Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

27-01-2014 kl. 18:32

Hmm jeg ville gøre som dækslet foreskriver...mener end ikke vinterdæk retfærdiggør et højere tryk.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

27-01-2014 kl. 19:01

Vinterdæk bør have et lille undertryk på ca. 0,1 - 0,2 bar, så der er lidt mere dæk at stå fast med.

Hvis det er standard dæk? så skal du følge servicebogen eller hvad der står i dækslet. Men 2.1 lyder fornuftigt nok, men hvorfor er der hele 0.6 bar forskel? der "plejer" kun at være omkring 0,2 bar forskel på for og baghjul?

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

27-01-2014 kl. 20:48

Ja der er alt efter hvilken bil det er forskel på tryk i bar....nogle std skal have noget mere i bag.....En tommelfinger regel er og kan være specielt god om sommer er at komme 0,1 bar mere i så der er lidt at gøre godt med når dæk bliver mere varme...ellers hold dig til det der står i bilen dæksel....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

27-01-2014 kl. 21:30

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Ja der er alt efter hvilken bil det er forskel på tryk i bar....nogle std skal have noget mere i bag.....En tommelfinger regel er og kan være specielt god om sommer er at komme 0,1 bar mere i så der er lidt at gøre godt med når dæk bliver mere varme...ellers hold dig til det der står i bilen dæksel....

Hej TN

Udover jeg selv kører med lidt overtryk, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du mener med "lidt at gøre godt med når dæk bliver varme"

Mener du at udvidelseskofficienten er større for dækmatrialet end for luften du "hælder" på. Således at dæktrykket falder når temperaturen stiger,,,,, Eller hvad?

Jess

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

27-01-2014 kl. 21:56

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hej TN

Udover jeg selv kører med lidt overtryk, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du mener med "lidt at gøre godt med når dæk bliver varme"

Mener du at udvidelseskofficienten er større for dækmatrialet end for luften du "hælder" på. Således at dæktrykket falder når temperaturen stiger,,,,, Eller hvad?

Jess

Ja 0,1 mere i tryk sker der intet ved rent køre mæssigt....og ja dækket udvider sig mere når det bliver kørt og især om sommeren. Så Ja

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

28-01-2014 kl. 08:26

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Ja 0,1 mere i tryk sker der intet ved rent køre mæssigt....og ja dækket udvider sig mere når det bliver kørt og især om sommeren. Så Ja

Du har da ret 0,1 betyder sikkert intet.

Men ifølge

http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Fysik/Varmens_virkning_p%C3%A5_stoffer/termisk_ekspansion

Så trækker gummi sig sammen ved varmere temperaturer, hvorimod luft udvider sige.

Ergo må trykket stige yderligere ved varmere dæk.

Jess

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

28-01-2014 kl. 11:51

Hold dig til hvad manual/skilt siger, evt. 0,1 bar højere
(men check lige om trykket er med fuld last, de 2,7 på bagdækkene lyder ihvertfald noget højt, hvis du kører rundt med tomt bagagerum)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg