Bilbasen Forum
Indlæg slettet
J R
bruger siden
13-12-2013
15-02-2018 kl. 19:09
Dem med sommerdæk laver kø om morgenen, for de kommer kun op af bakken hvis de har taget tilløb og kører måske 70-80 i bunden for at nå op.
Går de i stå, så cykler de frem og tilbage på vejen uden at flytte sig en millimeter opad. Når så koblingen begynder at ryge og lugter brændt, så opgiver de smarte, de ikke så smarte de fortsætter til de snart skal have en ny kobling.
Dem med vinterdæk kører bare videre uden at notere sig yderligere. De får højst ondt i nakken af at ryste på hovedet over den der risikerer andres liv med forlængede bremselængder og dårligt vejgreb på sommerdækkene.
Hvis du vil bruge 1-2 dage på et køreteknisk anlæg og betale hvad det koster båd i tid og penge, tænker jeg at pengene nok var givet bedre ud på et sæt gode vinterdæk til din lille lette bil.
Når du har et sæt sommerdæk og et sæt vinterdæk, så kører du jo også hvad der svarer til ligeså langt som hvis du købte 2 sæt sommerdæk.
Det koster dig altså ca nul at være sikker!
Dette indlæg blev 15-02-2018 19:59 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
15-02-2018 kl. 19:17
Michael K.
bruger siden
12-04-2015
skrev:
Ja, det var ikke for at provekere ret meget ;)
Jeg forstår det blot ikke, læser hist og pist om dæk og diverse røverhistoirer. Som jeg læser og tolker det så er vinterdæk KUN og udelukkende kun relevante hvis man kører på landet i 100 m sne eller tager bilen en tur i skøjtehallen? (overdrivelse fremmer forståelsen eller noget).
I dk ville det ikke give mere mening at køre sommerdæk hele året (af de gode mærker hvor der ikke er problemer med gummiblandingen i koldt vejr) og så de få dage/uger det drejer sig om, sætte et eller andet om hjulene, snekæder?
Jeg vil mene det også i den grad handler om at kende sin bil og dæk, evt. have været en tur på køreteknisk med den, kende begræsningerne og køre derefter?
Det var lidt generelt. Specifikt i min situation har jeg en lille let bil, og det er den hele året. Jeg har sommerdæk på af et godt mærke og med ok godt vejgreb, bliver det så sne holder den hjemme eller jeg køre derefter, nogen der kan modargumentere? På alle andre dage end sne og is, kan jeg ikke lige se hvordan jeg forsvare vinterdæk om vinteren.
Skulle det endelig være, så vil det give mest mening at køre med vinterdæk hele året.
Da det jo også er pisse koldt om sommeren og ikke mindst regn på vejene 2/3 af sommeren også - og der er vinterdæk så igen bedre end sommerdæk
Profil slettet
15-02-2018 kl. 19:57
Michael K.
bruger siden
12-04-2015
skrev:
Lars, hvor har du det fra? Vinterdæk er jo ikke bedre i regnvejr/vådt vejr.
Jeg vil da til en hvertid helst have en 195 vinterdæk på istedet for et 245 sommerdæk om sommeren i pisse regnvejr og 12 grader.
Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004
15-02-2018 kl. 21:29
Lars Christiansen
bruger siden
31-03-2017
skrev:
Skulle det endelig være, så vil det give mest mening at køre med vinterdæk hele året.
Da det jo også er pisse koldt om sommeren og ikke mindst regn på vejene 2/3 af sommeren også - og der er vinterdæk så igen bedre end sommerdæk
Og hvem vil du give skylden for det,er det DMI eller er det også vejdirektoratet
Profil slettet
15-02-2018 kl. 22:10
Kurt Thomsen
bruger siden
10-02-2004
skrev:
Og hvem vil du give skylden for det,er det DMI eller er det også vejdirektoratet
Du er da en stjenekomet, prøver du at overtage KS rolle ?
Læs indlægget fra begyndfelsen af, måske det giver mening.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
16-02-2018 kl. 11:03
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
16-02-2018 kl. 12:11
J R
bruger siden
13-12-2013
22-02-2018 kl. 16:06
Køber du 1 sæt vinterdæk, og 1 sæt sommerdæk, så vil du sikkert køre 50.000 på sommerdækkene og måske 40.ooo på vinterdækkene.
Køber du 2 sæt helårsdæk, så vil du måske køre 100.000. Altså vil omkostningen være 10.000 km, ved at køre sikkert og altid hele året.
Det vil altså koste dig omkring 1/5 af et sæt dæk til 3000 kr over 5 år= 600/5=120 kr om året eller 10 kr om måneden at køre på det rigtige dæk.
Det kan jeg ikke umiddelbart se er risikoen værd. Hverken for dig og din famillie eller for de trafikanter du møder på en snevejrsdag.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
22-02-2018 kl. 16:34
Som JR anfører koster det så lidt at være mere sikker.....
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
22-02-2018 kl. 16:52
J R
bruger siden
13-12-2013
24-02-2018 kl. 12:30
Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017
24-02-2018 kl. 14:19
Michael K.
bruger siden
12-04-2015
skrev:
Ifølge denne her test: https://fdm.dk/node/8917 så er der ingen forskel på snedækket vej -6 grader mellem CC og vinterdæk, men på våd vej, 6 grader, er Cross Climate 4 meter bedre.
Tjek årstallet - Jeg kan også godt huske, at Michelin CC i tiden op til lanceringen blev hypet som det perfekte dæk til det danske marked.
De efterføglende test viste dog, at dækket har tilfredsstillende egenskaber i vinter- og sommerkørsel - men ikke kan måle sig med de bedre vinter- og sommerdæk.
https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE8505940/helaarsdaek-er-bedst-i-byen/
Et helårsdæk kan sagtens være et rigtigt fint valg for mange. Særligt hvis man kører på ryddede veje, og hvis alternativet er hele året at køre på et sæt vinterdæk eller sommerdæk.
Men det vil være forkert at sige, at du ligefrem får ligeværdige/bedre egenskaber i hhv. vinterkørsel og sommerkørsel med michelin CC frem for at have et sæt gode deciderede vinter- og sommerdæk.
Vedr dækvalg og hvis du ønsker helårsdæk: har du da undersøgt Goodyear Vector 4 seasons 2 gen? De fås nemlig også i de lidt mindre størrelser.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
24-02-2018 kl. 22:19
En test af våd vej på sommer og vinterdæk....
https://www.youtube.com/watch?v=rKie3aAtPoE&index=37&list=LL-5xTqw3g7vzZlWuzUJ44qA
https://www.youtube.com/watch?v=2fc8ztWWmVA
https://www.youtube.com/watch?v=eOnErIMSw-g
Dette indlæg blev 24-02-2018 22:27 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-02-2018 kl. 12:36
Morten Madsen
bruger siden
15-10-2017
skrev:
T Nielsen
bruger siden
03-12-2009
skrev:
JEg ville aldrig tilråde et helårs dæk....Fdm indrømmer bla. at det er optimalt.
En test af våd vej på sommer og vinterdæk....
https://www.youtube.com/watch?v=rKie3aAtPoE&index=37&list=LL-5xTqw3g7vzZlWuzUJ44qA
https://www.youtube.com/watch?v=2fc8ztWWmVA
https://www.youtube.com/watch?v=eOnErIMSw-g
Den test du henviser til er jo sommerdæk vs vinterdæk. Det har da ikke noget med CC at gøre
Dette var hvad spørgen skrev: Mht. vinter/helårs-dæk, så savner jeg tests der viser forskel i forhold til sommerdæk på tør og våd vej i koldt vejr, altså under de klassiske 7 grader.
Ja de 2 links viser sommer/vinter, nr3 viser sommer/helårs/vinter
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-02-2018 kl. 12:59
bruger siden
15-10-2017
skrev:
Der køres jo på ren sne/is
Synes du det er typisk dansk vintervejr?
Kører bil hver dag. Kan ikke huske hvornår jeg sidst har kørt på snedækket vej.
Det er hvad der ligger om emnet. Sne kan også også i flere tilfælde være det samme som regn for dækket i fart. Det giver et meget godt billede af hvordan tingene virker. Sommer vs vinter på regn våd bane giver også en inditkation. Typisk dansk vintervejr er under 7 plus grænse, og der virker den noget blødere gummi blanding på vinterdæk optimalt, idet dækket nemmere bliver kørt varmt.
CC dækket vil formentligt ligge imellem de de 2 testede på regnvåd vej under 7 plus
Dette indlæg blev 25-02-2018 13:00 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-02-2018 kl. 15:09
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er absolut ikke useriøst. Sne forekommer fra tid til anden (ligesom uheld) og derfor skal man tage sit sikkerhedsudstyr alvorligt. Dækkene er eneste kontakt til vejen - og såvel på snedækket vej som når det er pletvis isglat (hvilket det har været mange dage allerede i 2018), er vinterdækket en fordel.
Blot fordi det ikke er nødvendigt hver dag, betyder det ikke, at man skal undvære - ligesom med sikkerhedsseler og airbags.
Helt enig.....temperartur under 7 plus giver vognen grib med vinterdæk. Om der er sne eller ej giver vinterdæk af god kvalitet sikkerhed, som airbags og antal heraf, ja seler og strammere.. Ofte ses is ikke ved skovstræk mv...men det er på vejbanen allerede ved 2plus og lidt vind....
De vigtigste ting for en bils styr og bremse egenskaber, er dæk og bremser. Dette holder bilen i balance. Som før anført, koster det så lidt mere at have 2 hold hjul på den lange bane. En anden ting er at når der bliver slidt et par millimeter af dækket bliver træde og gribfladen en del mindre....ca 25% alt efter ens hastighed. Derfor tilrådes der tilstadighed at købe vinterdæk af god kvalitet.
Om man så troede på at vinterdæk kun virker når der er sne, ville være russisk roulette. Ingen kan spå om vejret de næste 3år frem. Og det med at salte og ryde for sne er vist så som så.....der vil altid være noget på gader og veje.
Dette indlæg blev 25-02-2018 15:13 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-02-2018 kl. 15:47
bruger siden
15-10-2017
skrev:
Skal lige præcisere CC er et vinterdæk.
T Nielsen og KS I tænker vel på sommerdæk vs vinterdæk ikke sandt?
T Nielsen
CC = clima cross som er et sommerdæk tilføjet et sne flokke symbol.
og nej vi tænker i hele løsninger ang. dæk og sikkerhed. Vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren. Intet mindre kan gør det hvis man vil være så sikker som man kan blive. Ingen ved hvad vejret bliver. Så derfor investere vi langsigtet så man ikke bliver overrasket....det koster så lidt.
Det er ofte marginaler der afgør hvordan udfaldet bliver af en evt udskridning eller du bliver påkørt i fart.....osv. Der er max grib på vinterdækket, og bliver du udsat for en af omtalte episoder, kan vinterdækket muligøre at du ikke ryger i grøft eller andet fatalt. Der er masser af episoder der kan nævnes, men det burde ikke være nødvendigt.
Dette indlæg blev 25-02-2018 15:54 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-02-2018 kl. 16:16
Dækket som test viser er udemærket på våd vej, vel at bemærke at man køre efter forholdende. Aquaplaning ikke så gode.
Problemet med dette nye dæk er at det muligt kan få folk til at tro at man kan køre i al slags vejr. Det er og bliver aldrig et vinterdæk med de egenskaber vinterdækket har. Men klart bedre end sommerdæk om vinteren.
Så er du manden der vil nøjes, er det nok det bedste helårsdæk på markedet PT. Er du en habil køre, ja så prøv det, men vær obs på hvilke strørrelser og bil/vægt de skal sidde på.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-02-2018 kl. 17:58
"uanset mærke" Continental ts dæk tager den ene pris efter den anden. Kun klovne køre på billige vinterdæk....de dyre kvalitets dæk koster fra 60 til ca 100kr mere per stk.
Nu er det jo lidt svært at forudsige hvordan vinteren former sig. Måske er offentligt transportmiddel det bedste, så slipper du for dæk viden i sin enklete helhed ;-)
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-02-2018 kl. 18:01
Morten Madsen
bruger siden
15-10-2017
skrev:
Michael K
Præcis også det jeg mener.
Ingen tvivl om et rigtigt vinter dæk er bedst ved frostgrader på sne og isbelagte veje.
Det er bare ikke de forhold vi Har fra november til april i Danmark.
Har du været udenfor idag ? chill factor siger 11 minus, vejbanen er tør i visse dele af landet. Men vinter gummi blandning sørger for fuld grib i kulden, da dækket hurtigt opnår varme ved en bedre friktion.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-02-2018 kl. 19:08
Morten Madsen
bruger siden
15-10-2017
skrev:
Ja jeg har været udenfor i dag. Vil du sige at dagen i dag er en typisk dag mellem november-april?
Og mener du ikke et CC dæk kan bruges i dag?
Nu er det dig der siger vi ikke har vinter.....alt under 7 plus grader er vinter for en bil. Jeg har mere friktion i mine conti dæk end dine CC. Sådan er det bare......hvis du ikke rammer i sne idag kan du sagtens bruge dem. Det vil sige at på tør vej idag, stopper min bil før din ved nødopbrems ;-)
J R
bruger siden
13-12-2013
25-02-2018 kl. 19:24
Det kan du sagtens. Specielt hvis du som det antydes bor i storbyen, og ikke dribler på landet hver dag.
Bor du på sjælland, så skal der også kun et varsel om 2 mm sne næste år til, før bæltekøretøjer rulles frem.
Men eks hvis der kommer sne, og din bil stopper 79% senere end vinterdækkene. Eller den ikke kan undvige en cykellist eller et barn, så er det op til dig, om du tror din tilværelse vil være negativt ladet i varierende periode afhængig af dine empatiske evner.
Personligt vil jeg ikke spare 10 kr om måneden, for at køre på noget mindre end det bedste. Når mine dæk skal skiftes, så checkes der altidi seneste test, og det bliver altid en af de 2-3 bedste.
Jeg vælger dog konsekvent ikke Michellin, da jeg tidligere har været noget skuffet over både støj, holdbarhed såvel som karkassen gik ved at være stablet i et mørkt hjørne af garagen sommeren over..
Conti, goodyear eller årets testvinder både sommer eller vinterdæk er mit valg.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-02-2018 kl. 20:00
Morten Madsen
bruger siden
15-10-2017
skrev:
jamen det står jo heldigvis alle frit for at købe de dæk man lyster.
Men det er da plat at nedgøre CC som om det er et "lortedæk" og "livsfarligt" at køre rundt med.
Jeg er enig i at det dyreste premium vinterdæk og tilsvarende sommerdæk med fuld slidmønster er det bedste.
Jeg køber også både vinter-/sommerdæk til min nye bil, men hvis man kun vil køre rundt med et sæt fælge/dæk så mener jeg CC er et glimrende valg til det danske klima, og langt fra noget møg.
CC er ikke et lorte dæk, jeg skriver netop højere oppe i tråden om dækket. Problemet er at man vil forsøge at sælge det så folk tror de ikke behøver 2 sæt hjul. CC er ganske udemærket dæk, men gør det ikke ud for traditionelle vinter dæk
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-02-2018 kl. 20:47
Morten Madsen
bruger siden
15-10-2017
skrev:
T Nielsen
bruger siden
03-12-2009
skrev:
CC er ikke et lorte dæk, jeg skriver netop højere oppe i tråden om dækket. Problemet er at man vil forsøge at sælge det så folk tror de ikke behøver 2 sæt hjul. CC er ganske udemærket dæk, men gør det ikke ud for traditionelle vinter dæk
hvorfor mener du ikke det?
Så mener du vel heller ikke at et 3-4 plads i en vinterdæk test er er et vinterdæk?
Nu er det jo sådan at CC vinder altså over andre vinterdæk i en vinterdæk test.
Hmm hvorfor dit og hvorfor dat ? Vil du fluekneppe på tingene eller vil du se tingene i det rigtige lys ? Forståelsen har vide rammer her åbenbart.
Et sommerdæk som CC er vs et vinterdæk conti, ja så kunne man sige CC er noget lort set i forhold til. Men selve CC dækket er så udemærket som et sommerdæk. Og nej jeg mener stadig ikke at CC er et vinterdæk ligegyldigt hvilken placering det får. Til vinterbrug er CC ikke at tilråde. Det skriver og udtaler selv Fdm.....Hvad er det i folk ikke forstår.......CC dækket kan du meget vel komme rundt på i mange vejr situationer. ;Men det har og får aldrig den bløde specielle gummi blanding som normale kvalitets vinter dæk har....dermed mindre friktion ! dermed mindre kontakt med vejbane etc.
Ivørigt insinuere du at en eller anden udråber CC til et lorte dæk og du synes det er plat. Er det ikke bare din egen forståelse omkring emnet der farver disse ord du bruger.
Ang test pladser.....CC vinder jo nemt over kinesiske mærker etc....men ingen med respekt for tingene ville købe disse.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-02-2018 kl. 21:01
Det har jeg ikke fortrudt med det vejr vi vir I dk.
Her giver Morten Madsen så udtryk for det modsatte-----Jeg køber også både vinter-/sommerdæk til min nye bil, men hvis man kun vil køre rundt med et sæt fælge/dæk så mener jeg CC er et glimrende valg til det danske klima, og langt fra noget møg.
Hvordan hænger det lige sammen......hoost
Det virker en kende søgt....har vi at gøre med en troll eller en sælger måske.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-02-2018 kl. 21:04
Morten Madsen
bruger siden
15-10-2017
skrev:
Så din vurdering af CC er mere korrekt end FDM's test af dækket?
Du må have store problemer med at tolke og tyde tests der bliver lavet. Du har vel tjekket video testen fra Fdm.....;-)
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-02-2018 kl. 21:17
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
26-02-2018 kl. 00:05
Morten Madsen
bruger siden
15-10-2017
skrev:
Nogle er til Dacia nogle er til mercedes.
Du er tilsyneladende til at vælge det allerbedste dæk efter seneste dæk test.
Alt andet er skod.
Vælger altid conti, da deres gummiblanding er stabil på både sommer og vinterdæk. Plus at de ikke larmer. Køber de bedste dæk, men heldigt at test siger conti conti år efter år....de er bare lidt bedre end de andre....og koster det samme.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
26-02-2018 kl. 11:32
Morten Madsen
bruger siden
15-10-2017
skrev:
hvordan er holdbarheden på continential.
Hvor mange km kører du pr. dæk? og er du helt nede på lovkrav inden du skifter?
Holdbarheden er ganske god synes jeg. Ca 40.000 pr dæk. Skifter omkring 3,5mm. Men er vi i efteråret og der er 4mm tilbage på vinterdæk, skiftes der dæk samtidigt med vinterhjul skal på.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
27-02-2018 kl. 22:46
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Blot for at nuancere det lidt:
Det gør de så heller ikke: https://fdm.dk/alt-om-biler/test-anmeldelser/test-af-udstyr/daektest-vinterdaek-2017-21565-r16-h
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/daektest-2017-sommerdaek-goodyear-efficientgrip-suv-21565-r16-h
https://fdm.dk/alt-om-biler/test-anmeldelser/test-af-udstyr/daektest-sommerdaek-2016-18565-r15-h
Oftest er det Michelin, Goodyear og Continental der skiftes til at vinde - og det er også blandt disse, at jeg plejer at vælge.
Generelt er Conti hverken værre eller bedre end de øvrige topmærker.
Åh jo denne type til SUV biler skal man tjekke grundigt ud....men til normale biler i 14-15-16 tommer giver ts 850 og 860 god mening. Til 4 hjulstrækkere og runflat dæk er det igen forskelligt hvilke der er de bedste. Bedst i test kan være en 15 tommer, men i 16" knap så god.....det må skyldes vægt på køretøjet bla.....
Har kørt Michelin sommerdæk som var særdeles gode, men desværre larmede lidt pga bilens beskaffenhed.
Vil da lige nævne at Conti ts 800 vinterdæk til små vogne er særdeles lydløst og med et super grib.....Dækket er helt i sildebens mønster.
Oplevede endog at på bmw i året 2009 var bridgestone runflat det bedste til denne bil.
Hov det er værd at bemærke at str 215/65 p suv er et anderledes dæk end det normale 850 dæk fra conti......Det går jo ikke ;-) mønster er et helt andet
Conti er generel vinder på personvogns dæk og i forskellige str. i 215/65 finder man bla ikke det samme udvalg
Dette indlæg blev 27-02-2018 22:54 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
04-03-2018 kl. 08:43
Michael K.
bruger siden
12-04-2015
skrev:
Hvordan sammenligner jeg så et et helsårdæk som fx Vredestein Quatrac 5 der har kategori C i forbrug og C i greb
vs. Conti. vinterdæk kategori C/C
vs. et sommerdæk der har kategori E/B ?
Er kategorierne afgrænset til sæsonen?
Om der ligefrem er forskellige kategorier ved jeg ikke.
Men det er vel naturligt nok at et sommerdæk der er testet til sommer forhold har bedre vejgram end et vinterdæk der er testet til glatføre.
Er forholdsvis sikker på at testede du et sommerdæk på samme forhold som vinterdækkene bliver testet, så vil sommerdækket få en væsenlig ringere karakter end B i vejgrab.