Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
27-09-2016 kl. 19:15
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
29-09-2016 kl. 10:48
J A
bruger siden
20-11-2010
skrev:
Du skal vide, at du mindst skal køre 35.000 km om året, og det vel at mærke ture på mindst 40 km pr. tur, før du skal købe diesel.
Diesel er en uddøende motortype, så køber du ny bil, og vil beholde den i mere end 5 år, så vælg benzin, stort set uanset kørselsmønster. Nye motortyper indenfor benzin udvikles voldsomt, mens diesel teknologien står stille, og ikke videreudvikles. Det skyldes at bilbranchen har erkendt, at de ikke kan overholde fremtidens miljøkrav overfor dieselmotorer.
Jeg selv er lige gået fra 42000 km om året til 30000 km om året, grundet jobskift. Og jeg står overfor bilskifte, og vælger selvfølgelig en ny turbobenziner :-).
HUSK, Diesel er FORTID !!!
Har du overhovdet nogen dokumentation for din påstand. Tror måske du kan have ret, men er det bare en mavefornemmelse eller ved du det?
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
29-09-2016 kl. 17:40
J A
bruger siden
20-11-2010
skrev:
Jeg har ikke tid eller lyst til at finde div. link, men ved at følge med i den politiske stemning ( især på EU niveau, som vi som bekendt er underlagt) , dagspressen samt div. bilmedier , synes jeg logikken er klar og indlysende.
Det behøves der ingen krystalkugle til, blot sund fornuft.
NOx kravende kan i realiteten ikke overholdes i dagens dieselmotorer.
VW har så taget skraldet, men alle de andre har også røde ører.
Det er klart, at køber du en ny diesel i dag, og vil sælge den om 6-8 år, vil værditabet være voldsomt større end på en benzinbil, netop grundet mine ovennævnte argumenter.
VW har også fastslået at nye benzinbiler udleder lige så mange partikler som diesel. Derfor vil man fremover leverer benzinbiler med partikelfilter
Mig bekendt har man ikke de samme NOx krav i EU som i USA, og ifølge VW så har de styr på det nu, med de nyudviklede Dieselmotorer. Mon de tør gamble en gang til.
Jeg holder med K S. Man skal vælge bil efter det behov man har nu, og ikke efter hvad man tror sker om 3-4-5 år eller senere.
Ps. Min svigerinde kører i en nyere UP, hun kører gennemsnitlig 17-18 km /l på benzin.
Jeg kører i en 14 år gammel A6 2,0 tdi 140 hk. Jeg kører ca 17-18 km /l
Jeg ved godt at min Audi er væsentlig dyere i afgifter en UPen, men jeg tror når vi har kørt 200.000 km så står km-prisen sikkert lige.
Skal lige nøvnes, jeg kører ca 50.000 km + om året
Hilsen Lars
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
29-09-2016 kl. 18:34
Dette indlæg blev 29-09-2016 18:35 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
30-09-2016 kl. 06:53
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Fantastisk at sidde med en krystalkugle og kende de endegyldige svar ;-)
Jo, hvis man har kørselsmønsteret til diesel, kører de længere på literen og på markant billigere brændstof . Har man ikke kørselsmønsteret, skal man købe benzin - intet nyt i det. Vi har 2 biler - en benzin og en diesel - netop fordi de bruges forskelligt.
Mht. moment, har en VAG 1.4TSI med 150 hk 250Nm. En Renault 1.6dci med 130hk har 320Nm - og 160hk versionen har 380Nm - trods alt en markant forskel, uanset hvilken, du vælger at sammenligne med.
Lige nu er det diesel, der fokuseres på mht. forurening - om et ½ år er det måske benzin - sådan svinger det frem og tilbage og har altid gjort det.
Køber man en bil idag, ssom man vil beholde en årrække, skal man jo vælge efter den bedste teknologi idag - ikke efter den teknologi, man håber bliver bedre om 5 år. For nogle vil det være benzin - for andre diesel - og for nogle få, er det måske sjovt at gamble med hybrid, brint eller el-biler.
Når du nu har en dieselbil der er velegnet til at køre lange ture, så burde den ideelle nr 2 bil da være en elbil. Kvik acceleration, stort set lydløs, behageligt trinløst automatgear og ingen (lokal) forurening.
