Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
J R
bruger siden
13-12-2013
25-02-2019 kl. 21:32
Køb dig en Toyota, Subaru eller lignende med en gammeldags traver motor, som holder for evigt, fordi den ikke er tunet eller turbo'et.
OG så giv den et skud olie i undervognen som du selv planlægger.
Så skal den nok holder i 20+ år
Dette indlæg blev 25-02-2019 21:33 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
27-02-2019 kl. 19:43
Har heller aldrig været tilhænger af CVT....
MEN var passager i en RAV4 hybrid forleden, det var altså en behagelig oplevelse(men sig det ikke til min svigerfar der er hårdt bidt af Toyota fluen) Bemærkede ikke høje omdrejninger hverken under acc eller op af forholdsvis stejle bakker.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
27-02-2019 kl. 22:45
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er absolut ikke rigtigt, at antal op-/afladninger er uden betydning for levetiden på batterierne. Det er stadig en meget væsentlig faktor for batteriernes levetid. Dertil kommer, at også tiden gør en forskel på batterierne - og i dette tilfælde, hvor ønsket er 20+ år, vil det betyde at batterierne skal skiftes undervejs, hvilket er dyrt.
Ja, Toyota har lavet hybrider længe, men de kan stadig ikke sætte sig ud over fysikkens love.
Noget andet er så, om man kan leve med den enerverende lyd/støj, der er en følge af Toyotas valg af CVT-gear, som de fleste andre fabrikanter har erkendt er uegnet til moderne biler. Jeg er ikke fan af det - det samme gælder de fleste bilanmeldere, men da der jo trods alt sælges en del, må nogle jo have lært at leve med det.
Hvor længe holder Toyota Hybrid batterier efter din mening?
Hvor mange år, og hvor mange kilometer kan de da klare?
Dette indlæg blev 27-02-2019 22:47 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
28-02-2019 kl. 20:54
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Lige så længe/kort som andre batterier af samme type - dvs. det afhænger meget af brugen + den kemiske aldringsproces.
Derudover handler det om, hvor meget man accepterer i nedgang i kapacitet. Det kommer snigende og derfor lægger ejerne ikke mærke til, at de kører mere og mere på benzin og mindre og mindre på el efterhånden som kapaciteten falder. Bilen kan jo stadig køre - selv om den ikke kan, hvad den oprindelig kunne.
Så når man køber batterier er der altså ikke længere forskel på kvaliteten og opbygningen af batteriet - når blot det er samme type? Så giver det jo ikke længere mening at købe kvalitets batterier, hvis man kan få billigere alternativer.
Med hensyn til at kapaciteten bliver forringet og de kører mere og mere på benzin - så er her et link på en test der sammenligner batteriet fra ennæsten ny bil der har kørt 3.000 miles, med et fra samme slags bil der er 10 år gammel og har kørt 208.000 miles - uden mærkbar forskelle i brændstoføkonomi og acceleration
https://www.consumerreports.org/cro/news/2011/02/the-200-000-mile-question-how-does-the-toyota-prius-hold-up/index.htm
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
01-03-2019 kl. 21:58
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Jo, der er forskel på batterier, men selv kvalitetetsbatterier forringes med alderen og med brug. Det er indiskutabelt selv om du tror, at Toyota ikke er underlagt fysikkens love.
Du har ret i at batteriet (og alt andet i en bil) forringes med alderen og med brug - akkurat som en almindelig benzin eller dieselmotor også gør det.
Men det er vel de færreste der spørger ind til hvor langt og hvor længe deres motor kan køre før den også er slidt op - ved normalt brug holder den jo også bilens levetid ud (ligesom et hybridbatteri normalt også gør)
T i
bruger siden
17-06-2006
02-03-2019 kl. 13:37
Derudover ville det med så få km om året (5-10.000km) være rigtig smart at overveje en let brugt bil. Der bliver kørt så få km, så det bliver ikke sliddet der slår bilen ihjel (snarere for meget stilstand).
Så en bil der var et par år gammel, havde taget toppen af værditabet og stadig kunne køre mange år (med 5-10k km/år) ville være en meget mere økonomisk løsning....
Dette indlæg blev 02-03-2019 18:46 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
07-03-2019 kl. 08:49
bruger siden
01-04-2005
skrev:
ups:
Det er ikke lykkedes at skabe FUD mht. batterier i virkeligheden:
https://ekstrabladet.dk/biler/brugte-elbiler-bliver-revet-vaek/7540263
Jeg fandt lige en artikke om den nye Corolla i Motormagasinet. Så jeg har klippet et par uddrag af artiklen ud.
Så kan man jo selv vurdere om man tror mest på Toyota's Chief Engineer Yasushi Ueda, eller om man hælder mest til KS! spådomme.
Overskrift:
En Corolla dør før batteriet
Motormagasinet uge 9 2019
Om kort tid er den helt nye Toyota Corolla i Danmark. 95 procent af salget bliver hybrider, og det er et trygt valg, for batteriet kommer til at holde længere end selve bilen.
- Uanset, hvilken hybridversion du vælger, kommer du aldrig til at bekymre dig om batteriets levetid. Alle vores erfaringer fra millioner af hybridbiler viser, at batteriet lever længere end selve bilen, forklarer Chief Engineer Yasushi Ueda.
Dette indlæg blev 07-03-2019 08:52 redigeret af dets forfatter.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
08-03-2019 kl. 19:44
Jeg har haft Toyota og fået den serviceret hos Toyota. Den fejlede egentlig ikke noget og kørte også godt, men det var væsentlig dyere end de Audier jeg har haft, også selvom nogle serviceeftersyn blev foretaget af Audi.
Når det så er sagt, så forstår jeg ikke hvorfor man med det kørselsbehov vil vælge en bil, der efter alle udregninger først er mere miljøvenlig end en tilsvarende benzin eller dieselbil når den har kørt mellem 200 og 250.000 km
Det vil den jo ikke nå på de 20 år.
For mig virker det lige som man bliver steriliseret for at undgå overbefolkning, bare fordi Bilka-Per er far til 15 og 1 mere på vej
Hvis du bor i en af de større byer, så tag cyklen eller bussen.
Og hvis du bor i Produktionsdanmark, så køb en rigtig bil.
Det har både miljøet og privatøkonomien bedre af
Hilsen Lars
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
09-03-2019 kl. 14:36
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Eller med andre ord: Vil man tro på en sælger eller en uafhængig ;-)
Det er ikke så overraskende, at Toyota taler pænt om Toyota - alt andet ville vist være fyringsgrund....
(og vi har en Toyota med 15 år på bagen i husstanden - og ifht. alder/km gør den det stadig fint, men ufejlbarlig er den nu ikke. Batterier har en begrænset levetid hvad enten de sidder i en telefon, PC, skruemaskine eller Toyota.)
Så frygten for at blive fyret er åbenbart grunden til at du altid omtaler Renault i rosende vendinger - så du ikke mister jobbet som alt mulig mand hos dem.
Vi er enige om at både batterier (og alt andet i en bil) har en levetid. Men når selve batteriet i en Hybridbil er designet til at holde længere end selve bilen, så vil jeg ikke frygte et batteriskift. (og hvor mange andre komponenter i en bil er ellers omfattet af 10 års garanti)
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
09-03-2019 kl. 14:46
Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008
skrev:. Men når selve batteriet i en Hybridbil er designet til at holde længere end selve bilen, så vil jeg ikke frygte et batteriskift. (og hvor mange andre komponenter i en bil er ellers omfattet af 10 års garanti)
Hvis batteriet er designet til at holde længere end selve bilen, og batteriets levetid er sat til 10 år, besvarer det vel spørsmålet om, om en moderne bil kan holde i 20 år eller mere.
Hilsen Lars
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
09-03-2019 kl. 14:54
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Hvis batteriet er designet til at holde længere end selve bilen, og batteriets levetid er sat til 10 år, besvarer det vel spørsmålet om, om en moderne bil kan holde i 20 år eller mere.
Hilsen Lars
At batteri garantien er på 10 år, betyder jo ikke at det ikke holder længere.
På mange biler er selve garantien 2 eller 3 år, det betyder jo ikke at bilen.ikke holder længere end det.
Dette indlæg blev 09-03-2019 14:55 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
10-03-2019 kl. 20:43
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Jeg må skuffe dig med, at jeg aldrig har været ansat i bilbranchen, men det lader til, at du er ansat i Toyotas marketingsafdeling?
Nej - jeg omtaler ikke Renault i "rosende vendinger" - jeg beskriver blot fakta (i modsætning til de mange vandrehistorier og gamle fordomme mange herinde lider under).
