Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
05-01-2016 kl. 21:46
Mit gæt er at 2'erens pladsforhold måske også har noget med sagen at gøre? Specielt bagsæde men også i nogen grad bagagerummet virker mindre i Mazda 2 vs Yaris.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
06-01-2016 kl. 16:20
Kristian K.
bruger siden
11-04-2011
06-01-2016 kl. 21:00
Mit gæt er derfor, at salgstallene for 2016 Toyota Yaris og Mazda2 imellem vil se noeget anderledes ud med positiv ændring for sidstnævnte.
Endelig kan en ting som leveringstid måske spille ind?
På den seneste version af Mazda2 kan købere angiveligt opleve adskillige måneders leveringstid.
Jeg kender intet til evt. leveringstid på Toyota Yaris?
God aften-)
Dbh. Kristian K.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
11-01-2016 kl. 10:48
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Den sælges som hybrid, men det er bestemt ikke mit indtryk, at det udgør hovedparten af salget - eller bare noget, der ligner.
Jeg har haft hybriden på prøve - og var ikke meget imponeret, desværre.
Hvor får du dit indtryk fra at de ikke udgør hovedparten af salget?
er det noget du har undersøgt?
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
11-01-2016 kl. 13:41
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Jeg kan jo spørge dig om det samme: Hvorfra har du idéen om, at de udgør en "meget stor" del af salget?
Hybridversionerne er stadig relativt sjældne i gadebilledet (ja - jeg ser efter, eftersom jeg selv var interesseret i bilen (indtil jeg lånte den)). Men for det nu ikke skal være gætterier, kan man jo spørge Toyota - og det lader til, at de har haft en stor stigning i hybridsalget i 2015, så de nu er kommet op på, at 1/3 af de solgte Yaris'er er hybrid.
https://www.toyota.dk/world-of-toyota/news/Hybrid-hitter-hos-Toyota.json
Nu kan jeg ikke se hvornår den artikkel du linker til er skrevet, men noget tyder på den allerede er forældet.
Jeg har simpelthen ringet til Toyota Danmark og spurgt dem vedr. deres hybrid andel.
Her oplyser de at Yaris nu har en Hybrid-andel på ca 60%, og Aurin p.t. ligger på omkring 75%, så der er efterhånden mange der kan se ideen i Hybrid.
At teknikken så ikke er ideelt til dit kørselsmønster, er jo en anden snak.
Pendler man i lange seje motorvejsstræk med 130km/t, så vil jeg også foretrække en diesel - på trods af den øgede risiko for reparationer på partikkelfilter, egr ventil, turbo osv.
men når man som vi fortrinsvis kører by og landevejskørsel, så syntes jeg at en benzin, eller især hybridbil er det bedste valg for os.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
11-01-2016 kl. 17:19
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Okay - det tyder på, at stigningen nævnt i artiklen er fortsat, men det varer jo et stykke tid, før det slår igennem på vejene.
Det var ikke teknikken generelt, jeg ikke var begejstret for, men teknikken i Yaris hybrid. Auris hybrid virker f.eks. langt mere harmonisk, men var bare ikke relevant til formålet. Fælles for dem er dog, at de løber op i hysteriske omdrejninger, hvis man vil accelerere grundet den specielle gearkasse. I Auris er lyddæmpningen dog bedre og momentet på benzinmotoren højere, hvilket reducerer generne, og den er en behagelig bil at køre i. Forbruget imponerede mig reelt ikke, men det skyldes formentlig, at jeg ikke har det optimale kørselsmønster til hybrid.
Ja, jeg kører diesel, der - som du er inde på - passer bedre til mit kørselsmønster. Jeg er nu ikke nervøs for alle de skræmmehistorier om partikelfilre, EGR, turbo m.m. efter mere end 10 år med diesel - uden en eneste reparation på mekanikken. Her ville jeg være mere nervøs for den teknikken og batterierne i en hybrid, omend Toyota lader til at have styr på det.
Hvis man er nervøs for holdbarheden af batterierne, så er det jo trygt at Toyota giver 10 års garanti på dem - forudsat at bilen holdes med service på Toyota. Jeg tror ikke der er så mange dieselbil ejere der har 10 års garanti på nogle af bilens vitale dele.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
12-01-2016 kl. 22:26
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Man skal huske at læse det med småt: Man får 5 års garanti - max 100.000km. Herefter kan Toyota vælge, om de vil fortsætte garantien efter et eftersyn på ejerens regning - og i bedste fald få man sølle 15.000km's forlængelse. Herefter kan Toyota igen vælge om de vil fortsætte etc. op til 10 år fra 1. registrering.
Så hyppige serviceeftersyn sikrer, at kunden i praksis selv har betalt sin "garanti", så selv om jeg ikke har 10års "garanti", tror jeg ikke, at det bliver dyrere - tværtimod. Med ca. 30.000km om året sparer jeg et værkstedsbesøg hvert år.
Med en hybridbil er der - udover den traditionelle mekanik/motor (hvor der som bekendt ikke er 10 års garanti) hybridteknologien.
Alt i alt tror jeg, at min risiko i værste fald er den samme med en dieselbil, men sandsynligvis vil den være billigere.
De 5 års garanti er vel også ret pænt - mange europæiske mærker tilbyder jo kun 2 års garanti. Og de max 100.000km, passer vel også fint til de fleste Hybrid ejere, da en hybrid har sine største forcer i byen og på landevejen - så kan pendlerne der kører mange motorvejskilometer i stedet have glæde af en dieselbil.
At en Yaris Hybrid skal have et eftersyn een gang om året, eller for hver 15.000km er vel heller ikke et særsyn - de samme intervaller kører diesel udgaven af samme bil med.
Så jeg forstår ikke helt dit indlæg - syntes du da det er urimeligt at Toyota tilbyder 10 års batterigaranti, mod at bilen, selvfølgelig for ejers regning, kommer til eftersyn en gang om året på et autoriseret værksted?