Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
30-11-2013 kl. 21:28
Jeg synes at dit kørselsmønster giver mening i forhold til diesel. Det vigtigste er at du har den ugentlige lange tur. Her vil partikelfilter (?), EGR ventil og dyser blive renset. Lidt bell add tilsætning vil kunne klare resten hvis en måling viser lidt for stor forurening.
Problemet er at netop Ford`en bruger den lidt "sarte" 1,6 liter turbodiesel motor fra PSA der i Focus`en hedder TDCI.
(Du har nok hørt om afbrændte turboer og stoppede partikelfiltre i flere tv-udsendelser ??)
Jeg havde selv fornøjelse af motoren i en C4 1,6hdi og blev anbefalet at skifte olie og filtre ved hver 15000 km - eller som min. et par gange om året.
Jeg oplevede ikke at have nogen problemer og havde dengang et kørselsmønster tæt på dit.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
01-12-2013 kl. 21:31
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
03-12-2013 kl. 10:06
J L
bruger siden
16-07-2003
skrev:
Og hvor varm var olien efter de 3-4 km? Altså den substans som udgør hele problemet?
I den her sammenhæng er det fuldstændig ligegyldigt.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
03-12-2013 kl. 13:27
Desuden bliver der lagt alt for meget vægt på olietemperaturens betydning for driften af en dieselbil. Olien kommer slet ikke i kontakt med hverken dyser eller EGR system. Kølevæsken fordeler varmen rundt i motoren, og er med til at få motoren til at forbrænde bedre = færre sodpartikler.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
03-12-2013 kl. 14:42
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
03-12-2013 kl. 21:10
Tag bare f.eks. de ældre Zetec motorer fra Ford. Jeg mindes at det er ca. 5-10 sek fra man starter den til den stopper, hvis ikke der er en dråbe olie på. Hvis olien nu rent faktisk havde så svært ved at komme rundt ved koldstart, så ville sådan en motor ikke holde 300.000km.