Prøv nu for en gangs skyld at forhold dig til virkeligheden. Batteriet bryder nok ikke sammen - men det har heller ikke megen brugbar kapacitet efter 10 år - og slet ikke efter 20. Kig blot på din bærbar, din skruemaskine, din telefon etc. - og nej: Toyota kan ikke på mirakuløs vis producere bedre batterier end alle andre - de køber dem formentlig af en underleverandør, der også leverer til de nævnte.
Jeg ser også tydeligt i dine indlæg at du aldrig har været ansat i bilbranchen, men det forhindrer dig åbenbart ikke i at optræde bedrevidende.
Jeg selv har en fortid som automekaniker hos Ford.
Om du bevist omtaler Renault i rosende vendinger må være op til de andre brugere i dette forum at vurdere - men det er i hvert fald min opfattelse.
Inden du udtaler dig om hvor ringe Toyotas Hybrid batterier er, så gør dig selv en tjeneste.
Prøv en "gammel og slidt" hybridbil og sammenlign den med en nyere, så vil du formentlig opleve at batterierne ofte holder rigtig længe - og meget længere end dem i en telefon, pc eller skruemaskine (selv om de nu også er blevet væsentlig bedre)
Her er et link med et hybridbilsbatteri der har holdt 1 mio kilometer - hvad mere kan man forlange?
https://m.youtube.com/watch?v=dBeR5pf-eDI
Christian Strøm
bruger siden
08-03-2019
12-03-2019 kl. 11:53
Jeg sidder selv med nogle spørgsmål, og er ny bruger herinde. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor jeg opretter eget indlæg?
På forhånd tak og beklager afvigelsen fra trådens debat.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
14-03-2019 kl. 18:29
Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008
skrev:
Jeg ser også tydeligt i dine indlæg at du aldrig har været ansat i bilbranchen, men det forhindrer dig åbenbart ikke i at optræde bedrevidende.
Jeg selv har en fortid som automekaniker hos Ford.
Om du bevist omtaler Renault i rosende vendinger må være op til de andre brugere i dette forum at vurdere - men det er i hvert fald min opfattelse.
Inden du udtaler dig om hvor ringe Toyotas Hybrid batterier er, så gør dig selv en tjeneste.
Prøv en "gammel og slidt" hybridbil og sammenlign den med en nyere, så vil du formentlig opleve at batterierne ofte holder rigtig længe - og meget længere end dem i en telefon, pc eller skruemaskine (selv om de nu også er blevet væsentlig bedre)
Her er et link med et hybridbilsbatteri der har holdt 1 mio kilometer - hvad mere kan man forlange?
https://m.youtube.com/watch?v=dBeR5pf-eDI
Det er et fint link du henviser til.
Skiltet på taget af bilen fortæller mig, at den bil sjældent holder stille.
Den kører måske det samme på en uge som Søren Winge kommer til at kører på 1 år.
Det er sjældent at et batteri bliver dårligt af at blive brugt, det er mere omvendt.
Det bliver dårligt af ikke at blive brugt.
Så set med klimavenlige briller, vil det være bedre at købe en benzinbil.
Dette vil også være bedst for pengepungen.
Men bedst af alt, ville det være at undlade bilen, og tage bussen eller en cykel hvis det er muligt.
Hilsen Lars
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
14-03-2019 kl. 21:11
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Det er et fint link du henviser til.
Skiltet på taget af bilen fortæller mig, at den bil sjældent holder stille.
Den kører måske det samme på en uge som Søren Winge kommer til at kører på 1 år.
Det er sjældent at et batteri bliver dårligt af at blive brugt, det er mere omvendt.
Det bliver dårligt af ikke at blive brugt.
Så set med klimavenlige briller, vil det være bedre at købe en benzinbil.
Dette vil også være bedst for pengepungen.
Men bedst af alt, ville det være at undlade bilen, og tage bussen eller en cykel hvis det er muligt.
Hilsen Lars
Når bilen fra linket har kørt 1 mio km, så har den selvfølgelig sjældent holdt stille. Men det viser jo at batteriet kan holde til en hel del op og afladninger.
Søren skriver at han forventer at køre mellem 100 og 200km pr uge, så det tyder jo ikke på at den skulle holde stille i længere perioder.
Umiddelbart kan jeg ikke se det klimamæssigt burde være bedre med en benzinbil, men det vil helt sikkert være bedst at tage cyklen.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
19-03-2019 kl. 16:47
Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008
skrev:
Når bilen fra linket har kørt 1 mio km, så har den selvfølgelig sjældent holdt stille. Men det viser jo at batteriet kan holde til en hel del op og afladninger.
Søren skriver at han forventer at køre mellem 100 og 200km pr uge, så det tyder jo ikke på at den skulle holde stille i længere perioder.
Umiddelbart kan jeg ikke se det klimamæssigt burde være bedre med en benzinbil, men det vil helt sikkert være bedst at tage cyklen.
Det koster så meget mere energi /Co2 og andet klimabelastende at producerer en hybridbil ferm foe en tilsvarende benzin eller dieselbil, at det vil tage op til 200.000 km
før hybridbilen er mere miljøvenlig.
Dertil kommer, at der er ingen der kender miljøbelastningen ved bortskaffelse af brugte batterier endnu.
Jeg ved godt at udviklingen går stærkt, og det kun er et spørgsmål om tid, inden man finder en renere måde at lave batterierne på.
Fordelen ved en hybridbil eller ren el bil er størst i byerne, hvor man undgår en høj konsentrasion af udstødningsgasser.
Hilsen Lars
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
19-03-2019 kl. 21:55
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Det koster så meget mere energi /Co2 og andet klimabelastende at producerer en hybridbil ferm foe en tilsvarende benzin eller dieselbil, at det vil tage op til 200.000 km
før hybridbilen er mere miljøvenlig.
Dertil kommer, at der er ingen der kender miljøbelastningen ved bortskaffelse af brugte batterier endnu.
Jeg ved godt at udviklingen går stærkt, og det kun er et spørgsmål om tid, inden man finder en renere måde at lave batterierne på.
Fordelen ved en hybridbil eller ren el bil er størst i byerne, hvor man undgår en høj konsentrasion af udstødningsgasser.
Hilsen Lars
Hvor ved du fra at en Hybridbil skal køre over 200.000km før at den er mindre klimabelastende end en benzin eller dieselbil?Batteriet er jo mange gange mindre end f.eks en plug-in Hybrid bil.
Jeg har mest fulgt med i Toyotas politikker vedr. udtjente batterier, og her er ambitionen at indsamle dem, adskille dem og genbruge metallerne i dem til nye batterier.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
21-03-2019 kl. 17:19
Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008
skrev:
Hvor ved du fra at en Hybridbil skal køre over 200.000km før at den er mindre klimabelastende end en benzin eller dieselbil?Batteriet er jo mange gange mindre end f.eks en plug-in Hybrid bil.
Jeg har mest fulgt med i Toyotas politikker vedr. udtjente batterier, og her er ambitionen at indsamle dem, adskille dem og genbruge metallerne i dem til nye batterier.
Mine oplysninger har jeg fra medierne.
Søren Winge har selv lagt et link der viser sammenligningen.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-02-saa-miljoevenlige-er-klimabiler-i-forhold-til-benzin-og-diesel
I følge dette link er det dog kun ca 175.000 man skal køre i en hybridbil, før den er mindre miljøbelastende.
Men med 5-10.000 km om året vil den næppe nå det i sin levetid.
Selvfølgelig vil Toyota indsamle og genbruge batterierne.
Det vil alle bilfabrikker.
Det sker også med almindelige bilbatterier. (Dem får man hurtigt 100 kr for ved skrot).
Jeg er aldeles ikke imod hverken hybrid eller ren el-bil, man skal bare vælge ud fra de rigtige parametre.
Hilsen Lars
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
21-03-2019 kl. 19:33
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Mine oplysninger har jeg fra medierne.
Søren Winge har selv lagt et link der viser sammenligningen.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-02-saa-miljoevenlige-er-klimabiler-i-forhold-til-benzin-og-diesel
I følge dette link er det dog kun ca 175.000 man skal køre i en hybridbil, før den er mindre miljøbelastende.
Men med 5-10.000 km om året vil den næppe nå det i sin levetid.
Selvfølgelig vil Toyota indsamle og genbruge batterierne.
Det vil alle bilfabrikker.
Det sker også med almindelige bilbatterier. (Dem får man hurtigt 100 kr for ved skrot).
Jeg er aldeles ikke imod hverken hybrid eller ren el-bil, man skal bare vælge ud fra de rigtige parametre.
Hilsen Lars
I dit link står der da hvor mange gram CO2 de udleder pr kørte kilometer, men jeg kan da ikke se nogen skala for hvor langt de skal køre før at de miljømæssigt er "tjent ind"
Dette indlæg blev 21-03-2019 19:34 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-03-2019 kl. 20:40
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
24-03-2019 kl. 13:43
den kan også sætte tankerne igang.
https://ekstrabladet.dk/biler/tre-aars-efterslaeb-saa-meget-forurener-elbiler/7344757
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
24-03-2019 kl. 14:37
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Jeg har lige fundet denne artikel.
den kan også sætte tankerne igang.
https://ekstrabladet.dk/biler/tre-aars-efterslaeb-saa-meget-forurener-elbiler/7344757
Interessant artikel. Men nu spørger trådstarter jo ind til den nye Corolla, og her er batteriet mig bekendt på ca 1,4 KWh, mod en regulær elbil der ifølge artiklen har et batteri på mellem 40 - 100 KWh.
Så forureningen til fremstilling af Hybrid batterier må jo anslås at være væsentlig mindre end dem til rene elbiler.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
24-03-2019 kl. 19:21
Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008
skrev:
Interessant artikel. Men nu spørger trådstarter jo ind til den nye Corolla, og her er batteriet mig bekendt på ca 1,4 KWh, mod en regulær elbil der ifølge artiklen har et batteri på mellem 40 - 100 KWh.
Så forureningen til fremstilling af Hybrid batterier må jo anslås at være væsentlig mindre end dem til rene elbiler.
Det er ganske rigtigt.
Men hvis du læser hele artiklen, vil du se at en plug-in-hybrid til forskernes overraskelse sviner lige så meget som en effektiv dieselbil.
Jeg ved godt at trådstarter Søren Winge spørger til holdbarheden af moderne biler, oh her tror jeg at Toyota holder længe, nøjagtig som de gør med benzin og dieselbiler.
Min pointe er blot, at med det kørselsbehov er det KUN ens indbildning af at man gør noget godt for miljøet, der bliver tilgodeset.
Hverken miljøet eller pengepungen får det bedre.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
26-03-2019 kl. 16:44
søren winge
bruger siden
23-02-2019
skrev:
PHEV (Plug in hybrid) har langt større batteri end HEV (Ikke plug in hybrid)
Det er ganske rigtigt.
En ikke plug in hybrid skal bruge brændstofmotoren til at oplade batteriet med, så hvor mener du så lige der er en miljøgevinst?
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
27-03-2019 kl. 17:04
søren winge
bruger siden
23-02-2019
skrev:
De får strøm når de bremser så energien ikke går spildt
Det er ganske rigtigt, og nogle mennesker bremser konstant.
Jeg kender ikke dit kørselsbehov, eller din måde at køre på.
Og du skal selvfølgelig selv vælge.
Jeg tvivler ikke et øjeblik på Toyotas kvalitet, den plejer at holde.
Men rent økonomisk og miljøbelastende i dit tilfælde, ville jeg vælge en ren benzinbil.
Hilsen Lars
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
27-03-2019 kl. 18:01
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Det er ganske rigtigt, og nogle mennesker bremser konstant.
Jeg kender ikke dit kørselsbehov, eller din måde at køre på.
Og du skal selvfølgelig selv vælge.
Jeg tvivler ikke et øjeblik på Toyotas kvalitet, den plejer at holde.
Men rent økonomisk og miljøbelastende i dit tilfælde, ville jeg vælge en ren benzinbil.
Hilsen Lars
Den fylder jo også strøm på hver gang du blot slipper speederen, så under alle forhold er den altid mere økonomisk end en tilsvarende ren benzinbil.
Men i Sørens tilfælde har du ret i at jo færre kilometer man kører, des mindre bliver besparelsen i at køre i en økonomisk bil.
Men ud over Hybriddelen, vil han jo også få cvt automatgearet som rigtig mange er glade for.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
28-03-2019 kl. 21:58
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Og CVT synes endnu flere er en pestilens med hysteriske omdrejninger og sløv acceleration.
De fleste moderne biler hælder strøm på batteriet ved påløb - til brug bl.a. ved start/stop.
Har man ikke kørselsmønsteret til det, er der reelt ingen fordel ved hybriden og man kan med fordel vælge en bil med mere køreglæde.
Nu er der jo åbenbart nogle der er lidt mere teknisk mindede og lærenemme end dig, for jeg oplever da ikke den nye Corolla hverken sløv eller med hysteriske omdrejninger - jeg prøvekørte den i tirsdags til forpremieren.
Men har du overhovedet selv prøvet den, eller udtaler du dig (igen) om noget du ikke ved noget om, og ikke selv har prøvekørt?
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
29-03-2019 kl. 18:05
søren winge
bruger siden
23-02-2019
skrev:
Men nu er det 4. generation af Toyota hybrid, og mange de ulemper der har været er nu stærkt forbedret.
Citat fra FDM's test af bilen:
På motorvej kan man opleve at køre afsted med 130 km/t. med mellem 1.500 og 2.000 omdrejninger, og det er der ingen andre biler, der kan præster.
https://fdm.dk/motor/forpremiere/2019-02-toyota-corolla-bedre-hybrid-med-skarp-pris
Nu kan man så åbenbart ikke stole på alt hvad der står i MOTOR.
Min tidligere bil kørte 130 på motorvejen med 1900 omdr/m
Den var fra 1995 og rundede 520.000 km.
Jeg er sikker på at der er mange andre biler der kan presterer dette, hvis man begæger sig væk fra småbilerne.
Hilsen Lars
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
30-03-2019 kl. 06:51
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Tjah - det er tilsyneladende blevet mindre ringe - men rigtig godt er det åbenbart ikke:
https://www.autocar.co.uk/car-review/toyota/corolla/first-drives/toyota-corolla-18-hybrid-hatchback-2019-uk-review
There’s a decent amount of torque at step off to make this Corolla quite sprightly over a 0-30mph sprint, before the familiar CVT drone kicks in when you keep asking the engine for more over a mid-high rev range. It runs out of puff a bit here, and the performance gets far more limited and with no driver involvement.
Men som skrevet mange gange før, er det en smagssag, om man kan/vil leve med CVT, men en fordel - det bliver det aldrig. Det er heller ikke tilfældigt, at øvrige producenter vælger dobbeltkoblingsgearkasser istedet.
Mht. FDM's bemærkninger om "kvalitetsindtryk", er det et lidt tåbeligt udtryk. Toyotas kvalitet har generelt altid været høj - uanset mængden af blød plast. Omvendt har andre fået ros for "kvalitetsindtryk" uden at den reelle kvalitet fulgte med.
Vi har selv som bil nr. 2 en gl. Toyota med 225.000km/15 år bag sig - den kører stadig upåklageligt.
Der er lidt pudsigt, når vi andre finder links der modbeviser dine påstande så er de værdiløse. Højere oppe i tråden skrev du:
"Du kan finde alle de links, du vil - det ændrer ikke virkeligheden."
Men når du finder links så er de åbenbart "sandheden"
Linket om holdbarhed med en Taxa der har kørt 1 mio kilometer på det originale batteri gav du jo heller ikke meget for, i det Toyota brugte det som markedsføring - men selvfølgelig gør de da det, der findes jo stadig mennesker "som dig" der ikke tror at batteriet normalt holder hele bilens levetid.
Mvh til cvt gearet, så er det et helt bevidst valg, både fordi det kan lave overgangen fra el til benzinkørsel, og tilbage igen, uden at det stort set kan mærkes i bilen - og så selvfølgelig pga. deres holdbarhed, her er ingen koblingsplader der kan blive slidt så de enten skal grundindstilles eller skiftes efter en årrække.
Hvor mange andre automatgearkasser er ellers fuldstændig vedligeholdelsesfrie som Toyotas Hybrid gearkasser?
Kjeld S
bruger siden
20-06-2013
06-05-2019 kl. 13:27
https://www.consumeraffairs.com/news/toyota-recalls-800000-priuses-in-us-after-a-dealer-warns-that-they-are-prone-to-sudden-deceleration-101018.html?fbclid=IwAR1UKl1_XJhs0wnvZsTOnMOEvMGo9O8Bp29nnBs96r-LXEtWGMXLPCLIRtU
Og RAV4 bryder i brand
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
12-05-2019 kl. 22:02
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Hvor skriver jeg, at det er "sandheden"?
At Toyota laver en reklame med den bil, der angiveligt har kørt mange km er ikke rigtigt det samme som en uafhængig kilde - og siger ikke noget om, hvor længe de generelt er reelt brugbare. Nej, jeg tror ikke på "mirakler" - for havde Toyota opfundet mirakelbatterier, havde vi set dem mange andre steder - inkl. i rene elbiler.
Toyota holder fast i CVT - ligesom de var modstander af turbo - indtil de skiftede mening og indså, at de andre nok havde ret. CVT er ikke "vedligeholdelsesfrit og uopslideligt" - faktisk er CVT nok en af de teknologier, der har været mest bøvl med generelt gennem mange års udvikling. Jeg er ikke i tvivl om, at holdbarheden er fint - det har bare ikke noget med CVT at gøre. Det handler mere om, at Toyota generelt arbejder med deres kvalitet - og at motorerne er meget momentsvage og derfor ikke belaster gearkassen voldsomt.
_____________________________________________________________
Det er ikke tilfældigt, at andre store koncerner vælger dobbeltkoblingsgearkasser istedet, men du mener jo nok, at Toyota ved bedre end alle andre tilsammen.
Det er da klart at Toyota bruger det i deres markedsføring, når de har en kunde med en Hybridbil der har rundet 1 mio kilometer med det originale batteri - det burde kunne få de fleste skeptikere til at tænke sig om en ekstra gang inden de betvivler batteriernes holdbarhed.
Batterierne er ikke "mirakelbatterier" som du omtaler dem, men derimod kraftigt overdimensionerede batterier, hvor man kun udnytter ca 1/3 del af deres kapacitet. Bilen er samtidig programmeret til at man undgår fulde op og afladninger, så tilsammen gør det at man stort set ikke kan mærke om et batteri er helt nyt eller 10 år gammelt og har kørt 200.000km. Toyotas egne erfaringer og forventninger er jo også at batteriet (og også gearkassen) holder længere end selve bilen.
Ang CVT.
Jeg skriver ikke at den er "vedligeholdelsesfrit og uopslidelig", men blot at den er vedligeholdelsfri.
Der er stor forskel på CVT og eCVT.: det er billigt at lave en cvt gearkasse. Men gearkassen i en toyota hybrid er ikke en almindelig cvt gearkasse, men en e-cvt.
En almindelig cvt gearkasse er med en kæde eller et stålbælte hvorimod den i toyotas hybrider er en e-cvt gearkasse hvor alt indeni den foregår elektronisk med planethjul og konstant skiftende udveksling, dertil kommer elmotoren der er bygget i samme enhed. Denne gearkasse er altså uden bælte, så det mekaniske slid der er i en almindelig cvt gearkasse er der ikke her. Tilgængæld er det en ret dyr gearkasse at producere. Fordelen er at den indeholder færre bevægelige dele end en manuel gearkasse og samtidig er vedligeholdelsesfri og ikke engang skal have skiftet gearkasseolie.
Du skriver også at "de var modstander af turbo - indtil de skiftede mening og indså, at de andre nok havde ret" - dette er også forkert. Deres 1.2 turbo motor der lå i Auris fra omkring år 2015 afløste deres udmærkede 132hk 1.6 sugemotor - men den motor findes mig bekendt stadig i den nye Corolla - dog ikke på det danske marked. Og da Yaris i 2017 blev opgraderet med bla ny benzinmotor så udgik deres gamle 1.3 suge benzin og blev erstattet af en endnu kraftigere 1.5 suge benzinmotor med en endnu bedre brændstoføkonomi - og hvor man også her slipper for risikoen for at skulle skifte turbo i løbet af bilens levetid.
Dette indlæg blev 12-05-2019 22:03 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
09-06-2019 kl. 14:49
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Prøv at læse lidt i nyeste "Motor" fra FDM. Her er omtale og tests af flere Toyota'er med (e)CVT - og hver gang nævnes larmen.
Man kan også læse Bilmagasinet: https://bilmagasinet.dk/toyota/toyota-rav4-en-aegte-storby-cowboy
En ny 4-cylindret motor kombineret med en kraftigere elmotor giver rigeligt overskud, selv om det trinløse automatgear ikke hjælper med til at bruge det.
Den kraftigere elmotor reducerer elastikoplevelsen, som kommer, når man træder speederen i bund, og motoren pisker op i omdrejninger. Fartoplevelsen lader vente på sig, fordi gearet arbejder sig trinløst op gennem udvekslingerne. Det giver et anmasende lydbillede, som til gengæld er mere firehjulstrækker end personbilsagtigt.
Men de tager selvfølgelig allesammen fejl: "Klaus Bil" ved meget bedre end alle andre tilsammen, og vi skal alle hylde Toyota bevidstløst.
Du og jeg K S, vi har jo forskellige måder at sætte os ind i tingene på. Du får din viden fra Bil magasinet og Motor, og det som den pågældende journalist skriver, må jo så være "sandheden".
Inden jeg investerede i vores første hybridbil, der talte jeg med dem der allerede havde en for at høre deres egne erfaringer. Og en af mine første bekymringer gik både på den "larmende" gearkasse - men som de andre ejere af hybridbiler så lærte jeg hurtigt at tøjle den, så den ikke støjer under acceleration - man kan sagtens styre omdrejningerne med speederen. En anden bekymring var om batteriet nu kunne holde, men efter at have sat mig ind i hvordan det virker, og især efter at have prøvekørt ældre hybridbiler med mange kllometer på bagen, så er jeg overbevist om at de godt kan tåle og blive brugt - uden nogen sønderlig mærkbar forskel i ydeevne.
Det er vel også derfor at hybriderne er så populære som Taxaer i rigtig mange lande.
Så din viden er den mere teoretiske hvor du finder udpluk fra biltests, mens jeg foretrækker at kombinerer det med at prøve det af i praksis.
Jeg har også kørt kørt den nye Rav 4, og kan ikke genkende journalistens problemer. Med speederen i bund syntes jeg fartoplevelsen er fin med en acceleration på ca 8 sekunder fra 0-100 km/t.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
10-06-2019 kl. 22:02
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Næh, jeg har skam prøvet flere Toyota hybrid - endda haft et eksemplar i et døgn for at se, om jeg kunne leve med den. Det kunne jeg så ikke.
Forskellen er, at jeg se nøgternt på fakta og ikke gør det til en religion. Når nu så mange tests nævner støjen og "elastikken" - og jeg selv oplever det samme, så gør det ikke så stort et indtryk, at nogle ejere forsøger at forsvare deres køb.
Mht. batterier, er det simpel fysik/kemi: Toyota har ikke været istand til at sætte sig ud over fysikkens love. Havde de kunne bygge et evighedsbatteri, ville de kunne tjene ufattelige summer på det. Virkeligheden er en anden: De slides som alle andre batterier. Det sker gradvist, så ejerne tænker ikke over, at bilen kører mindre på el og mere på benzin - men det sker.
Den Toyota Hybrid du har prøvet er mig bekendt 3 generation (som er opgivet til at kunne køre på el op til ca 50 km/t, og som i praksis kan køres op til ca 65 km/t). Den Hybrid som trådspørger skriver om er 4 generations Hybrid (som er opgivet til at kunne køre over 100 km/t på el). Altså 2 forskellige versioner. Men hvis du mener at du kan rådgive om 4 generation ud fra prøvekørsel af 3 generation og lidt læsning i Bilmagasinet, så fred være med det.
Mht til batterierne, så har du ret i at de slides - ligesom alt andet i bilen. De er dog designet til at holde mere end bilens tid ud, og test af de hidtidige batterier har vist at der ikke er nogen mærkbar forskel efter 10 år og 200.000km - men der er muligvis ikke ligeså meget kapacitet tilbage af den ubenyttede del, som da batteriet var nyt.
Hvis de havde et problem med holdbarheden, var de nok heller ikke det oplagte valg til Taxakørsel.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
14-06-2019 kl. 22:12
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Gearkassen er stadig lige så "træls" nu som dengang, så det gør ikke nogen forskel.
De er heller ikke et oplagt valg til taxakørsel, men benyttes af nogle få, da det kan give reklameværdi hos de, der tror at det er et miljømæssigt godt valg.
Men vi stopper her. Du er uimodtagelig for virkeligheden, men lever i Toyotas reklameverden.
Pudsigt at der ikke ifølge dig ikke er sket noget med gearkassen fra 3 til 4 generation. Det er ellers hvad Toyota hævder - og det føles også sådan når man kommer fra den ene generation til den anden. Men du ved vel bedre - tiltrods for at du ikke har prøvekørt den.
Din påstand om at Hybrid ikke er et oplagt valg til Taxakørsel, og at de kun benyttes af nogle få, er endnu et selvmål fra din side.
Hvis du en dag kommer til en storby som Oslo, Berlin, London eller hvilken som helst anden storby for den sags skyld - så prøv at se hvilket logo der sidder på de fleste Taxaer..