Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Rasmus Engholm
bruger siden
25-03-2020
25-03-2020 kl. 15:44
Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005
skrev:
Tillykke med ny indkøbet :)
Fordelen ved at søge råd, er at man får råd, meninger og erfaringer.
Ulempen er, at man får råd meninger og erfaringer.
Læs manualen, når du får den, godt råd. Du kan måske endda downloade en, om ike andet så på engelsk.
Tjek olien, ja, især i starten, så du får følelse for dens forbrug. Bemærk der er et minimums mærke og et maximum mærke, på olie pinden.
Så længe olien standen er over minimum behøver du ikke efterfylde. Hvis den nærmer sig minimum skal du efterfylde, op til 1 liter. Brug den olie viskosistet der står i manualen. det kan f.eks være 5W/40, og du kan roligt blande fabrikater.
Tilkørsel af ny bil, tjaa der er mange myter/meninger, moderne biler = efter 1970'erne. De er ikke så sarte.
Kør motoren varm, og fyr den af :). Og det gælder også når den er kørt til, kør den varm inden du fyrer den af.
Vask, min/mine bliver vasket, når jeg synes den har trængt et stykke tid, og det er kun om sommeren jeg sparer undervognsvasken væk, i vinter halvåret får den altid undervognsvask, der er jo salt på vejene.
Undervognsbehandling, næhhh, hvorfor det?, ja hvis du skal beholde den længe = 20 - 30 år.
Service. Jeg foretrækker at overholde service intervaller fra fabrikken, også selvom bilen er ude af fabriks garanti. Når den er ude af garanti, kan jeg godt trække den lidt, så dårlig er olien ikke.
Her gælder det om at finde et værsted man stoler på, og som ikke snyder dig.
Jeg har kørt Toyota i mange år, og det værksted jeg bruger, er bund ærlige. De skifter ikke noget der ikke er defekt, det værksted jeg har brugt, skifter ikke noget der ikke er defekt, vi har diskuteret en undervogn på en sportsvogn der havde kørt 400K km, værkstedet mente ikke den skulle fixes.
Omvendt, min kone købte en bil af andet fabrikat. da den var til service første gang - 15k km, sagde jeg byt lige om på for og baghjul..
Det skrev de en halv time ekstra på for, det gør de ikke hos det Toyota værksted jeg bruger.
På en forhjuls trukket bil, hvilket de fleste er, skal amn bytte rundet på forhjul og baghjul, for mindst hver 10k km, ellers for man det der hedder hæl/tå på baghjulne. det er et savtak ligende mønster i dækket, der gør at det støjer mere.
Jeg er doven, jeg gidder ikke gøre det selv, men jeg vil heller ikke betale for det, så jeg får det kun gjort når den er til service, så jeg har altid hæl/tå efter 10k km.
Men ejg får et jævnt slid, og kan skifte alle 4 dæk på samme tid.
Du behøver ikke at bruge et autoriseret værksted, blot du overholder service intervaller, og laver de det der skal laves, ifølge service manualen.
Du kan være udefor at værksteder der er nogle banditter, og nogle der er bund ærlige, og knald dygtige, både hos de autoriserede og de uautoriserede.
Kør pænt og ordenligt. Hold god afstand. Lad være med at hidse dig op, over de få der kører dårligt.
Hvis du har lyst til at køre Race, så tag ud og køre Go-Kart, tag nogle venner med, det er sjovt.
Sgu en god, solid uddybelse. Undervognsbehandling er jeg enig i. Måske du bør gøre det en gang hver 3.-4. år - der er jo vådt i vores kære Danmark.
Rasmus Engholm
bruger siden
25-03-2020
25-03-2020 kl. 15:47
Hej Steffen. Tillykke med indkøbet først og fremmest! :-)
Den kære Jan ovenover har uddybet det meste rigtig fint.
Det jeg synes du bør overveje også at gøre (fordi jeg er en hysterisk rengøringsfreak), er at tørre skidt af i døråbningerne efter ca. hver 3. vask (selvfølgelig afhænger det af hvor meget du vasker). Jeg plejer at gøre det når jeg støvsuger eller på anden vis rengører den indvendigt, så er dørene åbne alligevel.
Den kære Jan ovenover har uddybet det meste rigtig fint.
Det jeg synes du bør overveje også at gøre (fordi jeg er en hysterisk rengøringsfreak), er at tørre skidt af i døråbningerne efter ca. hver 3. vask (selvfølgelig afhænger det af hvor meget du vasker). Jeg plejer at gøre det når jeg støvsuger eller på anden vis rengører den indvendigt, så er dørene åbne alligevel.