Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

21-02-2013 kl. 20:38

Den kører i hvertfald med det famøse bundkar (som forøvrigt også sidder på både 1,4 hdi og 2,0 hdi, som ikke er berygtede for turbo-havarier). Banjobolten med filter nederst på olierøret på turboen blev ændret til en anden mere grovmasket type på et tidspunkt. Kan ikke huske om det er i 2009, men det må kunne besvares på et Peugeot værksted.

Har selv en bil med den motor, og sover da stadig roligt om natten. Var dog også bekendt med motorens "finurligheder" inden Kontant programmet. Skifter dog olie ved hver 10.000 km - bare for en sikkerheds skyld

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

21-02-2013 kl. 21:31

Bare for lige at slå det fast... Det er ikke - som overskriften antyder - turbo`en der er problemer med.
Det er olietilførslen der giver hele problematikken, for ingen olietilførsel = ingen tryksmørring = turbohaveri.

Olietilførselsrøret bliver meget varmt, og det kan betyde at den ophobede sod kan danne koks på de kritiske steder.
PSA`s egen Total Quarz Ineo olie er en low saps olie der har additiver der hindrer soden i at danne koks ved høje temperaturer.
Derfor meget vigtigt at bruge denne olie.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

22-02-2013 kl. 08:31

Rune K skrev:

Tak for svar Per - det gjorde mig en hel del klogere.

Er brug af den rigtige olie således løsningen på hele problemet?

Hvad med bundkaret - er det alligevel ikke en del af problemet?




Brug af rigtig olie afhjælper problemet et langt stykke hen af vejen. Men tilsatte additiver kan selvfølgelig kun modvirke koksdannelse effektivt hvis man samtidig skifter olien med jævne mellemrum. Jeg har valgt 15000 km interval i stedet for 20000 km idet jeg mener det er en billig måde at "forsikre" motoren på. "Better safe than sorry".

Banjobolt filteret kan være en anden løsning, men jeg mener at filteret bør være af den nyere type på så ny en bil som din. Desuden stopper filteret kun hvis der er slagger i olien - og det er der ikke hvis du skifter olien lidt oftere ...
Det er ikke helt billigt og risikofrit at komme ind til filteret. Bla skal partikelfilteret afmonteres - lidt kompliceret ( læs: dyrt ) hvis værkstedet skal betales for det ...

Bundkarret tror jeg ikke længere på. Mit eget AutoMester-værksted rykkede forleden ved service "svulten" lidt længere ned med et specialværktøj, så drænhullet er i niveau med nederste punkt. Så al den gamle olie kom stort set ud. Det er en ret simpel modificering.

Dette indlæg blev 22-02-2013 08:35 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

22-02-2013 kl. 11:44

christian schrøder skrev:


per mener ikke at det er bundkaret , men han har heller ikke haft problemer , jeg har haft rep på ca 65000 kr over to år på den motor , og så fik jeg enda skiftet højtrykspumpe på reklamation , så tro mig jeg har lavet særdeles meget reserce på den motor både ude ved mange forskellige mekanikere og på nettet , men som han skriver er der flere ting der spiller ind .


Bundkaret er det samme - uanset 1,4 - 1,6 - 2,0 hdi.
Så mon ikke man ville opleve turbonedbrud i de øvrige varianter også hvis bundkarret er den store synder.
Omend det er lidt komisk med den udformning.

I øvrigt har jeg fuld forståelse for dine frustrationer over den motor. Det er helt sikkert ikke den model som PSA er sluppet heldigst fra, og at der er nogle som dig der har haft omkostninger i den størrelsesorden er noget gedigent svineri.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-02-2013 kl. 20:20

Philip Eriksen skrev:
Jeg vil bare lige nævne at bundkaret på en 2.0 ikke er det samme som på en 1.6.

Nej, det har du da ret i - beklager, det har jeg ladet mig fortælle, men har nu tjekket reservedelsnumre, og du har ret - det er ikke det samme.

1,6 og 1,4 kører med samme bundkar :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

25-02-2013 kl. 14:05

Per Rasmussen skrev:



Brug af rigtig olie afhjælper problemet et langt stykke hen af vejen. Men tilsatte additiver kan selvfølgelig kun modvirke koksdannelse effektivt hvis man samtidig skifter olien med jævne mellemrum. Jeg har valgt 15000 km interval i stedet for 20000 km idet jeg mener det er en billig måde at "forsikre" motoren på. "Better safe than sorry".

Banjobolt filteret kan være en anden løsning, men jeg mener at filteret bør være af den nyere type på så ny en bil som din. Desuden stopper filteret kun hvis der er slagger i olien - og det er der ikke hvis du skifter olien lidt oftere ...
Det er ikke helt billigt og risikofrit at komme ind til filteret. Bla skal partikelfilteret afmonteres - lidt kompliceret ( læs: dyrt ) hvis værkstedet skal betales for det ...

Bundkarret tror jeg ikke længere på. Mit eget AutoMester-værksted rykkede forleden ved service "svulten" lidt længere ned med et specialværktøj, så drænhullet er i niveau med nederste punkt. Så al den gamle olie kom stort set ud. Det er en ret simpel modificering.


Hej Per


Vil give mig addressen på dit AutoMester-værksted ?


mvh

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg