Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
08-09-2016 kl. 19:35
forhandleren vil lave det som ikke er i orden ifølge FDM.
Du skal nok ikke regne med at den kan holde 10 år mere, så er den rustet væk.
Kan det betale sig at bruge 3000 kr på en FDM attest på en bil til 40.000 kr ?
Mvh Jørgen
Profil slettet
09-09-2016 kl. 17:38
Det kan være at jeg går med livrem og seler, men det er en principsag, og den fraviger jeg ikke.
Om service er lavet hos autoriseret forhandler - hos Quickpot eller i Tyskland er jeg fløjtende ligeglad med. Jeg skal bare have en indikation på at sælger har skiftet olie, oliefilter til tiden.
Om du brænder fingrene på Spark`en er jo slet ikke sikkert, og bilen kan jo sagtens have levet et godt liv på trods af den manglende servicebog.
Der er ingen facitliste - du er nødt til at stole på din mavefornemmelse.
Dette indlæg blev 09-09-2016 17:50 redigeret af dets forfatter.
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
09-09-2016 kl. 20:00
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Vær opmærksom på, at Chevrolet har trukket sig fra det europæiske marked - så du kan komme i en situation, hvor bestemte reservedele kan være svære eller umulige at skaffe.
Derudover ville jeg holde mig fra en bil, der ikke har fået korrekt service. Hvis man ikke passer godt nok på bilen til at overholde service - hvordan er bilen så iøvrigt blevet behandlet?
Sludder -chevrolet er bare en Opel med andet navn, så der vil altid være reservedele.
Profil slettet
10-09-2016 kl. 08:13
Hvis bilen ellers bærer præg af at være vedligeholdt, er der sandsynligvis også skiftet olie.
Hvis den laver fint olietryk ved koldstart og især ikke rasler, så ville jeg bare skylle den igennem med dieselolie eller et additiv inden olieskift. Desuden har du jo garantien fra forhandleren.
Når det så er sagt, er det en smule mistænksomt at der ikke er lavet service fra ny af.
Jeg ville kontrollere at km tallet stemmer overens med sidste syn, det tjekkes nemt med stelnummeret på nummerplade.net, for at sikre mig at der ikke er fusket med Km tallet. Men så igen, 100.000 på 5 år er vel meget realistisk.
Med hensyn til reservedele er det intet problem. Der kører pt. 17000 spark på de danske landeveje. Generelt er der meget få biler det er svært at få reservedele til.
For eksempel koster en ny forskærm til en Renault 4 (dem kører der ikke mange af) 600 kr.
Jeg kører selv et udgået mærke og der har det aldrig været nemmere eller billigere at få reservedele, så det bliver jeg ved med i mange år endnu.
/Jakob
Profil slettet
10-09-2016 kl. 09:37
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er flot, at du kan love reservedele, men det er desværre ikke så let. At du kan få reservedele til en Renault 4, skyldes bl.a., at mærket stadig eksisterer, der er bygget og solgt ekstremt mange eksemplarer, og at fabrikken ligger i Europa. Ingen af disse kriterier er opfyldt for Spark.
Jeg kender da f.eks. til en Honda Civic, der efter en skade ikke kunne få en ny hattehylde - trods bilen var under 15 år gammel. Det var en sjældent brugt reservedel, og derfor ikke på lager i stort tal, og da lageret slap op, fik man ikke nye fra Japan. Chevrolet kommer fra Sydkorea - og importen er forlængst stoppet.
Ja, man kan være heldig ikke at komme til at mangle noget - eller man kan være uheldig at stå og mangle en væsentlig del.
Du har selvfølgeligt en pointe, men ud over det, garanterer Chevrolet reservedele i DK i 10 år efter den sidste nye Chevrolet er solgt i DK.
Så tænker jeg at de fleste alligevel er rustet væk.
http://www.chevrolet.dk/owners/chevrolet-ceases-sales.html
Lad os undgå en af de evindelige principielle diskutioner og forholde os til om vi turde købe den ovennævnte Spark.
/Jakob