Bilbasen Forum
Indlæg slettet
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
27-01-2014 kl. 18:32
Profil slettet
27-01-2014 kl. 19:01
Hvis det er standard dæk? så skal du følge servicebogen eller hvad der står i dækslet. Men 2.1 lyder fornuftigt nok, men hvorfor er der hele 0.6 bar forskel? der "plejer" kun at være omkring 0,2 bar forskel på for og baghjul?
Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
27-01-2014 kl. 20:48
J R
bruger siden
13-12-2013
27-01-2014 kl. 21:30
T Nielsen
bruger siden
03-12-2009
skrev:
Ja der er alt efter hvilken bil det er forskel på tryk i bar....nogle std skal have noget mere i bag.....En tommelfinger regel er og kan være specielt god om sommer er at komme 0,1 bar mere i så der er lidt at gøre godt med når dæk bliver mere varme...ellers hold dig til det der står i bilen dæksel....
Hej TN
Udover jeg selv kører med lidt overtryk, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du mener med "lidt at gøre godt med når dæk bliver varme"
Mener du at udvidelseskofficienten er større for dækmatrialet end for luften du "hælder" på. Således at dæktrykket falder når temperaturen stiger,,,,, Eller hvad?
Jess
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
27-01-2014 kl. 21:56
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Hej TN
Udover jeg selv kører med lidt overtryk, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du mener med "lidt at gøre godt med når dæk bliver varme"
Mener du at udvidelseskofficienten er større for dækmatrialet end for luften du "hælder" på. Således at dæktrykket falder når temperaturen stiger,,,,, Eller hvad?
Jess
Ja 0,1 mere i tryk sker der intet ved rent køre mæssigt....og ja dækket udvider sig mere når det bliver kørt og især om sommeren. Så Ja
J R
bruger siden
13-12-2013
28-01-2014 kl. 08:26
T Nielsen
bruger siden
03-12-2009
skrev:
Ja 0,1 mere i tryk sker der intet ved rent køre mæssigt....og ja dækket udvider sig mere når det bliver kørt og især om sommeren. Så Ja
Du har da ret 0,1 betyder sikkert intet.
Men ifølge
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Fysik/Varmens_virkning_p%C3%A5_stoffer/termisk_ekspansion
Så trækker gummi sig sammen ved varmere temperaturer, hvorimod luft udvider sige.
Ergo må trykket stige yderligere ved varmere dæk.
Jess
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
28-01-2014 kl. 10:04
Nårh ja det er da omvendt (blink) http://penge.dk/article/180698-spar-penge-pa-at-tjekke-daektryk/gallery/842655
T i
bruger siden
17-06-2006
28-01-2014 kl. 11:51
(men check lige om trykket er med fuld last, de 2,7 på bagdækkene lyder ihvertfald noget højt, hvis du kører rundt med tomt bagagerum)