Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004
03-07-2016 kl. 09:14
Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004
03-07-2016 kl. 13:44
Joakim S
bruger siden
15-04-2013
03-07-2016 kl. 16:53
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er nu ganske bekosteligt med olieskift - og "i tide" er jo netop defineret til 30.000km fordi motoren er konstrueret til det. Derfor er der ingen grund til at skifte før tid.
1.5dci motoren, der bruges i mange bilmærker og -modeller, er ikke kendt for at have problemer, så jeg ville ikke være nervøs.
Jeg havde tidligere en Mercedes, hvor serviceinterval var sat med udgangspunkt i 30.000km, men hvor bilens kørecomputer justerede intervallet ifht. kørselsmønster. I mit tilfælde endte den (bl.a. pga. motorvarmer) på 42.000km, hvilket jeg fik at vide, at jeg ikke skulle være bekymret for (af Mercedes). Motoren kørte da også problemfrit (i modsætning til resten af bilen, men det er en anden historie).
Som jeg har fostået det, kan det faktisk være belastende for turboen, hvis man skifter olie med lange intervaller. kilde: FDM
Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004
03-07-2016 kl. 20:30
Men jeg forbeholder mig ret til at skifte olie på min bil når det passer mig,for de 5-6 liter olie er ikke det der belaster min biløkonomi.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
03-07-2016 kl. 20:47
Dette indlæg blev 03-07-2016 20:48 redigeret af dets forfatter.
Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004
03-07-2016 kl. 21:52
Prøv at regne på,hvad det koster i den tid man har bilen,at lave dette service eftersyn 5000 km tidligere,det er småpenge vi taler om.
Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004
04-07-2016 kl. 14:47
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Man kan også vende det om og sige, at man øger sine serviceomkostninger med 17%, hvis man kører til service 5.000km før fabrikanten mener, at det er nødvendigt.
Det er da rart at bilen er frisk og klar, men da det er en - stort set - ny bil, er der næppe meget at bekymre sig om mht. bremser, bremsevæske etc.
Det kan du da have ret i,hvis det er hver gang man kører 5000 mindre,men er det denne ene gang,fordi man skal ud på en længere tur,er det kun ganske få ører pr. km.over eksempelvis 3 service
Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004
04-07-2016 kl. 19:35
Men det er i denne tråd ,som i næsten alle andre,det ender i ingenting,kun ævl og kævl,så jeg vil stopper her.
Profil slettet
06-07-2016 kl. 09:51
Kurt Thomsen
bruger siden
10-02-2004
skrev:
Trådstarter bad om vores mening og den har han fået,om han erblevet klogere,er jeg stærkt i tvivl om.
Men det er i denne tråd ,som i næsten alle andre,det ender i ingenting,kun ævl og kævl,så jeg vil stopper her.
Hvorfor dog det ? Jeg kan kun se at der bliver sagligt diskuteret ( bortset fra troll`ens evindelige indblanden )
I øvrigt er jeg helt på linie med dig. Jeg har selv 2 renault`er med 1,5dCi-motor. Jeg kører til service for hver 30000km men halvvejs i forløbet kører jeg forbi værkstedet til olie/filterskifte, således at olien aldrig bliver mere end 15000km gammel.
Og hvorfor nu det...?
En olie idag skal klare flere opgaver end en motorolie skulle førhen. Dengang var den vigtigste egenskab at olie havde de rigtige smøreegenskaber. Det har stort set alle helsyntetiske olier idag, men en moderne olie idag skal kunne "absorbere" en mængde slam inden det danner koks. Slam kommer fra koldstartskørsel, fra brug af EGR og turbo. For at hindre koksning tilsættes varmebestandige additiver til olien ( hvis olien er mærket LOWSAPS) så slammet ikke danner decideres tilkoksning.
Når vi nu ved at affaldet i motoren altid havner et sted - nemlig i olien - så er det da betryggende at ofre en plovmand (hvis man handler på nettet) for at få skiftet olien til friske dråber af den rigtige originale type.
Men olie og olieskifte er helt som religion - og diskusionerne helt uden facitliste :-)
Dette indlæg blev 06-07-2016 09:53 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
06-07-2016 kl. 10:31
Har du i øvrigt ikke læst de alen-lange historier om 1,6hdi motorens fortræffeligheder ?
Motoren som ligger i adskillige tyske, franske, italienske biler og som har voldt bekymringer for bilejeres pengepung og nattesøvn ...
Problematisk fordi at motoren danner koks pga tilslamning. Specielt fordi der på denne motor er problemer med et uheldigt placeret olierør der går tæt på en varm turbo. Et uheldigt udformet bundkar der skal modificeres .... nuvel !
Stadig er hovedparten af problemerne elimineret hvis ejeren sørger for at hælde det slam-holdinge olie ud noget før.
Dette indså peugeot/citroen-importørene, der satte det standard indikerede service-interval ned fra 30000 km til 20000 km.
Nu handler dette ikke om hdi-motoren og man kan med rette sige at 1,5dCi ejere ikke behøves at frygte de samme stræk-historier som peugeot og citroen-ejerene har måttet lægge ører til.
Jeg har det sådan at hvis man - for få ører pr km - kan sikre sig en sund motor, så gør jeg gerne det, ved at indlægge et olieskifte (som jeg selv kan klare i indkørslen)
Som sagt - det er nærmest et religiøst emne uden facitliste. Det er måske lidt i samme retning som når familien vælger forsikringer. Nogle vælger risikoen gennem hele livet - andre overforsikrer sig mod alting - og de fleste vælger en gylden mellemvej.
Dette indlæg blev 06-07-2016 11:08 redigeret af dets forfatter.
Joakim S
bruger siden
15-04-2013
06-07-2016 kl. 17:31
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Jeg tror værkstederne foretrækker en fugl i hånden fremfor 10 på taget - mao. tvivler jeg stærkt på, at de satser på, at nogle af kundernes biler brænder sammen, da det - alt andet lige - er yderst sjældent, det sker.
Ja, jeg har læst om 1.6HDI (men kender ikke lige til italienske biler med den motor - de kører mig bekendt med Fiats motor). Der er produceret millioner af eksemplarer af den motor - og den findes i et hav af modeller. Med et uhensigtsmæssigt kørselsmønster og et forkert olievalg, kan man være uheldig med den, hvilket er sket for nogle - ifht. salgtallene - ganske få ejere. Man kan ikke generelisere fra denne motor til alle motorer - i så fald skal man også skifte kæde på alle motorer med kæde pga. VAG's problemer på TSI-motorerne (bare for at tage et eksempel).
Som jeg også skrev i starten af tråden: 1.5DCI er ikke kendt for problemer, så ingen grund til at gøre andet end at følge fabrikkens anbefalinger.
Der er en overvejende sansynlighed for, at du har ret (Det plejer du at have), men selv om det måske er spild af penge, så er jeg af samme overbevisning som Per Rasmussen.
Helt "fysisk" synes jeg, der er en meget konkret forskel på lyden i en motor - før og efter et olieskift.
På mine gamle Mercedes skiftede jeg motorolie for hver 10.000 km og der var selvfølgelig en forskel, da det var højkompressionmotorer.
Men, på min "nye" riskoger (Hyundai i20 - benzin) er der altså også en tydelig forskel på motorlyden. Og den bliver skiftet for hver 20.000 km ligesom det er en lavkompressionsmotor.
Det kan være, at jeg ser spøgelser, men havde jeg en bil med turbo og andre fordyrende motordele- så ville jeg afgjort skifte olie for hver 15.000 km - eller mere!
Joakim S
bruger siden
15-04-2013
06-07-2016 kl. 18:18
K. Pedersen
bruger siden
04-03-2005
skrev:
Hej alle,
Seneste opdatering er at efter at jeg, i samråd med to autoriserede forhandlere, valgte at skyde servicet til når vi kom hjem fra ferie, skete der det, at vi i går oplevede at fartpiloten ikke virkede og lidt efter fik vi en orange advarselslampe for motoren. Jeg fik fat i Nissan som med det samme kunne tage bilen ind og satte en tester på og kunne se at det var fordi olien skulle skiftes. Det skiftede olien og justeres en dims ved koblingen som jeg tror har relation til fartpiloten. Man kan jo sige at det var heldigt at vi ikke allerede var nået at køre ned syd på (vi kører om 3 dage 😵)
Synes Nissan har ydet rigtig fin service. Dog giver det mig noget usikkerhed ift at det kan ske, fordi så har man jo ikke frihed til at kunne køre en længere tur når olien er 25. 000 km gammelt +/-. Det vil jo betyde at man altid skal have frisk olie inden man kører ud på længere ture når olien f.eks. har kørt i det niveau eller måske endda mindre. Altså for at være på den sikre side og undgå at man ikke kan køre videre. Det var da smartere at man fik en advarsel om at olien snart skal skiftes. Det er ærgerligt at få en gul motorlampe på vej til noget vigtigt eller uden for landets grænser blot fordi olien har besluttet sig for at være brugt allerede indenfor serviceintervallet,.
Hvad tænker I?
Det er religion, men som en anden bruger skriver (som jeg er enig med), så synes jeg en ekstra udgift på måske 700 kr/år - eller under 60 kr. om måneden for at skifte olie lidt tidl. er en billig forsikring mod både motorhaveri og dårlige nerver :-)
Prøv at lytte til din motor før og efter olien er blevet skiftet, så er du ikke ikke i tvivl! (Eller det er jeg ikke)
Joakim S
bruger siden
15-04-2013
06-07-2016 kl. 19:01
K S
bruger siden
06-07-2016
skrev:
Du er MEGA klam Joakim S !!!!
Kære Vibeke Lindberg.
Det er jeg ikke i tvivl om, at du synes! Tilgengæld skal du vide, at dine indlæg alle er af meget høj kvalitet - både sagligt og sprogligt.
Du formår virkelig at sprede stemning.
Åh Gud, nu kom jeg til at svare dig - selv om jeg har opfordret andre til at undlade at gøre dette. Ja - ingen er perfekt.
http://www.bilbasen.dk/forum/off-topic/kaere-brugere-af-dette-medie-laes-venligst-specielt-nye-brugere/33614#post214002
Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004