Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

02-06-2013 kl. 01:18

Nej, det er ikke lovligt!

Dækkene skal være af samme type, så skift samtidigt. Og drop helårsdæk - de er lige til at lukke op og skide i. Vælg gode sommerdæk og gode vinterdæk - det er den eneste kontakt bilen har med vejen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-06-2013 kl. 01:01

Jamen Jan, du har da totalt misforstået ideen - hvad med når der er frost og is på vejen? Og hvad med de lave temperaturer - hvordan skal et sommerdæk klare det, når det bliver stenhårdt?

Ja, der burde indføres lov om vinterdæk - og ubetinget frakendelse af kørekortet til dem der begiver sig ud på sommerdæk!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

05-06-2013 kl. 01:36

Det er ikke lovligt, da helårsdæk reelt set er et vinterdæk. Det er dårligere end et sommerdæk om sommeren, men bedre om vinteren, og bedre om sommeren men dårligere om vinteren, sammenlignet med vinterdæk. Dvs. lad være, hvis du spørger mig.

@ Rune, så er jeg til dels enig i at man bør indføre krav om vinterdæk, og så alligevel ikke. Jeg synes der er regler nok på området, vi behøver ikke flere regler og love at forholde os til. Jeg synes nu mere, at forsikringsselskaberne burde have lov til at kræve, at man kører med vinterdæk om vinteren, ellers er der højere selvrisiko ved skade, hvis dækkene havde en rolle i uheldet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

05-06-2013 kl. 10:37

Rune L skrev:
Jamen Jan, du har da totalt misforstået ideen - hvad med når der er frost og is på vejen? Og hvad med de lave temperaturer - hvordan skal et sommerdæk klare det, når det bliver stenhårdt?

Ja, der burde indføres lov om vinterdæk - og ubetinget frakendelse af kørekortet til dem der begiver sig ud på sommerdæk!

Jeg tror du har misforstået noget.

Sommerdæk er lidt bedre end vinterdæk i 90-95 % af vinterperioden, men meget ringere de sidste 5-10 %. Hvis man tager bussen på de par vinterdage, hvor det sner, er man altså bedst stillet med sommerdæk året rundt.

Der burde måske gives ubetinget frakendelse af kørekortet til dem, der sludrer løs. Eller? ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

05-06-2013 kl. 11:18

Jan Gregersen skrev:
Nej Rune jeg har ikke misforstået det :)

Den med temperaturen passer ikke.

Prøv at læse hvad jeg skriver, og fortæl mig hvad jeg ikke har udtrykt godtnok, så skal jeg gerne uddybe det.

Jannick, hvorfor højere selvrisiko?
Vi begår masser af fejl i trafikken, og vi laver mange mærkelige ting under kørslen. Hvilke andre dårlige vaner skal vi udvælge som så skal give forhøjet selv risiko.
Når vi skal betale selvrisiko, og evt. præmie forhøjelse, så er det fordi vi har kvajet os.

Du har vi har ikke brug for flere regler. Vores færdselslov er god, og der er ingen grund til at ødelægge den.

ps. Hvor står det at det ikke er lovligt? Jeg har ikke kunnet finde det.
Det er sådan med love: Der er noget du skal gøre, og noget du ikke må gøre.
Alt andet er der frit valg.


Lidt i samme princip som hvis dine dæk er slidt helt ned, der mener jeg at forsikringen kan give sanktioner i form af højere selvrisiko. Jeg er dog ikke sikker..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

05-06-2013 kl. 22:30

steen 5 skrev:
Skal der så også være krav om man ikke må køre med vinterdæk om sommeren? Hvad bliver så det næste?


Vi er mange der kører med vinterdæk hele året fordi vi ikke gider det dækskifteri hele tiden.

Så kan man da tale om at tiden går hurtigt, hvis skift forår/efterår er "dækskifteri hele tiden"

Vinterdæk om sommeren er mildest talt heller ikke optimalt...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

05-06-2013 kl. 22:52

Jan Gregersen skrev:
Det bedste valg er naturligvis et godt sommerdæk om sommeren og et godt vinterdæk om vinteren.
Og udgiften til dæk udgør ikke meget i et bil budget.

Det er sort/hvidt. Men virkligheden er jo ikke sort/hvid, og hvilket dæk er så det bedste?

Du skal se på hvad dit reelle behov er, og se på hvilke kompromiser du vil indgå.
Trafikken.dk (så vidt jeg hukser), havde for 6 -7 år siden en test af sommer vs vinterdæk om vinteren.
.......
Deres konklution var at hvis du kunne lade bilen stå, når der var dårligt føre, kunne du godt køre på sommerdæk om vinteren.
.......

Nu har vi jo haft et par hårdre/lange vintre, efter danske forhold. Hvor mange dage har det været nødvendigt med vinterdæk?, eller næmere timer. Ikke mange.
.........



Der er altså sket temmelig meget på de sidste 6-7 år mht. dæk. Bl.a. er vinterdækkene blevet meget bedre på tør vej ved lave temperaturer.

Herudover vil de færreste jo i praksis lade bilen stå i virkeligheden, ved dårligt føre og sommerdæk. Langt de fleste vil ikke acceptere de ulemper det måtte medføre og ende med at "køre forsigtigt, så går det nok". Hvilket er farligt for både dem selv og andre.

Herudover så er vinterdæk ikke kun en fordel i massivt sne/sjap! Det kræver kun lidt glatte pletter at køre galt. Hvor jeg færdes har der i hvert fald været rigelig begrundelse for vinterdæk de sidste mange år.
Så mendmindre man har mulighed og selvdisciplin til at lade bilen stå i dårligt føre er der ingen tvivl om at man bør bruge vinterdæk om vinteren, hvis man har brug for bilen til dagligt!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

06-06-2013 kl. 22:49

S B2 skrev:
Nej, altså hvis du bor i en større by, er der praktisk taget ingen fordel ud over de 7-8 dage.

Vinterdæk er ikke blevet "bedre" med tiden til alt muligt andet. De er jo netop beregnet på sne og is. Hvis de skulle være egnede til alt muligt andet....ja så var det jo helårsdæk....

Noget helt andet er i øvrigt, at nye helårs- eller sommerdæk faktisk er lige så gode som vinterdæk, hvis dækmodellen er god. Hvis der er meget mønster og dækkene ikke er så hårde, får du ikke noget ekstra ud af at skifte.

Tyndt indlæg!

Det er selvfølgelig rigtigt at har man ikke brug for bil er dæktypen ligegyldig....

Men få lige styr på fakta inden du udtaler dig skråsikkert:

Vinterdæk er blevet meget bedre på tør vej de seneste år og er i dag stort set lige så gode som sommerdæk på tør vej når det er koldt

Check eksempelvis her, der er flere andre sider rmed samme budskab:
http://www.bilzonen.dk/bilnyheder/2011/10/vinter-og-sommerdaek-bremser-lige-godt/

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peter Jørgensen

Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006

07-06-2013 kl. 13:32

Helt enig med KS! Folk lader jo IKKE bilen med sommerdæk stå de dage hvor det er snevejr; 'jeg skal jo på arbejde'.... Det er jo tydeligt i trafikken, med alle de biler der ikke kan sætte i gang ved grønt, og som kurer rundt i trafikken....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

07-06-2013 kl. 14:12

@ KS:

Jeg er slet ikke uenig i, at vinterdæk er bedst om vinteren, fordi de er suverænt bedre på is og sne, men lidt ringere under alle andre vilkår. Det er jo en gammel traver. Jeg kører selv med vinterdæk, og enhver der skal køre på arbejde om vinteren, bør have det ikke mindst for egen skyld.

Men der kan sagtens være en stor gruppe, for hvem man faktisk kan have den optimale sikkerhed ved at køre på sommerdæk året rundt, og så ikke køre på is- og sneglatte veje.

Derfor er det noget vrøvl, når Rune L kræver kortet taget fra folk der kører på de dæk, der er bedst 90-95 % af TIDEN (ikke nødvendigvis af dagene).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

07-06-2013 kl. 14:38

Johannes Gregersen skrev:
@ KS:

Jeg er slet ikke uenig i, at vinterdæk er bedst om vinteren, fordi de er suverænt bedre på is og sne, men lidt ringere under alle andre vilkår. Det er jo en gammel traver. Jeg kører selv med vinterdæk, og enhver der skal køre på arbejde om vinteren, bør have det ikke mindst for egen skyld.

Men der kan sagtens være en stor gruppe, for hvem man faktisk kan have den optimale sikkerhed ved at køre på sommerdæk året rundt, og så ikke køre på is- og sneglatte veje.

Derfor er det noget vrøvl, når Rune L kræver kortet taget fra folk der kører på de dæk, der er bedst 90-95 % af TIDEN (ikke nødvendigvis af dagene).

Igen igen!
De bedste vinterdæk i dag er på højde med sommerdæk på tør/våd vej når temperaturerne er lave, så stop nu med "den gamle traver" ;-)

Derudover hvad er det for en stor gruppe, der ikke skal køre når der er sne/isglat?

Principielt er der risiko for glatte veje når temperaturen er under 0 grader, hvilket den de sidste år har været i store dele af vinterhalvåret, hvorfor man her bør have vinterdæk på.

Så dem der ikke skal have vinterdæk er jo kun dem der dybest set ikke har brug for bil, bor i en stor by med god offentlig transport (og er villige til at vente ved stoppestedet i frostvejr!), altid har mulighed for at udskyde transport, etc.

Tvivler på at det er en ret stor andel af bilejerne der tilhører den gruppe

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-06-2013 kl. 15:51

Johannes Gregersen skrev:
@ KS:

Jeg er slet ikke uenig i, at vinterdæk er bedst om vinteren, fordi de er suverænt bedre på is og sne, men lidt ringere under alle andre vilkår. Det er jo en gammel traver. Jeg kører selv med vinterdæk, og enhver der skal køre på arbejde om vinteren, bør have det ikke mindst for egen skyld.

Men der kan sagtens være en stor gruppe, for hvem man faktisk kan have den optimale sikkerhed ved at køre på sommerdæk året rundt, og så ikke køre på is- og sneglatte veje.

Derfor er det noget vrøvl, når Rune L kræver kortet taget fra folk der kører på de dæk, der er bedst 90-95 % af TIDEN (ikke nødvendigvis af dagene).

Jeg er forfærdet over hvor sløsede holdninger I har herinde - jeg er dybt chokeret! Enten er I simpelthen for nærige eller dovne, det må være eneste forklaring! Dette er det eneste forum hvor jeg har mødt så lad en holdning til vinterdæk - men forhåbentlig kører I kun jer selv ihjel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

07-06-2013 kl. 21:27

K S skrev:
Problemet er bare, at denne gruppe netop aldrig lader bilen stå, når der er is på vejen, for så skulle de have ladet bilen stå i 4 måneder forrige vinter, hvor der var uafbrudt frost fra november.

Som i mit eksempel, lader de jo heller ikke bilen stå, hvis de er kørt ud og vejret har forandret sig (som det ofte gør i Danmark).

Derfor findes denne gruppe ikke i praksis.


Jeg kører somsagt selv med vinterdæk, men der er altså mange bilejere, der kan lade bilen stå på glatte/snefulde dage. Bl.a. Folk der som jeg bor og arbejder centralt i Århus, hvor saltbilen kører flittigt, møder ikke pludselige isglatte veje ret tit.

ellers må man gøre op med sig selv, om man stoler mest på den uvildige styrelse (der siger at valg af dæk afhænger af behov for at køre) eller om man stoler mest på Dækbranchens fællesråd (der jo gerne vil sælge dæk).

@ Rune L: du kalder det en lad holdning, jeg kalder det nuanceret. Det er i hvert fald næppe så unuanceret, som du gør det til. Sommerdæk på vinterveje koster menneskeliv - men havarikommissionen har faktisk også set på dødsulykker der havde været undgået, hvis man på en tør vintervej havde kørt på sommerdæk.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg