Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

30-11-2013 kl. 21:28

Hej Michael.
Jeg synes at dit kørselsmønster giver mening i forhold til diesel. Det vigtigste er at du har den ugentlige lange tur. Her vil partikelfilter (?), EGR ventil og dyser blive renset. Lidt bell add tilsætning vil kunne klare resten hvis en måling viser lidt for stor forurening.
Problemet er at netop Ford`en bruger den lidt "sarte" 1,6 liter turbodiesel motor fra PSA der i Focus`en hedder TDCI.
(Du har nok hørt om afbrændte turboer og stoppede partikelfiltre i flere tv-udsendelser ??)
Jeg havde selv fornøjelse af motoren i en C4 1,6hdi og blev anbefalet at skifte olie og filtre ved hver 15000 km - eller som min. et par gange om året.
Jeg oplevede ikke at have nogen problemer og havde dengang et kørselsmønster tæt på dit.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

01-12-2013 kl. 21:31

Det kommer helt an på hvordan bilen er opbygget. Nogle biler har tilskudsvarme i kølesystemet der varmer vandet op. Selv i -5 grader blev min tidligere dieselhakker varm efter 3-4km.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

03-12-2013 kl. 10:06

J L

bruger siden
16-07-2003

skrev:
Og hvor varm var olien efter de 3-4 km? Altså den substans som udgør hele problemet?

I den her sammenhæng er det fuldstændig ligegyldigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

03-12-2013 kl. 13:27

"Men gå efter én med oliefyr - det er godt lige at forvarme til de korte ture og rart at stige ind i en varm bild når det er koldt - med diesel tager det lige lidt tid inden motoren får lavet nok varmt vand til også at lune kabinen." var det CH B skrev, og der er oliens temperatur fuldstændig ligegyldig.

Desuden bliver der lagt alt for meget vægt på olietemperaturens betydning for driften af en dieselbil. Olien kommer slet ikke i kontakt med hverken dyser eller EGR system. Kølevæsken fordeler varmen rundt i motoren, og er med til at få motoren til at forbrænde bedre = færre sodpartikler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

03-12-2013 kl. 14:42

Men det har stadig ikke noget med ovenstående at gøre. Olien varmer ikke kabinen op, det gør kølevæsken.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

03-12-2013 kl. 21:10

Men det der helt ekstreme slid der skulle være ved koldstarter er til dels noget der hører fortiden til. Der var engang vi kørte 20W/50 mineralsk olie, nu er vi kommet videre. Motorer idag har så små tolerancer, at hvis det havde så meget at sige med olietemperaturen, så ville vi se langt flere motorhaverier end vi gør. I dag er der jo stort set ikke motorer der brækker sig af slid. Det er for det meste knækkede tandremme eller ødelagte turboer der gør at en motor knækker sig.

Tag bare f.eks. de ældre Zetec motorer fra Ford. Jeg mindes at det er ca. 5-10 sek fra man starter den til den stopper, hvis ikke der er en dråbe olie på. Hvis olien nu rent faktisk havde så svært ved at komme rundt ved koldstart, så ville sådan en motor ikke holde 300.000km.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg