Bilbasen Forum
Indlæg slettet
H P
bruger siden
06-01-2004
05-11-2013 kl. 14:18
Kan du ikke, ja så vil din reklamation formentligt blive afvist.
Det næste er at en del importører kører med et "kulance-pogram" som betyder at hvis der sker noget med din bil som ikke er normalt i forhold til årgang og kilomerertal, (feks. en defekt kobling efter 3 år og 40.000km) så vi de, under forudsætning af at alle service er overholdt på et autoiseret værksted, dække hele, eller en del, af koblingen. Hvis ikke, så kan du rende og hoppe groft sagt.
Der kommer også noget information til alle aut. værksteder direkte fra fabrikken, som din gode gamle mekaniker ikke umiddelbart har adgang til.
Personligt vil jeg helst ikke købe en brugt bil, passet af en "perlestensmekaniker" jeg gir gerne mere for en bil med alle de aut. stempler i bogen, om jeg er den eneste der har det sådan tvivler jeg på.
Når alt det er sagt, så kan de fleste jo lave et "basis-eftersyn" og du kan formentligt spare nogle penge.
T i
bruger siden
17-06-2006
05-11-2013 kl. 14:22
Personligt ville jeg nok tage et autoriseret værksted indtil garantien er ved at udløbe, det ville være temmelig bittert at få afvist en garantirep. pga. et manglende stempel i bogen...
H P
bruger siden
06-01-2004
05-11-2013 kl. 16:14
Vær dog opmærksom på at en ny bil har en masse elektronik, og det kræver en tester at udlæse fejl.
Forhandleren gør ikke "alt" for at slippe for reklamationer, han skal nemlig ikke selv betale det gør importøren.
Min Nabo havde en 3 år gammel bil han valgte Automester til at servicere den ved 3 år og 60.000km kunne spare 800,- i forhold til et aut. service. En måned senere lækkede tandstangen olie, en ny tandstang skulle monteres pris 12.000,- han kom selv til at betale FORDI han ikke havde passet den på aut værksted, var der ingen kulance.
Det lyder som om tilliden til det aut. værksted kan ligge på et meget lille sted, du kunne jo også prøve et andet.
Dette indlæg blev 05-11-2013 17:47 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
05-11-2013 kl. 17:40
Morten Bach Madsen
bruger siden
19-09-2010
skrev:
jamen bilen skal ikke sælges... Den skal passes og plejes de næste 10 år..
Derfor stoler jeg mere på min egen mekaniker kan varetage den opgave fremfor en bilforhandler.
Jeg er sikker på at forhandleren gør alt for at slippe uden om evt. reklamationer.. Det meste går jo under "alm slidtage" :) alligevel.
Og nu er der jo kun lidt over 1 år tilbage af garantien. Så derefter er jeg jo overladt til mig selv.
Jamen det er jo op til dig. Men efter min mening vil det være temmelig tåbeligt måske at fraskrive sig retten til en garantirep.....
Og at forhandleren gør alt for at undgå reklamationer kan jeg ikke genkende, har selv haft et par garantisager på en ny bil under garanti, hvor jeg blev behandlet fint. Hvis du ikke kan lide en aut. forhandler kan du jo altid vælge en anden aut. forhandler, hvis du vil holde garantien.
T i
bruger siden
17-06-2006
05-11-2013 kl. 21:32
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Du fraskriver dig ikke retten til garanti - det er lovstridigt at afvise garanti fordi man ikke selv får lov til at servicere.
Som jeg skriver fraskriver han sig måske retten til garantirep.
Ikke sådan forstået at han absolut ikke har garanti, men at det er ham der skal bevise at bilen er serviceret korrekt og hvis han ikke kan dette måske kan miste retten til en garantirep....
T i
bruger siden
17-06-2006
05-11-2013 kl. 21:33
Morten Bach Madsen
bruger siden
19-09-2010
skrev:
Jamen efter 2 år er der vel ingen garanti mere?
Det kommer jo an på hvilken bil vi taler om, der er jo forskel på garantilængde fra 2 år til 7 år....
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
06-11-2013 kl. 08:51
Profil slettet
08-11-2013 kl. 07:34
Ved service lavede det autoriserede kun lige det som gav stempel i bogen.
Resten: Olieskift, rens af bremser, skift af diverse filtre etc lavede jeg selv og det påvirker ikke garantien.
Udgiften bliver langt under det halve af et alm. service. Kan du ikke selv lave det, kan du evt lade din gamle mekaniker udføre det.
Profil slettet
08-11-2013 kl. 11:14
Stemplet for olieskifte fik jeg selvfølgeligt ikke, men skrev det selv i sammen med kvittering for olie og filter.
Ydermere er bonussen at jeg kan skifte olie hyppigere til samme pris og med en bedre olie, da jeg ikke tror på 30k mellem skiftene, med mindre man kører meget langt hver gang. Hvilket iøvrigt også fremgik af instruktionsbogen.
Bilen er iøvrigt solgt til samme forhandler.
Profil slettet
08-11-2013 kl. 13:03
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
10-11-2013 kl. 10:51