til at acceptere at vi alle kommer til at ændre vaner i fremtiden i klimaets navn.....

Livet var også nemmere da vi ikke havde EGR-ventiler, partikelfilter i vores dieselbiler og da værkstederne blot hældte spildolien ud i en kloark (ingen miljøafgift), og da vi ikke skulle sortere affald.
Kogt ned er det et spørgsmål om hvilken verden du ønsker at efterlade til dine børn og børnebørn

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

04-09-2020 kl. 13:43

Har lige genlæst artiklen og den har jo et dejlig fravær af fakta omkring bilmodel, testcyklus, hvor/hvordan der køres etc.

Umiddelbart kunne et gæt vel være at det er den "gamle" Hyundai Ioniq (28kWh) der er tale om. Den havde en officel DK/EU test rækkevidde på 280 km (ifølge NEDC cyklus) Hvor US EPA test angav en rækkevidde på omkring 200 km. EPA testen har så vidt jeg husker mere højhastighedskørsel.

Men i test kører bilen noget i retning af 190 km ved høj fart (og lavere om vinteren).

Så i høj grad et spørgsmål om at man skal være opmærksom på at WLTP testcyklus er "blandede bolcher" med relativt meget langsom kørsel.
Så kører man ren motorvej, kører den en del kortere (og endnu mere for NEDC) (hvilket som tidligere nævnt har været kendt i mange år, også med benz/diesel biler).

Så elbilen er som sådan ikke problemet. Den har, ifølge den uvildige test, ingen fejl og yder som den skal.

Tests har en bestemt profil og der har køberen/sælgeren, ikke sat sig nok ind i tingene og ikke været opmærksomme på at den ikke opfylder behovet. Samtidig nævner den sagkyndige også muligt problem i forhold til kørestil der passer til en elbil).

Så at rette budskabet om skuffede forventninger etc. mod bilen/teknologien er jo helt forfejlet. Så må man jo kæmpe for en mere retvisende test (Som WLTP jo skulle være) og mere oplysning fra sælgerne. (evt. kunne man som tillæg til WLTP angive rækkevidde/brændstofforbrug ved eks. 120 km/t)

Men heldigvis er der biler med bedre rækkevidde nu og samtidig er der forhåbentlig mere viden/oplysning hos/til køberne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

04-09-2020 kl. 13:55

Ja bare gi' de andre skylden. Det er lidt som at købe 4 flødeboller fordi man får gæster, og så kommer der en person mere. Men når det så er sagt, nævner artikel intet om hvilken bil det handler om, eller hvem der har tjekket bil for fejl. Det kan være batteri eller andre ting, som styre energi flowet. Hvis der er fejl på bilen, kan det handle om celler i batteri, som ikke lader max op, eller som taber energien hurtigt. Det kræver lidt at tjekke en sådan bil for fejl. Nogle elbiler aflader hurtigere end andre, når man sparker til dem. Vind vejr, temperartur, dæktryk vægt osv skal man huske på.

Sjovt artikel nævner test med 2 pers i bilen. Alle benzin og diesel biler er testet med en person på ca 75kg, og 2/3 landevej og 1/3 bykørsel. Dvs 80/90km/t på landevej, og 50 i byen. I bund og grund er det spild af tid at diskutere. Kom selv ud og afprøv, hvis man iøvrigt ved hvordan man gør det ! Det handler om mærker, om batterier, effektiviteten deraf. Og hvordan omregner man kwh forbrug til de kørte km, kontra de kwh der bliver ladet på. Deri kan man også opsnappe fejl. Jeg vil tro JR ved en del om emnet. PT køre jeg selv MB E cdi. En dejlig vogn, men også med svingende forbrugstal alt efter de ovennævnte parameter...alt fra 16km/L til små 24km/L. Har prøvet en Renault Zoe 41Kwh og var ganske begejstret. Når man ikke har meget i tanken eller ikke så mange KWH at gøre godt med, må man tænke speeder fod.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

04-09-2020 kl. 17:09

Når nu "man" mener WLTP er væsentlig mere nøjagtig end NEDC var.

Kan nogen så forklare mig hvorfor de her 2 golfer med samme batteripakke og nærmest motor, altså 1,4 liter, så er opgivet efter NEDC til 62 kml og efter WLTP til 71 kml.

https://blog.bilbasen.dk/video-vw-golf-gte-289245/

Umiddelbart tænker jeg PR afdeligen hos VAG igen er ved, at sno sig rundt om virkeligheden.

Dette indlæg blev 04-09-2020 17:10 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

04-09-2020 kl. 17:31

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Når nu "man" mener WLTP er væsentlig mere nøjagtig end NEDC var.

Kan nogen så forklare mig hvorfor de her 2 golfer med samme batteripakke og nærmest motor, altså 1,4 liter, så er opgivet efter NEDC til 62 kml og efter WLTP til 71 kml.

https://blog.bilbasen.dk/video-vw-golf-gte-289245/

Umiddelbart tænker jeg PR afdeligen hos VAG igen er ved, at sno sig rundt om virkeligheden.

Mon ikke det er en fejl i Bilbasens dybdegående "journalistik".

Så vidt jeg husker blev NEDC udfaset for nye typegodkendelser i 2017 (og senere også for nye biler generelt), så G8 skal opgives i WLTP

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

04-09-2020 kl. 22:37

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
......... at oplyse kommende købere om, at løfterne om rækkevidde er ubrugelige i praksis, og at man nærmere skal regne med det halve (og huske at det forringes for hver tur). Så kan man jo gøre op med sig selv, om man kan leve med det.

Aaah, det halve er nok en stramning.

NEDC var notorisk upræcis.
WLTP er langt mere præcis og er faktisk ikke helt skæv, hvis man primært kører i byen/landevej og kører nogenlunde økonomisk.
Men helt klart, kører man primært motorvej kan man ikke regne med test opgivelserne og skal måske trække 30 % +/- fra....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

06-09-2020 kl. 14:06

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
I det aktuelle eksempel (hvor målemetoden ikke var opgivet), er det tæt på det halve.



"Nøjes" vi med 30%, kommer der så lige den krølle ind, at man helst skal holde sig mellem 20 og 80% opladning - hvilket efterlader 60% af kapacitet - og så er vi samlet set under 50% af det oplyste. Efter nogle års slid er det endnu lavere.

Derfor ville det også være rart med flere oplysninger om eks. målemetode, hvis man skal diskutere. Men den er højst sandsynligt baseret på NEDC.....

Mht. til 20 - 80% er det jo helt rigtigt at man bør holde batteriet inden for 20-80% eller i hvert fald 10-90% til "hverdag" da det slider mindre. Men der er jo intet problem i at gå ud over dette de få gange man (de fleste) har brug for at køre langt.

Idet hovedparten af de danske bilisters daglige transportbehov er under 50 km er det næppe et problem (for de fleste). Men selvfølgelig noget langturspendlerne skal være opmærksomme på....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

06-09-2020 kl. 16:29

Det er vel ikke så svært ! Vi er stadig i begyndelsen af EL drevne biler til reelt brug. Hvis man vil erhverve sig en el bil nu, bør man tænke sig om, hvad den skal bruge til. Om få år vil det nok se anderledes ud. El bilerne vil blive billigere, og børnesygdomme fjernet. Uanset hvilke tiltag der bliver gjort fra Regeringes side og andre, skal man ikke panikke. Det må ikke koste mere end de biler vi har på markedet idag. Heller ikke selv om der bliver lagt mere afgift på de biler vi køre i nu. Så køre vi bare lidt længere i dem.

Dette indlæg blev 06-09-2020 16:31 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg