Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
30-01-2018 kl. 15:41
Pandaen kører naturligvis længere pr. Liter end Puntoen, de flere kg og større front areal koster.
J R
bruger siden
13-12-2013
30-01-2018 kl. 16:18
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
30-01-2018 kl. 17:27
De fleste af de små sparegrise kører slet ikke så lange på literen som opgivet, og de er ikke bygget til længere ture.
Hop en klasse op til Polo, Siesta, I20 og hvad de nu hedder.
De kører i praksis ca lige så langt som de helt små, men der er en væsentlig bedre komfort
Betyder det virkelig så meget om brændstofsprisen er 0,60 eller 0,63 kr pr. km.
Jeg personligt vil gerne betale lidt ekstra for komfort, og en del ekstra for sikkerhed.
Hilsen Lars
Profil slettet
30-01-2018 kl. 19:04
Glem nu alt om den køre 25 eller 17 på literen, når man skal sidde i den i måske
flere timer om dagen, så er komfort og kvalitet altså meget vigtigere end at spare
3.50 kr om dagen.
Forstår ikke nogen går så meget op i det, det er livet sgu for kort til.
Og køb så en større bil og mere sikker bil, jo derfor regeringen har sat afgiften ned.
J R
bruger siden
13-12-2013
30-01-2018 kl. 22:49
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Efter at have set de seneste "Crash test" på Fiat Panda, ville jeg ikke turde at sætte mig ind i den bil.
De fleste af de små sparegrise kører slet ikke så lange på literen som opgivet, og de er ikke bygget til længere ture.
Hop en klasse op til Polo, Siesta, I20 og hvad de nu hedder.
De kører i praksis ca lige så langt som de helt små, men der er en væsentlig bedre komfort
Betyder det virkelig så meget om brændstofsprisen er 0,60 eller 0,63 kr pr. km.
Jeg personligt vil gerne betale lidt ekstra for komfort, og en del ekstra for sikkerhed.
Hilsen Lars
Ved ikke om det er så galt som det beskrives.
Her en bekendt der smadrede sin A7 i en UP. Begge biler blev totalskadet.
Men ingen varrige men hos de 2 chauffører. Den ene havde hovedpine i nogel dage.
J R
bruger siden
13-12-2013
31-01-2018 kl. 08:18
Det er vel det sagen drejer sig om. Alt andet er matriel skade.
At blien skrottes er et forsikringsspørgsmål. Efter en skade, ville jeg selv foretrække min bil blev "købt" af forsikringen, så kunne jeg få en ikke skadet bil efterpå.
Dette indlæg blev 31-01-2018 08:19 redigeret af dets forfatter.
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
31-01-2018 kl. 13:15
H P
bruger siden
06-01-2004
31-01-2018 kl. 13:35
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
skrev:
I20'eren er på alle måder en dødsyg bil, men hvis det drejer sig om at komme fra A-B for lavest mulige omkostninger får du svært ved at finde billigere.
Syntes ikke den er dødssyg. Og så er den faktisk ikke billig, den ligger på samme niveau som mange andre i klassen.
En Dacia Sandero derimod. :-)
J R
bruger siden
13-12-2013
31-01-2018 kl. 14:29
www.spritmonitor.de/en/overview/48-Suzuki/1448-Celerio.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2015&constyear_e=2017&power_s=65&power_e=102&gearing=1&powerunit=2
Kan være yderst sparsom, det kommer helt an på personen.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
31-01-2018 kl. 17:11
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Ved ikke om det er så galt som det beskrives.
Her en bekendt der smadrede sin A7 i en UP. Begge biler blev totalskadet.
Men ingen varrige men hos de 2 chauffører. Den ene havde hovedpine i nogel dage.
Alle biler kan totalskades, hvis man er uheldig. Men ingen anden bil end Fiat Panda har opnået et stort rundt NUL i crash test, det taler vel for sig selv.
Når det er sagt så er højrefoden den vigtigste parameter ved brændstofbesparelse.
Min gamle mors gamle Polo Yes fra 1992 kørte i praksis 20 km/literen og det gør hendes nuværende VW Fox fra 2006 også.
Til gengæld kører min svigerindes UP ikke mere end ca 18 km/l.
Hilsen Lars
H P
bruger siden
06-01-2004
31-01-2018 kl. 17:24
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Alle biler kan totalskades, hvis man er uheldig. Men ingen anden bil end Fiat Panda har opnået et stort rundt NUL i crash test, det taler vel for sig selv.
