Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

04-04-2015 kl. 08:53

Hej Søren.

Jeg synes også det er et lavt kugletryk, men det kan sagtens lade sig gøre, det har noget med hvordan man fordeler læsset på traileren/ combicampen og campingvognen.

Jeg ville mere sætte spørgsmålstegn ved om man kan få et påhængskøretøj mellem 400 og 700 kg med bremse, da påløbsbremse efter kørekortet først er påkrævet over 750 kg.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

04-04-2015 kl. 23:15

Kugletrykket er den vægt der må hvile på trækket, altså en lodret belastning og har dermed ikke noget at gøre med hvor meget du må trække.
Så vidt jeg husker er max. Lovligt kugletryk i øvrigt i omegnen af 50-75 kg på mange alm. biler...

Men hvis du bare laster anhængeren så den er i balance, kan du jo sagtens få et passende lavt kugletryk, uanset vægten på anhængeren....

Dette indlæg blev 04-04-2015 23:18 redigeret af dets forfatter.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

05-04-2015 kl. 19:51

Søren Nielsen

bruger siden
23-05-2010

skrev:
Hej Lars

tak for svaret!

jeg fandt faktisk et træk med et max kugletryk på 50 kg i http://www.anhaengertraekshop.dk men det er stadig lidt synes jeg men meget bedre end 28 kg :-) De fleste Combi Camp har påløbsbremse og Mini campingvogne som Safari/Opus har Påløbsbremse.

Mvh

Søren

Så er problemet jo ikke så stort.
Som TI skriver så er kugletryk ikke det samme som anhængervægt ( den vægt der må trækkes) men den vægt der hviler på kuglen.

Max kuglevægt uanset bil er i DK 90kg, selvom mange større biler må bære 110-120kg.

Når jeg læsser min 1600kg campingvogn, har den en vægt på kuglen så jeg kan løfte den på med en hånd, det har jeg fundet ud af passer godt til min kørsel.

For stort kugletryk betyder at bilen bliver trykket ned bagi, med manglende vejgreb på forhjulene til følge. Hvor imod for lavt kugletryk med en campingvogn kan betyde at fartvinden trykker vægten bagud og løfter baghjulene.

Det vigtigste er at hele vogntoget står lige, det giver den mest rolige kørsel.

Held og lykke. Lars