Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

17-02-2013 kl. 10:59

christian schrøder skrev:
men så kan man jo igen tale om køre stil , den øverste kan godt få den til at gå det opgivne og lidt til :-)

Enig, jeg kan få min til at gå mellem alt fra 13 til 25.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

17-02-2013 kl. 15:10

Du skal slet ikke være bange for turbo. Før jeg fik en omvendt midtvejskrise og købte en Hyundai diesel, har jeg i mange år kørt i trimmede turbobenzinere med tryk på over en bar.
Jeg har aldrig oplevet turbohaveri. Den jeg har kørt længst med havde gået 400000 på samme mølle.
Den væsentligste grund til turbo haverier er de lange service intervaller, skifter man olie for hver ca. 15000, vil man aldrig få problemer.
Selvom skifte intervallet på min nye er 30000 eller 2 år!! , får den alligevel frisk olie for hver 15k. Jeg nænner simpelthen ikke andet.

Med hensyn til nedkøling, var det aktuelt for mange år siden. Det er ikke længere nødvendigt da smøringen på moderne motorer er god. Man skal til gengæld ikke køre ræs på kold motor, men det gælder også dem uden turbo.

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

25-02-2013 kl. 13:32

Hov, den sammenligning af økonomien for I30 og Superb blev da vist noget fordrejet...

De 6 styk I30'ere på spritmonitor kører i gennemsnit 15,0 km/l og en tilsvarende søgning på Superb 160 hk TSI giver et tal på 11,8 km/l.

Med andre ord kører I30 ca 27% længere på literen end Superb.

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/400-Superb.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2011&power_s=155&power_e=190&powerunit=2

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

27-02-2013 kl. 18:27

Hej Ole.

Du skal bare trække 15% fra i den reklamerede brændstoføkonomi. 17,9 minus 15% er 15,2 km/l.

Min KIA Ceed 1,6 CRDI (diesel) står til 20 km/l. Den klarer 17 km/l. Sådean er det vist hele vejen igennem med biler, der reklameres til at køre langt på "blue technology" eller "Eco"-et eller andet. De 20 km/l findes kun i et laboratorium.

Du kan stille dig det spørgsmål, om du ville være tilfreds, hvis bilen kørte 15 km/l. Hvis ja, så kan du næsten kun blive positivt overrasket, hvis du kan mase 16 km/l ud af den.