Bilbasen Forum
Indlæg slettet
J R
bruger siden
13-12-2013
10-09-2017 kl. 20:24
Det sagt, så virker det som om nedslaget i afgift på en Fabia lignende model kan blive omkring 3-4000.
Og hvis du nu går op i helicopter perspektiv, så kunne man forestille sig du beholder din Fabia i 4 år, så vil der reelt koste dig under 100 kr om måneden at hente bilen i morgen. Forudsat altså at du betaler den på 4 år og ikke 8.
Derved sikre du dig den bil du vil have og ro i sindet.
Du kunne jo også risikere at din brugte bil vil falde måske ikke sammebeløb, men måske det halve, og så er det 40-50 kr om måneden.
Kan det betale sig at vente?
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
11-09-2017 kl. 11:28
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Det er ligeså svært for forhandleren at vurdere din bytte pris uden at kende endelige afgiftsniveau.
Det sagt, så virker det som om nedslaget i afgift på en Fabia lignende model kan blive omkring 3-4000.
Og hvis du nu går op i helicopter perspektiv, så kunne man forestille sig du beholder din Fabia i 4 år, så vil der reelt koste dig under 100 kr om måneden at hente bilen i morgen. Forudsat altså at du betaler den på 4 år og ikke 8.
Derved sikre du dig den bil du vil have og ro i sindet.
Du kunne jo også risikere at din brugte bil vil falde måske ikke sammebeløb, men måske det halve, og så er det 40-50 kr om måneden.
Kan det betale sig at vente?
MEN: Det regnestykke holder kun, hvis regeringen forslag om en flad 100 % afgift kommer igennem. Det vil jeg gerne vædde en Lamborghini på, ikke bliver tilfældet.
Det vil nærmere blive forhøjet knæk på kurven og øgede fradrag for økonomi og sikkerhedsudstyr, og dermed nok en større besparelse på en Fabia.
J R
bruger siden
13-12-2013
11-09-2017 kl. 13:01
Så kunne man vælge om man ville betale fuld afgift, og billig grønafgift. Eller billig afgift og dyr grønafgift.
Hvis du køber en Fabia til dagens afgift, så koster den vel omkring 180.000 og måske 600 hvert halvår i grønafgift.
Men man kunne også vælge at betale mindre afgift samlet pris måske 120.000. Men grønafgift stiger til 3.000 hvert halve år.
En Fabia bliver vel 12 år i snit inden den dør. 12 år af 4.800(forskel på nuværende afgift og eksempel)= 57.600. det lagt oveni de 120.000, giver 176.000. De er bare faldet på en anden måde.
Er du heldig, så bliver den skadet efter 6 år, og så har du sparet samlet i afgift.
Ulempen er du ikke kan finansiere grønafgift. Det kan du med registreringsafgiften.
Jeg foretrækker den dyre pris og billig løbendeudgifter. Det er også bedst for arbejdsmarkedets frie bevægelse.
Roadpricing vil hæmme arbedsmarkedet og økonomien generelt.
Dette indlæg blev 11-09-2017 13:02 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
11-09-2017 kl. 21:55
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
..........
Ulempen er du ikke kan finansiere grønafgift. Det kan du med registreringsafgiften.
Jeg foretrækker den dyre pris og billig løbendeudgifter. Det er også bedst for arbejdsmarkedets frie bevægelse.
Roadpricing vil hæmme arbedsmarkedet og økonomien generelt.
Hvorfor skulle man også finansiere den grønne afgift, den skal jo netop ikke betales fra starten, men "afdrages" hvert halve år?
Det er da en kæmpe fordel at kunne få afgiften "på afbetaling" Det kommer selvfølgelig også an på hvordan det præcist bliver strikket sammen. Men udgangspunktet lige nu er vel at afgiften skal falde....
J R
bruger siden
13-12-2013
12-09-2017 kl. 08:38
T i
bruger siden
17-06-2006
12-09-2017 kl. 08:59
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Hvornår har du sidst fået en lettelse i afgift eller skat, der ikke er afløst af anden afgift eller skatte udgift.?
Kunne du ikke forklare dit tidligere indlæg om at det er et problem at man ikke kan finansiere den grønne afgift?
J R
bruger siden
13-12-2013
12-09-2017 kl. 09:31
Men jeg siger det kunne ende med din grønneafgift stiger, hvorved din løbende udgift til bil stiger. Denne udgift suger af dit rådighedsbeløb, hvorimod når du finansierer den fulde pris med max afgift, så kender du den reele udgift under hele ejerskabet.
Altså forsåvidt at den grønne afgift ikke stiger voldsomt.
1)Da du fik rådet sparetoiletter, og spare vandhaner og brusere, så var det smart. Men din vandudgift steg bare til at dække omkostningerne for vandværkerne. Fordi den pris det koster at suge vandet op af jorden er forsvindende lidt i forhold til vedligehold af ledninger, og administration.
