Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

20-11-2013 kl. 11:35

Kan det være recirkulationsknappen, der ved en fejl er blevet trykket ind?

Har den altid været langsom til det eller er den lige begyndt på det?

Måske et tilstoppet pollenfilter - føles det som om der er "drøn på" luften ud af dyserne, når blæseren kører på max?

Ovenstående er nogle gratis gæt fra en ikke-mekaniker :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

20-11-2013 kl. 11:42

Det er med stor sansynlighed fordi du kører korte ture.
Der er altid en del indlæg herinde på netop dette, når det kolde vejr for alvor sætter ind.
Bilen bliver ikke ordentligt luftet ud, luftfugtigheden i kabinen bliver meget høj, og selvom duggen fjernes fra forruden, så kommer den igen, det skyldes varme/kulde påvirkningen, lidt ligesom når du sætter en lufttæt beholder i dit køleskab, så er låget fyldt med vanddråber dagen efter.

Det bedste råd er, lad bilen stå med et par vinduer let åbnet, i længere tid.

Dette indlæg blev 20-11-2013 11:43 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

20-11-2013 kl. 12:49

Check om der er fugtigt under måtterne, hvis der er det? skal du have sæder og gulvtæppet ud af bilen og tørre i 4-5 dage, derefter skal du finde årsagen til hvorfor der bliver fugtigt i bilen, det kan skyldes at der er nogle dræn som er stoppet til?

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

20-11-2013 kl. 13:29

Hælder nu også meget til at recirkulations knappen er blevet rørt ved en fejl. eller virker a/c 'en ikke som den skal hvis ellers blæseren står højt i trin og luften rammer foruden......TJEK hvordan de forskellige indstillinger er med hensyn til varmen og hvor det er sat til at gå hen og blæseren hvilket trin

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

20-11-2013 kl. 13:36

Aircon skal virke nogle få sekunder efter bilen starter, sæt kun varme dyser og blæs på forruden og ikke andre steder. Så skulle det gerne forsvinde iløbet af no time. Er der is på ruderne...jaa så skulle A/c også kunne tage det sålænge det ikke er tyk is.

Men lad bilen stå et par min ved koldstart og hjælp evt lidt på gaspedal bilen med at blive en smule varm

Dette indlæg blev 20-11-2013 13:37 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

20-11-2013 kl. 13:41

Hov nu fik jeg læst dit indlæg rigtigt.....altså hvis isen sidder indvendigt er der en utæthed ved ruder eller i bilen. Det må ikke sidde indvendigt. En A/C er med til at holde bilen tør, men klart den kan ikke hvis der er en utæthed enten ved ruder eller døre, og det kunne noget tyde på

Dette indlæg blev 20-11-2013 13:43 redigeret af dets forfatter.

Thomas Dahl

Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004

20-11-2013 kl. 20:04

I mange biler kører a/c kompressoren ikke, når det er koldt - hvor koldt afhænger af bilmodellen.
I min nuværende Alfa er der ingen airconvirkning, når temperaturen er under4 gr. (ifølge instruktionsbogen, og det ser ud til at passe meget godt), i min tidligere Fiat var det vistnok under 2 gr.
Så prøv at læse din instruktionsbog, om der overhovedet kan forventes airconfunktion i vinterens løb.

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

21-11-2013 kl. 01:01

Jeg har selv lige haft problemet i min egen gamle bil. Forruden var helt dækket af vand indvendigt, og når vi kørte var alle ruderne bagi næsten helt dugget til. Løsningen var, at køre en tur ned til svigermor med fuld blæs på varmen ned mod fødderne i en 15km's tid, og så lade den stå med alle vinduer 15-20cm rullet ned i et par timer. Har ikke haft dug siden.

En ting omkring aircon. Når man kører aircon for at afdugge, får man bedst resultat ved at sætte den på recirkulation. Aircon tørrer luften, og derfor er det en fordel at recirkulere, frem for at hive frisk fugtig luft ind i kabinen. Men det kræver selvfølgelig at kompressoren kører, ellers sker der ikke noget. Man skal så bare lige huske at slå recirkulation fra når man sætter bilen natten over, ellers er der endnu mere fugt end da man startede :-)

Profil slettet

Profil slettet

21-11-2013 kl. 09:32

Et værksted vil nok ikke opdage dette problem, med mindre at du selv nævner det eller de lige falder over det. Til alm. service holder værkstedet sig til det serviceskema som de går ud fra.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

21-11-2013 kl. 09:37

Jess Reichstein

bruger siden
03-12-2004

skrev:

Når jeg kommer hjem lader jeg de ruder læng fra blæseren så på klem, og fortsat med motoren kørende og max blæs på fuld varme. ca 1 time.

Jess

Sikke da noget griseri at lade motoren gå i tomgang en time, sikkert også forbudt, men under alle omstændigheder unødigt griseri.