Når det er sagt så er højrefoden den vigtigste parameter ved brændstofbesparelse.
Min gamle mors gamle Polo Yes fra 1992 kørte i praksis 20 km/literen og det gør hendes nuværende VW Fox fra 2006 også.
Til gengæld kører min svigerindes UP ikke mere end ca 18 km/l.
Hilsen Lars
For det første: Så er det PUNTOEN der er testet.
For det andet: så er det en gentest, dvs. man tester en ældre konstruktion efter 2018-standart.
En VW UP med 5-stjerner, ville feks. kun opnå 3 hvis den blev testet med den sidste nye test.
Hvor mange stjerner tror du en VW Fox ville få idag
Dette indlæg blev 31-01-2018 17:26 redigeret af dets forfatter.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
31-01-2018 kl. 21:53
Henrik P
bruger siden
06-01-2004
skrev:
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Alle biler kan totalskades, hvis man er uheldig. Men ingen anden bil end Fiat Panda har opnået et stort rundt NUL i crash test, det taler vel for sig selv.
Når det er sagt så er højrefoden den vigtigste parameter ved brændstofbesparelse.
Min gamle mors gamle Polo Yes fra 1992 kørte i praksis 20 km/literen og det gør hendes nuværende VW Fox fra 2006 også.
Til gengæld kører min svigerindes UP ikke mere end ca 18 km/l.
Hilsen Lars
For det første: Så er det PUNTOEN der er testet.
For det andet: så er det en gentest, dvs. man tester en ældre konstruktion efter 2018-standart.
En VW UP med 5-stjerner, ville feks. kun opnå 3 hvis den blev testet med den sidste nye test.
Hvor mange stjerner tror du en VW Fox ville få idag
For mig er det et fedt om det er en Panda eller en Punto. De er begge amå Fiatter.
Det er muligt at en UP kun ville få 3 stjerner, hvis den blev testet igen, men 3 er da meget bedre end 0
Jeg ville personligt ikke købe en lille bil selv.
Eksemplet med den gamle Polo og den halvgamle Fox var blot at fortælle, at nye småbiler ikke kører væsentlig længere på literen.
Min gamle Audi A6 2,5 tdi fra 1995 kørte faktisk længere på literen end min nuværende Audi A6 2,0 tdi fra 2004 (17,5 km/l mod 16,5 km/l) og den havde stort set lige så meget udstyr på nær ESP og navigation. Til gengæld kunne den gå ned til ca 1200 omdrejninger i 6. gear
Hilsen Lars.
H P
bruger siden
06-01-2004
01-02-2018 kl. 08:59
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
For mig er det et fedt om det er en Panda eller en Punto. De er begge amå Fiatter.
Det er muligt at en UP kun ville få 3 stjerner, hvis den blev testet igen, men 3 er da meget bedre end 0
Jeg ville personligt ikke købe en lille bil selv.
Eksemplet med den gamle Polo og den halvgamle Fox var blot at fortælle, at nye småbiler ikke kører væsentlig længere på literen.
Min gamle Audi A6 2,5 tdi fra 1995 kørte faktisk længere på literen end min nuværende Audi A6 2,0 tdi fra 2004 (17,5 km/l mod 16,5 km/l) og den havde stort set lige så meget udstyr på nær ESP og navigation. Til gengæld kunne den gå ned til ca 1200 omdrejninger i 6. gear
Hilsen Lars.
Hvor mange stjerner tror du iøvrigt at en 2004 Audi A6 ville få ?
Og en A6 fra 1995 er en ren dødsfælde i forhold til en mindre nyere bil.....
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
02-02-2018 kl. 05:37
Henrik P
bruger siden
06-01-2004
skrev:
Hvor mange stjerner tror du iøvrigt at en 2004 Audi A6 ville få ?
Og en A6 fra 1995 er en ren dødsfælde i forhold til en mindre nyere bil.....
En ældre bil som en A6 fra 2004 får selvfølgelig ikke så mange stjerner som en ny A6.
Nu vurderes biler så efter hvad man kan forvente af bilen størrelse, så en stor bil med 3 stjerner er stadig mere sikker end en lille bil med 5 stjerner.
Der ligger så vidt jeg ved ikke nogen sammenligning mellem gamle og nye biler, men der forefindes en meget stor test af lidt ældre biler i Sverige.
Her ligger netop Audi 100/A6 fra 1991-1997 hele 40% bedre end gennemsnittet, så en ren dødsfælde vil jeg nu ikke kalde den.
Hilsen Lars
Profil slettet
02-02-2018 kl. 06:38
Mon han har bil overhovedet
J R
bruger siden
13-12-2013
02-02-2018 kl. 07:25
H P
bruger siden
06-01-2004
02-02-2018 kl. 10:59
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
En ældre bil som en A6 fra 2004 får selvfølgelig ikke så mange stjerner som en ny A6.
Nu vurderes biler så efter hvad man kan forvente af bilen størrelse, så en stor bil med 3 stjerner er stadig mere sikker end en lille bil med 5 stjerner.
Der ligger så vidt jeg ved ikke nogen sammenligning mellem gamle og nye biler, men der forefindes en meget stor test af lidt ældre biler i Sverige.
Her ligger netop Audi 100/A6 fra 1991-1997 hele 40% bedre end gennemsnittet, så en ren dødsfælde vil jeg nu ikke kalde den.
Hilsen Lars
Så prøv at test den efter 2018 målestokken.... O-stjerner !!
Jeg er ikke enig med dig i at en gammel stor bil er mere sikker, bare fordi den er stor.
Sikkerhedsudviklingen går så stærkt, at 40% bedre end gennemsnittet i 1994 svaret til en 0-stjernet bil i 2018...
Det er nemt at kritisere ældre biler for deres sikkerhed, men Fiatén er jo ikke blevet mere usikker fordi man har strammet testen..
En sikker 2018 bil, vil ligeledes opnå 0 stjerner hvis den bliver testet i 2028
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
02-02-2018 kl. 16:10
Henrik P
bruger siden
06-01-2004
skrev:
Så prøv at test den efter 2018 målestokken.... O-stjerner !!
Jeg er ikke enig med dig i at en gammel stor bil er mere sikker, bare fordi den er stor.
Sikkerhedsudviklingen går så stærkt, at 40% bedre end gennemsnittet i 1994 svaret til en 0-stjernet bil i 2018...
Det er nemt at kritisere ældre biler for deres sikkerhed, men Fiatén er jo ikke blevet mere usikker fordi man har strammet testen..
En sikker 2018 bil, vil ligeledes opnå 0 stjerner hvis den bliver testet i 2028
Jeg vil give dig ret i at biler ne er blevet mere sikre, men prøv at surfe lidt rundt på folksam.se
Jeg har lige kigget lidt, og jeg har ikke fundet en eneste Fiat frem til 2017, der har flere stjerner end en Audi A6 fra 2004. ( A6 fra 1994 var ikke nævnt, men en A4 fra 1994 får 4 stjerner)
A6 fra 2004 får ligeledes 4 stjerner, men der er endog meget langt mellem små nyere biler med mere end 3 stjerner.
Men selvfølgelig det er bare en svensk undersøgelse der bygger på tilskadekomne i over 50.000 trafikuheld. Rapporten er fra 2017, så det er ikke gamle tal sammenlignet med nye.
Det er klart at en ældre bil aldrig vil opnå alle stjerner i en Ncap test fra 2018, da mindst en stjerne gives udelukkende for elektronisk nødbremse og andet elektronik, der "kan" forhindre et sammenstød.
Hilsen Lars
Profil slettet
02-02-2018 kl. 21:09
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Grand Punto: 5 stjerner: https://www.euroncap.com/en/results/fiat/grande-punto/15665
Samme bil er testet efter 2017-normen: 0 (nul) stjerner: https://www.euroncap.com/en/results/fiat/punto/29849
Så en 5-stjernet i 2005 ender med 0 stjerner i 2017 - det er jo tankevækkende.
Hvad angår den svenske statistik, så læs ovenfor.
Og se linket fra J R - det siger lidt om stor og gammel vs. lille ny.
Ingen tyske links ?
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
03-02-2018 kl. 12:59
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Folksams opgørelse indeholder for en stor dels vedkommende 20-30 år gamle biler og meget få nye biler. Sammenligningsgrundlaget er "middelbilen" - dvs. gennemsnittet af de gamle biler i undersøgelsen. Den er derfor voldsomt misvisende ifht. nutidens standard og siger kun noget om, hvor sikker bilen er ifht. gamle biler.
Hvis det er tilfældet som du påstår, ville de nye biler der tros alt er med vel ligge meget over gennemsnittet. Men det er desværre ikke tilfældet for mange af dem, især de små biler, så din påstand holder ikke.
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/i-trafiken/hur-saker-ar-bilen
Hilsen Lars