Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

20-10-2016 kl. 14:42

Hej Martin

Jeg går med samme tanke.

Har dog kigget på markedet siden forrige sommer. Og der har været lidt at kunne tjene, eller retter lidt mindre at kunne tabe end en ICE(internal Combustion Engine) model til samme prissætning., over visse perioder.

Men hvis nu du laver en søgning på tesla, 2015(for at få autopilot, max 75000 km, og maks 750.000 kr(er mit søgekriterie) så vil du se der er 25-26 til salg.

Og det sjove er jo at mange af dem har stået til salg rigtigt længe.
Eks så har en forhandler i viborg 2 S85 til salg til 699.000. De startede sidste efterår til 719.000 og nedsat vistnok i februar til 699. De er ikke solgt.

Der er private der ønsker at sælge, men forventer at få mere end forhandlere udbyder sammenlignelig modeller. Altså farven er forskellig. Men udstyr er mere eller mindre ens.
Husk udstyr er der væsentlig større afskrivninger på end selve bilen.
Det ses også af Tesla's tilbagekøbs garanti, som faktisk tilskriver udstyr ret meget, 50% på bilen efter 3 år, og 43% på udstyr.

Der er en S85D hos forhandler med 54.000 km til 679kkr og privat med 52.000 km til 680kkr. De er nærmest ens udstyret, der er kun begrænset med forskel. Forhandleren giver garanti og har en service aftale med 2 klip tilbage. Go figure.
Jeg ved med sikkerhed at der gik en S85 med 17.000, eller var det 21.000 km på tælleren? fra dec 2015 med pano, premium, elbagklap, lys nextgeneration og autopilot for 580.000 kr.

Der er en S85 uden Autopilot, som sikkert kan tilkøbes for 26000. lige nedsat til 635. Det er for højt når Autopiot skal tilkøbes efterfølgende. Også når der er bedre udstyret(eks "D", og Luftundervogn) biler ved forhandler til 679.
jeg skulle mene S85 uden autopilot og skal noget under 600 med det udstyr. Men det er bare min holdning.
Uden Autopilot, kan mna jo ligeså godt købe en mercedes, eller ældre Tesla væsentlig billigere.

Hvis der var liggetid på modellerne her på siden, så var der altså nogen af dem der ville stå med 365 dage. Ligesom der kunne være sjovt med pris regulering indikator.
Lidt ligesom en konkurrerende side.

Jeg talte med sælgeren af 580 S85'eren, lige efter han havde solgt den. Han sagde det var en fantastisk bil, han var kommet af med den, og kunne derfor være fri til at mene hvad han ville om den.
Han sagde ligeledes det er købers marked, så bare vent. Der bliver næsten ikke solgt nogen, og slet ikke til de priser de annonceres til.

Har forstået at pre 05/2015 modeller ikke kan opgraderes til Autopilot 8.0. Men er ikke sikker herpå.
Ligesom Hr. Musk just har meddelt at alle nye biler fra og med igår, leveres med udstyr til at kunne køre helt og aldeles selv. Dette vil blive aktiveret når den endelige udvikling er klar. SIkkert i en Beta version ligesom Autopilot idag.

Vær ligeledes obs på at på både DK og NO teslaforum, tales om risiko for store vedligeholdelses omkostninger på luftundervognen. Tror dog ikke det er sket på Tesla'er endnu. Men udstyret er hentet fra Mercedes eller Vw, afhængig af modellen, og flere ejere melder at deres ICE model med samme udstyr har været et uforholdsvis dyrt bekendtskab. Eks var der en der talte om rep for 38.000. Og det synes jeg er meget, når undervognen koster 22000 fra ny.

Kan du nøjes med S70D, så begynder de at nærme sig et realistisk prisniveau. seneste til salg er til 550. Den er dog begrænset beskrevet, og jeg formoder den kun har dellæder. Den bør iforhold til andre være lidt billigere.

Jeg har selv sat mig et max som jeg ønsker at brænde af på bil, om det bliver Tesla eller ICE, må vi se.

Kigger både Tesla, Merc, BMW, Volvo og i den billige ende Superb, som vi har idag(på trods af uheldige oplevelser med Skoda)

Alt ialt min mening om prissætning. Det kan godt være jeg er farvet at at være køber og ikke sælger.

