Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

02-05-2015 kl. 16:16

M -K

bruger siden
12-04-2015

skrev:
Hej

Tjah, vi begyndte at snakke om brintbiler i en anden tråd, så hermed en specifik tråd om brintbiler i forhold til direkte el og benzin. Jeg forsøger at sætte lidt i gang, men kom gerne med andet input.

Brintbilerne køre langt på en tank men infrastrukturen er stadig ikke optimal, og som med benzin undgå man ikke at skulle stå og tanke på en tankstation.

Toyotas Mirai er ifølge Toyota allerede udsolgt af første sending og er vist ikke billigt. Hyundais ix35 er på marked, men der er ikke nogen officiel pris. Fra anden tråd får jeg oplyst at den kan leases til 10.000 kr., så den er ikke speciel billig.

Er der nogen her som har kendskab til andre mærker der er på vej frem med brintbiler, og kunne du overveje en?De er for mig alt for dyre, men der er sikkert mange andre der har råd.
Bliver brint på sigt en konkurrent til benzin eller el, også for de billigere biler?

Hvis der evt. er nogen som køre i en, så del gerne ud med erfaring.

Ind til nu, er det bedste alternativ til en elbil, vel en hybridbil. Dem kører der flere og flere af, og man får lidt af det bedste fra både benzin og elbilerne. Brintbiler lider p.t bla. af at der er for få steder de kan tankes

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

03-05-2015 kl. 09:43

M -K

bruger siden
12-04-2015

skrev:
Det ved jeg sgu ikke rigtigt, hybriderne kan ofte køre endnu kortere på el alene, men du har stadig et tungt batteri at slæbe på. Så umiddelbart se det ud som at de køre langt på literen, men er det nu også hele sandheden, for hvor langt køre den kun på benzin ?

Ja de er typisk lidt tungere end en ren benzinbil, men normalt lidt lettere end en tilsvarende dieselbil, så batteriet er jo ikke så tungt endda.
Det er på mange økonomiske biler svært at opnå de opgivede forbrugstal, hvor man også vil have en teoretisk rækkevidde på typisk over 1000km på en tankfuld, men 700 - 750km burde ikke være svært at opnå hvis man lærer at køre den rigtigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

03-05-2015 kl. 10:19

Jeg syntes det er utroligt som mange tror på at grønt kun er grønt.

Har i tænkt på hvor meget det forurener at lave et batteri til en el-bil.
Og tror i virkelig at strøm ikke forurener?

Hvorfor tror i at vi bliver tudet ørene fulde af, at vi skal købe energisparer- køleskabe, fryserer, pc, tv ec. og vi skal huske at slukke lyset i de rum vi ikke er i.

Det forurener også at lave strøm, også selvom det bliver lavet af vindmøller.

Hilsen Lars.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

03-05-2015 kl. 15:34

M -K

bruger siden
12-04-2015

skrev:
Hej Lars

Har du nogle links med facts på hvor meget batterierne forurener vs forbrændingsmotor?

Nej det har jeg ikke.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

03-05-2015 kl. 18:34

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Jeg syntes det er utroligt som mange tror på at grønt kun er grønt.

Har i tænkt på hvor meget det forurener at lave et batteri til en el-bil.
Og tror i virkelig at strøm ikke forurener?

Hvorfor tror i at vi bliver tudet ørene fulde af, at vi skal købe energisparer- køleskabe, fryserer, pc, tv ec. og vi skal huske at slukke lyset i de rum vi ikke er i.

Det forurener også at lave strøm, også selvom det bliver lavet af vindmøller.

Hilsen Lars.

Den strøm som bilen selv producerer under nedbremsning og påløb ned ad bakke forurener da ikke.
jeg ved ikke hvor meget det forurener at producere et batteri til en hybridbil, men batteriet er da for det første noget mindre end til en elbil. Og når bilen engang er udtjent bliver batterierne indsamlet, skilt ad, og grundstofferne genbrugt igen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

04-05-2015 kl. 22:34

A N

bruger siden
26-02-2014

skrev:
Brint er som udgangspunkt en dårlig løsning af flere årsager..

1) den naturlige form ved stuetemperatur er gas. Brint i gasform har ikke tilnærmelsesvis samme energiindhold som andre brændsler, rækkevidden vil derfor være lav.. Løsning : dekompressere brint til det går fra gas til væskeform.. normalt bruges 200 bar. For og sammenligne kører vi rundt med et dæktryk på omkring 2 bar... Så du køre i princippet rundt med en lille bombe.. Tænk på hvad der sker ved trafik uheld.

2) brintceller er i dag vanvittigt dyre, der bruges meget sjældne og dyre komponenter til og bygge cellerne med - derved de kæmpe priser på brintbilerne

3) brint er dyrt og producere, både ved organisk produktion og ved elektrolyse.

Jeg er ked af at sige det, men der er noget du har misforstået.

Det er fuldstændig lige meget hvad det koster, hvis man kan få folk til at tro på at det redder miljøet.....

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg