Bilbasen Forum
Indlæg slettet
T i
bruger siden
17-06-2006
21-03-2013 kl. 10:27
Bilen skal køres til det vil nok forbedre forbruget lidt og derudover er det jo den værste tid nu, med vinterdæk, sne/sjap etc. som er med til at øge forbruget.
Den afgørende faktor er dog førerens øko evner!
Forudseende kørsel, mindst mulig "kængurukørsel" forsøg at holde en jævn fart, i stedet for at køre hen og holde for rødt etc. behandl speeder/bremse som et råddent æg, så bliver det formentlig bedre.
Men koldstarter/korte ture i byen er ikke godt for brændstoføkonomien....
H P
bruger siden
06-01-2004
21-03-2013 kl. 11:25
Jeg har selv oprettet en tråd herinde "snyd med forbrug i nye biler" som henviser til en rapport der beskriver snyderiet i fabrikkernes opgivelser, feks. afmonteres generatoren, dækkene pumpes til det dobbelte at det anviste, sprækker i bilen tapes til osv. osv.
Jeg fristes til at spørge: kører nye biler egentligt længere på literes end de gjorde for 10 år siden ?? Ud fra dine oplevelser fristes man til at svare NEJ.
Når det er sagt, så giv lige bilen en chance, det er vinter og der er slud og sne på vejene, og bilen er slet ikke tilkørt.
Profil slettet
21-03-2013 kl. 15:36
Michael Frandsen skrev:
Hej
Jeg har købt en spritny Renault Clio IV 0,9 L, turbo, med 90 hk. Den er opgivet til 18,2 km/l ved bykørsel, og jeg kører primært bykørsel. Jeg har kun kørt 319 km i den og så regnede jeg mig frem til ved optankning at den faktisk kun havde kørt 12,6 km/l.
Jeg har ikke kørt i en turbobil før så jeg skal nok også venne mig til at betjene bilen anderledes, og samtidigt gør vintervejret at der bruger mere brændstof. Samtidigt er bilen ikke "kørt" til som der står i instruktionsbogen, og det giver nogle begræsninger som jeg forsøger at overholde: max 3.000 RPM og max 130 km/t de første 1.000 km. Det giver nogle flere gearskift.
Jeg har et par spørgsmål.
Har I erfaring med at der kan være så meget forskel på opgivet forbrug kontra det faktiske?
Kan forbruget ændrer sig efter den er "kørt" til måske men nogle flere omdrejninger?
Hvis jeg forstår dit indlæg rigtigt, så har du kun tanket 25 liter benzin i den. ( 12,6km/ liter * 25,3 liter = 319 km )
Du kan overhovedet ikke regne noget konstruktivt ud efter 25 liters forbrug - det er ikke engang en normal tankfuld.
Prøv nu at køre et par tusinde kilomenter, og vend derefter tilbage med svar i tråden. Jeg tror der er mange der gerne vil vide om netop den motor holder et fornuftigt forbrug - og vel at mærke et forbrug der er efterprøvet over en rum tid.
Dette indlæg blev 21-03-2013 17:49 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
21-03-2013 kl. 16:19
T i
bruger siden
17-06-2006
21-03-2013 kl. 16:56
mads Andersen skrev:
Undskyld, men ved du så ikke hvordan en motor kører efter x antal km? og ved du så ikke at en ny motor skal køres til?
Tror du misforstår ham. Han skriver netop at han ikke er automekaniker!
Profil slettet
Dan Thorup
bruger siden
30-03-2008
22-03-2013 kl. 19:57
Dan Thorup
bruger siden
30-03-2008
22-03-2013 kl. 22:03
Det ved jeg godt. Men det er stadig meget under hvad de selv siger, mener den hedder 15-16 stykker i bykørsel og 22-23 på landevej. Så skal man heller ikke køre over 80kmt.
Profil slettet
22-03-2013 kl. 22:55
dan thorup skrev:
hdi hdi.
Det ved jeg godt. Men det er stadig meget under hvad de selv siger, mener den hedder 15-16 stykker i bykørsel og 22-23 på landevej. Så skal man heller ikke køre over 80kmt.
Men hvis du kan nå 22 km/l ved 80 km/t er det vel også ok?
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
23-03-2013 kl. 07:28
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
24-03-2013 kl. 15:35
Michael Frandsen skrev:
Hej
Jeg har købt en spritny Renault Clio IV 0,9 L, turbo, med 90 hk. Den er opgivet til 18,2 km/l ved bykørsel, og jeg kører primært bykørsel. Jeg har kun kørt 319 km i den og så regnede jeg mig frem til ved optankning at den faktisk kun havde kørt 12,6 km/l.
Jeg har ikke kørt i en turbobil før så jeg skal nok også venne mig til at betjene bilen anderledes, og samtidigt gør vintervejret at der bruger mere brændstof. Samtidigt er bilen ikke "kørt" til som der står i instruktionsbogen, og det giver nogle begræsninger som jeg forsøger at overholde: max 3.000 RPM og max 130 km/t de første 1.000 km. Det giver nogle flere gearskift.
Jeg har et par spørgsmål.
Har I erfaring med at der kan være så meget forskel på opgivet forbrug kontra det faktiske?
Kan forbruget ændrer sig efter den er "kørt" til måske men nogle flere omdrejninger?
Hej Michael
Den køre super sådan en Clio, men pas på ikke at træde sømmet helt ned så sluger den. Nu er det ofte sådan at benzin biler skal køres godt til..ca 10-15000km inden du kan regne med at den er tilkørt, dog kan et fornuftigt snit indfinde sig allerede ved 5-8000km afhængi af køre stil. Men når det er sagt skal du køre den til på følgende måde...Sørg for motor er varm inden du giver for meget gas, altså kun max op til 2000rpm de første 10min især her i kulden. Det drejer sig om at få elastisitet ind i motoren og det gør du ved at eks snuppe en lille times bykørsel hvor du skifter op og ned i gear. Leg med gearne og kør op og ned i fart. Kør gerne lidt frisk til, ikke pedalen i bund, men hurtigt op til de 3000rpm....så vil motoren efterhånden blive så smidig og smurt i alle kroge at den spiller max, og så kommer der langt pænere forbrug ud af det. Når den er kørt til skal den inimellem have en god tur på motorvej imellem 3-4000rpm så den holder smidigheden...kender en der fik ny C1 også med 3 cyl men dog ikke turbo. De første 3000 km gik den ca 14, men kom nu hurtig op på det fabriksopgivne tal. Det koster lidt benzin økonomi at køre dem til, men sådan er livet hvis man vil ha det spiller max. Husk altid at måle på km antal kontra liter påfyldning. Eneste sikker måde at regne forbrug ud på. Håber du fik et par fif. God fornøjelse.
Obs Temperarture og vind og vægt i bilen spiller ind på forbruget, plus dæktryk
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
24-03-2013 kl. 15:51
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
24-03-2013 kl. 19:42
Ja du kan godt kalde det at "slide" til...husk på stempler og stempel ringe, pakninger mm er lidt stive i det fra ny, samt gearkasse også..Ja alle motorer har brug for at blive slidt til eller kørt til om du vil. Pakninger skal varmes igennem mange gange inde det hele sætter sig korrekt om man så kan sige....og nej har ikke selv en clio, men har kørt i en både i by og på motorvej....den køre nu ganske frisk og lydløs på motorvej taget de 3 cyl i betragtning.
Ved ikke hvordan dit kørsels mønster er....men mange starter jo bilen og køre 15-20min af gangen....det er det man kalder for småture eller bykørsel.....motoren når ikke at blive helt varm i oilen....Men prøv når det bliver eks 15-20grader til maj eller juni at fylde tanken op og så tage på en landevejs tur med 80 eller 90 i timen . Går det ned af bakke slipper du speeder lidt hvis du ikke køre med fartpiloten, men går det opad på den anden side giver du lidt mere gas når du køre nedad....derved forbruger du mindre energi ved at køre opad hvor bilen skal trække hele vægten. Eks ser du stop skilt ved korsvej kan du slippe speeder i god tid, det spare også. Ved 50km/ kan det være en fordel kun at køre i 4gear ud af lige vej....da bilen kun har 5gear er og bliver det 5 gear et slags øko gear i højre fart, mens 4 gear kan og vil trække bilen godt frem hvis du giver gas selv fra 50km/T..
Men jo alt i alt en spændende bil at se til...og den ligger godt ved motorvejs kørsel og høj hastighed, altså den er sporsikker og der skal meget til at flytte den på vejen selv i blæste og regn
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
29-03-2013 kl. 22:59
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
30-03-2013 kl. 00:31
Michael Frandsen skrev:
UPDATE:
Der var for højt dæktryk i bilen før vi begav os på en længere tur. Det rettede vi til.
Her er konklusion:
350 km på motorvej. Forbrug: 16 km/liter. Jeg kørte mellem 110 og 125 km/t, og vi var 2 i bilen plus noget bagage. Der blev brugt cruise control det meste af vejen.
På landevejsstrækningen undervejse med ca 80 km/t lå forbruget på ca 25 km/L.(passer fint i forhold til det opgivne)
Se se nu begynder den at præstere anderledes tal.....Har du kørt lidt mere frisk i den og måske indimellem køre en omvej for at den skal blive godt varm??
2 bilen også over 110km/t...ikke ringe. Er spændt på når vejret bliver varmere hvad den siger. For pt er det jo koldt for en bil og dermed forventelig et højere forbrug.
Jeg har ikke selv tvivlet på at den nye Clio kan komme tæt på det opgivne tal, men du kender jo nu recepten. Kør den frisk de 8-10.000km og så kommer den med langt mindre friktion i motor...altså den modstand der er inde i motoren bliver markant mindre af at køre frisk til, dog uden at køre for hårdt til.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
31-03-2013 kl. 23:46
Michael Frandsen skrev:
UPDATE: efter endnu 350 km på motorvej er resultatet 16 km/L. Hastigheden lå mellem 115 og 130 km/t.
Husk alt over 110km/t begynder at snappe en ca 20% mere.....Hvis du har tålmodighed til det skulle du prøve med 110km/t blot for at se hvor meget længere den går.....Men 16Km/l er ganske godt ved de hastigheder.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
31-03-2013 kl. 23:59
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
01-04-2013 kl. 13:21
Ja bilen der her er tale om er vist ret ny og ikke tilkørt endnu. Forstå på trådstarter at de er 2 ibilen plus noget bagage. Men vi ve jo godt at vind og vejr forhold spiller ind sammen med vægt og dæktryk. Og den er jo gal med at forbruget begynder at stige markant blot fra de 80-90km/t og op til 110, og alt derover siger de kloge ca 20% merforbrug....Man kan måske glæde sig over at man har en super billig grønafgift og at bilen trods alt sikkert kan præstere gode tal. Men klart en lille motor. Blot lige til samligning hvis man kan sige det sådan....Kørte 21km/l i Bmw 320d på motorvejen, men blev holdt på 110km/, 2 i bilen og temp var ca 5grader og ikke synlig vind. Ellers lå snit på ca 17,5km/l og der blev ikke sparet. Kørte frisk til og var en del bykørsel og koldstarter...Men vi må se Hvad Michael her får den op på i gennemsnit
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
01-04-2013 kl. 13:45
Der er intet galt i det, var blot et svar til Thomas om hvilke faktorer der gør sig gældende når vi ser på disse km/l ting.. Og nej benzin er ikke det samme som diesel. det har du ret i, men blot for at illustrerer at en 2,0L turbo diesel med masser af hk og stort moment kan have nemmere ved at opnå gode tal.....Men når det så er sagt var det med 110km/. Det hedder sig at større liter Volumen på biler kan have nemmere ved at nå et godt snit på eks motorvej...Men de nye benziner er nu ikke langt efter. Det er da langt bedre end i gamle dage hvor nærsagt bilerne kørte 10km/l uanset hvad . Eks Ford C-max diesel kunne også ramme 25km/ på landevej hvor din præster det samme
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
01-04-2013 kl. 14:16
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
01-04-2013 kl. 15:08
Thomas Pedersen skrev:
Er udemærket klar over hvilke faktorer der spiller ind :)
Jeg er stor fan af nye turbomotorer, deres trækkraft er imponerende og på mange måder minder de lidt om dieselbiler - bortset fra forbruget, hvor jeg altså mener at de halter...Har en kollega som kører i en ny BMW 328i som er opgivet til ca. 15 km/l - han kan, hvis han er heldig, få den til at køre 10.5 km/l, oftest kører den om kring 9 km/l...for en yudviklet motor er der ikke imponerende...
Derfor synes jeg at man skal nyde de nye motorers trækkræft og ikke købe dem pga. forbrugstallet...
Ja kender problematikken, men ligeså snart der åbnes for turbo begynder den at spise. Det er også flidt forskelligt hvilken turbo man bruger om den er enkelt eller twin eller dobbelt ladet. Men en 328i den nye er sikkert svært at komme over 10 i medmindre det bliver lidt kedeligt, sikkert derfor........men sjovt
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
04-04-2013 kl. 12:50
Det har forhandler meget ret i...men hvor mange km har den kørt indtil nu ?
Husk at køre den lidt frisk uden at overdrive omdr. Og husk det kun er en 5gears, så det 5 gear er for meget sejtrækkeri i byen, kør i 3 og 4 og pas på den ikke sejtrækker
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
04-04-2013 kl. 14:04
En forhandler sagde engang til mig at når man fik udleveret sprit ny bil, skulle man køre den rigtig varm i en 4 timer, gerne en tur op af motorvejen og tilbage igen, så pakninger mv kunne sætte sig som de skulle.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
17-04-2014 kl. 18:43