2)Brutto skat, du får et nedslag i skatten, men skal istedet betale arbejdmarkedsskat, som trækkes før fradrag.
3)Indsæt på din pension med fradrag, men vi indfører PAL skat næste år.
Etc.
Ergo kan man forvente en stigning i en anden afgift for at dække dit registreringsfald.
Så foretrækker jeg en stor førstegangstakst, og lille løbende udgift. Det er også bedst for arbejdsmarkedet, at du ikke bliver belastet af eks roadpricing. Så er du jo ikke tilbøjelig til at skifte arbejde, eller gud forbyde det i det hele taget tage et arbejde hvis du er arbdjesløn, og da slet ikke hvis det ikke ligger på den anden side af vejen. Fordi så koster det store udgifter at tage et arbejde, hvorved understøttelsen er mere attraktiv.
Jeg siger bare vi skal passe på med at sætte hovedet op efter en væsentlig forskel i skatter og afgifter. For ganske som en klog mand sagde "summen af dine laster en ens" så er summen af dine skatte også ens.
Er der nogen reel forskel i beskatning over de sidste 15-30 år, når man alligevel tager i betragning at det nærmest er det eneste vi konstant hører om i nyhederne..... Skattelettelser, skattelettelser, skattelettelser...... Men meget lidt sker der!
Det bør hedde skatteomfordeling, skatteomfordeling, men det har ikke helt det samme positive klang over sig, vel?
T i
bruger siden
17-06-2006
13-09-2017 kl. 08:41
Det betyder jo netop at ens lånebehov falder og man minimerer behov for gældsætning og udgifter til renter etc.
I øvrigt kan renteniveau jo også ændre sig i lånets løbetid (medmindre man har fast rente) og ens udgifter kan derfor ændre sig.
Ps
Men er da i øvrigt enig med dig i at de samlede skatteindtægter næppe ændrer sig ret meget, så der skal hentes ca. samme beløb hos de kære skatteborgere....
J R
bruger siden
13-12-2013
23-09-2017 kl. 13:43
Stigning i grønafgift for at få en rabat i registreringsafgift.
Stigningen i grønafgift var måske ikke helt så høj som frygtet. til gengæld fik hovedparten af rugbrødsmodeller en lille bitte rabat på reg.afgift.
Og enkelte fik en højere afgift af forslaget.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
23-09-2017 kl. 16:29
Godt nok bliver mange biler i denne prisklasse 5.000 kr. billigere, hvis de indregistreres efter d.3 oktober, hvor lovforslaget forventes fremsat i Folketinget, men samtidig forhøjes ejerafgiften med 500 kr pr. år. Så simpel købmandsregning siger, at virkeligheden er at man får et statslån på ca. 5.000 kr mod at betale det tilbage med 500 kr pr år i alle de år bilen eksisterer. Det vil være en dårlig forretning for de fleste.
T i
bruger siden
17-06-2006
23-09-2017 kl. 17:37
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Se der TI.
Stigning i grønafgift for at få en rabat i registreringsafgift.
Stigningen i grønafgift var måske ikke helt så høj som frygtet. til gengæld fik hovedparten af rugbrødsmodeller en lille bitte rabat på reg.afgift.
Og enkelte fik en højere afgift af forslaget.
Tja, kan ikke se det store problem. Man har vel favoriseret familiebilerne til omkring 200-400k. Kan jo godt give mening at gøre mikrobilerne dyrere, især hvis mini'erne bliver lidt billigere. Det er jo helt skævt at der kører så mange mikrobiler, både i forhold til sikkerhed, komfort etc...
Kan i øvrigt overhovedet ikke se at det er et problem at nogen biltyper bliver dyrere, det er jo en politisk prioritering, lige som så meget andet
Dette indlæg blev 23-09-2017 17:43 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
23-09-2017 kl. 17:41
40-50 km/t og der er de formddable - vil selv have en hvis jeg boede i centrum pga længden på bilen:-)
T i
bruger siden
17-06-2006
23-09-2017 kl. 17:48
Lars Christiansen
bruger siden
31-03-2017
skrev:
En mikro husholdningsbil giver overhovedet ingen mening som bil til blandet hverdagsbrug, de burde udelukkende køre i Kbh området hvor der er max
40-50 km/t og der er de formddable - vil selv have en hvis jeg boede i centrum pga længden på bilen:-)
Helt enig. Mikrobiler giver ok mening til småture, bykørsel etc.
Men at folk køber dem som "familiebil" og nogen pendler i dem på motorveje etc. med dem er jo helt skævt, især i forhold til sikkerhed...
Så for min skyld kan de bare gøre mikrobilerne dyrere og til gengæld mini klassen billigere, så folk rykker op i Polo, Fabia, Yaris, Fiesta.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
23-09-2017 kl. 18:28
Dermed forudser jeg at den såkaldte dansker rabat ved indkøb af biler fra udlandet bliver mindre for importørerne, når vi rammer det halve i afgift.......