Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

05-11-2013 kl. 14:18

Garantien på din bil fortsætter, som udgangspunkt, når jeg skriver "som udgangspunkt" er det fordi at i tilfælde af en reklamation, skal DU bevise at bilen er passet efter fabrikkens foreskrifter, og kan du det, så får du ingen problemer.
Kan du ikke, ja så vil din reklamation formentligt blive afvist.

Det næste er at en del importører kører med et "kulance-pogram" som betyder at hvis der sker noget med din bil som ikke er normalt i forhold til årgang og kilomerertal, (feks. en defekt kobling efter 3 år og 40.000km) så vi de, under forudsætning af at alle service er overholdt på et autoiseret værksted, dække hele, eller en del, af koblingen. Hvis ikke, så kan du rende og hoppe groft sagt.

Der kommer også noget information til alle aut. værksteder direkte fra fabrikken, som din gode gamle mekaniker ikke umiddelbart har adgang til.

Personligt vil jeg helst ikke købe en brugt bil, passet af en "perlestensmekaniker" jeg gir gerne mere for en bil med alle de aut. stempler i bogen, om jeg er den eneste der har det sådan tvivler jeg på.

Når alt det er sagt, så kan de fleste jo lave et "basis-eftersyn" og du kan formentligt spare nogle penge.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

05-11-2013 kl. 14:22

Hvis du er fuldstændig ligeglad med garanti (og evt. lille chance for kulance) kan du godt vælge den "lokale" især hvis du ikke regner med at sælge foreløbig, så du ikke bliver ramt af de manglende servicestempler.

Personligt ville jeg nok tage et autoriseret værksted indtil garantien er ved at udløbe, det ville være temmelig bittert at få afvist en garantirep. pga. et manglende stempel i bogen...

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

05-11-2013 kl. 16:14

Hvis du har det sådan, så brug ham dog :-)
Vær dog opmærksom på at en ny bil har en masse elektronik, og det kræver en tester at udlæse fejl.

Forhandleren gør ikke "alt" for at slippe for reklamationer, han skal nemlig ikke selv betale det gør importøren.

Min Nabo havde en 3 år gammel bil han valgte Automester til at servicere den ved 3 år og 60.000km kunne spare 800,- i forhold til et aut. service. En måned senere lækkede tandstangen olie, en ny tandstang skulle monteres pris 12.000,- han kom selv til at betale FORDI han ikke havde passet den på aut værksted, var der ingen kulance.

Det lyder som om tilliden til det aut. værksted kan ligge på et meget lille sted, du kunne jo også prøve et andet.

Dette indlæg blev 05-11-2013 17:47 redigeret af dets forfatter.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

05-11-2013 kl. 17:40

Morten Bach Madsen

bruger siden
19-09-2010

skrev:
jamen bilen skal ikke sælges... Den skal passes og plejes de næste 10 år..
Derfor stoler jeg mere på min egen mekaniker kan varetage den opgave fremfor en bilforhandler.

Jeg er sikker på at forhandleren gør alt for at slippe uden om evt. reklamationer.. Det meste går jo under "alm slidtage" :) alligevel.
Og nu er der jo kun lidt over 1 år tilbage af garantien. Så derefter er jeg jo overladt til mig selv.

Jamen det er jo op til dig. Men efter min mening vil det være temmelig tåbeligt måske at fraskrive sig retten til en garantirep.....

Og at forhandleren gør alt for at undgå reklamationer kan jeg ikke genkende, har selv haft et par garantisager på en ny bil under garanti, hvor jeg blev behandlet fint. Hvis du ikke kan lide en aut. forhandler kan du jo altid vælge en anden aut. forhandler, hvis du vil holde garantien.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

05-11-2013 kl. 21:32

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Du fraskriver dig ikke retten til garanti - det er lovstridigt at afvise garanti fordi man ikke selv får lov til at servicere.

Som jeg skriver fraskriver han sig måske retten til garantirep.
Ikke sådan forstået at han absolut ikke har garanti, men at det er ham der skal bevise at bilen er serviceret korrekt og hvis han ikke kan dette måske kan miste retten til en garantirep....

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

05-11-2013 kl. 21:33

Morten Bach Madsen

bruger siden
19-09-2010

skrev:
Jamen efter 2 år er der vel ingen garanti mere?

Det kommer jo an på hvilken bil vi taler om, der er jo forskel på garantilængde fra 2 år til 7 år....

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

06-11-2013 kl. 08:51

Jeg havde selv valgt et frit værksted, især hvis du har tillid til ham. Nu har debatten kørt et par gange herinde om hvorvidt man skal vælge de frie kæder eller de autoriserede forhandlere, og det ender ikke altid lige godt :).. Men nu har jeg selv arbejdet ved både autoriserede og frie kæder, og selvom prisen matcher hinanden nogenlunde, så får man altså udført mere for pengene ved de frie kæder.

Profil slettet

Profil slettet

08-11-2013 kl. 07:34

Du kan evt gøre lige som jeg gjorde, da jeg havde ny vogn.

Ved service lavede det autoriserede kun lige det som gav stempel i bogen.

Resten: Olieskift, rens af bremser, skift af diverse filtre etc lavede jeg selv og det påvirker ikke garantien.

Udgiften bliver langt under det halve af et alm. service. Kan du ikke selv lave det, kan du evt lade din gamle mekaniker udføre det.

Profil slettet

Profil slettet

08-11-2013 kl. 11:14

Nu ved jeg ikke med alle mærker, min var en Hyundai. Jeg forhørte mig selvfølgeligt inden ved forhandleren. Såfremt jeg kan dokumentere at den olie jeg har fyldt på overholder producentens specifikationer, påvirkes garantien ikke. Filteret købte jeg selvfølgeligt ved forhandleren.

Stemplet for olieskifte fik jeg selvfølgeligt ikke, men skrev det selv i sammen med kvittering for olie og filter.

Ydermere er bonussen at jeg kan skifte olie hyppigere til samme pris og med en bedre olie, da jeg ikke tror på 30k mellem skiftene, med mindre man kører meget langt hver gang. Hvilket iøvrigt også fremgik af instruktionsbogen.

Bilen er iøvrigt solgt til samme forhandler.

Profil slettet

Profil slettet

08-11-2013 kl. 13:03

Så havde garantien dækket, ihverfald i følge forhandleren. Men jeg vil da opfordre til at man tager den snak med sit værksted. Jeg så iøvrigt at der var en som stillede samme spørgsmål på Hyundai's FB side og der blev betop henvist til forhandleren. Så det er sikkert ikke noget importøren tager stilling til.

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

10-11-2013 kl. 10:51

Men hvad er så med i prisen? Var det et "stort service"? Altså 30, 60, 90.000km?