Dette indlæg blev 20-10-2016 22:30 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

01-03-2017 kl. 20:42

Hej Martin

Ved ikke om du stadig er i markedet eller har købt.

Vi valgte selv til sidst at gå ICE. Idet forventningen ved private sælgere var for høje i forhold til Preowned hos Tesla. Også sammenlignet med forhandlere.
Jeg fik tilbudt sammenlignenlige biler med den Tesla har holdende, men 40-50.000 højere pris på privat handel.

Jeg kigger stadig, måske bare for sjov, eller man ved aldrig.

For 14 dage siden idag, kom der pludselig en S85D 12/2015 sort, med 8000 km, pano, Autopilot, beige læder, luftundervogn, premium, sommer og vinter fælge og dæk til salg ved forhandler for 539.900.......
Sagde straks til fruen, at om jeg så skulle fyre hendes næsten nyindkøbte ICE af for at få den, så blev det sådan.
Jeg havde været på havet om eftermiddagen, og gik direkte i seng syg, da jeg kom hjem og opdagede den så først på aftenen.
Sendte SMS, intet svar efter 10 minutter. Mail intet svar. Nu var det ved at være hen på aftenen. Og jeg var sgu ringe under dynen.

Næste morgen var jeg vågen kl 06, og ikke bedre. MEn tænkte jeg sgu nok ikke kunne være bekendt at ringe kl 06:00.
Faldt hen og fik endelig ringet kl 09:05. Der var den røget. Talte med sælger, han var meget imødekommende. Der var blevet ringet kl 07:15. Og 25-30 gange der efter.

Den fejlede intet, ifølge ham.
Fik indtrykket at han ikke havde lyst til at have den holdende 8-12 måneder på markedet, som andre.

Ærger mig stadig!

Flere af dem jeg kiggede på i efteråret, kan jeg se idag er sat 70-75.000 ned. Og i lyset af ovenstående, bør de sættes det samme ned for at komme i nærheden af reel værdien. (altså med mindre der dukker en op der vil give max). Eks står der en S85 2015 til 599, som jeg i efteråret bød på. Men den kunne ikke komme under 650, altså for 4-5 måneder siden.

Andet eksempel kunne være den 70D der stod på nettet i lang tid indtil for ca 14 dage siden. Den stod til 490. Og hvis du kigger idag, så står billigste 70D til 595, og et par stykker til 640-650, altså 150 mere end den røde, der måske gik for under 490.
Og Tesla har en holdende med 1100 km til 659, og en med 11000 km til 629. Og så fornyer Tesla den 4 års vogns garanti. Det skriger jo til himlen.

3. eksempel. Markedet er uigennemsigtigt, når en privat sælger forventer at få 40.000 mere end end forhandler udbyder tilsvarende model til.
Jeg anslår uden at være forhandler, at forhandleren skal have 15-20% til klargøring, salgs moms, og risiko for afslag. Så hvis en forhandler udbyder til 650.000, så vil jeg ikke tro han har givet mere end 520-560 for bilen.

Det er ikke guld. Men en brugsgenstand, og en hvilken som helst bil i den prisklasse falder 50% på 3 år.(det er der så også enkelte der er klar over på eks Tesla Forum), en Tesla taber værdi, og pga afgift nok lidt mindre end en tilsvarende luksus slæde.
Du kan jo heller ikke sælge din BMW 40.000 dyrere end tvillinge bilen hos forhandleren, vel.
At ejere og forhandlere forsøger at inddrive hele eller dele af afgiftstigningen, er vel fair nok. Men det er jo ikke sikkert der er mange kunder dertil.
Hvis du kigger på Tesla's brugtlager, så virker det som om Tesla har bemærket at salget går i stå hvis de sætter priserne højere.

Gennem de sidste 6 måneder har der været fenkelte S85 udbudt til 580 og ned og S70+S70D omkring de 500, de er alle forsvundet forholdsvis hurtigt, så mon ikke det var prisen før nytår. Og med et årsskifte, så kommer der nye priser.

Dukker der en fornuftig prissat op, så springer jeg sgu nok alligevel på vognen.

Dette indlæg blev 02-03-2017 14:39 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg