Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

17-05-2015 kl. 21:40

Peter Bak

bruger siden
11-11-2010

skrev:
Hej alle sammen.
Jeg har brug for jeres vurdering af nedenstående.
Vi har for 4 år siden købt en bil på afbetaling. Nu er bilen blevet for lille og vi har derfor planer om at købe en større. Problemet er, at vi skylder mere i den end den er værd og vi har ikke råd til at indfrie restgælden og samtidig købe en ny bil. Mit spørgsmål er, kan man klippe pladerne og forsætte med afbetalingen? Jeg synes også det vil være ærgerligt at skulle sælge bilen, da vi har ædt et enormt værditab og måske får brug for en 2'er bil på et tidspunkt. Hvad er fordele og ulemper ved dette?
På forhånd tak
Venlig hilsen
Peter

Jeg tror ikke du får lov at "klippe pladerne" / afmelde bilen, for finansieringsselskabet så længe der er gæld i bilen. Hvis den bliver afmeldt, så ophører forsikringen også, og deres pant er derved i fare. Det bedste råd må vel være at enten "udvidde" pladsen i den bil i har med evt tagboks eller anhængertræk, eller også sætte den månedlige ydelse op, så i hurtigere får balance mellem bilens værdi og restgæld.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

17-05-2015 kl. 21:40

Han afleverer pladerne, så betaling af forsikring og ejerafgift sættes på pause.

Er det forskellen på restgæld og handelsværdi, I ikke har råd til at betale? Måske kan I få en afdragsordning.

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

18-05-2015 kl. 21:02

hdi hdi

bruger siden
22-07-2003

skrev:
Du kan aflvere pladerne til dit forsikringsselskab og dermed betale kun brændforsikring, som ikke er så dyrt. Kan ikke huske, om du kan spare på vægtafgiften ved dette valg, men du kan få flere oplysninger ved at ringe til forsikringen.
Ideen med et tagboks er ikke så ringe endda.

Hvis forsikringen kun dækker brand, hvad så med tyveri? Hvis der ikke er tyveriforsikring på bilen, så er finansieringsselskabet pant i bilen jo i fare.

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

18-05-2015 kl. 22:11

Peter Bak

bruger siden
11-11-2010

skrev:
Lige præcis, forsætte afbetalingen på bilen, men spare forsikring og ejerafgift. Som jeg ser det, så er der to ting vi skal betale. Differencen mellem gæld og salgspris. Og ny udbetaling på den nye bil. Som tingene er lige nu, har vi kun råd til at betale en af de to ting.

I kan altså vælge at bruge jeres opsparing på enten at nedbringe gælden i jeres nuværende bil, eller bruge den til udbetaling på den nye.
Hvis i køber en ekstra bil nu, så har i 2 x ejerafgift, 2 x forsikring og 2 x værkstedsudgifter samt 2 x afdrag på bilerne.
Hvis I i stedet for bruger pengene på at nedbringe gælden på bilen, sælger den og køber den store bil i har brug for, så kan man ofte få lov at købe den uden udbetaling, mod at man giver en højere rente på lånet. Selv om renterne vil være højere, så har i trods alt kun 1 x ejerafgift, 1 x forsikring, 1 x værkstedsudgifter samt 1x afdrag på bilen.