Det kræver naturligvis at man har adgang til et ladestik, og helst på ens hjemadresse.
Nu så jeg du også udtaler dig om brintbiler - hvilken brintbil har du prøvet at køre i?
Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004
01-10-2016 kl. 21:44
BILBASEN GØR DOG NOGET FOP AT STOPPE DET.
T i
bruger siden
17-06-2006
03-10-2016 kl. 08:42
Trådstarter starter op med nogle meget skråsikre og firkantede udmeldinger, helt uden dokumentation og med masser af gætteri om fremtiden. (Jeg er i øvrigt enig i at diesels popularitet er for nedadgående, hvilket selvfølgelig vil påvirke brugtpriser etc. men man kan jo ikke sige præcist hvornår/hvordan man skal forholde sig)
Men det er jo umuligt at forudsige noget præcist om, hvordan bilmarkedet ser ud om +5 år! (Man kunne med lige så stor ret hævde at både diesel og benzinbiler er håbløst forældede om 6-8 år og at de derfor vil tage store værditab!)
Derudover så giver forudsætningen jo ingen mening: "hvis du skal købe ny bil nu og beholde den mere end 5 år"
For det første er der nok ikke mange der på forhånd kan sige præcist hvor længe de vil beholde bilen!
Derudover, hvis man efter f.eks. 4 år kan se at brugtprisen er for nedadgående, så kan man vel bare sælge sin bil og skifte til noget andet?
Og hvorfor er det netop mere end 5 år? Betyder det at hvis man kun vil beholde den i 4,5 år, så er det ikke et problem?
Endelig taler trådstarter om stort værditab, hvis man beholder diesel bilen i 6-8 år. Men hvor stor vil forskellen være i kr. på en bil med 6-8 år på bagen? Medmindre vil taler om meget dyre biler, vil restværdien på en bil i den alder alligevel være relativ lav, så det bliver næppe en lidt højere afskrivning på en diesel, der vælter budgettet....
Så overordnet set er jeg enig i at man skal køre en del km om året og primært længere ture for at diesel giver mening.
MEN: det er ikke så sort/hvidt som det bliver beskrevet i starten af denne tråd
H P
bruger siden
06-01-2004
03-10-2016 kl. 10:16
Dieselbiler vil nok blive solgt i et mindre antal i fremtiden, men alene det mindre udbud vil holde hånden under prisfaldet.
tænk på at det findes mennesker som kan skaffe diesel gratis, feks. landmænd og vognmænd, de vil nok fortsætte med at have en dieselbil i carporten.
og hvor mange håndværkere kører lige i kassevogne på benzin ?
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
04-10-2016 kl. 17:58
Spørgsmålet er så bare hvem af dem der har / får ret, nok svært for os dødelige nå bilfabrikanterne heller ikke kan sige noget sikkert.
Kenn Harry Christoffersen
bruger siden
07-09-2016
25-10-2016 kl. 19:47
J A
bruger siden
20-11-2010
skrev:
Du skal vide, at du mindst skal køre 35.000 km om året, og det vel at mærke ture på mindst 40 km pr. tur, før du skal købe diesel.
Diesel er en uddøende motortype, så køber du ny bil, og vil beholde den i mere end 5 år, så vælg benzin, stort set uanset kørselsmønster. Nye motortyper indenfor benzin udvikles voldsomt, mens diesel teknologien står stille, og ikke videreudvikles. Det skyldes at bilbranchen har erkendt, at de ikke kan overholde fremtidens miljøkrav overfor dieselmotorer.
Jeg selv er lige gået fra 42000 km om året til 30000 km om året, grundet jobskift. Og jeg står overfor bilskifte, og vælger selvfølgelig en ny turbobenziner :-).
HUSK, Diesel er FORTID !!!
Håber virkelig det bliver sådan,så kan man da trække frisk luft,når de dieselbiler engang er skrottet
start med at sætte dieselprisen så den er det samme som benzin
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
25-10-2016 kl. 21:07
Peter Christensen
bruger siden
07-11-2015
25-10-2016 kl. 22:08
Bonden .
bruger siden
19-08-2014
skrev:
Der er desværre også nogle som har været bruger siden 2006, som ødelægger dette forum!
Det har du ret i.